Kirjoittaja Aihe: Enyaq iV  (Luettu 23071 kertaa)

Poissa Pekka57

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #60 : 07.07.21 - klo:20:22 »
Niinän se oli.

Poissa BlackSuperb

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #61 : 02.08.21 - klo:12:24 »
Loppukuusta ois kai oman 80 mallin luovutus, tilattu huhtikuussa. Mites muilla on autot pelittänyt?

Poissa JAK

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 506
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #62 : 03.08.21 - klo:19:15 »
Tänään koeajettu ja hyväksi havaittu. Ainoa "isompi" ongelma on jarrupolkimen ja kaasupolkimen ahdas väli. Eli siro 50 numeron kenkä tuntuu hieman kiilautuvan jarupolkimeen kun kaasuttelee. Ensimmäinen tämmöinen kokemus missään autossa.

Poissa Needleman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #63 : 31.08.21 - klo:19:09 »
Onko kertynyt kokemuksia tai fiiliksiä siitä onko 60 vai 80 järkevämpi ostos?

Itsellä sportline suunnitelmissa, mutta hiukan mietityttää ottaako 60 vai 80. 60 saisi hankintatuen eli 80 olis näillä tiedoilla 7000€ kalliimpi.

Toinen mikä mietityttää on sportlinen alustan kovuus. Sportlinessä käsittääkseni sport alusta, mutta mahtaako se olla niin paljon jäykempi, että tuntuu normaalissa ajossa?

Poissa Needleman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #64 : 02.09.21 - klo:07:26 »
Sitten seuraava kysymys. Mahtaako Enyaqissa saada kaistavahdin kytkettyä pois jostain pikanäppäimestä kuten uudessa Octaviassa? Ratin napista missä Octaviassa kaistavahdin saa pois, aukeaa Enyaqissa eri valikko.

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.429
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #65 : 02.09.21 - klo:09:48 »
Ei ole E-nakkia (syyttäkää Tuulilasia lempinimestä ;D) mutta yleisellä tasolla voinen vastailla.

Kaistavahtiin kannattaa vaan totutella, koska päällehän se menee startissa automaattisesti. Nalkuttava se on joo, mutta yleensä huomauttaa ihan aiheesta.

Mitä akun kokoon tuleen niin tarpeen mukaan. Isompi akku painaa ja lataus kestää kauemmin, jos ei maksimi-rangea tarvitse niin valitsisin pienemmän. Kova alusta ei mielestäni oikein istu tuollaiseen kruisailupeliin, joten sporttialustan jättäisin kauppaan. Jos haluaa autolta mataluutta (ja kulkupuolta), niin kannattaa katsella muun merkkisiä sähköautoja.  ;)
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Sigge

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #66 : 13.09.21 - klo:18:13 »
Onkos jollain jo kokemuksia Enyaqin nelikosta? Kolmikosta Enyaq, ID4 ja Q4, Audia tullut koeajettua ja maukkaita vaikutti ajoltaan. Perus 80 Enyaq oli kyllä positiivinen kokemus - selkeästi mukavuuspainotteinen ja leppoisa ajoltaan. Enyaq jäi kiinostelemaan tilojensa ja käyttöominaisuuksien kulmalla.
Audi A6 Allroad 3.0TDI -16, ex Audi A4 Allroad 2.0TDI -14, Golf 1.6TDI -13, ex Skoda Fabia 1.4 -07, ex 3C Passat Variant 2.0 TDI CR R-Line -10, ex 3C Passat Sedan Highline 2.0 TDI -05, ex 3BG Passat Variant 1.9 TDI -01, ex. Golf IV 1.9 TDI -99

Poissa Needleman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #67 : 22.09.21 - klo:14:30 »
Miten skoda laskee rangen?
Talukossa wltp kulutus IV60 on 15,8kWh/100km ja akun nettokapasiteetti eli käytettävissä oleva sähköenergia 58kWh. 58/15,8 * 100 on 367km. Taulukossa wltp range on 409km. Vaikka käyttäisi akun bruttokapasiteettia niin tulos ei siltikään ole 409km
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

Poissa jppetteri

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #68 : 22.09.21 - klo:15:00 »
Laskenta ottanee huomioon myös sen että akku lataantuu ajon aikana hidastuksissa jne.


Paikalla a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.671
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #69 : 22.09.21 - klo:15:09 »
Miten skoda laskee rangen?
Talukossa wltp kulutus IV60 on 15,8kWh/100km ja akun nettokapasiteetti eli käytettävissä oleva sähköenergia 58kWh. 58/15,8 * 100 on 367km. Taulukossa wltp range on 409km. Vaikka käyttäisi akun bruttokapasiteettia niin tulos ei siltikään ole 409km
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

Muistaakseni täällä joku on kertonut että tuohon WLTP kulutukseen lasketaan mukaan myös lataushäviöt eli periaatteessa toi 15,8kWh/100km on se mitä sähköyhtiö laskuttaa.

Kun akun koko 58kWh ja WLTP range 409km niin tuosta laskemalla kulutukseksi tulee 14,2kWh/100km (akusta liike-energiaksi kulutus).

Lataushäviö on siten tuon 14,2kWh/100km ja 15,8kWh/100km erotus eli 1,6kWh/100km (pistorasiasta akkuun kulutus).
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Needleman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #70 : 22.09.21 - klo:19:20 »
Niinhän tuo muuten olikin eli akku ladataan täyteen ja ajetaan joku matka. Matkan jälkeen akku ladataan täyteen ja mitataan ladattu sähköenergia. Silloinhan siinä on myös lataushäviö mukana.
Hetki olis ipitänyt miettiä ennen kuin kyselen
Aika paljon eroaa wltp sähköautoissa. Omien koeajojen (2kpl) mukaan toisessa kulutus 17,9kWh ja toisessa kylmästä lähdettynä 22kWh sataa kilometriä kohden. Polttomoottoriautolla pääsen samoilla lenkeillä wltp arvoon tai jopa alle.
17,9 - 22 kWh todellinen vs 14,2 kWh wltp eli todellinen kulutus on 26-55% enemmän.

Poissa JAK

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 506
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #71 : 22.09.21 - klo:19:32 »
Tänään tuli tarjous ja ,yös tieto, että jos nyt tilaa saa auton ehkä Juhannuksena. Pikalaturi kuuluu nykyään vakiona autoon.

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 115
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #72 : 22.09.21 - klo:20:00 »
Niinhän tuo muuten olikin eli akku ladataan täyteen ja ajetaan joku matka. Matkan jälkeen akku ladataan täyteen ja mitataan ladattu sähköenergia. Silloinhan siinä on myös lataushäviö mukana.
Hetki olis ipitänyt miettiä ennen kuin kyselen
Aika paljon eroaa wltp sähköautoissa. Omien koeajojen (2kpl) mukaan toisessa kulutus 17,9kWh ja toisessa kylmästä lähdettynä 22kWh sataa kilometriä kohden. Polttomoottoriautolla pääsen samoilla lenkeillä wltp arvoon tai jopa alle.
17,9 - 22 kWh todellinen vs 14,2 kWh wltp eli todellinen kulutus on 26-55% enemmän.
Haluaisin nähdä, kun polttomoottorilla ajetaan valmistajan ilmoittamaan kulutukseen normaalissa ajossa. Sähköllä siihen pääsee kyllä hyvässä kelissä matalilla nopeuksilla helposti ja reilusti allekkin. 17,9 ja 22 antaa viitteitä että ajettu 80 ja 100 tai 120 nopeusalueilla. Ilmanvastus moninkertainen vaikka 50-60 kaupunkinopeuteen. Wltp sisältää tietyssä suhteessa kaikkia nopeusaluita.

Poissa Needleman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #73 : 22.09.21 - klo:21:58 »
Haluaisin nähdä, kun polttomoottorilla ajetaan valmistajan ilmoittamaan kulutukseen normaalissa ajossa. Sähköllä siihen pääsee kyllä hyvässä kelissä matalilla nopeuksilla helposti ja reilusti allekkin. 17,9 ja 22 antaa viitteitä että ajettu 80 ja 100 tai 120 nopeusalueilla. Ilmanvastus moninkertainen vaikka 50-60 kaupunkinopeuteen. Wltp sisältää tietyssä suhteessa kaikkia nopeusaluita.

2,0tdi octaviassa ajotietokoneen mukaan pitka-aikainen kulutus 4,5 ja wltp:n mukaan 4,6. Yksittäiset reissut kolmosella alkavia

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 580
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #74 : 22.09.21 - klo:23:08 »
BMW G21 330d xdrive, WLTP yhdistetty 6.4 l /100 km. Itsellä nyt 37 tkm takana ja mitattu kulutus 5.87. Tuo sisältää 6 kk webaston käyttöä kun sähkölämppäriä ei ole.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.302
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #75 : 23.09.21 - klo:07:39 »
Haluaisin nähdä, kun polttomoottorilla ajetaan valmistajan ilmoittamaan kulutukseen normaalissa ajossa. Sähköllä siihen pääsee kyllä hyvässä kelissä matalilla nopeuksilla helposti ja reilusti allekkin. 17,9 ja 22 antaa viitteitä että ajettu 80 ja 100 tai 120 nopeusalueilla. Ilmanvastus moninkertainen vaikka 50-60 kaupunkinopeuteen. Wltp sisältää tietyssä suhteessa kaikkia nopeusaluita.
Seat Leon ST 1.0 TSI
- WLTP 5,4 l/100 km
- NEDC 4,4 l/100 km
- käytännössä 4,0 l/100 km

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV eHybrid Xcellence DSG -21

Paikalla a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.671
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #76 : 23.09.21 - klo:07:51 »
Seat Leon ST 1.0 TSI
- WLTP 5,4 l/100 km
- NEDC 4,4 l/100 km
- käytännössä Pihistelijän kalibroidulla kaasujalalla 4,0 l/100 km

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

- käytännössä keskivertokuljettajalla 6,0 l/100 km
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa evilk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
  • Pappabiili
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #77 : 06.10.21 - klo:13:15 »
Onko kukaan kuullut mitään huhua Enyaq RS:n myyntiin tulosta? Olin odottanut että se olisi tullut mallivuodelle 2022, mutta eipä ole näkynyt. "Sisarmalli" VW ID.4 GTX on jo myynnissä.
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 565
  • B9 Allroad 3.0TDIQ
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #78 : 06.10.21 - klo:14:23 »
- käytännössä keskivertokuljettajalla 6,0 l/100 km

Pahoittelut kun lievästi OT, mutta kun oli kommenttia kuinka polttiksien kulutus vs. ilmoitettu.

Tässä keskivertodataa viimeisen vajaan kymmenen biilin osalta - ensin auto, sitten Fuellystä katsottu keskikulutus vs. ilmoitetttu yhdistetty kulutus ja suluissa ero.

A4 B8 Allroad 2.0TDIQ 6,9 vs. 5,5 (+25%)
A4 B9 Allroad 2.0TDIQ 6.3 vs. 4,5 (+40%)
A4 B9 Allroad 3.0TDIQ 6.4 vs. 5,1 (+25%)
A5 B8 SPB 2.0TDIQ 6,5 vs. 5.8 (+12%)
A6 C7 3.0TDIQ 7,1 vs 6,1 (+16%)
A6 C7 Allroad 3.0TDIQ 7,5 vs. 6,3 (+19%)
320iX GT F34 8,3 vs. 6,6 (+26%)
320iX F31 8,0 vs. 6,5 (+23%)
520dX F11 6,5 vs. 5.2 (+25%)

No ehkä keskimääräistä kuluttavampaa ajo on, kun ajoprofiili on joko pitkää matkaa ka. vauhdilla 95-100kmh, usein talvella boksi katolla tai sitten pk-seudulla pyöritystä eikä oikein mitään siltä väliltä noin 50tkm/v ajosuoritteella. Myöskään mitään virityksiä ilmastoinnin sammuttamisen, rullailuiden ja pikku alinopeuden osalta ei kiinnostele optimoida. Itse en siis pääse tankkauksista laskettuna mitenkään alle ilmoitetun. Ja jos ajotk:n lukemia vain tuijottaisi niin noin 0,3l/100 tuo muuttuu positiivisemmaksi (jokaisessa noissa auto näyttänyt 0,2-0,45l liian positiivisia lukemia). Ilmoitettu keskikulutus aika hätäisesti katsottu googlepohjalla, joten niissä voi jotain pieniä heittoja olla.

Seuraavana vuonna sitten lisää dataa miten omalla ajoprofiililla täyssähkis käyttäytyy kulutus vs. ilmoitettu. Henkisesti olen valmistautunut, että tosielämän kulutus ainakin talvella tulee olemaan vielä enemmän mitä polttiksilla.

« Viimeksi muokattu: 06.10.21 - klo:14:29 kirjoittanut ile »

Paikalla jalauros

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #79 : 06.10.21 - klo:14:42 »
Kunhan se kauan odotettu sähkäri mullekin saapuu niin varmasti kokeilen kaikenlaisia pihistelyjä mutta hienointahan siinä on kun voi suruttaa painaa kylmälläkin vaikka millä kulutuksella. Aamulla se tankki on taas kuitenkin täynnä eikä maksa kuin pennosia.
Tilattu ID.4 Pro Performance Business Max MY22

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.429
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #80 : 06.10.21 - klo:15:04 »
Kunhan se kauan odotettu sähkäri mullekin saapuu niin varmasti kokeilen kaikenlaisia pihistelyjä mutta hienointahan siinä on kun voi suruttaa painaa kylmälläkin vaikka millä kulutuksella. Aamulla se tankki on taas kuitenkin täynnä eikä maksa kuin pennosia.

Tää on niin totta, vaikka sähkön hinta nouseekin niin ilmaista se ajaminen silti on.  ;D Eri asia jos lähtee pidempää matkaa pudottamaan, niin pitää vähän kulutusta katsella. Etenkin jos optimoi reittiä jollain ulkoisella apilla, jolla ei ole pääsyä auton kulutustietoihin (A Better Route Planner tms.). Auton oma Navi toki huomioi (lisääntyneen) kulutuksen.
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa GranLavida

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #81 : 06.10.21 - klo:18:34 »
- käytännössä keskivertokuljettajalla 6,0 l/100 km

Kyllä keskivertokuljettajankin pitäisi päästä alle kuuden litran jollei jatkuvasti seiso ruuhkassa. Itsellä mennyt keskimäärin 4,8-4,9 l/100 km saman auton DSG versiolla.
Tulossa: Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22
Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 115
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #82 : 06.10.21 - klo:19:57 »
BMW G21 330d xdrive, WLTP yhdistetty 6.4 l /100 km. Itsellä nyt 37 tkm takana ja mitattu kulutus 5.87. Tuo sisältää 6 kk webaston käyttöä kun sähkölämppäriä ei ole.
Ajotietokone ei bemarissa huomioi webastoa. Lisäksi se muutenkin antaa liian positiivisen kuvan. Ei sillä, että olet keskivertoa parempi kuski ainakin ekonomisessa ajossa! (Y)

Poissa Needleman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #83 : 12.10.21 - klo:15:01 »
Millaisia toimitusaikoja myyjät ovat lupailleet?
Myyjän mukaan maahantuojan lupailee 6-8kk toimitusaikaa, joten oman toimitusajaksi laitettiin 6/22. Tilattu tämän kuun alussa.

Poissa jhelen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #84 : 13.10.21 - klo:08:24 »
Terve
Eilen tuli laitettua nimi paperiin ja sama 6-8 kuukautta oli toimitusaika.
Race blue, Matrix valot, penkit hieronnalla, assited drive basic, vetokoukku, talvirenkaat vanteineen ja hinta 52035.
Siitä pois talvirenkaat ja toimituskulut, niin valtion tuki 2000 euroa tulee myös.
Sen verran jätetiin varaa, että voi vielä lisätä cantonit tai jonkun muun 450 euron paketin ennen kuin menee linjalle.
Alennusta ovh hinnasta n. 8%


Paikalla jalauros

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #85 : 13.10.21 - klo:09:32 »
Terve
Eilen tuli laitettua nimi paperiin ja sama 6-8 kuukautta oli toimitusaika.
Race blue, Matrix valot, penkit hieronnalla, assited drive basic, vetokoukku, talvirenkaat vanteineen ja hinta 52035.
Siitä pois talvirenkaat ja toimituskulut, niin valtion tuki 2000 euroa tulee myös.
Sen verran jätetiin varaa, että voi vielä lisätä cantonit tai jonkun muun 450 euron paketin ennen kuin menee linjalle.
Alennusta ovh hinnasta n. 8%

Tuliko mitään tietoa alustavasta tuotantoviikosta? Oma id.4 on tilattu elokuun lopussa ja alustava tuotantoviikko on 06 2022.

Vai sait alennusta.. mä tilaan aina autot niin kuumeisena että joudun maksamaan extraa  ;).
Tilattu ID.4 Pro Performance Business Max MY22

Poissa jhelen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #86 : 13.10.21 - klo:11:02 »
Nuukajussi niin pakko tingata  8)
Ja ajattelin laittaa tiedoksi muillekin niin on sitäkin tietoa olemassa.

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 72
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #87 : 13.10.21 - klo:12:22 »
Terve
Eilen tuli laitettua nimi paperiin ja sama 6-8 kuukautta oli toimitusaika.
Race blue, Matrix valot, penkit hieronnalla, assited drive basic, vetokoukku, talvirenkaat vanteineen ja hinta 52035.

Millä akulla tää tuli? Ei oo paha hinta todellakaan Skodan sivujen hintoihin verrattuna.

Poissa jhelen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #88 : 13.10.21 - klo:18:45 »
Terve
No jäipäs pois, eli 80 akku ja takaveto ja hinnasta sai sen 2000 avustuksen koska talvirenkaita ja toimituskuluja ei lasketa mukaan

Poissa Janne_S

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Enyaq iV
« Vastaus #89 : 14.10.21 - klo:08:57 »
Moi,

Saakos Enyaqissa ilmalämpöpumpun sovelluksella/kauko-ohjauksella päälle? Ei oikein mistään löytynyt tietoa.

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla