Käytetyn auton osto liikkeestä, riita tilanne ja kaupan purku

Aloittaja v6e, 10.02.21 - klo:14:19

« edellinen - seuraava »

v6e

Ajattelin vähän jakaa omia kokemuksia ison suomalaisen autokaupan toiminnasta.
Toivottavasti muillekin kanssa matkustajilla olisi tästä apua, itsellä tämän viadolorosan/farssin aikana meinannut usko loppu moneen kertaan.

Ostin kesäkuun puolivälissä 2020 -15 vuosimallin Volvo v60 T5, bi-fel (kaasulla toimiva) jossa kilometrejä oli 125tkm.
Alusta asti liikkeen toiminta oli asiallista, tuo auto oli silloin huollossa ja kävimme sitä hallissa katsomassa päällisin puolin. Minulle annettiin kokeiltavaksi samanlainen auto jossa oli tosin kilometrejä huomattavasti vähemmän. Viikkoa myöhemmin pääsin ajamaan tuota huollosta tullutta autoa, ilman kaasua toki koska tankki oli tyhjä.

Sovimme auton hinnan 21k, pitkän väännön jälkeen.
Kävin tankkaamassa auton ja jatkoin matkaa kotiin, lähdin kahdeksi viikoksi työreissulle ja auto jäi isäpuolelle käyttöön.
Muutaman päivän päästä nykiminen alkoi esiintyä ohitustilanteissa. Ilmoitin tästä myyjälle kun itse pääsin autoa ajamaan, myyjän vastaus oli että jos ei merkkivalot pala kaikki on hyvin.
Tein viikon päästä reklamaation heidän omalla lomakeellaan netissä jossa kerroin vian.
Sovimme liikkeen reklamaatio osaston kanssa että auto lähtee tutkittavaksi korjaamolle.

Aluksi oli ongelmia mitä heidän lisäturva (890,/v) korvaa koska kaasulaitteisto on ¨jälkiasennettu¨ Volvon alihankkijalla.
Kaasulaitteisto onneksi kuului vakuutukseen mutta vikaa ei saatu selville, nykiminen jatkui vaikka auto oli korjattu ja tutkittu kolmessaer korjaamossa.
Espoon terragas luki vikakoodit ja nosti kädet pystyy,
Volvo kaivoksela vaihtoi polttoaineen paineanturin 400, (omavastuu 100,) vikakoodi matalasta polttoaineen paineesta
Kaasukorjaamo Lahdessa vaihtoi paineensäätimen 750, (100, omavastuu) tämän jälkeen kiihdytyksessä nykiminen loppui
Auto kuitenkin oireili huonoa tyhjäkäyntiä kylmässä ja nyki aavistuksen tasakaasu ajossa 80km/h, joten korjaamo kierros jatkui vikakoodien luvulla Porvoossa ja korjaamo vaihtui kaasu korjaamoon Porvoossa, jossa sitten viettikin 1,5kk. Vikakoodi polttoaineen paineesta, tämä koodi tuli myös syyskuussa Volvolla.
Tämä korjaamo väitti että suuttimet ovat vialliset, johon vastasin että voin maksaa puolet niistä jos vika tulee kuntoon (400,)
Siinä vaiheessa itsellä oli ajatus että ei 3 suutinta voi hajota yhtäaikaa samana aamuna, vika ei ole niissä.
4 suutinta vaihdettiin hintaan ~900,, ja auto oli valmiina haettavaksi.

Kävin auton hakemassa ja ilmoittivat että maksa puolet niin saat avaimet ja olivat löytäneet vikakoodin ohjaustehistimesta (kuulemma normaalia, vikakoodeja tulee)
Maksoin laskun pois ja menin käynnistämään auto, auto ei käynnistynyt sahasi vain, ilmoitin että ei ole kunnossa auto jää tänne.
Taas viikonpäästä soittivat että auto on kunnossa, tulpat vain kastuivat, nyt on uudet tulpat ja nyt toimii ja kysyivät kuka lystin maksaa.
Ilmoitin tässä vaiheessa että en maksa korjausta koska minulta ei ole kysytty lupaa tähän ja liikkeeltä voi tiedustell maksajaa.

Olin ottanut aikaisemmin yhteyttä autoriita.fi palveluun, josta sain asianajajan kaupan purkuun. Olin kysynyt liikkeeltä muutaman kerran olisko kaupan purkaminen mahdollista koska auto on käynyt korjaamolla 6-7 kertaa ja aikaa on kulunut kohtuuttomasti, he eivät kaupan purkamiseen suostuneet.
Asianajaja alkoi hoitaa asiaa eteenpäin, mutta liike ei tässäkään vaiheessa suostunut purkamaan kauppaa.

Kävin hakemassa auton pois korjaamolta ja kuten vähän pelkäsin, kaasu tankki oli ajettu tyhjäksi ja tankkamisen jälkeen ongelmat alkoivat, nykiminen tasakaasu ajossa.
Seuraavana pakkasaamuna tehot hävisivät jälleen ja auto meni vikatilaan jossa automaattisesti alkaa käyttämään bensaa.
Ilmoitin asianajajalle tilanteen ja tässä vaiheessaliike suostui neuvottelemaan kaupan purusta, vaativat minulta tosin 4000, käyttöhyödyn auton käytöstä (15snt/km), he eivät suostuneet korvaamaan vaihteistoöljyjä (350,) jotka olin vaihdattanut heti oston jälkeen automaattivaihteistoon. Myös asianajajan polttoainekustannukset jäivät heidän tarjouksen ulkopuolelle.

Kaksipäivää myöhemmin oli pakko päästä töihin, kokeilin onneani ja paluumatkalla alkoi grillikaasun haju hytissä. Ei siinä paljoa tarvinnut miettiä missä vika, auto jäi kotipihaan seisomaan, liike toimitti nyt sijaisauton jo kotipihaan asti (myyntipäällikön luvalla) koska autolla ei uskaltanut ajaa.

Liikeen touhu ottaa aivoon välillä enemmän, tämä heidän reklamaatio osasto ei suostu neuvottelemaan asioista ennen asianajanan yhteydenottoa ja ¨kiristää¨ asiakasta maksamaan vaihdettuja osia tai muuten auton korjaaminen pitkittyy ja auto makaa korjaamolla kun osia ei saada tilattua.
Itsellä kulut ovat olleet tähän autoon n. 1200, + kaikki muu välillinen haitta siihen päälle.
Liike vaatii n. 4000, käyttöhyödystä (23tkm) jonka kesän aikana ehdin ajamaan.

Sijaisauton sain vasta sitten kun uhkasin kuluttaja asiamiehellä, nyt on menossa 9. sijaisauto, koska erilaisten vikojen/koeajojen/myymisen takia auto vaihtuu vähän väliä.
Liike ei liikahda mihinkään kuluttaja asiamiehellä uhatessa, vasta sitten kun asianajaja ottaa yhteyttä alkaa neuvotteleminen onnistui pikkuhiljaa.
Kaupan purkamisen neuvottelu vaiheeseen meni aikaa ensimmäisestä korjauksesta alkaen 6kk & 7. korjaamoreissua.

Onneksi sain asianajajan joka osaa hommansa ja ajaa oikeasti asiakkaansa etua. Vakuutusyhtiön kaskosa oikeusturva korvaa jos pääsemme sopuun tai voitamme oikeudessa autoliikkeen.

Autokaupan kanssa asiointi on todella hankalaa, kaikki menee siihen asti hyvin kunnes joutuu asioimaan reklamaatio-osaston kanssa.
Vaatimuksena itsellä on oman auton käytön kulut noilta korjaamoreissuilta joita on aiheutunut n. 1000km ja kaikki rahalliset investoinnit autoon, mukaanlukien sijaisautojen pakolliset nesteen/öljyjen lisäykset ja autonvaihdoista aiheutuneet kulut.

Autoliike tällä hetkellä ei suostu tulemaan vastaan yhtään, reklamaatio-osasto on valmis menemään tarvittaessa päätyyn asti.

Vaihtoehtona minulla oli kuluttaja-asiamiehen kautta käsittely se olisi vienyt 18-24kk jonka myyjä liike tietää hyvin. Kuluttaja asiamies sanoi että kaupan purkua aletaan sopiman siinä kohtaa kun korjaukulut ovat noin 3000,. Tässä tapauksessa korjauskulut ovat olleet kokonaisuudessaan minulle n 1200, ja liikkeelle varmaankin 3000, eikä auto ole kunnossa.
Asianajajan kanssa aikaa on kulunut nyt sen noin 3kk suurinpiirtein kaikkine yhteydenottoineen.

Päivittelen tänne sitten kun uutta tulee! ,,lkää antako näissä periksi, moni ei varmasti jaksa tapella mutta itsellä ei ole mahdollisuutta jättää autoa seisomaan korjaamolle ai myydä rikkinäisenä eteenpäin.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vekkula

Saka, jos tämä on sama tapaus jota on Volvo foorumilla ihmetelty.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

o.b.


Popo

20000+-hintaluokan Volvo ja mieluusti V60 on ollut harkinnassa seuraavaksi kulkuvälineeksi, mutta eihän tällaiset tarinat tietenkään innosta siirtymään "uuden karheeseen" premiumiin. Tiedä sitten miten Volvon organisaatio omista takuun alaisista vaihtoautoistaan vastaa. Nämä hupparipoikien kevennetyn turvan autokaupat ei ainakaan kaupoille innosta.

Ei tuo Kuluttajariita ltk sinänsä pelota, asuntokaupoissa sieltä tuli toivottu suositus, jota myös noudatettiin. Mutta siinä meni se kaksi vuotta. Autolla pitäisi myös ajaa, eikä odottaa päätöstä ja tämän nuo autokaupan veijarit tietävät...  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Ramzez

Ensimmäisessä viestissä oli viittauksia, että oli käytetty korjattavana Terragasilla, mutta huomauttaisin näin välihuomiona, ettei taida Terragasilla olla lainkaan omia korjaamoja, vaan taustalla on jokin kolmas osapuoli paikkakunnasta riippuen. Sain osin tämän itse karvaasti todeta kun oli auto huollossa Jyväskylässä ja ei huolto mennyt kaikilta osin odotetulla tavalla.

Tarkoitan tällä siis sitä, että lienee olevan mahdollista, että eri korjaamojen välillä on laatuvaihtelua, miten hyvin osaavat kaasupuolta korjata.

passo_s

Vaihdettu siis paljon osia nykymisvian vuoksi ja on toivottu että kyseinen osakokonaisuus vaihtamalla viallinen osa vaihtuisi myös? Asiakasta laskutetaan kaikista vaihdetuista osista, on siis vaihdettu osia jotka ovat alun alkaenkin olleet kunnossa? Nykimisen aiheuttaja, jokin yksittäinen viallinen osa on ilmeisesti vieläkin löytämättä ? Mulle on joskus osoitettu takuuseen vikaa korjautamaan tullessani muuta korjaamoa kuin se mistä autoni ostin. Pidin huolta että se liike josta autoni ostin järjestää autoni sinne korjattavaksi ja siitä sai vääntää, mutta kantani voitti. Menee herkästi epäselväksi kuka korjaa ja mitä ja kenen pyynnöstä.

M-J-B

Pahoja tuollaiset missä osia vaihdellaan eri tekijöiden toimesta eikä vika korjaannu. Vaikea tietää kuka lopulta on vastuussa. Summamutikassa kun vaihdetaan osa kerrallaan niin ei se vika välttämättä korjaannu vaikka kaikki palikat olisi lopulta vaihdettu.

Näin kävi kerran minulle yhden vanhan ABS-järjestelmän kanssa. Kaikki komponentit hydrauliikkayksikköä myöten vaihdettiin yksitellen, osa kahteen kertaan, paitsi johtosarja joka suurella työllä tarkistusmitattiin katkosten ja oikosulkujen varalta. Kolme pajaa sitä hämmästeli, mutta kuntoon ei tullut. Yksi otti ammattiylpeyttään haasteen vastaan ja teki suurimman työn, mutta joutui luovuttamaan eikä laskuttanut työstä mitään. Vallitsevaksi teoriaksi jäi, että yksi viallinen komponentti on rikkonut toisen ja kun ne on vaihdettu väärässä järjestyksessä on uusi osa rikkoontunut heti ensitestissä. Oli niin vanha auto että luovutin. Möin viallisena eteenpäin ja sain romusta suunnilleen sen mitä olin uusiin osiin itse laittanut. Tuossa Volvossa on kymmenen kertaa enemmän rahaa menetettävänä, toivottavasti tarinalla on onnellinen loppu.

-karppa-

Onhan tuo surullista, että arvataan komponentti kerrallaan ja asiakkaan lompakko on levällään maksajan roolissa.

Kyllä se niin pitäisi mennä, että jos vika ei ole arvatussa komponentissa, niin maksaja on korjaamo eikä asiakas. Tosin auto on hankala, jos siinä on jälkiasennettu kaasujärjestelmä.

Minulle vain narskahtaa tämä tuossa tarinassa:

"Kävin tankkaamassa auton ja jatkoin matkaa kotiin, lähdin kahdeksi viikoksi työreissulle ja auto jäi isäpuolelle käyttöön."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ramzez

Käsittääkseni kaikissa Volvoissa on "jälkiasennettu" kaasujärjestelmä, koska silloin kun Volvoa sai kaasuversiona, tehtiin konversio uuteen autoon Volvon alihankkijalla ja siksi järjestelmä eroaa merkittävästi VAG:n vastaavista, joissa autot on alunperinkin suunniteltu kaasutoimisiksi. Volvossa mm. tavaratila on normaalia matalampi ja kaasumittari on keskikonsolin sisässä hieman oudossa paikassa.

Vaatii toki vielä lisätietoja, että onko kyse oikeasti jälkiasennuksesta, vain tuosta tehtaan jälkiasennuksesta, mutta jälkimmäisessä tapauksessa jälkiasennukseen vetoaminen olisi vähintäänkin erikoista.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

juksii

Miten sä olet maksanut useampia omavastuita samasta viasta? Eikö omavastuu mene vain kerran / vika?

Aika karua kyllä, erityisesti se, että vaihdetaan ehjiä osia ja laskutetaan se asiakkaalta ja auto edelleen rikki. Jollain muulla alalla sitä kutsuttaisiin kusettamiseksi.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

jt

Volvon (kaasu) tapauksessa on kahta eri vaihtoehtoa:
#1: Tehdas "jälkiasennettu", jossa auto on alunperin myyty uutena kaasuautona, mutta kaasukäyttö on lisätty 3:n osapuolen toimesta suoraan uuteen autoon, auton takuu täten käsittääkseni kattaa myös kaasupuolen. Auto on myyty Volvon kautta normaalisti käsittääkseni. 
#2: Kuluttaja "jälkiasennettu", jossa auto myydään uutena ihan normi bensana ja sitten kuluttaja itse asennuttaa jollain 3:lla osapuolella autoon kaasujärjestelmän.

Kumpikohan lienee kyseessä tässä tapauksessa? Jos #1, niin silloin kyllä kuulostaisi hieman oudolta "jälkiasennukseen" vetoaminen.

Kuulostaa siltä että eri huolloissa on käytännössä summanmutikassa vaihdettu osia, mutta varsinaista syytä ei ole osattu löytää.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

v6e

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.02.21 - klo:18:35
Minulle vain narskahtaa tämä tuossa tarinassa:

"Kävin tankkaamassa auton ja jatkoin matkaa kotiin, lähdin kahdeksi viikoksi työreissulle ja auto jäi isäpuolelle käyttöön."

Pomo joskus soittaa, sen jälkeen meininki on moi pitää mennä! Ei sinne omalla autolla lähdetä.

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.02.21 - klo:20:08
Volvon (kaasu) tapauksessa on kahta eri vaihtoehtoa:
#1: Tehdas "jälkiasennettu", jossa auto on alunperin myyty uutena kaasuautona, mutta kaasukäyttö on lisätty 3:n osapuolen toimesta suoraan uuteen autoon, auton takuu täten käsittääkseni kattaa myös kaasupuolen. Auto on myyty Volvon kautta normaalisti käsittääkseni. 
#2: Kuluttaja "jälkiasennettu", jossa auto myydään uutena ihan normi bensana ja sitten kuluttaja itse asennuttaa jollain 3:lla osapuolella autoon kaasujärjestelmän.

Kumpikohan lienee kyseessä tässä tapauksessa? Jos #1, niin silloin kyllä kuulostaisi hieman oudolta "jälkiasennukseen" vetoaminen.

Kuulostaa siltä että eri huolloissa on käytännössä summanmutikassa vaihdettu osia, mutta varsinaista syytä ei ole osattu löytää.

Tämä on Ruotsista tuotu, alunperin myyty bi-fuel mallina, mutta Volvon merkkikorjaamo ei ota murheekseen kaasupuolta koska on niiden alihankkijan tekemä asennus.

Ainut paikka missä oikeasti autoa on saatu korjattua, on tuo Pohjosen Mikan kaasu korjaamo Lahdessa, isoin selkeä ongelma poistui siellä määränsäätimen vaihdon jälkeen mutta tuo nykiminen tasakaasulla jäi oireeksi, ja myöhemmin se tyhjäkäynnin häviäminen. Mikalla on kaasulaitteiden maahantuonti (ainoa Suomessa ja Volvon kaasudiagnostiikka jolla saa vian haettua) tarjosin autoa tuonne korjattavaksi uudelleen mutta se ei liikkeelle sopinut. 1,5kk jälkeen olivat jo viemässä lavetilla Lahteen mutta auto yllättäen koki ihmeparantumisen ja sain sen ¨ehjänä¨ takaisin.

Näillä korjaamoilla ei ole kyllä ollut kaasulaitteisiin mitään oikeata osaamista, tuo Lahden korjaamo on ainut jonne kaasu auton Suomessa veisin. Ovat tuoneet 200-300 tuollaista kaasupeliä Suomeen Ruotsista vuosien saatossa ja asentaja tuntuu tietävän mitä tekee.

Tosiaan omavastuu menee aina kun on vika, jos se korjataan niin omavastuun maksat, et saa autoa jos et maksa omavastuuta. Volvon vikakoodi ¨korjattiin¨ Kaivokselassa maksoin omavastuun, kaasulaitteisto korjattiin Lahdessa = eri vika, maksoin omavastuun. Tuo Kaivokelan vikakoodi on edelleen autossa joulukuussa.
Lahden korjaamo on alusta asti veikannut korkeapainepumppua syylliseksi tähän tyhjäkäyntiin ja nykimiseen, mutta autoa ei viedä paikan päälle nii ei voi todeta vikaa varmasti.
Korkeapainepumppu maksaisi n. 1500€ ja vain Volvo voi sen vaihtaa.

Kun ilmoitin liikkeelle että suuttimet maksan puoliksi jos vika tulee kuntoon, liike vastasi vain että on osaava korjaamo ja kaasu autoissa nuo suuttimet ovat sijoitus tulevaisuuteen  ;D
Tää auto on kyllä ollut elämäni huonoin sijoitus.

En tässä vaiheessa lähde avamaan liikkettä sen tarkemmin mutta nuo ensimmäisten vastausten molemmat käytettyjen autojen kuninkaat ovat olleet oman käsityksen mukaan lakitoimistojen vakio asiakkaita riita tilanteissa. Kummastakaan ei enää itselle autoa tule. Asiat toimii siihen asti hyvin kunnes joutuu tekemisiin reklamaatio osaston kanssa.
Lisäyksenä vieä että nuo listäturva / varma-vakuutukset ovat kuluttajan suojaa, jota sitten myydään asiakkaalle kalliiseen hintaan.

Jos käytetyssä autossa on virhe (6kk sisällä ostosta)
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/
Virheen korjaaminen
Autokaupassa virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Myyjällä on oikeus korjata vika, jos vika korjataan kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.

Jos sama vika toistuu autossa, voi muutaman tuloksettoman korjauskerran jälkeen ryhtyä etsimään muita keinoja asian ratkaisemiseksi. Jos vikaa ei saada korjatuksi tai korjaaminen ei onnistu kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus vaatia joko hinnanalennusta tai kaupan purkua.

Jos myyjä tarjoaa sijaisautoa korjauksen ajaksi, hänelle annettavan kohtuullisen korjausajan pituus voi olla vähän pitempi kuin se muuten olisi.

Seuraavaksi paluu VAG leiriin, 2.0l diesel keulalle ja kovaa ajoa. Uskottelen itselleni että tämä sirkus päättyy pian.

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: v6e - 11.02.21 - klo:08:59

Tämä on Ruotsista tuotu, alunperin myyty bi-fuel mallina, mutta Volvon merkkikorjaamo ei ota murheekseen kaasupuolta koska on niiden alihankkijan tekemä asennus.


Aika erikoista... on Volvoissakin kaikissa aika monta muuta osakokonaisuutta jotka on alihankkijoiden kasaamia ja Volvo vastaa alihankkijoidensa tekemisistä.

v6e

Volvo ei osaa kuulemma korjata kaasuja, täytyy viedä kaasu korjaamolle.

Saga jatkuu, sijaisauto nro 9. lähtee vaihtoon, -22 aamulla ja kaikki valot taulussa. Ohjaustehostin, ajonvakautus ja vakkari pois pelistä.

Selitys on sama mitä se on ollut jokaisen auton kanssa joulukuusta asti, on vähä kylmät kelit. Ajan autolla 120km joka päivä matka ajoa joten voisin tähän todeta että jotain failua autossa on  ;D


Ramzez

Onko tuo kaasuversioiden korjaamattomuus yleinen Volvon kanta Suomessa vai yksittäisen liikkeen? Tiettävästi Volkkarillakaan eivät aivan jokaisessa huollossa noita kaasuautoja huolla/korjaa, koska ne edellyttävät mekaanikoilta erillistä koulutusta ja työkaluja homman toteuttamiseksi ja ottaen suhteellisen pienen määrän kaasuautoja liikenteessä huomioon, ei niitä valmiuksia pidetä yllä jokaisella korjaamolla, jos vaikka paikkakunnalla on muitakin virallisia pajoja. Jos Volvo on yksinomaan todennut, etteivät ryhdy hommaan ollenkaan, niin aika jännä juttu, vaikka ovat toki luopuneetkin uusien kaasumallien myynnistä.

Oliko tuo vikavalollinen auto sijaisauto vai omistamasi Volvo?

v6e

#17
Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 12.02.21 - klo:11:29
Onko tuo kaasuversioiden korjaamattomuus yleinen Volvon kanta Suomessa vai yksittäisen liikkeen? Tiettävästi Volkkarillakaan eivät aivan jokaisessa huollossa noita kaasuautoja huolla/korjaa, koska ne edellyttävät mekaanikoilta erillistä koulutusta ja työkaluja homman toteuttamiseksi ja ottaen suhteellisen pienen määrän kaasuautoja liikenteessä huomioon, ei niitä valmiuksia pidetä yllä jokaisella korjaamolla, jos vaikka paikkakunnalla on muitakin virallisia pajoja. Jos Volvo on yksinomaan todennut, etteivät ryhdy hommaan ollenkaan, niin aika jännä juttu, vaikka ovat toki luopuneetkin uusien kaasumallien myynnistä.

Oliko tuo vikavalollinen auto sijaisauto vai omistamasi Volvo?

Volvo Kaivoksela väitti noin kun tarjosin kahdesti korjattavaksi, ja heti kun huomasi että bi-fuel niin sanoi että eivät ota Volvolle, tarjosivat Terragas tai vastaavaa eivät edes toiselle Volvo korjaamolle. Heillä ei siis ole ainakaan tuolla mitään kaasulupia tai laitteistojakaan. Kyllä ne siellä bensapuolen tarkastaa, ja vaihtavat kyllä bensapuolen osia mielellään myöskin  ;)

Kävin vaihtamassa Octavian tiistaina ¨ehjään¨ aikaisemmasta meni ilmeisesti vaihteiston valitsinvipu kun herjasi ajossa vaihteiston P asentoa ja virta avaimien poisottaminen oli hankalaa joka kerta. Tuo vikavalollinen auto on sijaisauto myöskin.

Volvo on siis ollut ¨käyttökiellossa¨ kun kaasut alkoivat vuotaa hyttiin reilu viikko sitten, se tullaan hakmaan jossakin välissä lavetilla pois pihasta seisomasta. Sillä siis ei uskallanyt ajaa ennenkuin vika on selvillä. Eikä se näin kylmässä toimisikaan vaikka kaasut pulloissa pysyisikin. Volvo on siitä hyvä peli että siinä ei vikavalot pala vaikka mitä tapahtuu.

Kaupan purkuun asti toivottavasti saisi ajaa sillä 10. sijaisautolla joka tänään tulee alle.
Tällä hetkellä on ollut alla -10 Octavia 280tkm ajettu, -15 Leon 150tkm, -13 Volvo V60 200tkm, -18 Octavia 100tkm, Opel Ignisia -15 110tkm, Ocatvia -14 110tkm, Ignisia -15 110tkm, loppuja en muista ja osa on ollut jo kahteen kertaan, esim tuo Ignisia joka nyt porsi, oli jo pari viikkoa sitten ajossa.

Valmet

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.02.21 - klo:15:02
Hyi Karppa! Ei kai lessu huijaisi vaikka ei lahkoon kuuluisikaan ::)

Saka on yhtälailla lestataustainen. Sah:lla samat taustat. Pieni piiri...

Popo

Lainaus käyttäjältä: Valmet - 12.02.21 - klo:19:39
Saka on yhtälailla lestataustainen. Sah:lla samat taustat. Pieni piiri...

Jesse muistaa niitä  jotka muistavat Jesseä, muista ei niin suurta lukua. Sellasta kuluttajan suojaa? Vaikka eikös esivaltaa pitäisi kuitenkin kunnioittaa...  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jt

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 12.02.21 - klo:11:29
Onko tuo kaasuversioiden korjaamattomuus yleinen Volvon kanta Suomessa vai yksittäisen liikkeen? Tiettävästi Volkkarillakaan eivät aivan jokaisessa huollossa noita kaasuautoja huolla/korjaa, koska ne edellyttävät mekaanikoilta erillistä koulutusta ja työkaluja homman toteuttamiseksi
Ruotsin puolella mistä tuokin auto on uitettu, osassa Volvo:n merkkikorjaamoista on kaasupätevyydet (esim,. Tukholman seudulla useita liikkeitä) ja huoltavat noita bi-fuel malleja siis ja tekevät katsastuschekkejä.Suomessa lienee Volvon bi-fueleja suhteessa  niin paljon vähemmän että voi olla että eivät ole huollot sitten lähteneet laajasti kouluttamaan henkilöstöä.

Volkkarillahan menee juuri noin eli kaasupuoleen on koulutettu henkilö. Työkalut eivät koko konkurssissa ole niinkään se juttu, vaan sopivat tilat (esim. ilmanvaihto) ja asentajan koulutus. Esim. Oulun Pörhössä on koulutettu henkilö joka pystyy tekemään asiaan liittyviä huoltoja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: v6e - 12.02.21 - klo:11:03
Saga jatkuu, sijaisauto nro 9. lähtee vaihtoon, -22 aamulla ja kaikki valot taulussa. Ohjaustehostin, ajonvakautus ja vakkari pois pelistä.

Selitys on sama mitä se on ollut jokaisen auton kanssa joulukuusta asti, on vähä kylmät kelit. Ajan autolla 120km joka päivä matka ajoa joten voisin tähän todeta että jotain failua autossa on  ;D
Kuulostaa vähän siltä että vaihtoautotiskille on kerätty useampikin "moniongelmainen" yksilö..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: v6e - 11.02.21 - klo:08:59
Lahden korjaamo on alusta asti veikannut korkeapainepumppua syylliseksi tähän tyhjäkäyntiin ja nykimiseen, mutta autoa ei viedä paikan päälle nii ei voi todeta vikaa varmasti.
Korkeapainepumppu maksaisi n. 1500, ja vain Volvo voi sen vaihtaa.
Kaasupuolella ei ole korkeapainepumppua linjassa. Säiliöissä on paine ja paineensäätimellä pudotetaan paine sopivaksi. Korkeapainepumppu liittyy siis bensapuoleen. Ehkäpä siellä(kin) on jotain häikkää? (btw: osa Volvoista syöttää myös kaasuajossa pienen määrän bensaa, riippuu mallista)

Jos kyse onkin bensapuoleen syöttöön/ruiskutukseen liittyvästä viasta, yksi mahdollisuus on kokeilla suuttimien puhdistusainetta (siis bensasuuttimien). Maksaa tyyliin 5e Biltemassa. Oireilu on juuri nykimistä.

Lainaus käyttäjältä: v6e - 11.02.21 - klo:08:59
Kun ilmotin liikkeelle että suuttimet maksan puoliksi jos vika tulee kuntoon, liike vastasi vain että on osaava korjaamo ja kaasu autoissa nuo suuttimet ovat sijoitus tulevaisuuteen  ;D
Osien vaihto arpomalla ei kuulosta kovin järkevältä touhulta. Tulee kalliiksi.. Voihan olla että vika onkin esim. antureissa jolloin moottorinohjaus ei toimi oikein etc.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

v6e

#23
Lainaus käyttäjältä: jt - 12.02.21 - klo:21:21
Kaasupuolella ei ole korkeapainepumppua linjassa. Säiliöissä on paine ja paineensäätimellä pudotetaan paine sopivaksi. Korkeapainepumppu liittyy siis bensapuoleen. Ehkäpä siellä(kin) on jotain häikkää? (btw: osa Volvoista syöttää myös kaasuajossa pienen määrän bensaa, riippuu mallista)

Jos kyse onkin bensapuoleen syöttöön/ruiskutukseen liittyvästä viasta, yksi mahdollisuus on kokeilla suuttimien puhdistusainetta (siis bensasuuttimien). Maksaa tyyliin 5e Biltemassa. Oireilu on juuri nykimistä.
Osien vaihto arpomalla ei kuulosta kovin järkevältä touhulta. Tulee kalliiksi.. Voihan olla että vika onkin esim. antureissa jolloin moottorinohjaus ei toimi oikein etc.

Tuo korkeapainepumppu ilmeisesti voisi olla aiheuttaja siksi että bensapuolta tarvitsee 15% näissä koko ajan, pelkällä kaasulla ei siis mennä ikinä. Ja jos bensapuolella häikkää nii seokset menee vihkoon. No jokatapauksessa en uhraa tälle enää ajatuksia, auto on seisonut pihassa reilun viikon nyt, toivottavasti hakevat pois.

Mulla on tapana soittaa aina ennen auton vaihtoa ja tuo Opeli vaihtui nyt Passattiin eilen, tapani mukaan sovin auton vaihdon aamulla klo 10 soittamalla etukäteen että klo 17 olen siellä ja auto on silloin valmiina. 16:50 menin paikanpäälle ja autosta ollut tietoakaan, ensin etsivät auton sisältä, renkaat pois paperit kuntoon (jännä että ajokortti kopioidaan joka kerta, tässäkin firmassa asioitu ajokortilla jo noin 12 kertaa, voisivat jo kehystää sen kahvihuoneen seinälle)
noh, koko toimituksessa meni sen 30min ja myyjä kävi tankkaamassa pasuunan koska range tutusti 100km aina kun auton antavat ja en ikinä siihen lähde jos itsellä vaihdokissa puoli tankkia omaa ainetta sisällä. Operaatio otti 40min aikaa, jos nämä kaikki 9 auton vaihtoa lasketaan mukaan niin alettais jo puhua muutamasta tunnista tässäkin.
,,rsyttävää toimintaa liikkeeltä kaikin puolin kun en itse edes ole vian/vahingon auheuttaja tässä, etukäteen vielä sovittu auton vaihto...
Toinen juttu, yhtään 20k auto en ole lainaan saanut vaikka maksoin omasta kauppahinnan 23k€ kokonaisuudessaan kesällä, vaihdossa tulee 9k€-19k€ auto.
Toivon että tällä autolla mentäis siihen kaupan purkuun asti.

Tässä koko kombinaatio:

Sijaisautot:

2päivää, Octavia 9k€ 255tkm -13, Lahden korjaus 

12päivää, Leon 14k€ 180tkm -15, Porvoo 1. korjaamo
Renkaanpaineen merkkivalo ja jäähytysnesteen lisäys, takaluukku ei toimi

2päivää, V60 12k€ 200tkm –11
Huoltovalo, akun jännitteen merkkivalo, kuljettajan sivupeilin lasi putosi Helsingissä

1kk, Octavia, 19k€ 106tkm –17 Porvoon 2. korjaamo
jäähytysnesteen lisäys Helsingissä, öljyn täyttö 0,5l Motonet Helsingissä
rengaspaineet

6pv, Octavia palautettu ja oma auto haettu, ei lähtenyt käyntiin käyty hakemassa Octavia takaisin.

9pv, Ingnisia 16k€ 111tkm –16, Oma auto haettu 30.1 vara-avaimilla korjaamolta ja tämä palautettu liikkeeseen, vanhat kitkarenkaat liukkaat muuten ok.

5pv, Octavia 16k€ 111tkm –15, Oma auto hajosi ja jäi kotipihaan.
Octaviassa renkaanpaineen merkkivalo ja vaihteiston häiriö vaihteen valitsimessa ajon aikana sekä pysäköidessä, vaihdettu toiseen.

2pv, Ingnisia 16k€ 111tkm –16, merkkivalot syttyivät aamulla 12.2, ABS, ajonvakautus, kaarreajo, käsijarru, jarru, lisäksi ohjaustehostin ja vakionopeuden säädin ei toimi.

Passat 17k€ 123tkm –16, 


Asianajaja laittoi pitkän viestin eilen jota en ole vielä jaksanut edes sisäistää, alkaa näyttää siltä että myrskyn merkit on ilmassa liikkeen ja asianajajan välillä...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.02.21 - klo:21:10
Kuulostaa vähän siltä että vaihtoautotiskille on kerätty useampikin "moniongelmainen" yksilö..

Juu, eiköhän monet nykyautot ole 200tkm ajettuna jo jos minkälaisen korjauksen tarpeessa, viallisia antureita jos vielä huonosti huollettujakin.
Ei ole enää sellaisia huolettomia dieselmersun tai bensavolvon/tojon tapaisia tankkaa-aja-huolla (vaikka itse) kulkupelejä.
Aika masentavan kuvan tässä saa käyt. autojen laadusta.  :o

Kaupan purkuun kyllä riittää, jos tuote ei sovi käyttötarkoitukseensa - tässä liikkumiseen, eikä tule kohtuullisessa ajassa myyjänkään toimesta kuntoon. Näyttää siltä, että liike on jo ennenkin ottanut yhteen "romun" myytyään. Sitä vartenhan heillä on rekkularyhmä. Eihän yksikään vaihtoautoliike ota 20t pommia vapaaehtoisesti takaisin. Se jää heille käsiin, tai myyvät romuna eteenpäin. Ainoa keino tässä on käyttää juristia, jos tämä pääsisi paremmin sopuun.  Ellei, lopuksi vaan kaupan purkuun käräjillä, jos on laaja kotivakuutus. Käyttöhyödyksi on muuten laskettu 10-15c/km, eikä mitään liikkeen keksimää 25c. :(
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Hyvä esimerkki minkälaista pommia asiakkaat vievät vaihdossa liikkeeseen (Autoliikkeen kusettaminenhan on Suomalaisen kohokohta, jos se onnistuu). Surullista että liikkeet laittavat vielä nuo asiakkaalle testiin edes koeajamatta saati korjaamatta. Johtuukohan tuosta kotiintuonti palvelusta, että kuski vain hakee auton ja ajaa suoraan liikkeeseen ja se on siinä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

passo_s

#26
Kerran käytettyä Vehossa ajaessani ei mennyt koeajolla kolmonen päälle. Autoa myytiin kuntotarkistettuna, lappusessa oli merkintä vaihteisto tarkistettu - ok. On niitä luotettavia perus corollia vielä myynnissä, vaimon systerille juuri sellaiseen käytetyn vm-13 ostin. Oma Passat GTE kun on ollut huollossa pari kertaa on vuokraamosta ollut uusi corolla, ovat ihan näpsiä ajaakin nykyisin. Onko tuo kaasutekniikka kuinka epävarmaa? Kamu kertoi että heillä ei saa ottaa työsuhdeautoksi kaasuautoa.Uusimman farkku corollan jousitusta liikennehidasteissa ja ratikankiskoja ylitettäessä ei voinut kuin ihastella, auton hintalappukin huoimioiden. Oma Passat GTE 70 tkm ajettuna nitisee alustasta ja huollon mielestä alusta on ok, aurauskulmat sentään säätivät

o.b.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.02.21 - klo:10:08
Hyvä esimerkki minkälaista pommia asiakkaat vievät vaihdossa liikkeeseen (Autoliikkeen kusettaminenhan on Suomalaisen kohokohta, jos se onnistuu). Surullista että liikkeet laittavat vielä nuo asiakkaalle testiin edes koeajamatta saati korjaamatta. Johtuukohan tuosta kotiintuonti palvelusta, että kuski vain hakee auton ja ajaa suoraan liikkeeseen ja se on siinä.
Ei ihan sellaisenan välttämättä. Tiedän tapauksia, joissa myyjä ottaa vaihtoautosta renkaat vanteineen omaan autoon ja pistää paskat tilalle ::)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.02.21 - klo:10:54
Ei ihan sellaisenan välttämättä. Tiedän tapauksia, joissa myyjä ottaa vaihtoautosta renkaat vanteineen omaan autoon ja pistää paskat tilalle ::)

Minä tiedän lukemattomia tapauksia missä autoliikkeeseen menevän auton mukana pitää olla kahdet renkaat ja toiseksi renkaiksi on laitettu/ostettu täydet paskat tai jopa eri auton vanteet/renkaat, jonka on huomannut vasta uusi omistaja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

v6e

#29
Tämä Volvo tuli mulle yksillä vanteilla, myyjä rokotti oman vaihdokin eturenkaista 200€ multa vielä vaihdossa kun ovat melkein sakoilla.

Kesän jälkeen vaihdatin ne heidän lupaamat kiinalaiset kitkat sitten noihin kesärenkaiden tilalle koska molemmat sekä Volvo ja oma vaihdokki oli yksillä vanteilla.



Reklamaatio osaston mukaan tämä on normaalia kulumista.
Katsastuksessa ja huollossa renkaat olleet hyvät 7mm pintaa.
Nuo kesärenkaat kulu kesäkuun puolivälistä marraskuun alkuun kankaille reunoista, koko sarja. Suuntaus meni omaan piikkiin koska renkaat kuluu. Samalla vaihdettiin jarrupalat taakse koska nekin kuluu (huollossa nekin oli tarkastettu)

Täytyy jatkossa auto viedä ensimmäisenä nosturilla ja kattoo ite läpi, ei oo ennen tullu mieleenkään että renkaat kuluu sisäreunasta auki ja keskellä voi olla pintaa.

Jos kauppa puretaan niin reklamaatio osasto saa liitteenä oman sähköpostin jossa kertoo että renkaat kuluu, Volvo tulee takaisin yksillä renkailla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy