Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

akk

Lainaus käyttäjältä: heller - 28.10.22 - klo:11:19
Ei lämmitä ei. Mutta en rupeisi kahdella johdolla leikkimään. Valintoja valintoja :)

Tässä syksyllä tulee lämmitettyä sisätilaa webastolla ennen lähtöä, ja sitten lähdettyä ajelemaan sähköllä, sen minkä akku riittää. Ei olisi mitään järkeä esilämmittää moottoria, kun se kerkeäisi kuitenkin jo kylmetä/viiletä.
Jos tuo systeemi toimisi optimaalisesti, pitäisi olla käyttäjän valittavissa (tai  ulkolämpötilan mukaan) lämmittääkö webasto samalla moottoria vai ei. Joka tapauksessa sisätilan saa lämpimäksi, oli moottori lämmin tai ei.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: akk - 28.10.22 - klo:12:13
Tässä syksyllä tulee lämmitettyä sisätilaa webastolla ennen lähtöä, ja sitten lähdettyä ajelemaan sähköllä, sen minkä akku riittää. Ei olisi mitään järkeä esilämmittää moottoria, kun se kerkeäisi kuitenkin jo kylmetä/viiletä.
Jos tuo systeemi toimisi optimaalisesti, pitäisi olla käyttäjän valittavissa (tai  ulkolämpötilan mukaan) lämmittääkö webasto samalla moottoria vai ei. Joka tapauksessa sisätilan saa lämpimäksi, oli moottori lämmin tai ei.
Samaa mieltä. Itsekin pyrin ajamaan sähköllä arkiajot ja talvella siitä olisi moottorille vain hallaa.
Mutta käyttäjän valinta olisi paras vaihtoehto. Venttilit toimintoa varten käsittääksen on jo.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

KKN

Uusimmassa hinnastossa PHEV kyllä on, mutta ei uusia tehdastilauksia -statuksella. Lieneekö niin karmea jono plus komponenttipulan vuoksi puolivalmiita autoja tehtaan nurkat täynnä, etteivät ota uusia tilauksia vastaan?
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: KKN - 01.11.22 - klo:20:48
Uusimmassa hinnastossa PHEV kyllä on, mutta ei uusia tehdastilauksia -statuksella. Lieneekö niin karmea jono plus komponenttipulan vuoksi puolivalmiita autoja tehtaan nurkat täynnä, etteivät ota uusia tilauksia vastaan?
Kai siellä on nii paljo tilausta sisässä jo että voivat tehä niitä siihen asti että facelift tulee markkinoille.

eviltwin

Hei!

toinen 1.5tsi combi farkku menossa (nykyinen e-tec), ja plugari kiinnostaa vaihtoehtona seuraavaksi autoksi. Nyt on jo useammalla kokemusta rangesta vuoden ajalta; minkälainen työmatka realistisesti mahdollista ajaa täysin sähköllä ympäri vuoden octavia phevillä (oletuksena että akun voi ladata molemmissa osotteissa)?

Itsellä työmatka 40km/sivu ja lämmin talli kotona käytössä

Uuden plugarin toimitusaika-arvio 12-15kk minimi  ;D ja ei osattu kommentoida missä vaiheessa vaihtuu faceliftiksi

heller

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 04.11.22 - klo:13:31
Hei!

toinen 1.5tsi combi farkku menossa (nykyinen e-tec), ja plugari kiinnostaa vaihtoehtona seuraavaksi autoksi. Nyt on jo useammalla kokemusta rangesta vuoden ajalta; minkälainen työmatka realistisesti mahdollista ajaa täysin sähköllä ympäri vuoden octavia phevillä (oletuksena että akun voi ladata molemmissa osotteissa)?

Itsellä työmatka 40km/sivu ja lämmin talli kotona käytössä

Uuden plugarin toimitusaika-arvio 12-15kk minimi  ;D ja ei osattu kommentoida missä vaiheessa vaihtuu faceliftiksi
40km saattaa mennä talvella jos saat ladattua/esilämmitettyä auton.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jiiaa

Esilämmitys, pipo ja hanskat ja sisälämpötilaa alemmas  :) Mulla työmatka reilut 50km ja vielä saattaa tuurilla päästä koko matkan sähköllä. Ainakin bensaa säästyy. Elokuun jälkeen pääsin melkein 3000km yhdellä tankillisella.

akk

Kannattaa muistaa että sähköajo loppuu teoriassa -14 C :tä kovemmilla pakkasilla, itsellä käytännössä raja on ollut -12-13 C. Tuossa rajan lähellä sähköajon voi saada tuurilla käyttöön kohtalaisen ajomatkan jälkeen, mutta silti se on teholtaan rajattu.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

mr panu

Eikä plugaria ole suunniteltu vain ja ainoastaan sähköajoon. Kannattaa sitä bensakonettakin käyttää joskus.

Sisätilojen lämmitys syö eniten energiaa. Kunnollinen esilämmitys auttaa paljon, kuten jo mainittu. Minulla on laturissa 8A rajoitus ja se ei kovin iloisesti lämmitä. Töissä 16A piuhan päässä ero on selvä.

Ratin lämmittimenkin voi säästää hanskoilla. Penkki lämpöiseksi niin ihan hyvin pärjää. Meillä menee vielä lapset takapenkille, niin lämpötila vakiintunut 20 asteen asetukseen.

Edit. Jäi sanomatta, että 16A lämmityksellä vielä näillä +5 keleillä menee 40km työmatka heittämällä, vaikka sisälämppäri on 20 asteessa.

Pöhis

Miten muilla moottorin lämmöt nousee näillä keleillä?

Eilen illalla töihin menneesä vajaa 20 pakkasta ja 24 km matkalla 60-80 km/h rajoituksella lämmöt nousi vain n.72-75 asteeseen mittarin mukaan.
Bensakone oli käynnissä koko matkan muutamaa alamäkeä lukuunottamatta.
Öljyjen lämmöt ei kerennyt nousemaan koko matkalla yli 50 asteen kun ei näyttänyt kuin viivoja.

Muistelisin, että viime talvena lämpesi kyllä paljon nopeammin.

Edellinen b8 2.0tdi passattikin lämpeni paremmin...

heller

Lainaus käyttäjältä: Pöhis - 16.12.22 - klo:12:40
Miten muilla moottorin lämmöt nousee näillä keleillä?

Eilen illalla töihin menneesä vajaa 20 pakkasta ja 24 km matkalla 60-80 km/h rajoituksella lämmöt nousi vain n.72-75 asteeseen mittarin mukaan.
Bensakone oli käynnissä koko matkan muutamaa alamäkeä lukuunottamatta.
Öljyjen lämmöt ei kerennyt nousemaan koko matkalla yli 50 asteen kun ei näyttänyt kuin viivoja.

Muistelisin, että viime talvena lämpesi kyllä paljon nopeammin.

Edellinen b8 2.0tdi passattikin lämpeni paremmin...

paljon heikommin nousee lämmöt vrt. entinen 1.5TSI 150hv. Liene normaalia. En oo noin koville pakkasille päässy vielä ajelemaan :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jarski66

Oliko se Octavia iV PHEV: issä niin, että hybridiakun ollessa latauksessa, niin pienempi käynnistysakku latautuu samalla?
Octavia vRS Combi iV PHEV '24

ex VAG autot:
-Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV DSG (2021)
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

miz

12v akku latautuu samalla, mutta se ei ole käynnistysakku.
Ajoakku on samalla käynnistysakku, koska polttomoottori startataan sähkömoottorilla.

heller

Ei taida plugarissa(kaan?) olla rengasavainta mukana?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: heller - 16.12.22 - klo:15:35
paljon heikommin nousee lämmöt vrt. entinen 1.5TSI 150hv. Liene normaalia. En oo noin koville pakkasille päässy vielä ajelemaan :)

Leon PHEV:n (lienee kuitenkin pääosin samaa tekniikkaa) puolelta kokemuksia nyt kahdelta talvelta, niin lämmöt ovat nousseet ihan samalla tavalla kuin 1.4 TSI ACT-koneella. Viime viikolla ajelin sellaisen 300 km lenkin, pakasta oli -11 asteen molemmin puolin. Jäähdytysvesi nousi 3 km päästä lähdöstä 75 asteeseen ja oli 90 asteessa n. 5 km ajon jälkeen. Öljyn lämpötila nousi aika nopsaan 50 asteeseen ja kävi ajon aikana 92 asteessa. Kesällähän öljyn lämpö nousee yli 100 asteenkin. Viime talvena tuli ajeltua -15 ja -20 keleissäkin ja silloinkin lämmöt nousivat ihan nätisti. Eikä ollut mitään viimasuojia maskissa tms. Toki, jos PHEV:ssa antaa sähkön huolehtia ajosta välillä, niin sitten lämmöt laskevat, mutta normikoneen ollessa käynnissä ei moottorilämmöissä ole ollut mitään ongelmia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mr panu




Tässä ajettu yhteen pisteeseen ja samaa reittiä takaisin (22km). Pääosin moottoritietä. Aluksi ajoin pelkällä sähköllä, vartin seisonta kohteessa ja päätin testata lämpenemistä paluumatkalla. Bensakone käyntiin heti lähdöstä. Juuri ja juuri öljy pääsi 50 asteen lämpöön. 3-koppaiseen kakkosautoon verrattuna nousee kyllä todella hitaasti.

Atsii

Lainaus käyttäjältä: mr panu - 16.01.23 - klo:07:57


Tässä ajettu yhteen pisteeseen ja samaa reittiä takaisin (22km). Pääosin moottoritietä. Aluksi ajoin pelkällä sähköllä, vartin seisonta kohteessa ja päätin testata lämpenemistä paluumatkalla. Bensakone käyntiin heti lähdöstä. Juuri ja juuri öljy pääsi 50 asteen lämpöön. 3-koppaiseen kakkosautoon verrattuna nousee kyllä todella hitaasti.

Näkyy mittarissa öljyn lämpötila. Kuinka sen siihen saa? Omassa härvelissä öljyä ei tauluun saa.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Tos®

Ellei mittariston asetuksissa ole lämpötilanäyttöä valittavana, sen saa päälle obd11:lla.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mr panu

Minulla se oli kyllä siellä. Mielestäni oli alusta asti, ettei tullut minkään päivityksen yms myötä.
Siinä "rullassa" se ei välttämättä ollut oletuksena, vaan piti mennä siihen asetukset kohtaa ja valita sieltä "rullaan" mukaan.

karsta

Lainaus käyttäjältä: eviltwin - 04.11.22 - klo:13:31
Hei!

toinen 1.5tsi combi farkku menossa (nykyinen e-tec), ja plugari kiinnostaa vaihtoehtona seuraavaksi autoksi. Nyt on jo useammalla kokemusta rangesta vuoden ajalta; minkälainen työmatka realistisesti mahdollista ajaa täysin sähköllä ympäri vuoden octavia phevillä (oletuksena että akun voi ladata molemmissa osotteissa)?

Itsellä työmatka 40km/sivu ja lämmin talli kotona käytössä

Uuden plugarin toimitusaika-arvio 12-15kk minimi  ;D ja ei osattu kommentoida missä vaiheessa vaihtuu faceliftiksi

Oma PHEV ollut vajaa pari vuotta nyt alla ja empiiriset kokemukset toimintamatkasta menee lämpötilan suhteen karkeasti alemman listan mukaan. Tämä siis taajama- ja maantieajossa (50-80km/h), kun moottoritievauhti (100-120km/h) tiputtaa toimintamatkaa reilummin, joten niitä yleensä tulee vältettyä.

Oma ajoprofiili työmatkalla n. 35km per suunta, taajamaa ja maantietä. Melko harvoin on tarvetta polttomoottorille talvella, sähköllä pääsee todella hyvin lähes kaikki työmatka-ajot. Esilämmitystä tulee käytettyä aina nollan tuntumassa ja sen alle, sähkölämmityksellä jos ollaan piuhan päässä ja webastolla jos ei olla piuhan päässä. Auto on meillä katoksessa aina kylmissä tiloissa. Uskoisin että lämmin talli auttaa asiaan toimintamatkan suhteen.


  • lämpötila 20+ > toimintamatka 60-70km
  • lämpötila 10-20 > toimintamatka 50-60km
  • lämpötila 0-10 > toimintamatka 40-50km
  • lämpötila -10-0 > toimintamatka 30-40km
  • lämpötila -15 > toimintamatka 30-35km, ellei käynnistä polttomoottoria väkisin, riippuu ihan päivästä ja kuun asennosta
  • lämpötila -20 > polttomoottori hyppää väkisin käyntiin startissa, mutta lämmettyään antaa useimmiten siirtyä sähköajoon ja voi päästä sen 25-30km

Joskus on -18 pakkasellakin antanut vielä pelkällä sähköllä ajaa niin pitkään kun akussa on ollut virtaa, mutta perille ei ole töihin päässyt pelkällä sähköllä enää näillä pakkaslukemilla ;D
Octavia PHEV -21 Style
CLK 320 -00

Method

#560
Onkos jotain tutkimusta tehty, että mitenkä maksimoidaan range? Jos tässä nyt hypoteettisesti olisi 1000km reissu edessä ja lähdetään täydellä tankilla ja akulla, mutta EI ladata matkalla, mikä on oikea ajostrategia?

1. Kaikki sähkö heti pois ja hybridillä loput, että auto liikkuu. Lopputulos: 60km sähköllä, 940 kilometriä bensalla ja ylläpitolatauksella.
2. Alusta pitäen hybrid -tilassa; auto päättää milloin mitäkin käytetään. Lopputulos: 200km hybriditilassa, kunnes sähkö on loppu ja loput 800km bensalla ja ylläpitolatauksella.
3. Käsin valitsemalla kaupunkiajot puhtaasti vain sähköllä ja kaikki yli 70kmh alueet käsin säädettynä hybriditilassa; tämä onnistuu vain jos ajon aikana tarkoituksella lataa akkua seuraavaa kaupunkiseikkailua silmälläpitäen. Lopputulos: Koko 1000km sähköllä ja bensalla, kaikki yli 70kmh siirtymät ylläpitolatauksen kanssa.

Mistä voisin tietää mikä näistä on fysiikan lakien mukaan energiatehokkain vaihtoehto? Se nyt on selvää että vakionopeudensäädintä ei voi käyttää, sillä se jos mikä hukkaa löpöä/sähköä, mutta tästä täytynee poiketa aina jos takana on muita kuskeja joita ei ihan näin paljon säästökeinot kiinnostele, onhan vauhti silloin tosi aaltoilevaa.

Melko varma ainakin on se, joka pätee kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon, että ajon aikana ei ole mitään järkeä ladata akkuun virtaa nykyistä enempää. Eli jos eka pätkä kaupunkiajoa kuluttaa 20 pinnaa, täytyy autolle kertoa että "Ylläpidä tätä 80% varausta". Ja tätä jumppaa sitten viedään kohti nollaa ja toivotaan että akulla pääsee tämän tripin jokaisen kaupunkiosuuden, joka on kyllä aika todennäköistä.

Tämä(kin) on näitä asioita jossa tulee olo että olen ainoa tällä pallolla joka viitsii miettiä näitä asioita, mutta olisiko täällä muitakin?

1000

Lainaus käyttäjältä: Method - 12.07.23 - klo:21:09
Onkos jotain tutkimusta tehty, että mitenkä maksimoidaan range? Jos tässä nyt hypoteettisesti olisi 1000km reissu edessä ja lähdetään täydellä tankilla ja akulla, mutta EI ladata matkalla, mikä on oikea ajostrategia?

1. Kaikki sähkö heti pois ja hybridillä loput, että auto liikkuu. Lopputulos: 60km sähköllä, 940 kilometriä bensalla ja ylläpitolatauksella.
2. Alusta pitäen hybrid -tilassa; auto päättää milloin mitäkin käytetään. Lopputulos: 200km hybriditilassa, kunnes sähkö on loppu ja loput 800km bensalla ja ylläpitolatauksella.
3. Käsin valitsemalla kaupunkiajot puhtaasti vain sähköllä ja kaikki yli 70kmh alueet käsin säädettynä hybriditilassa; tämä onnistuu vain jos ajon aikana tarkoituksella lataa akkua seuraavaa kaupunkiseikkailua silmälläpitäen. Lopputulos: Koko 1000km sähköllä ja bensalla, kaikki yli 70kmh siirtymät ylläpitolatauksen kanssa.

Mistä voisin tietää mikä näistä on fysiikan lakien mukaan energiatehokkain vaihtoehto? Se nyt on selvää että vakionopeudensäädintä ei voi käyttää, sillä se jos mikä hukkaa löpöä/sähköä, mutta tästä täytynee poiketa aina jos takana on muita kuskeja joita ei ihan näin paljon säästökeinot kiinnostele, onhan vauhti silloin tosi aaltoilevaa.

Melko varma ainakin on se, joka pätee kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon, että ajon aikana ei ole mitään järkeä ladata akkuun virtaa nykyistä enempää. Eli jos eka pätkä kaupunkiajoa kuluttaa 20 pinnaa, täytyy autolle kertoa että "Ylläpidä tätä 80% varausta". Ja tätä jumppaa sitten viedään kohti nollaa ja toivotaan että akulla pääsee tämän tripin jokaisen kaupunkiosuuden, joka on kyllä aika todennäköistä.

Tämä(kin) on näitä asioita jossa tulee olo että olen ainoa tällä pallolla joka viitsii miettiä näitä asioita, mutta olisiko täällä muitakin?

Olen minäkin tuota miettinyt, mutta en noin syvällisesti. Käytän käytännössä aina vaihtoehtoa 2 kun ajan pidempää matkaa.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

Method

Ã,,kkiä tulee semmonen fiilis PHEVin kanssa, että "mitäs ajat pitkää matkaa, ostit väärän auton soosoo!" ja siitä suorastaan "rankaistaan" jos ajaa vähän pitemmästi. Tätä näyttäytyvää fiilistä vastaan yritän pyristellä. Yritän löytää jotain hyvää huonosta tilanteesta, ikään kuin.

akk

Tuli ajettua lomamatka (Mlä-Jns)  n. 360 km suuntaansa noin 86 km/h keskinopeudella. Lämpötila oli mennessä n. 17 C ja palatessa n. 23 C. Akku oli matkojen alussa täynnä ja rangea näytti ~ 50 km. Sähköt riitti juuri ja juuri koko matkalle hybriditilassa, reittiä ei kuitenkaan oltu syötetty navigaattoriin. Vakionopeussäädin oli pääosan matkassa käytössä ja asetus nopeusrajoitusten mukainen. Polttoaineen kulutus oli mennessä 4,7 ja palatessa 4,4 l / 100 km. Loppujen lopuksi mielestäni pienellä kulutuksella meni.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

mr panu

Jos miettii toisinpäin, eli miten ei kannata tehdä. Näiden autojen akkukemiaa ei lähtökohtaisesti kannata seisottaa tyhjänä. Ja mittariston näyttämä 0% ei ole oikeasti tyhjä vaan siellä on vielä valmistajan marginaali. Suurempi rikkoutumisen riski on talvella, jolloin matalavarauksinen akku voi jäätyä.

Ei se tykkää olla täysin täynnäkään ja vastaavasti siinä on myös valmistajan marginaali välissä.

Itse ajan pitkää matkaa pitämällä osoitetta navissa ja annan auton miettiä akun käyttöä. Tai täppään sen manuaalille n. puoleen väliin menosuuntaan ja lopun akun annan mennä tyhjäksi paluumatkalla. Ja heti lataukseen kotona.
Jos en aio matkalla ladata, niin pidän akun manuaalilla isolla varauksella ja käytän sen vasta lähempänä kotia.

Usein tuntuu, että auto lataa bensamoottorilla jotenkin typerästi. Ja aina ylämäessä. Voiko olla parempi kuin ladata alamäessä?

Tyhjä akku tai tietyn varaustason pito kaupunkiajossa on rasittavaa. Auto kuitenkin sammuu jokaiseen risteykseen, eikä valojen välissä ehdi olla kauaa käynnissä. Sitten kun on, niin kone huutaa ja yrittää ladata minkä ehtii. Toiminta on sitä agressiivisempaa mitä alempana varaus on pitoasetuksesta.

Hibah

Onkos kukaan ajanut pidempää matkaa, vaikkapa pari viikkoa pelkällä bensalla, lataamatta kertaakaan? Mikähän mahtaa olla todellinen kulutus?

Kuluttaakohan PHEV tämmöisellä käytöllä enemmän vai vähemmän kuin vastaava perinteinen auto (pelkällä bensakoneella) ?

nordman

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 17.08.23 - klo:21:15
Onkos kukaan ajanut pidempää matkaa, vaikkapa pari viikkoa pelkällä bensalla, lataamatta kertaakaan? Mikähän mahtaa olla todellinen kulutus?

Kuluttaakohan PHEV tämmöisellä käytöllä enemmän vai vähemmän kuin vastaava perinteinen auto (pelkällä bensakoneella) ?

Toki hybriditekniikasta on hyötyä, vaikka akkuun ei lataisikaan virtaa. Perus-Octaviasta ei ole kulutuskokemusta, mutta plugarilla on tyypillisesti reissulla mennyt 4,5-5 litraa satasella, kun akku on ns. tyhjä. Mielestäni ihan kohtuullinen kulutus.

Esim. tänä kesänä ajettiin ympäri Viroa, ja sieltä ei tullut etsittyä latauspaikkoja, vaan suht edullisella bensalla mentiin. Jos ajaisi pelkkää kaupunkiajoa polttomoottorilla, niin luonnollisesti kulutus olisi korkeampi, mutta sellaisesta ei ole minulla kokemusta.
Skoda Octavia iV 2022

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: nordman - 18.08.23 - klo:09:30
Toki hybriditekniikasta on hyötyä, vaikka akkuun ei lataisikaan virtaa. Perus-Octaviasta ei ole kulutuskokemusta, mutta plugarilla on tyypillisesti reissulla mennyt 4,5-5 litraa satasella, kun akku on ns. tyhjä. Mielestäni ihan kohtuullinen kulutus.

Esim. tänä kesänä ajettiin ympäri Viroa, ja sieltä ei tullut etsittyä latauspaikkoja, vaan suht edullisella bensalla mentiin. Jos ajaisi pelkkää kaupunkiajoa polttomoottorilla, niin luonnollisesti kulutus olisi korkeampi, mutta sellaisesta ei ole minulla kokemusta.
Mulla menee 4,2-4,5 litraa sadalla maantiepainotteisessa ajossa. Jos kaupunkiajoa on mukana, niin lähemmässä viiteen menee.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

nordman

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 18.08.23 - klo:09:34
Mulla menee 4,2-4,5 litraa sadalla maantiepainotteisessa ajossa. Jos kaupunkiajoa on mukana, niin lähemmässä viiteen menee.

Nopeus toki vaikuttaa asiaan. Jos reissulla on mukana motaria 120:n rajoituksella, niin kyllä on loppukulutus lähempänä viittä kuin neljää litraa.
Saisi olla vaihdelaatikossa vielä seitsemäs vaihde yläpäässä, niin voisi olla matalammat kierrokset nopeassa ajossa ja säästyisi polttoainetta.
Skoda Octavia iV 2022

heller

Lainaus käyttäjältä: mr panu - 13.07.23 - klo:08:09
Usein tuntuu, että auto lataa bensamoottorilla jotenkin typerästi. Ja aina ylämäessä. Voiko olla parempi kuin ladata alamäessä?
Tää on kyllä jännä ero, kun ittellä se tuntuu nimenomaan ottavan virtaa alamäessä, ja ylämäessä kulutus pysyy pienenä kun sähkö avustaa.

Oma lusikka soppaan; ajan aina pitkät matkat suoraan hybridinä, niin että osoite on navissa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy