Auton lämmitys

Aloittaja Audivag1994, 11.01.21 - klo:15:32

« edellinen - seuraava »

Audivag1994

Onko hyvä vai huono, jos lämmittää autoa joka päivä kahden tunnin ajan lohko- ja sisätilanlämmittimellä?
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

a_jaba

Jos haluaa jotain huonoa keksiä väkisin niin jos lämmittää 2h eikä aja ollenkaan niin sähkön tuhlausta se silloin on  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Audivag1994

Jos ei oteta sitä huomioon
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

välkky

Ja kesällä ei myöskään kannata lämmittää. :D

Mutta eipä tuosta mitään haittaa ole varsinkin jos on liikkeelle lähdössä.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

KTN

No ainakin sähköä menee paljon hukkaan, jos sisätilaa lämmitetään 2 tuntia. Vähempikin riittää! Ei joka päivä ole niin kylmä.

Audivag1994

KTN: Juurihan sanoin että ei oteta sitä huomioon?
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Jultsu

Lohko- ja sisätilanlämmittimen vastukset kuluvat jokaisesta kylmä-kuuma-kylmä -syklityksestä aina pikkaisen, ne eivät ole ikuisia. Käytön pituudella ei siis sinänsä merkitystä, ainoastaan tuolla lämpötilan vaihtuvuudella.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Audivag1994

Ok. Muita mielipiteitä?
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

los los

Oma havainto kun sisälämmitin sulattaa lumen vedeksi,jos ei lähde heti liikeelle ovien tiivisteet voivat jäätyä kiinni,Moottori lämmitimen ei ole hyvä olla tuntikaupalla toiminnassa,normaali 2 h on riittävä

Daatta

Taloyhtiön lämmitystolpassa auto kiinni? Itse ottaisin piuhan irti autosta, jos tietäisi ettei ole ajoa. Esim. näillä keleillä voi auto olla viikon jälkeen aika mielenkiintoisessa kunnossa, kun lunta sataa kymmeniä (?) senttejä ja sisätilanlämmitin sulattaa lunta auton päälle joka päivä kahden tunnin ajan. Voi olla vaikeaa saada esim. etuovet auki, kun A-pilarin tienoo on jäätä täynnä.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M-J-B

Huono, jos on pakkasta eikä ole lähdössä liikenteeseen. Rakenteisiin ja materiaaleihin kerääntynyt kosteus ei jäätyneenä tee sen enempää tuhoa, mutta kahden tunnin lämmittäminen riittää sulattamiseen eikä välttämättä kuivattamiseen. Kosteana ruostuu ja homehtuu, kun ei lämmintä kosteaa ilmaa tehokkaasti tuuleteta ulos niin kosteus leviää ja tiivistyy uusiin paikkoihin jossa se taas jäätyy kun lämitys loppuu. Kosteassa ilmastossa lämmitys pitää kuivempana kunhan se on jatkuvasti päällä vaikka ihan pienellä teholla.

Audivag1994

Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Saksoboy

shellin baarin kahvipöydässä on joskus viisastenkerhon jäsenet puhunut että öljy kärsii lohkolämmityksen seurauksena. Asian todenperäisyys on sitte samaa luokkaa ku tutkimus mustiaaukkoja yhdistävien madonreikien olemassaolosta eli täysin hypoteettisellä tasolla.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

M-J-B

Pakkasnesteetkin kärsii, sanottiin. Ennen oli kunnon lohkolämppäreitä että oikein kuuli padan porisevan kun töpseli oli seinässä, mutta ei sellaisia taida enää monta käytössä olla. Eikä Esson baarejakaan.

duke7

Tasoa Esson baari myös mutta joskus nähnyt väitettävän että sisätilanlämmitin on kosteuden takia huonompi kuin webasto. Jälkimmäinenhän puhaltaa ilmaa ulos ja kosteutta sen mukana ja tässä olisi siis syy.
Voi tuossa jotain totuutta olla, en sitten tiedä onko mihinkään merkitystä.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 13.01.21 - klo:13:29
Tasoa Esson baari myös mutta joskus nähnyt väitettävän että sisätilanlämmitin on kosteuden takia huonompi kuin webasto. Jälkimmäinenhän puhaltaa ilmaa ulos ja kosteutta sen mukana ja tässä olisi siis syy.
Voi tuossa jotain totuutta olla, en sitten tiedä onko mihinkään merkitystä.
Onhan nykyautoissa ilmankierron mahdollistava poistokanava(t)/venttiili(t), joka (jotka) toimii mm. aivan normaalissa ajonaikaisessa sisätilojen ilmanvaihdossa/lämmityksessä. Kyllä se (ne) toimii paikallaolevassakin sisätilalämmityksessäkin.

Olen kyllä nähnyt vanhan Mersun, jossa oli 20 cm paksu jääkerros tavaratilassa - ja syynä sisätilalämmittimen jatkuva käyttö ja vähä ajaminen. ;)
Golfkärry Mk 7.5

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 13.01.21 - klo:16:21
Onhan nykyautoissa ilmankierron mahdollistava poistokanava(t)/venttiili(t), joka (jotka) toimii mm. aivan normaalissa ajonaikaisessa sisätilojen ilmanvaihdossa/lämmityksessä. Kyllä se (ne) toimii paikallaolevassakin sisätilalämmityksessäkin.
Paitsi jos autoon ei puhalleta sisätilaa lämmitettäessä ilmaa, niin ei sitä ilmaa poistu, kuin käytännössä ilman lämpölaajenemisen verran, joka on mitätön määrä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 12.01.21 - klo:12:02
Ok. Muita mielipiteitä?
Eihän sitä autoa kannata lämmittää muuta kuin ajoa varten - ja ulkolämpötilan edellyttämällä lämmitysajalla. Ajamattomat päivät = lämmittämättömät päivät ;)
Golfkärry Mk 7.5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy