Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

Pekka57

Niinän se oli.

BlackSuperb

Loppukuusta ois kai oman 80 mallin luovutus, tilattu huhtikuussa. Mites muilla on autot pelittänyt?

JAK

Tänään koeajettu ja hyväksi havaittu. Ainoa "isompi" ongelma on jarrupolkimen ja kaasupolkimen ahdas väli. Eli siro 50 numeron kenkä tuntuu hieman kiilautuvan jarupolkimeen kun kaasuttelee. Ensimmäinen tämmöinen kokemus missään autossa.

Needleman

Onko kertynyt kokemuksia tai fiiliksiä siitä onko 60 vai 80 järkevämpi ostos?

Itsellä sportline suunnitelmissa, mutta hiukan mietityttää ottaako 60 vai 80. 60 saisi hankintatuen eli 80 olis näillä tiedoilla 7000â,¬ kalliimpi.

Toinen mikä mietityttää on sportlinen alustan kovuus. Sportlinessä käsittääkseni sport alusta, mutta mahtaako se olla niin paljon jäykempi, että tuntuu normaalissa ajossa?

Needleman

Sitten seuraava kysymys. Mahtaako Enyaqissa saada kaistavahdin kytkettyä pois jostain pikanäppäimestä kuten uudessa Octaviassa? Ratin napista missä Octaviassa kaistavahdin saa pois, aukeaa Enyaqissa eri valikko.

Daatta

Ei ole E-nakkia (syyttäkää Tuulilasia lempinimestä ;D) mutta yleisellä tasolla voinen vastailla.

Kaistavahtiin kannattaa vaan totutella, koska päällehän se menee startissa automaattisesti. Nalkuttava se on joo, mutta yleensä huomauttaa ihan aiheesta.

Mitä akun kokoon tuleen niin tarpeen mukaan. Isompi akku painaa ja lataus kestää kauemmin, jos ei maksimi-rangea tarvitse niin valitsisin pienemmän. Kova alusta ei mielestäni oikein istu tuollaiseen kruisailupeliin, joten sporttialustan jättäisin kauppaan. Jos haluaa autolta mataluutta (ja kulkupuolta), niin kannattaa katsella muun merkkisiä sähköautoja.  ;)
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sigge

Onkos jollain jo kokemuksia Enyaqin nelikosta? Kolmikosta Enyaq, ID4 ja Q4, Audia tullut koeajettua ja maukkaita vaikutti ajoltaan. Perus 80 Enyaq oli kyllä positiivinen kokemus - selkeästi mukavuuspainotteinen ja leppoisa ajoltaan. Enyaq jäi kiinostelemaan tilojensa ja käyttöominaisuuksien kulmalla.
Audi A6 Allroad 3.0TDI -16, ex Audi A4 Allroad 2.0TDI -14, Golf 1.6TDI -13, ex Skoda Fabia 1.4 -07, ex 3C Passat Variant 2.0 TDI CR R-Line -10, ex 3C Passat Sedan Highline 2.0 TDI -05, ex 3BG Passat Variant 1.9 TDI -01, ex. Golf IV 1.9 TDI -99

Needleman

Miten skoda laskee rangen?
Talukossa wltp kulutus IV60 on 15,8kWh/100km ja akun nettokapasiteetti eli käytettävissä oleva sähköenergia 58kWh. 58/15,8 * 100 on 367km. Taulukossa wltp range on 409km. Vaikka käyttäisi akun bruttokapasiteettia niin tulos ei siltikään ole 409km
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

jppetteri

Laskenta ottanee huomioon myös sen että akku lataantuu ajon aikana hidastuksissa jne.


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Needleman - 22.09.21 - klo:14:30
Miten skoda laskee rangen?
Talukossa wltp kulutus IV60 on 15,8kWh/100km ja akun nettokapasiteetti eli käytettävissä oleva sähköenergia 58kWh. 58/15,8 * 100 on 367km. Taulukossa wltp range on 409km. Vaikka käyttäisi akun bruttokapasiteettia niin tulos ei siltikään ole 409km
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

Muistaakseni täällä joku on kertonut että tuohon WLTP kulutukseen lasketaan mukaan myös lataushäviöt eli periaatteessa toi 15,8kWh/100km on se mitä sähköyhtiö laskuttaa.

Kun akun koko 58kWh ja WLTP range 409km niin tuosta laskemalla kulutukseksi tulee 14,2kWh/100km (akusta liike-energiaksi kulutus).

Lataushäviö on siten tuon 14,2kWh/100km ja 15,8kWh/100km erotus eli 1,6kWh/100km (pistorasiasta akkuun kulutus).
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Needleman

Niinhän tuo muuten olikin eli akku ladataan täyteen ja ajetaan joku matka. Matkan jälkeen akku ladataan täyteen ja mitataan ladattu sähköenergia. Silloinhan siinä on myös lataushäviö mukana.
Hetki olis ipitänyt miettiä ennen kuin kyselen
Aika paljon eroaa wltp sähköautoissa. Omien koeajojen (2kpl) mukaan toisessa kulutus 17,9kWh ja toisessa kylmästä lähdettynä 22kWh sataa kilometriä kohden. Polttomoottoriautolla pääsen samoilla lenkeillä wltp arvoon tai jopa alle.
17,9 - 22 kWh todellinen vs 14,2 kWh wltp eli todellinen kulutus on 26-55% enemmän.

JAK

Tänään tuli tarjous ja ,yös tieto, että jos nyt tilaa saa auton ehkä Juhannuksena. Pikalaturi kuuluu nykyään vakiona autoon.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Needleman - 22.09.21 - klo:19:20
Niinhän tuo muuten olikin eli akku ladataan täyteen ja ajetaan joku matka. Matkan jälkeen akku ladataan täyteen ja mitataan ladattu sähköenergia. Silloinhan siinä on myös lataushäviö mukana.
Hetki olis ipitänyt miettiä ennen kuin kyselen
Aika paljon eroaa wltp sähköautoissa. Omien koeajojen (2kpl) mukaan toisessa kulutus 17,9kWh ja toisessa kylmästä lähdettynä 22kWh sataa kilometriä kohden. Polttomoottoriautolla pääsen samoilla lenkeillä wltp arvoon tai jopa alle.
17,9 - 22 kWh todellinen vs 14,2 kWh wltp eli todellinen kulutus on 26-55% enemmän.
Haluaisin nähdä, kun polttomoottorilla ajetaan valmistajan ilmoittamaan kulutukseen normaalissa ajossa. Sähköllä siihen pääsee kyllä hyvässä kelissä matalilla nopeuksilla helposti ja reilusti allekkin. 17,9 ja 22 antaa viitteitä että ajettu 80 ja 100 tai 120 nopeusalueilla. Ilmanvastus moninkertainen vaikka 50-60 kaupunkinopeuteen. Wltp sisältää tietyssä suhteessa kaikkia nopeusaluita.

Needleman

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 22.09.21 - klo:20:00
Haluaisin nähdä, kun polttomoottorilla ajetaan valmistajan ilmoittamaan kulutukseen normaalissa ajossa. Sähköllä siihen pääsee kyllä hyvässä kelissä matalilla nopeuksilla helposti ja reilusti allekkin. 17,9 ja 22 antaa viitteitä että ajettu 80 ja 100 tai 120 nopeusalueilla. Ilmanvastus moninkertainen vaikka 50-60 kaupunkinopeuteen. Wltp sisältää tietyssä suhteessa kaikkia nopeusaluita.

2,0tdi octaviassa ajotietokoneen mukaan pitka-aikainen kulutus 4,5 ja wltp:n mukaan 4,6. Yksittäiset reissut kolmosella alkavia

V60

BMW G21 330d xdrive, WLTP yhdistetty 6.4 l /100 km. Itsellä nyt 37 tkm takana ja mitattu kulutus 5.87. Tuo sisältää 6 kk webaston käyttöä kun sähkölämppäriä ei ole.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 22.09.21 - klo:20:00
Haluaisin nähdä, kun polttomoottorilla ajetaan valmistajan ilmoittamaan kulutukseen normaalissa ajossa. Sähköllä siihen pääsee kyllä hyvässä kelissä matalilla nopeuksilla helposti ja reilusti allekkin. 17,9 ja 22 antaa viitteitä että ajettu 80 ja 100 tai 120 nopeusalueilla. Ilmanvastus moninkertainen vaikka 50-60 kaupunkinopeuteen. Wltp sisältää tietyssä suhteessa kaikkia nopeusaluita.
Seat Leon ST 1.0 TSI
- WLTP 5,4 l/100 km
- NEDC 4,4 l/100 km
- käytännössä 4,0 l/100 km

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.09.21 - klo:07:39
Seat Leon ST 1.0 TSI
- WLTP 5,4 l/100 km
- NEDC 4,4 l/100 km
- käytännössä Pihistelijän kalibroidulla kaasujalalla 4,0 l/100 km

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

- käytännössä keskivertokuljettajalla 6,0 l/100 km
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

evilk

Onko kukaan kuullut mitään huhua Enyaq RS:n myyntiin tulosta? Olin odottanut että se olisi tullut mallivuodelle 2022, mutta eipä ole näkynyt. "Sisarmalli" VW ID.4 GTX on jo myynnissä.
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

ile

#78
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 23.09.21 - klo:07:51
- käytännössä keskivertokuljettajalla 6,0 l/100 km

Pahoittelut kun lievästi OT, mutta kun oli kommenttia kuinka polttiksien kulutus vs. ilmoitettu.

Tässä keskivertodataa viimeisen vajaan kymmenen biilin osalta - ensin auto, sitten Fuellystä katsottu keskikulutus vs. ilmoitetttu yhdistetty kulutus ja suluissa ero.

A4 B8 Allroad 2.0TDIQ 6,9 vs. 5,5 (+25%)
A4 B9 Allroad 2.0TDIQ 6.3 vs. 4,5 (+40%)
A4 B9 Allroad 3.0TDIQ 6.4 vs. 5,1 (+25%)
A5 B8 SPB 2.0TDIQ 6,5 vs. 5.8 (+12%)
A6 C7 3.0TDIQ 7,1 vs 6,1 (+16%)
A6 C7 Allroad 3.0TDIQ 7,5 vs. 6,3 (+19%)
320iX GT F34 8,3 vs. 6,6 (+26%)
320iX F31 8,0 vs. 6,5 (+23%)
520dX F11 6,5 vs. 5.2 (+25%)

No ehkä keskimääräistä kuluttavampaa ajo on, kun ajoprofiili on joko pitkää matkaa ka. vauhdilla 95-100kmh, usein talvella boksi katolla tai sitten pk-seudulla pyöritystä eikä oikein mitään siltä väliltä noin 50tkm/v ajosuoritteella. Myöskään mitään virityksiä ilmastoinnin sammuttamisen, rullailuiden ja pikku alinopeuden osalta ei kiinnostele optimoida. Itse en siis pääse tankkauksista laskettuna mitenkään alle ilmoitetun. Ja jos ajotk:n lukemia vain tuijottaisi niin noin 0,3l/100 tuo muuttuu positiivisemmaksi (jokaisessa noissa auto näyttänyt 0,2-0,45l liian positiivisia lukemia). Ilmoitettu keskikulutus aika hätäisesti katsottu googlepohjalla, joten niissä voi jotain pieniä heittoja olla.

Seuraavana vuonna sitten lisää dataa miten omalla ajoprofiililla täyssähkis käyttäytyy kulutus vs. ilmoitettu. Henkisesti olen valmistautunut, että tosielämän kulutus ainakin talvella tulee olemaan vielä enemmän mitä polttiksilla.


jalauros

Kunhan se kauan odotettu sähkäri mullekin saapuu niin varmasti kokeilen kaikenlaisia pihistelyjä mutta hienointahan siinä on kun voi suruttaa painaa kylmälläkin vaikka millä kulutuksella. Aamulla se tankki on taas kuitenkin täynnä eikä maksa kuin pennosia.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 06.10.21 - klo:14:42
Kunhan se kauan odotettu sähkäri mullekin saapuu niin varmasti kokeilen kaikenlaisia pihistelyjä mutta hienointahan siinä on kun voi suruttaa painaa kylmälläkin vaikka millä kulutuksella. Aamulla se tankki on taas kuitenkin täynnä eikä maksa kuin pennosia.

Tää on niin totta, vaikka sähkön hinta nouseekin niin ilmaista se ajaminen silti on.  ;D Eri asia jos lähtee pidempää matkaa pudottamaan, niin pitää vähän kulutusta katsella. Etenkin jos optimoi reittiä jollain ulkoisella apilla, jolla ei ole pääsyä auton kulutustietoihin (A Better Route Planner tms.). Auton oma Navi toki huomioi (lisääntyneen) kulutuksen.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 23.09.21 - klo:07:51
- käytännössä keskivertokuljettajalla 6,0 l/100 km

Kyllä keskivertokuljettajankin pitäisi päästä alle kuuden litran jollei jatkuvasti seiso ruuhkassa. Itsellä mennyt keskimäärin 4,8-4,9 l/100 km saman auton DSG versiolla.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: V60 - 22.09.21 - klo:23:08
BMW G21 330d xdrive, WLTP yhdistetty 6.4 l /100 km. Itsellä nyt 37 tkm takana ja mitattu kulutus 5.87. Tuo sisältää 6 kk webaston käyttöä kun sähkölämppäriä ei ole.
Ajotietokone ei bemarissa huomioi webastoa. Lisäksi se muutenkin antaa liian positiivisen kuvan. Ei sillä, että olet keskivertoa parempi kuski ainakin ekonomisessa ajossa! (Y)

Needleman

Millaisia toimitusaikoja myyjät ovat lupailleet?
Myyjän mukaan maahantuojan lupailee 6-8kk toimitusaikaa, joten oman toimitusajaksi laitettiin 6/22. Tilattu tämän kuun alussa.

jhelen

Terve
Eilen tuli laitettua nimi paperiin ja sama 6-8 kuukautta oli toimitusaika.
Race blue, Matrix valot, penkit hieronnalla, assited drive basic, vetokoukku, talvirenkaat vanteineen ja hinta 52035.
Siitä pois talvirenkaat ja toimituskulut, niin valtion tuki 2000 euroa tulee myös.
Sen verran jätetiin varaa, että voi vielä lisätä cantonit tai jonkun muun 450 euron paketin ennen kuin menee linjalle.
Alennusta ovh hinnasta n. 8%


jalauros

Lainaus käyttäjältä: jhelen - 13.10.21 - klo:08:24
Terve
Eilen tuli laitettua nimi paperiin ja sama 6-8 kuukautta oli toimitusaika.
Race blue, Matrix valot, penkit hieronnalla, assited drive basic, vetokoukku, talvirenkaat vanteineen ja hinta 52035.
Siitä pois talvirenkaat ja toimituskulut, niin valtion tuki 2000 euroa tulee myös.
Sen verran jätetiin varaa, että voi vielä lisätä cantonit tai jonkun muun 450 euron paketin ennen kuin menee linjalle.
Alennusta ovh hinnasta n. 8%

Tuliko mitään tietoa alustavasta tuotantoviikosta? Oma id.4 on tilattu elokuun lopussa ja alustava tuotantoviikko on 06 2022.

Vai sait alennusta.. mä tilaan aina autot niin kuumeisena että joudun maksamaan extraa  ;).
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

jhelen

Nuukajussi niin pakko tingata  8)
Ja ajattelin laittaa tiedoksi muillekin niin on sitäkin tietoa olemassa.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: jhelen - 13.10.21 - klo:08:24
Terve
Eilen tuli laitettua nimi paperiin ja sama 6-8 kuukautta oli toimitusaika.
Race blue, Matrix valot, penkit hieronnalla, assited drive basic, vetokoukku, talvirenkaat vanteineen ja hinta 52035.

Millä akulla tää tuli? Ei oo paha hinta todellakaan Skodan sivujen hintoihin verrattuna.

jhelen

Terve
No jäipäs pois, eli 80 akku ja takaveto ja hinnasta sai sen 2000 avustuksen koska talvirenkaita ja toimituskuluja ei lasketa mukaan

Janne_S

Moi,

Saakos Enyaqissa ilmalämpöpumpun sovelluksella/kauko-ohjauksella päälle? Ei oikein mistään löytynyt tietoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy