Kirjoittaja Aihe: Octavia RS iV PHEV  (Luettu 14393 kertaa)

Poissa heller

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 504
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #60 : 12.10.21 - klo:10:06 »
Rekuperaatioita on heikko,autom ja voimakas.Kyllä pystyy vaihtamaan ajon aikana.voimakas hyvä kaupungissa ja muut tuntuman mukaan maantiellä.
Ranne ollut nyt 48-52km paikalla....se riippuu miten oot ajellut ajotyylistä ja missä ajat vaikuttaa paljon. 60km/h kun ajelee miin varmaan 55km. Pääsee.

Tarkoitin "lennossa" siis ilman infotaimenttia/valikoita. Sen tiedän että siellä valikossa on kolme valintaa, joista mielestäni automaattinen on paras. Haluan siis säätää sitä lennosta välittömästi enkä valikoiden kautta.
Pohdin vain, että tiedän kaksi tapaa tehdä sen. Joko laittaa rattivalitsimella pienemmän vaihteen tai vaihdekepistä D->S. Tämä aktivoi rekuperaation, mutta en tiedä onko se maksimi kuten meidän kakkosautossa joka on täyssähkö. Ainakaan rekuperaation palkki ei mene kuin puoleenväliin tällä tavalla.

~50km kuulostaa ihan ok:lta tällä kelillä. Sattui käymään niin hyvä tuuri, että pääsin eilen ajamaan RS iV:llä ja pääsin 53km sähköllä. Sähkörangea oli vielä 3km, mutta jostain syystä moottori lähti käyntiin. Veikkaan että akusto ei voinut enää antaa tarpeeksi tehoa, vaikka sähkörangea oli vielä. Ainakin sähkön tehopalkki oli laskenut.

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 509
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #61 : 12.10.21 - klo:11:07 »
Juuri noilla kahdella tavalla saa lennossa voimakkaan rekuperaation päälle.

Talteenoton teho riippuu mm. akuston lämpötilasta ja varauksesta.
Kylmä tai täysi akku ei ota sähköä vastaan yhtä paljon kuin vajaa ja lämmin, tällöin myös hidastuvuus on heikompi. Samoin käytettävissä olevan rekuperaation indikaattoriviiva on lyhyempi.
Se sähkötehon indikaattori myös nousee nopeammin tappiin jo kevyellä kaasupolkimen käytöllä jos akku ei pysty luovuttamaan maksimitehoja sillä hetkellä.

Bensa menee automaattisesti päälle kun halutaan tehoa enemmän kuin sähkötehoa on tarjolla.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.302
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #62 : 12.10.21 - klo:13:42 »
Pohdin vain, että tiedän kaksi tapaa tehdä sen. Joko laittaa rattivalitsimella pienemmän vaihteen tai vaihdekepistä D->S. Tämä aktivoi rekuperaation, mutta en tiedä onko se maksimi kuten meidän kakkosautossa joka on täyssähkö.
Ainakin Leonissa D -> S ottaa käyttöön saman voimakkaan rekuperaation kuin ratin -/+ vaihdeläpysköistä. Ajotila muuttuu kuitenkin hybridiksi eli jos ajat e-modessa ja vaihdat D -> S, muuttuu ajotila hybridiksi. Tuolloin polttomoottori pärähtää herkästi käytiin kiihdytyksessä. Jos haluaa pysyä e-modessa, kannattaa käyttää ratin vaihdeläpysköitä. Itse pidän niiden käytöstä. Minulla on asetuksissa heikko rekuperaatio ja jos tarvitsen voimakkaampaa, käytän ratin läpysköitä. Pitämällä läpyskää hieman kauemmin pohjassa, palaa vaihteisto D-tilaan ja heikkoon rekuperaatioon.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV eHybrid Xcellence DSG -21

Poissa heller

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 504
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #63 : 12.10.21 - klo:14:15 »
Ainakin Leonissa D -> S ottaa käyttöön saman voimakkaan rekuperaation kuin ratin -/+ vaihdeläpysköistä. Ajotila muuttuu kuitenkin hybridiksi eli jos ajat e-modessa ja vaihdat D -> S, muuttuu ajotila hybridiksi. Tuolloin polttomoottori pärähtää herkästi käytiin kiihdytyksessä. Jos haluaa pysyä e-modessa, kannattaa käyttää ratin vaihdeläpysköitä. Itse pidän niiden käytöstä. Minulla on asetuksissa heikko rekuperaatio ja jos tarvitsen voimakkaampaa, käytän ratin läpysköitä. Pitämällä läpyskää hieman kauemmin pohjassa, palaa vaihteisto D-tilaan ja heikkoon rekuperaatioon.

Ilmeisesti miulakin olisi 3km ollu rangea vielä mutta rekuperaatio D->S käynnisti moottorin herkemmin. Käsittääkseni EV mode ei vaihdu pois ellei tee kickdownia.

Jatkossa täytyy käyttää siis rattiläpysköjä. Ne on muutenkin aina käsillä, mutta en ollu varma toiminnasta. Se on hämmentävää kun mittariston mukaan vaihteetkin muka vaihtuisi.

Tuon tiesinkin että pohjassa pito palauttaa D:lle. Ihan viksu fiitsöri.

Poissa heller

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 504
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #64 : 12.10.21 - klo:14:21 »
Juuri noilla kahdella tavalla saa lennossa voimakkaan rekuperaation päälle.

Talteenoton teho riippuu mm. akuston lämpötilasta ja varauksesta.
Kylmä tai täysi akku ei ota sähköä vastaan yhtä paljon kuin vajaa ja lämmin, tällöin myös hidastuvuus on heikompi. Samoin käytettävissä olevan rekuperaation indikaattoriviiva on lyhyempi.
Lämmittääkös rekuperaatio akkua?

Semmoinen myös mietityttää että jos rekuperoi tuolla rattiläpyskällä niin silti jarrua painamalla voi rekuperoida lisää. Sitä ei ilmeisesti voi säätää mitenkään? Käsittääkseni jarrun painaminen käyttää myös ihan mekaanista jarrua, eikä vain rekuperoi.

Poissa tigeli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #65 : 13.10.21 - klo:18:25 »
Ilmeisesti miulakin olisi 3km ollu rangea vielä mutta rekuperaatio D->S käynnisti moottorin herkemmin. Käsittääkseni EV mode ei vaihdu pois ellei tee kickdownia.

Vaihtuu se ilman kickdownia kun on tarpeeksi kylmä (esim. vihreä power-pylvään maksimi on puolivälissä täydestä tehosta)  ja akulta ei saa tarpeeksi virtaa "kaasupolkimen" asennon suhteen. Tulet huomaamaan talvella.. :)

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.302
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #66 : 13.10.21 - klo:18:59 »
Semmoinen myös mietityttää että jos rekuperoi tuolla rattiläpyskällä niin silti jarrua painamalla voi rekuperoida lisää. Sitä ei ilmeisesti voi säätää mitenkään? Käsittääkseni jarrun painaminen käyttää myös ihan mekaanista jarrua, eikä vain rekuperoi.
Joo jarrulla voi lisätä rekuperaatiota. Leonissa on (ja varmaan Octavissa) vihreä palkki, joka näyttää rekuperaation voimakkuuden. Kun jarrua painaa, kasvaa palkki ja jarrutus toimii kokonaan rekuperaation voimalla niin pitkään, kun palkki ei täyty. Vasta sitten toimivat jarrut. Normaalissa ajossa voi jarrutella kokonaan vain rekuperaation voimalla.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV eHybrid Xcellence DSG -21

Poissa heller

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 504
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #67 : 14.10.21 - klo:09:29 »
Vaihtuu se ilman kickdownia kun on tarpeeksi kylmä (esim. vihreä power-pylvään maksimi on puolivälissä täydestä tehosta)  ja akulta ei saa tarpeeksi virtaa "kaasupolkimen" asennon suhteen. Tulet huomaamaan talvella.. :)

Juu joskus taisin tähänkin törmätä, ja kuulostaa ihan loogiselta :)

Joo jarrulla voi lisätä rekuperaatiota. Leonissa on (ja varmaan Octavissa) vihreä palkki, joka näyttää rekuperaation voimakkuuden. Kun jarrua painaa, kasvaa palkki ja jarrutus toimii kokonaan rekuperaation voimalla niin pitkään, kun palkki ei täyty. Vasta sitten toimivat jarrut. Normaalissa ajossa voi jarrutella kokonaan vain rekuperaation voimalla.

Oletko aivan varma? Minulla oli Skodalta viesti että mekaaniset jarrut tulevat käyttöön lähes heti kun jarrua painaa. Ainakin kun skodalta kysyin että onko octaviassa jarrut ns drive by wire, niin kuulemma ei ole. Eli käsittääkseni vaikka sitä rekuperaation palkkia tosiaan voi jatkaa jarrulla, niin samalla tulee jarrutkin peliin.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.302
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #68 : 14.10.21 - klo:09:44 »
Oletko aivan varma? Minulla oli Skodalta viesti että mekaaniset jarrut tulevat käyttöön lähes heti kun jarrua painaa. Ainakin kun skodalta kysyin että onko octaviassa jarrut ns drive by wire, niin kuulemma ei ole. Eli käsittääkseni vaikka sitä rekuperaation palkkia tosiaan voi jatkaa jarrulla, niin samalla tulee jarrutkin peliin.
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV eHybrid Xcellence DSG -21

Poissa heller

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 504
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #69 : 14.10.21 - klo:09:56 »
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.
Näin juuri. Toisaalta harmi että rekuperaatiota ei saa maksimille ilman mekaanisia jarruja. Sähkön kanssa tuntuu että haluaisi toimia kuten nimimerkkisi ;) Kai se on joku turvallisuusfiitsöri että mekaaniset jarrut tulevat aina päälle ettei yllättäen rekuperointi lopu.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.157
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #70 : 15.10.21 - klo:18:33 »
Näin juuri. Toisaalta harmi että rekuperaatiota ei saa maksimille ilman mekaanisia jarruja. Sähkön kanssa tuntuu että haluaisi toimia kuten nimimerkkisi ;) Kai se on joku turvallisuusfiitsöri että mekaaniset jarrut tulevat aina päälle ettei yllättäen rekuperointi lopu.

Jos on turvallisuuden takia moinen, niin ainakaan mistään pakollisesta toiminteesta ei ole kyse. Fordissa ei lähde käyttöjarrut mukaan heti jarrua painaessa, vaan polkimen liikkeen alussa on alue, jossa toimii vain rekuperointi. Olen logannut sähköntuottoa ja jarrupainetta, ja lokista näkyy selvästi, että alkuun vain sähköntuotto lisääntyy, mutta jarrupaine pysyy nollassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa tigeli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Octavia RS iV PHEV
« Vastaus #71 : 16.10.21 - klo:00:56 »
Olet oikeassa. Kyllä ne jarrut tomivatkin heti ja sen päälle tulee vain lisää regeraatiota.

Ei kovin voimakkaasti mekaaniset jarrut tule mukaan, ts. ainakin itsellä takajarrulevyt keräävät ruostetta jonkin verran ja se ruoste kyllä katoaa kun ottaa pari jarrutusta vaihde vapaalla. Varmaan saa vaihdella jossain vaiheessa takajarrulevyjä kuten GTE Passatin kanssa..

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla