Superb 120kw diesel 2010 ei käynnisty

Aloittaja arto_s, 02.02.21 - klo:13:50

« edellinen - seuraava »

arto_s

Sammui, käynnisty,, ajoa noin 5km ja simahti parkkiin. Ei oo käynyt sen jälkeen.
Pajalla todettu ecu kaput. Virrat ja väylät Ok.  Ecu ei hengissä edes että sais kloonattua vaihto tuotteeseen.
Marmoritiskillä noin 2kâ,¬ 😡
Nyt tutkittavana marmoriliikkeessä.

Osta skoota ja varmistat kävelykunnon😁

Onko vastaavia kokemuksia?

ConD

Onko tämä lastutettu tms. koska 120kW konetta ei ole 2010 vuotiseen Superbiin saanut? Historiatiedot siis vähän kiinnostaa kokemusten suhteen...

Kaksilitraista on ollut tehtaalta 103kW sekä 125kW malleja. Molempia varmaan kohtalaisesti löytyy ja käytettyjä ecujakin, mutta marmorihan ei toki niitä sormeile vaan laittavat uutta ecua jos jotain. Mutta jos itse sinne vastaavan koneen ECU:n saa, niin merkkarille jäisi enää ajoneston sopeutus mikä on jo huomattavasti pienempi homma.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

arto_s


arto_s

Lainaus käyttäjältä: ConD - 02.02.21 - klo:14:00
Onko tämä lastutettu tms. koska 120kW konetta ei ole 2010 vuotiseen Superbiin saanut? Historiatiedot siis vähän kiinnostaa kokemusten suhteen...

Kaksilitraista on ollut tehtaalta 103kW sekä 125kW malleja. Molempia varmaan kohtalaisesti löytyy ja käytettyjä ecujakin, mutta marmorihan ei toki niitä sormeile vaan laittavat uutta ecua jos jotain. Mutta jos itse sinne vastaavan koneen ECU:n saa, niin merkkarille jäisi enää ajoneston sopeutus mikä on jo huomattavasti pienempi homma.

Eli olet sitä mieltä, että löytämällä käytetyn ecun vastaavasta moottorista saattaisi ohjelmointi onnistua marmori liikkeessä?
Jos näin niin täytyy keskustella asiasta merkkiliikkeen kanssa.

Henkilöt jos tietää jossain tälläisen ecun makaavan niin voisi ilmoittautua.😀

Jultsu

Katso siitä purkin päältä varaosakoodi (muotoa XXX XXX XXX yyy) ja iske se ebay.de hakuun
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Saattaa olla, että boksin tarrasta puuttuu ne kaksi oleellista viimeistä kirjainta. Mulla on yksi CBBB Passatin (-09) ECU, jonka kaverina on ollut DSG6. Päällä lukee vain 03L907309, mutta ne kaksi viimeistä kirjainta näkisi vain VCDS:llä tai vastaavalla.

Jos auto on valmistettu 25.05.2009 - 30.05.2010, niin siihen on ainakin kolme erilaista ECU:a. Jostain syystä oikealta ohjattavissa malleissa on eri boksit ???

03L906022QH Manuaali 6-vaiht.
03L906022QJ DSG6
03L906022TQ Manuaali 6-vaiht 4-veto. (tämä hieman epävarma kun ETKA:sta puuttuu PR-koodit)

Noihin osanumeroihin pitää suhtautua varauksella. Jos oikeaa sukupolvea edustavan ECU:n löytää, se pitäisi kyllä olla ohjelmoitavissa eri versioksi. Joku tämän foorumin velho osaisi varmaan ECU:n ajonestonkin sopeuttaa. Tarvittava tieto on kaiketi luettavissa mittaristosta ???

Jultsu

Firma on kyllä pruukannut iskeä ne puuttuvatkin kirjaimet jonnekin, eihän tuo muuten voisi toimia mitenkään jos tehtaalla on iso läjä osia joista ei ole tarkkaa tietoa mitä ne ovat. Esim. muoviosiin on saatettu valaa se perusosan numero suoraan muottiin, mutta puuttuvat "tarkennekirjaimet" on sitten kaiverrettu tai stanssattu osaan jälkikäteen. ECUistakin luulisi löytyvän joku lisätarralappu tai muu tarkenne.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 02.02.21 - klo:20:08
Saattaa olla, että boksin tarrasta puuttuu ne kaksi oleellista viimeistä kirjainta. Mulla on yksi CBBB Passatin (-09) ECU, jonka kaverina on ollut DSG6. Päällä lukee vain 03L907309, mutta ne kaksi viimeistä kirjainta näkisi vain VCDS:llä tai vastaavalla.

Jos auto on valmistettu 25.05.2009 - 30.05.2010, niin siihen on ainakin kolme erilaista ECU:a. Jostain syystä oikealta ohjattavissa malleissa on eri boksit ???

03L906022QH Manuaali 6-vaiht.
03L906022QJ DSG6
03L906022TQ Manuaali 6-vaiht 4-veto. (tämä hieman epävarma kun ETKA:sta puuttuu PR-koodit)

Noihin osanumeroihin pitää suhtautua varauksella. Jos oikeaa sukupolvea edustavan ECU:n löytää, se pitäisi kyllä olla ohjelmoitavissa eri versioksi. Joku tämän foorumin velho osaisi varmaan ECU:n ajonestonkin sopeuttaa. Tarvittava tieto on kaiketi luettavissa mittaristosta ???

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.02.21 - klo:09:52
Firma on kyllä pruukannut iskeä ne puuttuvatkin kirjaimet jonnekin, eihän tuo muuten voisi toimia mitenkään jos tehtaalla on iso läjä osia joista ei ole tarkkaa tietoa mitä ne ovat. Esim. muoviosiin on saatettu valaa se perusosan numero suoraan muottiin, mutta puuttuvat "tarkennekirjaimet" on sitten kaiverrettu tai stanssattu osaan jälkikäteen. ECUistakin luulisi löytyvän joku lisätarralappu tai muu tarkenne.

Asiasta en mitään tiedä mutta tulee mieleen tälläinen skenaario: Voisiko kirjaimet puuttua juuri sen takia että kaikkiin saman mallin autoihin laitetaan tehtaalla sama ohjainlaite ja sitten kun autoa herätellään henkiin niin painetaan diagnostiikan kautta oikeat ohjelmat ja asetukset sisälle jolloin ohjainlaite ns. nimetään tietyille viimeisille kirjaimille. Sen takia alkuperäisessä ohjainlaitteessa ei olisi tarroissa mitään tarkempaa yksilöintiä. Sitten jos varaosien kautta tulee ohjainlaite niin se on valmiiksi softattu tietyille viimeisille kirjaimille ja tarrasta saattaa löytyä täydellisempi varaosanumero.

Ihan vain tässä huvikseni mietiskelen...
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

juppep

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.02.21 - klo:10:17
Asiasta en mitään tiedä mutta tulee mieleen tälläinen skenaario: Voisiko kirjaimet puuttua juuri sen takia että kaikkiin saman mallin autoihin laitetaan tehtaalla sama ohjainlaite ja sitten kun autoa herätellään henkiin niin painetaan diagnostiikan kautta oikeat ohjelmat ja asetukset sisälle jolloin ohjainlaite ns. nimetään tietyille viimeisille kirjaimille. Sen takia alkuperäisessä ohjainlaitteessa ei olisi tarroissa mitään tarkempaa yksilöintiä. Sitten jos varaosien kautta tulee ohjainlaite niin se on valmiiksi softattu tietyille viimeisille kirjaimille ja tarrasta saattaa löytyä täydellisempi varaosanumero.

Ihan vain tässä huvikseni mietiskelen...

Jaan näkemyksen, noinhan nuo ohjainlaitteet tuntuu nykyään olevan valmistettu.
Ylätasolta löytyy muutamat eri hardware versiot ja alla eri softat ja parametrit per merkki/automalli.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.02.21 - klo:10:17
Asiasta en mitään tiedä mutta tulee mieleen tälläinen skenaario: Voisiko kirjaimet puuttua juuri sen takia että kaikkiin saman mallin autoihin laitetaan tehtaalla sama ohjainlaite ja sitten kun autoa herätellään henkiin niin painetaan diagnostiikan kautta oikeat ohjelmat ja asetukset sisälle jolloin ohjainlaite ns. nimetään tietyille viimeisille kirjaimille. Sen takia alkuperäisessä ohjainlaitteessa ei olisi tarroissa mitään tarkempaa yksilöintiä. Sitten jos varaosien kautta tulee ohjainlaite niin se on valmiiksi softattu tietyille viimeisille kirjaimille ja tarrasta saattaa löytyä täydellisempi varaosanumero.

Ihan vain tässä huvikseni mietiskelen...
Saattaa olla myös toisinpäin. Eli tehtaalla on printattu, mutta varaosana tulevat on ilman. Kun tilaus tulee, isketään tyhjä ECU ohjelmointilaitteeseen ja printataan pakkaukseen koko varaosanumero. Tuolla tavalla voi pienentää varaosavaraston murto-osaan siitä, että pidettäisiin kaikkia sataa erilaista purkkia n kappaletta hyllyssä pölyyntymässä. Eli ehkä kertaalleen vaihdetut ECU:t on ilman lopputunnistetta ja alkuperäisistä se löytyy ::)

Tuossa kuva Passat CBBB (DSG6) ECU:sta



tekki

Tuota 03L907309 tai 0281015029 ecua on ainakin seuraavissa Passatin koneissa:
CBAA, CBAB, CBBB, CBDC
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

o.b.

Lainaus käyttäjältä: tekki - 03.02.21 - klo:18:52
Tuota 03L907309 tai 0281015029 ecua on ainakin seuraavissa Passatin koneissa:
CBAA, CBAB, CBBB, CBDC
Jep, Noiden kaikkien moottorityyppien ECU:n varaosanumero on 03L906022XX ja noita kirjainkombinaatioita on varmaan yli sata erilaista.

Eli se 03L907309 ei kerro oikeastaan paljoakaan.

Esim Suberbin -QH versiosta löysin neljä eri softaversiota, jotka varmaan uppoavaisivat vastaavaan ECU:un.

arto_s

Tilannepäivitys...
Auto ollut viikon merkkiliikkeessä ja tuomio on että vika ei ole ecussa.
Autohan on saatu siellä käyntiin. Moottorin vikavalo kylläkin syttyy tai välillä ei.
Vikakoodit viimeiset: 2. Hehku --> vaihdettu.
Lämmityslaitteen puhallin moottori... Ilmeisesti oli ohimenevä vika
Imusarjan läpän potentiometri ??? Ollut lähes kokoajan ja tätä nyt epäillään syylliseksi.
Odotan tarjousta ko. Osan vaihtamiseksi.
Onko kokemusta tuosta potentiometristä imusarjassa? Merkkiliikkeessä saa vain koko imusarjan uuden. Ilmeisesti ihan järkevää kun kuitenkin siellä on ne läpät yms.
Kustannukset tähän mennessä jo tuhansissa ja ainut mitä vaihdettu on yksi 20â,¬ hehkutulppa

Saa nähä tuleeko tästä autoa enään?

o.b.

Koko imusarjaa ei yleensä tarvitse vaihtaa jos tulee herjaa läppien asennosta. Yleisin on P2015 ja siihen löytyy korjaussarja (esim. minulta). Se vika ei aiheuta moottorin sammumista kun vain puolet imukanavista suljetaan läpillä alakierroksilla. Eli mielestäni ei kannata vaihtaa imusarjaa. Dieslmoottoreissa läppien asentoanturi on säätömoottorissa, jota ei sa erikseen. Ja hyvä niin, sillä useimmiten vika on akselin kuluneissa muovipuslissa.


arto_s

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.02.21 - klo:00:44
Koko imusarjaa ei yleensä tarvitse vaihtaa jos tulee herjaa läppien asennosta. Yleisin on P2015 ja siihen löytyy korjaussarja (esim. minulta). Se vika ei aiheuta moottorin sammumista kun vain puolet imukanavista suljetaan läpillä alakierroksilla. Eli mielestäni ei kannata vaihtaa imusarjaa. Dieslmoottoreissa läppien asentoanturi on säätömoottorissa, jota ei sa erikseen. Ja hyvä niin, sillä useimmiten vika on akselin kuluneissa muovipuslissa.

Hyvä pointti! Kiitos. Löysinkin nyt tuolla koodilla asiaan liittyvää keskustelua. Täytyy hakea auto pois pajalta kun palaan Suomeen.

arto_s

Autoon vaihdettiin uusi imusarja kokonaan. Imusarjan läpän potentiometri ongelma poistui. Samoin vikakoodi ja moottorin vikavalo. Nyt auto toimii normaalisti. Lisähuomiona mainittakoon, että muutaman tunnin koeajon perusteella moottorin vääntö paikaltaan lähtiessä parani selvästi. Aikaisemmin saattoi sammua herkästi esim. Liikennevaloista lähtiessä.

Oli tiedossa, että pienellä muutaman kympin korjaussarjalla olis ongelma saattanut poistua, mutta tällä kertaa päädyin hieman kalliimpaan ratkaisuun. Toki merkkiliikkeessä teetetty työ tuo muutaman edun mukanaan kuten takuu.

Vanha imusarja oli ainakin runsaasti kartoittunut kanavistosta.

Tuossa muutama kuva...










arto_s

Toimi 1,5 vk  >:(

Sitten keksivät että vika väyläboxissa....ei ollut sekään.
Hain auton pois.

Seuraavaksi alan harrastaja etsii sen ecun ja ruuvaa paikalleen...ja vähän säätää😙
Toivotaan parasta, että auto tulisi tällä kuntoon.
Ecu mallia 03L906022QH

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy