VW Passat GTE 2020

Aloittaja makelja, 25.01.21 - klo:20:07

« edellinen - seuraava »

makelja

Sen verran Jacce on saanut tutkittua asiaa että tuohon ei tarvitakaan sitä kaapelia MIB:n ja VC:n välille vaan sen menee vaan koodaamalla. Saatiin jo lisättyä MIB:n puolelle naviin se kohta että näytä mittaristossa, mutta on vielä harmaana. Joten kartta ei vielä näy.
Homma jatkuu kesälomien jälkeen.

dwntime

Epäilen tuota suuresti koska mitäs kautta se karttagrafiikka sinne mittaristoon siirretään? Ei ainakaan CAN väylää koska sen bitrate ei siihen riitä.

Mielenkiinnolla odotellaan mikä tässä on lopputulema.

makelja

Tuo piuha jonka linkkasit Aliexpressiin, ja jonka tilasin, ei känyt mihinkään kohtaan mittaristossa. Siinä oli vain kaksi erillistä optista irralista pientä liitintä. Jacce sitten katsoi jostain tehtaan softasta että niitä on kahdenlaisia mittaristoja, ja tämä minulla oleva ei tarvitsisi sitä erillistä piuhaa. Se liitin josta laitoin kuvan on sellainen jossa on neljä kontaktikohtaa pohjassa, mutta näytti siltä että mihinkään kohtaa sitä piuhaa ei saa kiinni.
Tuo että CAN väylä ei sitä dataa pysty siirtämään on kyllä looginen.
Jos kuitenkin on niin että se tarvitaan, niin edelleen on epäselvää millainen. Tieto olisi tärkeä niin voisi hankkia sellaisen.
Mittariston koodi on 3G0920324B

dwntime

#63
^ voisikohan olla niin paska tuuri että tuo mittaristoversio ei tue kartan näyttämistä ollenkaan? Sekin on yksi mahdollinen skenaario. Aiemmin VW:llä oli kahta erilaista AID mallia joista toinen tuki ja toinen ei. En olisi yllättynyt jos näin olis edelleen.

Jos Jaccella on oikeasti pääsy tehtaan kantaan ja pääsee kattomaan virallista Etkaa, kannattaisi tsekata tuon mittariston osanumeron perusteella mitä PR numeroita siinä on. Niistä selviää viimeistään tukeeko karttoja vai ei.

Edit:

Näissä MIB3 varustetuissa yksiköissä yhteys mittariston ja mib yksikön välillä menee ethernet väylää pitkin. Ethernet on samassa plugissa missä muutkin mittarille tulevat piuhat. Mutta sitähän tarina ei sitten kertonut että onko tuota ethernet piuhaa siellä kytketty jos autossa ei ollut digimittaristoa tehtaalta.

Jacce75

#64
Kuten jo makeljalle vastasin niin tuo B loppunen mittaristo on ehkä väärä.




Auton tuotantopäivä on 30.08.2019
Nyt autossa B loppunen mittaristo joka 20.07.2020 eteenpäin autoihin. En tiedä tarkalleen mitä eroa näillä on.






Toinen asia on se että siinä saattaa sittenkin olla MOST liitin mutta tulpan alla.



Ilmeisesti uudemmissa tuotantomalleissa on kokonaan luovuttu optisesta väylästä ja siirrytty Ethernettiin jos tähän sivuun on uskomista ja oikein ymmärsin. Korjatkaa jos olen väärässä.
https://www.aliexpress.com/i/1005003118340877.html
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
vagtech.fi/keskustelu

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

makelja

Yritetään vielä.
Laitoin tuon piuhan tilaukseen.
Katsellaan heinäkuun lopulla kunhan tuo saapuu.

dwntime

Oot Jacce ymmärtänyt aivan oikein. Näissä uudemmissa missä MIB3 infotainment yhteys menee ethernetin yli.

Kysyin huvikseni yhdeltä kaveriltani Romaniassa tuon mittariston tiedot ja tietääkö hän miten näissä menee.
Hän kuittasi että ethernet on ja että on siinä isossa liittimessä mikä mittaristoon menee, ei tarvii erillistä piuhaa. Kuitenkaan ei osannut sanoa onko ethernet piuhaa vedetty jos mittaristo ei ollut alunperin tehtaalta AID.

Toinen juttu. Tuon 324B mittariston PR koodi on 9S0 joka on Active info display ”entry”. Tosin meinasi että kaikki AIDt 2019 ja jälkeen tukevat karttaa.

makelja

Eli sitä piuhaa ei siis tarvitakaan. Saan sen vielä peruttua, kun eivät ole lähettäneet sitä.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: makelja - 17.06.22 - klo:09:02
Eli sitä piuhaa ei siis tarvitakaan. Saan sen vielä peruttua, kun eivät ole lähettäneet sitä.

Peru, tuo kannattaa selvittää että onko se ethernet kytketty siihen liittimeen vai ei.

makelja


Jacce75

Nyt asiaa perusteellisesti tutkittuani ja piirikaavioita läpikäymällä, tulin siihen tulokseen että AID on takuuvarmasti ethernet mallinen. Mittaristossa yksi ainoa liitin T18e jossa ETH- pin4 ja ETH+ pin5. MIB3:ssa liitin T12o jossa ETH- pin1 ja ETH+ pin2. Tästä on myös olemassa tekninen tiedote numerolla TPI 2059155/2 jossa sanotaan mm. seuraavaa:

"Customer statement:
• The navigation map cannot be shown in the Active Info Display (AID).
or
• The navigation map is not shown in Active Info Display (AID).
• The routes/manoeuvre information are not shown in Active Info Display (AID)."

Ja vastaus:
"Technical background
With this vehicle configuration chosen by the customer (PR number 8AR combined with PR number 7UF/7UT) it is not
technically planned nor possible to display the navigation map in the Active Info Display (AID). This is not a fault in the
sense of warranty, but the normal condition."

7UT Standard navigation system with media and internet package
8AR Optional infotainment system (MIB3)

Sitä en sitten osaa sanoa kykeeneekö tuo kyseessä oleva mittariston versio 924B näyttää karttoja lainkaan. Oikea versio tähän autoon on 924A. Eroja näiden kahden välillä en osaa luetella muuta kuin valmistusajankohta. Muita eroavaisuuksia ei missään ilmoiteta, liekö sitten softassa tai firmiksessä eroja. Voisi olettaa että jos nuo ETH -pinnit löytyy AID:stä sekä MIB:stä ja koodaus oikea niin sitten kykenee. Kokeilemalla selviää.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
vagtech.fi/keskustelu

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

makelja

Piuha joka on jo minulla näyttäisi olevan oikea. Jaccen kanssa ensi viikolla seuraava yritys, josko vaikka nyt kaikki saataisiin toimimaan.  :D

makelja

#72
Noniin. Digital cockpit on kuosissa nyt.
Saatiin jopa kuvan mukainen virhetilanne aikaiseksi. Eli tässä setissä tuo ei pitäisi olla edes mahdollista. Eikä se startin jälkeen enäö ollutkaan.
Jacce75:lle kiitoksia prokkiksen saattamisesta loppuun.

Seuraavaksi laitan paikoilleen R-linen sivuhelmat. Jahka saan oikean väriset vaan. Ekaksi tuli siniset, ja mustien saaminen on ollut vähän kankeaa myyjältä. Mutta nyt näyttäisi olevan tulossa oikean väriset.

makelja

#73
R-linen helmat sain eilen paikoilleen.
Tänään sitten pesin sen että sain paremmat kuvat.
















makelja

#74
Uudet talvipyörät alla ja pesukin takana.
Hakkapeliitta r3 225/45/19. Ja 8.5x19 et40 vanteet. Ei tarvitse enää spacereita. Sen verran on käytönjälkiä että menevät maalaukseen kesällä.









makelja

Kävin sellaisessa mestassa kuin Stirwell Hyrylässä, etsimässä paikkamaalia noihin vanteisiin. Ei viitsisi laittaa 500e niiden kunnostamiseen.
Olin yhteydessä heihin ja sanoivat että tule käymään niin katsotaan väriliuskojen kanssa. Eipä onnistunutkaan. Eivät edes viitsineet katsoa liuskojen kanssa. Totesivat vain että ei ole tuollaista väriä. Siis mit vit;  :o. Tunti työaikaa ja 50km ajamista turhaan.  :-X :-\
Noh lienee noita muitakin mestoja mistä voisi värin löytää.

makelja

Kevään kunnon pesu ja pinnoite oli aamun epistola.
Konepelti ja takakontin kansi tuli kiillotetuksi Meguiars Ultimate compoundilla, kun niihin oli tullut talven aikana isot naarmut. Muuten kävin auton läpi vain LimePrimella. Bilteman pikkukoneella ja pädeinä oli ne aikaa sitten hankitut halpis hex-pädit.
Pesu hoitui Surfex HDllä pienpoisto Autofinessen Oblitaratella ja raudan poisto Dragons breathilla. Pinta oli noilla sileä, joten savestukselle ei ollut tarvetta.
Pintaan sitten perinteinen CGn HydroCharge.
Ja kesäpyörät laitoin alle eilen. Vanteissa samainen HydroCharge.

Tuollainen siitä sitten tuli.











makelja

#77
Pari lisäkuvaa eiliseltä. Näkyy hyvin nuo R-linen helmat, joista olen kovin tyytyväinen. Auto vaan liikaantuu niin nopeasti näillä keleillä, kun kodin lähellä on 500m hiekkatietä, joka on kovin pehmeä näin keväisin.






makelja

Taas meni maapallo harmaaksi ja WeConnect yhteys poikki. Jo toinen kerta tänä vuonna. Vähän turhauttavaa, sen takia kun duunissa pitää käydä siirtämässä auto pois latauspaikalta kun akku on täynnä. Ja nyt kun tuo ei toimi niin joutuu leikkimään virta-appin kanssa.

Jacce75

Tuohon oli muistaakseni päivitys mikä korjaa yhteysongelmat. Kato mikä versio sulla nyt asennettu ja ilmoita mulle niin selvitän viimesimmän version.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
vagtech.fi/keskustelu

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

makelja

Eilen aamulla taas oli palannut linjalle. Näköjään joku moduli resetoi itsensä noin viikon välein.

Jacce75

Meillä myös sama ongelma Passatissa. Satunnaisesti maapallo on harmaana. Liekö ongelma sittenkin VAG palvelimissa?
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
vagtech.fi/keskustelu

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

makelja

Voi olla myös sellainen. Muutenkin tuo palvelu on kyllä köpö vrt siihen mitä se maksaa per vuosi.

makelja

#83
Tämän voi lukita.
Ei tule enää päivityksiä, kun Bemari on jo tilauksessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy