4-koppasen 5 ovisen Golfin kuskin oven lukko jumissa

Aloittaja Sepittäjä, 01.03.21 - klo:17:31

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Nyt on taas kyseltövö kun oma ymmärrys ja osaaminen tuntuu loppuvan. Vaihdoin lukkomodulin, jonka toiminnan tutkin oöydällä ja totesin ,että toimii. Lukituskoukut ,kielekkeet vai mikä onkaan oikea nimi näilly menivät kiinnioloasentoon kun meisselillä ne sinne painoin. Sisäkahvan ja ulkokahvan vivuista koukut liikahtivat auki asentoon ja ovi pitäisi tällöin olla aukaistavissa jne...... ainakin mekaaninen puoli tuntui pöydällä testatessa toimivan. Kun kiinnitin modulin paikoilleen ,samoin muut oven osat ja verhoilut takaisin paikkoihinsa, Ja sitten testaamaan lukkojen toimintaa.
Pettymys oli karmea kun jouduin toteamaan,että kuskin ovi ei avaudu sisäkahvasta eikä ulkokahvasta,ei niin millään. Avaimesta ja sisälukitustapista lukittaessa lukitusnapsahdus kuuluu ja muutkin ovet menevvät lukkoon. Avaimesta vääntäen lukituykset aukeavat,kuten kuuluukin.
Mutta ovea en saa auki, en sisältä enkä ulkoa. Apumiehen puolelta joudun kulkemaan.
Ja nyt konkarit ,tietäjät ja hyvät arvaajat voisivat minua auttaa kertomalla mitä voin tehdä ja miten menetellä,että saisin oven edes auki,edes kerran.........??? Ottaisin tuon modulin irti ja tutkisin sitä uudelleen pöydällä ja sen jälkeeen kasaan ja asennuksen jälkeisen testin teenkjin sitten ovi avattuna ja jos toimii, niin sitten ovi varovasti kiinni peukalot pystyssä. Varmaankin huomenna sitten.
Apuja tässä tarvitaan ja toivotaan. Tämä palsta on ollut aikaisemminkin oikein hyvä neuvojen lähde. Kiitokst vaan niistä........
Millaista väökivaltaa tai oveluutta kannattaa käyttää,että saisin oven avautumaan mahdollisimman vähin vaurioin ?

Daatta

Jos ei normaalit temput auta, eli avauskahvojen nykiminen samalla kun painelee kaukosäätimen avauspainiketta tai lukon ympäristön takominen kämmenellä avauksen yhteydessä niin hankaliksi purkuhommiksi menee. Oliko lukkomoduuli uusi/ehjä minkä sinne laitoit? Kokemuksesta tiedän että tuollainen on melko hankala saada kasaan...

Avautumisen voi estää kahvasta tulevan avausvaijerin ylikireys, jonka seurauksena mekanismi ei pääse toimimaan. Todennäköisesti mekanismi on takalukossa jos se ovi aukene sisältäkään. Toki on mahdollista että avausvaijeri on irronnut ovenkahvasta.

Ovipahvi pois, en tiedä lähteekö ehjänä mutta jostain sinne on mentävä. Olisi myös hyvä tarkistaa että oven haitarikumin johdot ovat ehjiä, sekin on melko hankalaa tai mahdotonta oven ollessa kiinni. Hyvät neuvot kalliit.  :-X
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

vcds kiinni autoon ja katsomaan mitä se ovi kertoo, onko takalukossa vai mikä sillä on hätänä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Sekin. Ajattelin varmaan alitajunteisesti että VCDS:ää ei ole käytettävissä.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sepittäjä

Tässä kopioidussa tekstissä se syy on mainittuna Avautumisen voi estää kahvasta tulevan avausvaijerin ylikireys, jonka seurauksena mekanismi ei pääse toimimaan. Todennäköisesti mekanismi on takalukossa jos se ovi aukene sisältäkään.. Oli Daattan tekstiä. Kiitos kaikille asiaan kantaa ottaneille.
Ovella oli hätänä se,että tietämätön asentaja ( eli minä ) oli vetänyt ulospäin menevän vaijerin liian kireälle siihen kahvaan....... Vika on kuulemma aika yleinen. Korjaustoimenpide tällä kertaa oli se,että mitään purkamatta tai irrottelematta pikku meisselillä vaijerin kärkikappale väkisin pois väärästä paikasta ja annoin vaijerin löystyä ihan itsekseen ja sitten painoin meisselillä kärkikappaleen takaisin uraansa. Nyt on  toiminut.
Mutta tuli modulin vaihdon jälkeen sellaisia pikku ongelmia,että auton sisävalo ei syty,eikä kuskin oven aukiolosta kertova kojelaudan punainen kuvakaan syty.
Jatkaisin vielä utelua näitten tuoreimpien ongelmien eliminoimiseksi. Voisin mitata jännittet yleismittarilla,kun tietäisin vaan,että mikä mikro antaa impulssit näille pimeänä oleville valoille ?Moduli on käytetty ja voi näin ollen olla,että siinä piilevä syy on voinut olla pitkään vaikuttamassa. Tuleeko se impulssi noille valoille modulista ja jos niin mistä navoista sen pitäisi löytyä ? vcds on kyllä satunnaisesti käytettävissä. Autolla ei ole kaukosäätimellä ohjattavaa lukitussysteemiä , vain avaimella käytettävä , mutta keskuslukitus kuitenkin on.
Pöydällä on identtinen moduli, josta voisin helposti mittauksia yleismittarilla suorittaa kun vaan tietäisi mistä kohdasta mitata ? Vai olisko tämänkin ongelman syy löydettävissä vcds:llä ? Avunpyyntö jää vielä voimaan noitten valojuttujen vuoksi.

o.b.

Kokeile painaa  kääntyvä lukitussalpa ruuvimeisselillä ihan ala-asentoon ja katso syttyykö sisävalo.

Jos lukitussalpa liikkuu vähän tahmeasti, (kuoleentunut) jousi ei jaksa vetää salpaa alas ja se jää siihen asentoon, jossa se irtoaa B-pilarin tapista.

Mulla oli tuota vikaa TT:ssä ja korjaantui sitten saranat säätämällä ja siirtämällä B-pilarin tappia hieman. Vanhemmiten noissa saranat kuluu ja ovi alkaa hieman roikkumaan. Helppo kokeilla, paljonko sitä välystä on kun ottaa tukevan otteen oven takareunasta ja nostaa (ovi hieman raollaan).

Daatta

Käytetystä moduulista on rikki juurikin se oven kiinni-auki tilaa mittaava mikrokytkin. Motonetistä saa moduulin kuulemma 50eurolla, en tiedä onko paras mutta siinä on ainakin takuu...
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Mulla on kolme uutta paria niitä mikrokytkimiä jossain laatikossa ::)

4-koppaiseen ne on vielä vaihdettavissa, mutta seuraavassa mallissa valettu jo epoksiin.

Sepittäjä

No niin, nyt välituloksia ja lisämietteitä.
Kävin nostelemassa ovea ja painelemassa sitä kääntyvää lukitussalpaa o.b. :n neuvojen mukaisesti.
Varmaankin tässä taas ollaan hyvinkin oikeilla jäljillä, saranalöysyyttä ovesta löytyi aivan selkeästi, oisko takareuna liikkunut ylös-alas noin sentin verran ??? ( en mitannut mutta arvioin). Sehän on kai aika paljon?
Salpa oli hiukan ylhäällä ja sille löytyi tilaa useita millimetrejä alaspäin menolle hyvinkin pienellä meisselin painalluksella mutta valo ei syttynyt ( ei sisävalo eikä kuravalo,eikä oven aukiolosta varottava mittarivalo ) Tämä mielestäni viittaa siihen,että sähkö ei kulje. Voi olla,että modulin ovi auki-ovi kiinni mikro on tullut tiensä päähän tai sitten tosiaan johdoissa saattaa olla vikaa. Jotenkin on helppo arvella ( ja uskoakin ), että mikro on sökö, koska se tuntuu olevan hyvin yleinen moduliongelmien syy.
Varmuuden vuoksi toteamus tässä,että onhan se tuo mikro, joka on sinisen ja punaisen johtimen päässä siinä modulin mekaanisten osien puolikkaassa ?
Mulla on pöydällä mekaaniikaltaan (ja todennäköisesti elektroniikaltaankin) varmaan hyväkuntoinen lukkomoduli ja siitä voisin nyt mitata vaikka tuon ovi auki-ovi kiinni-mikronkin toimivuuden,kun vaan tietäisin, millä tavalla ( mistä navoista ) sen mittaisin,kun moduli on kasattuna ???? Onko konkareilla jokin hyvä konsti, jota käyttäen vois mitata mikron toimivuuden noista punaisesta ja sinisestä johtimesta ?

Näillä näkymin en ainakaan vielä ryhdy ostamaan lisää moduleita, koska uskon , että autossakin paikoillaan oleva on tuota mikrovauriota lukuun ottamatta muutoin kunnossa ja pöydällä on varalta moduuli, jossa arvelen kyseisen mikronkin olevan kunnossa. Haluaisin sen kuitenkin mitata,  saadakseni varmuuden asiasta (mutta kuinka mitata ????)
Tuon mikron vaihtaminen näyttäisi olevan mahdollista mutta pientä katkaisumeisseliä tai pientä poraa joutuu irrottamisessa käyttämään.
Mahtaisikohan o.b. vielä löytää laatikoistaan mulle ehjän mikron ja antaa neuvon, miten sen voisi kiinnittää moduliin niin,että pysyy ????
Kyllä vaikuttaa taas siltä,että o.b. on oikeassa,kun kertoo,että vanhemmuuttaan liikkuvan salvan ala-asentoon meno estyy. Omasta näin selvästi,että alaspäin painavaa jousivoimaa puuttui...... mutta niin se näytti olevan apumiehen puolellakin. Siellä kuitenkin valot toimivat normaalista,eikä ovisaranoissa ollut klappia....... että varmaankin siinä mikro sai käskynsä ja jos on lisäksi kunnossa, niin silloinhan ne valot toimivat (kun johdotkin ovat ehjät). Tämä siis apumiehen puolella.
Sanookohan se katsastusmies mitään noitten valojen puuttumisesta ???? Ei kai sentään...........







Daatta

Mikron voi mitata suoraan navoista tai selvittämällä piirilevyltä pinnit. Mutta rikki se on, sano minun sanoneeni... Kahdesta moduulista voinee rakentaa yhden toimivan. Jos hankkii uuden mikron, on haasteena sen kiinnittäminen lukkoon. Samanlaista mikrokytkintä ei taida olla saatavilla.

Katsastuksessa ei meinaa mitään. Suurin vaara on että ovet menee itsestään lukkoon, auto kun ei tajua että ovi on välissä avattu. Voi jäädä avaimet auton sisälle.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Ai niin, unohtui sanoa, että tarkista/juota uudestaan myös lukon liittimen juotokset. Aika usein niissä on huonoja juotoksia kun ovea paiskotaan ja lukon moottori omalta osaltaan aiheuttaa tärinää piirilevylle.

Sepittäjä

Kiitos taas !

Oikein mukavia ja hyödyllisiä muistutuksia ja neuvoja.
Tuo kyseisen mikron loppuunkäyttäminen näyttää olevan tosiaankin hyvin yleistä ja nyt uskon,että ne ovat kuluneet loppuun molemmissa hallussani olevissa moduleissa.
Tämä, joka on pöydälle näyttää kylläkin kohtuullisen vähän käytetyltä.Avasin siitä se elektroniikkapuolenkin ja tinaukset näyttivät kyllä aivan terveiltä,suojalakat päällä. En ainakaan vielä halunnut niitä alkaa tinailemaan mutta mikron haluaisin vaihtaa tähän ensin ja tuohon autossa paikoillaan olevan sen jälkeen eli nyt on etsinnässä 2 kohteeseen sopivaa mikrokytkintä. Jos o.b. ne käyttämättömät omat mikronsa löytää ja haluaisi niistä luopua, niin mielelläni voisin jatkaa asian työstämistä vaikka yv-puolella.
Näin netissä sellaisia tähän sopivaksi väitettyjä mikroja, joissaa on
" nastan " kestoikää lisäämässä ja kulumiselta suojaamassa sellainen lisäpeltijousi...... vaikuttaa erittäin viisaalta vaihtoehdolta. Mistähän noita vois tilata tai ostaa kohtuullisin hinnoin ja toimitusajoin ?
Olisko jollekin kaavioita hallitseville kohtuullinen ponnistus saada selville ja kertoa mihin johdotuksen liittimen pinneihin ( 8 pinniä numeroitu 1-8 ) mikron johdot kuuluvat ? Auttais tosi paljon ,kun vois sitten pinneistä mikron toiminnan mitata ?

Daatta

FFP:llä keskustelua mikrokytkimistä. Täysin vastaavaa ei tietääkseni ole saatavilla, joten soveltamiseksi menee.

https://ffp.fi/viewtopic.php?t=115917

Kaikistä käytetyistä tuo lienee jo rikki.

Lukon piirilevyn kytkentäkaavio on melko yksinkertainen, pitäisi johtimia seurailemalla selvitä. En löytänyt netistä tähän hätään, liekö olemassakaan.

Itse hakisin uuden Motonetistä jo kokeilisin onnea sen kanssa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Saatavuus voi olla haastava, mutta voin luopua kahdesta parista, yhden parin jätän TT:hen varalle.

15â,¬ pari sis pk. YV tavoittaa



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy