Maskisuoja vain alaosaan, miksi?

Aloittaja osmomn, 12.01.21 - klo:12:10

« edellinen - seuraava »

osmomn

Touraniin vm. 2010-2015 myytävissä merkkikohtaisissa maskisuojissa on peite vain alaosaan, yläosa jää siis paljaaksi. Onkohan tähän jokin erityinen syy? Samaten huomasin, että Golf VI:een (ainakin plus-malliin) myydään bensamoottoreille ylä- ja alasuojat mutta dieseliin vain alasuoja. Vähän erikoinen logiikka, dieselithän on juuri niitä huonommin lämpeneviä.

duke7

Aika monessa nykyautossa ylämaski on pelkkä koriste eli ei siinä ole aukkoa jota tukkia.
Olisikohan tästä kyse nyt?

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 12.01.21 - klo:12:10
Touraniin vm. 2010-2015 myytävissä merkkikohtaisissa maskisuojissa on peite vain alaosaan, yläosa jää siis paljaaksi. Onkohan tähän jokin erityinen syy? Samaten huomasin, että Golf VI:een (ainakin plus-malliin) myydään bensamoottoreille ylä- ja alasuojat mutta dieseliin vain alasuoja. Vähän erikoinen logiikka, dieselithän on juuri niitä huonommin lämpeneviä.

Jos siinä on ajateltu että välijäähyä suojellaan viimalta mutta syyläriä ei tarvitse suojella koska termarin pitäis muutenki se homma hoitaa.
Ittekki ihmettelen miksi bensa autoihin niitä kaupitellaan ku ne ny lämpee ilman viimasuojiaki. ( Bensa = imuilmaa rajoitetaan vs Diesel = imuilmaa ei rajoiteta)
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Arde

Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 12.01.21 - klo:13:18
Ittekki ihmettelen miksi bensa autoihin niitä kaupitellaan ku ne ny lämpee ilman viimasuojiaki. ( Bensa = imuilmaa rajoitetaan vs Diesel = imuilmaa ei rajoiteta)
Itse käytän ja olen käyttänyt suojaamaan kennoja kiviltä, nastoilta, tiesuolalta jne. ja kyllä ainakin lämpenee nopeammin.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

b1mpo

Alamaski suojelee kennostoja paremmin. Alamaskin kautta kulkee ilmaa huomattavasti enemmän. Alamaskin viimasuoja auttaa öljyn lämpenemisessä varsinkin lyhyillä matkoilla. Nykyisin vageissa ei juurikaan käytetä perinteistä välijäähyä, joten se harvemmin enään on syynä maskille.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

KpaL

En oo kyllä nykyisessä enkä edellisessä dieselissä maskeja kaivannut. 42 asteen pakkasellakin 80 vauhdissa pysyi edellinen hienosti lämpösenä. Tyhjäkäynnillä taukopaikoilla lämmöt tippui, mutta ei siinä maskikaan olis auttanu.

Ehkä jos haluaa 5km matkalla moottoriin enemmän lämpöä kovalla pakkasella.
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

b1mpo

Pääsääntöisesti kaikki vehkeet toimii kylmälläkin kelillä, eikä kabiinissa tarvi palella. Tässä ei ole se pointtina. Kennojen suoja ja öljyn/moottorin lämpö ne oleellisimmat. Öljyn lämpötila vaikuttaa suoraan kulutukseen. Jo alle 80 asteinen öljy näkyy kulutuslukemissa pitkällä matkalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.01.21 - klo:15:12
Nykyisin vageissa ei juurikaan käytetä perinteistä välijäähyä.

Millaset välijäähyt niissä sitten on?
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 04.02.21 - klo:12:39
Millaset välijäähyt niissä sitten on?
Nestekiertoinen. Eli perinteistä ahtoilmaa jäähdyttävää kennoa ei ole. Logittaessa tulee hassu tilanne, kun imuilman viilenee kiihdyttäessä toisin, kuin perinteisellä välijäähyllä. Lisäksi imuilman lämpötila on stabiilimpi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.21 - klo:12:47
Nestekiertoinen. Eli perinteistä ahtoilmaa jäähdyttävää kennoa ei ole. Logittaessa tulee hassu tilanne, kun imuilman viilenee kiihdyttäessä toisin, kuin perinteisellä välijäähyllä. Lisäksi imuilman lämpötila on stabiilimpi.
Kiertääkö se vesi kuitenki omaan jäähdyttimeen vai onko se samasssa järjestelmässä moottorin jäähdytysnesteen kanssa?
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 04.02.21 - klo:13:59
Kiertääkö se vesi kuitenki omaan jäähdyttimeen vai onko se samasssa järjestelmässä moottorin jäähdytysnesteen kanssa?
Sama neste siellä kiertää, mutta eri piirissä kulkee, eli lämpötilat ei imuilmassa sentään 90 asteen korvilla ole. Tuossa hyvä linkki. Toki pikku päivityksiä tullut tuon jälkeen, mutta jotain kuvaa saa.

https://www.greencarcongress.com/2014/03/20140322-ea288.html

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tos®

^En ollut aiemmin ajatellutkaan, että egr pskat pääsee tukkimaan nyt myös välijäähdyttimen  >:(
Omassa on myös tuon tyypin kone.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 04.02.21 - klo:17:30
^En ollut aiemmin ajatellutkaan, että egr pskat pääsee tukkimaan nyt myös välijäähdyttimen  >:(

Välijäähyn läpi näyttäisi menevän vain matalapaine-EGR:n kierrättämä tavara ja se taas otetaan DPF:n jälkeen. Ei siellä ihan kauheasti paskaa pitäisi olla? Jos hiukkaspönttö on edes suunnilleen ehjä.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Joo ei ole välijäähyn jäätymisiä, eikä egr:n tukkeentumisia, eikä kyllä dieseleissä vnt ongelmiakaan. Lisäksi pakolämmöillä lämpenee konekin nopeammin ja muutenkin kone on tasalämpöisempi, eli energian hallinta on kunnossa. Nämä kaikki pienemmillä kulutuksilla, sekä suuremmilla tehoilla ja väännöillä, eli paremmalla hyötysuhteella kulkevat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tos®

Lainaus käyttäjältä: M_M - 04.02.21 - klo:17:37
Välijäähyn läpi näyttäisi menevän vain matalapaine-EGR:n kierrättämä tavara ja se taas otetaan DPF:n jälkeen. Ei siellä ihan kauheasti paskaa pitäisi olla? Jos hiukkaspönttö on edes suunnilleen ehjä.  ;D
No tämä oli hyvä tieto...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.21 - klo:18:43
Joo ei ole välijäähyn jäätymisiä, eikä egr:n tukkeentumisia, eikä kyllä dieseleissä vnt ongelmiakaan. Lisäksi pakolämmöillä lämpenee konekin nopeammin ja muutenkin kone on tasalämpöisempi, eli energian hallinta on kunnossa. Nämä kaikki pienemmillä kulutuksilla, sekä suuremmilla tehoilla ja väännöillä, eli paremmalla hyötysuhteella kulkevat.
Joo vnt ongelmat loppu heti ku pumpparien teko lopetettiin. Commonrailit on nokeamattomia ku niitten toimintaa voi ohjata suht tarkasti.
Mut kai sen takia diesel autoihin ei suositella ylös maskinsuojaa että auto saa ilmaa. Ilmanotto on nimenomaa just ylämaskin takana.

b1mpo

#16
Ei mulla kyllä ahdistanut auton ilman saanti, vaikka koko keula oli "tukossa". Eli ylämaski ja alamaski oli dieselissä paikallaan. Mulla olisikin ylimääräiset ocu 3 maskit ylös ja alas. Ylös on heko ja alas on tehty alkuperäisen alamaskin taakse sopiva peite. Eli ritilä pois ja ritilä tilalle.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

#17
Ei mulla kyllä ahdistanut auton ilman saanti, vaikka koko keula oli "tukossa". Eli ylämaski ja alamaski oli dieselissä paikallaan. Mulla olisikin ylimääräiset ocu 3 maskit ylös ja alas. Ylös on heko ja alas on tehty alkuperäisen alamaskin taakse sopiva peite. Eli ritilä pois ja ritilä tilalle.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Saksoboy

Omassa touranissa tuntuu että että jos maski on kokonaan tukossa (ylä + ala) sisään tulee jokseenkin kosteampaa ilmaa. Ylämaski ku on irti niin kabiini pysyy paremmin kuivana ja eipä se tunnu lämpeämiseen ainakaan pers tuntumalla vaikuttavan että onko kokonaan tukossa vai vain alhaalta.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

b1mpo

Kabiiniin ei pitäisi tulla kosteampaa ilmaa maskien kanssa, koska se ilma ei tule konehuoneesta. Eli oli maskia tai ei, niin ilma otetaan ulkoa. Syytä kosteammalle ilmalle en osaa sanoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.02.21 - klo:23:09
Kabiiniin ei pitäisi tulla kosteampaa ilmaa maskien kanssa, koska se ilma ei tule konehuoneesta. Eli oli maskia tai ei, niin ilma otetaan ulkoa. Syytä kosteammalle ilmalle en osaa sanoa.

Konepellin tiivisteet voi sen verran valskata että se sisäilmanlaadun tunnistin tulkitsee ilman lämmön tai kosteuden väärin. Enpä muuta mahdollista syytä keksi...
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy