Kesärenkaat 2011 - testejä, kokemuksia, mielipiteitä

Aloittaja vkjoki, 16.03.11 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

nemos

Lainaus käyttäjältä: Protec - 21.07.11 - klo:10:24
Tuli tilattua saksasta Nexen N8000 eli näin kotoisammin Roadstonet. Loistavat renkaat!!! Kerrassaan mahtavat. Ajomukavuus on paljon parempi mitä dunlopeilla, pehmeämpi seos vaimentaa ainakin pahimmat jyrinät. Pitopuolessa en ole löytänyt mitään moittimista.

En tiedä mitä maksoit, mutta tuollainen sarja on tyypillisesti 100 euroa Hankookia tms. kunnollista rengasta halvempi. Pehmeä kiinarengas kuluu niin nopeasti, että koko säästö menetetään. Lisäksi Auto Zeitung 5/11 testin mukaan Nexen N8000 vierinvastus on 17 % Hankook S1 evoa korkeampi ja parhaaseen Good Yeariin verrattuna eroa on 28 %. Ajomukavuus on testissä jaetulla viimeisellä sijalla ja mainittua Dunlopia heikompi. Jarrutusmatka noin 10 % merkkirenkaita pitempi. Vesiliirto-ominaisuudet ainoa valopilkku surkeassa kokonaisuudessa. Keskivertoa paremmista kiinarenkaista on silti selvästikin kyse, jos jumbofinaalimenestys jotakuta kiinnostaa.

Ihmettelin aikaisemmin tällä palstalla: "kiinalaisrenkaiden ostajilla on suuri tarve puolustaa valintaansa (vaikka ne sitten jälkeen päin kokemuksia kysellen kuluivatkin erittäin nopeasti ja olivat muutenkin aivan surkeat)". Tämä on yksi kuluttajakäyttäytymisen piirre, jota en ymmärrä. Paljon silti tuntuu olevan niitä, jotka ovat valmiita heikentämään omaa ja läheisten turvallisuutta olemattoman säästön takia (eikä kyse edes useinkaan ole siitä ettei olisi varaa ostaa kunnollisia renkaita). Osa ostajista tuntuu haksahtavan Delticomin (Rengas-Onlinen omistaja) "testituloksiin", joissa nämä valintaansa puolustavat käyttäjät antavat "ihan hyviä" pisteitä valitsemilleen renkaille ja useampikin henkilö, jonka kanssa olen keskustellut, on luullut näitä joksikin oikeaksi testiksi.
Volvo XC60 T8 Inscription

makkis

Itse en ole halpisrenkaita ostellut ja jotenkin syynä tähän turvallisuus ja ajamisen "herkkyys"...

No, minulla oli keväällä väliaikaisajoneuvona V70 johon piti hankkia kesärenkaat vanteineen. Merkkirenkaat olisi menneet yli auton arvon ja se olisi ok, jos olisin ajatellut Vollea itsellä pitää. Laitoin siis hyppyhallista tilaten Dayton D210 halpissetin kera alumiinivanteiden, olisko maksanut luokkaa 600,00 koko setti. Toki olin terveen kyyninen, mutta duunimatkat ajatellin noillakin hoituvan. Yllätys sen sijaan oli iso, kun nuo alle ruuvailin. Hemmetin hiljainen ja mukavan oloinen rengas (juuri V70 passeli, ei siis sporttisen "herkkä") ja mitään pahaa sanottavaa ei noista jäänyt, tosin kokemukseni jäi ehkä ykköstuhanteen kilsaan kun laitoin Vollen kiertoon. Kulumiskestävyyteen siis en osaa sanoa.

Volle siis vaihtui Alfaan ja Alfassa on alla ostaessa olleet Cordiant merkkiset renkaat. En ollut koskaan moisista kuullutkaan ja jo ennen ostopäätöstä/koeajoa yksi kriteeri oli, että renkaat pitää vaihtua relevanteiksi, Cordianteilla en aja. Lyhyt koeajo muutti jo käsitystä, eli kerran pintaa oli uudenveroisesti, enpä noista alkanutkaan vedättämään. Aivan mainion oloiset renkaat, ilmeisesti  neukkulassa Nokian painaa tällä tuotemerkillä halpisrenkaita. Made in Russia noissa ainakin lukee.

Alfaan, ja siis Cordiantteihin, on sen sijaan tullut jo kilometrejä useampi tuhat, häkellyttävän paljon itseasiassa lyhyeen aikaan. Renkaista ei sinänsä mitään valittamista, sopivan sporttinen Alfaan, suht hiljainen mutta ennenkaikkea "herkkä" ja tunnokas ajaa, juuri tuollaista Alfa kaipaakin. Kuluminen sen sijaan on hillitön, aivan silmissä sulaa kumi alle ja näköjänsä saattaa jo tänä kesänä jouksuttaa rengaskauppaan. En tiedä, miten halpa moinen Cordiant on, mutta kyllä se saa maksaa vain 1/3 merkkirenkaasta, että uudet samanmoiset tilalle tulee. Lisäksi Made in Russia aiheuttaa ihottumaa, josta syystä en Nokianistakaan maksa triplahintaa.

Vieläköhän lie Contin Sport Contact kakkosia saa, siinä oli rengas minun makuun. Kolmonen on aivan kamala. Misukan tekeleisiin olen myös tykästynyt, Nokian Hakka on ihan jees mutta Made in Russia ja sulaa alle yhdessä kesässä. Vai, hankkisiko jotkut Falkenit tai Hankookit, koska nämä pari halpissettiä on kuitenkin positiivisesti yllättäneet.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.07.11 - klo:22:34
Vieläköhän lie Contin Sport Contact kakkosia saa, siinä oli rengas minun makuun.

Kerrotko noista tuon renkaan hyvistä ominaisuuksista ? Mulla on moiset alla mutta itse en niitä osaa kehua.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

makkis

Jaa, noh, mulla kokemusta noista E46 Bemarin alla ja kaksi settiä Räsän alla...

+ tunnokas ajaa
+ "herkkä"
+ ei muljahtele (kylki ei petä kanttailussakaan)
+ pyöreäolkainen (sopii suomen haistapaska urateille, ei vetele)
+ suht hiljainen (bemarissa asiasta ei tarvinnut murehtia mutta räsänkin alla siedettävän hiljainen)
+ kulutuksen kesto, setillä pääsee sen 30000 km

jotain pahaakin:

- vesiliirto- ja märkäpito huono, räsällä olisi saanut suditella vaikka koko matkan kotoa hesaan  :D mutta ihan reikäpäänä ei vesiuriin kannata laskea

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.07.11 - klo:22:55
+ tunnokas ajaa
+ "herkkä"
+ pyöreäolkainen (sopii suomen haistapaska urateille, ei vetele)
+ suht hiljainen

Nuo minäkin pystyn jo allekirjoittamaan, varsinkin 2 ensimmäistä oikein hyvin : onko 30 000 km rengassetillä vähän vai paljon ? Vanhat Dunlopit omas n. 30 tkm ajettuna pintaa vielä n. 4 mm.

makkis

On se 30000 minun kokemusten mukaan kesärenkaille paljon. Sellainen 20000 menee renkaalla kuin renkaalla keskimäärin, mutta kuten aiemmin sanoin, halpiksista ei ole pitkän ajan kokemusta ja ainakin Cordiant kuluu vinhaa tahtia. Itsellä tulee sellaiset 15000 kesärenkailla per vuosi. Talvirenkailla (ainakin nastoilla) tuntuu huotaisevan helposti tuplat.

Dunlopin betonirenkailla kai ajaa sen satkunkin mutta ei siitä ajamisesta kyllä nauti.... mitä lie kiveä tunkevat kumiseokseen, kaikki renkaat on kuin jotain "eco" -versioita. Noita Energyjä sun muita ituhippirenkaita en myös koskaan enää alle ota, E61 Bemarissa oli jotkut GY:n extrarullaavat ituhippirenkaat ja tunnelma oli kuin olisi Dunlopeilla ajanut  ;D

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: makkis - 21.07.11 - klo:23:19
Dunlopin betonirenkailla kai ajaa sen satkunkin mutta ei siitä ajamisesta kyllä nauti....

Mutta eikö juuri tuo pitkä kesto tee sen että (pienen kitkan omaavana?) on ainakin herkkä lähtemään liikkeelle ? Semmonen fiilis itelle jäännyt, nää Contit hieman 'tahmeammat' liikkeelle lähtiessä.

makkis

Lainaaon ainakin herkkä lähtemään liikkeelle

No jos 520da mopodiesel sutaisee aina liikkeellelähtiessä niin ei tuo minusta hyvä asia ole. Samoin sateella kiertoliittymät meni driftaamiseksi, niin onneton pito noissa ecorenkaissa oli. Siis 520da:lla!! Entäs jos ne olisi auton alla?!?!?

Ton-1

Noita ongelmia ei quattrolla esiinny.  ;)

Eipä mitä, tulipahan taas hieman viisaammaksi mutta tosiaan Duplop tuntuu rullaavan hyvin sillä en paljoa taloudellisemmin matka-ajoa ole pystynyt tällä uudella setillä ( 205/50/ 17 Contit 18 kiloa nurkka) ajamaan versus vanha (235/45/17 Dunlop yli 23 kiloa nurkka). Taloudellisuus ei sinänsä tavoitteena vaan herkkäliikkeinen peli.

makkis

Totta ja tokihan puimurissakin esp leikkaa ne poijes, eli ei se ongelma sinällään ole. Ei vaan matka etene quattron tahtiin...

Ton-1

Tuntuu kyllä hyvältä käytännössä tämä mainitsemani  ( 205/50/ 17 Contit 18,4 kiloa nurkka) setti alla mutta 'kilpavarustelu' on armoton laji  8)   - ihan on liipasimella Ultraleggeroiden ( 7 x 17 et 30 a n. 7 kg) ja noitten Dunlop:ien ( 205/50 89-luokka, n. 9,5 kg) hankkiminen sillä -2kg nurkkapainon + vierivämmän renkaan yhdistelmän vaikutus kiinnostaisi, ovat meinaa hippasen erituntuiset kuin isojen poikien 23-25 kilon setit.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: OjL - 03.07.11 - klo:23:08
On n. 1000 km kokemus tältä kesältä 195/65/15 H nopeusluokka. Ja en voisi tyytyväisempi olla. On meinaan aivan kuin yöllä ja päivällä eroa Ocun ensiasennusrenkaisiin (Bridgestone Turanza ER300 V nopeusluokka), varsinkin melun suhteen. Ovat kyllä todella hiljaiset myös karkealla pinnalla. Oikeastaan ei ole juurikaan eroa ajaako karkealla vai tasaisella.

Aiemmin on tullut koitettua muissa autoissa kesärenkaina Conti Premium 2, Michelin Energyt jne. Tämä on kyllä tähänastisista mukavin. Kokohan on 195/65/15 ja nopeusluokka H.

Viikko takana Golf IV farmarilla Nokia Hakka Greeneillä, koko 195/65/15 ja nopeusluokka H. Viikon perusteella voisi sanoa, että eipä rengas voisi tästä parantua. Ajoa on ollut rajussa ukkkossateessa uratiellä ja mukulakivellä ja kuivan kelin ajoa normaalilla/karkealla asfaltilla ja myös soratiellä.

Alla aikaisemmin Nokia xx ja tätä ennen Conti Premiumit. Nykyiset Hakka Greenit ylivoimaisesti parhaimmat tähän autoon. Näyttää siltä että Nokialaiset on aikuisten oikeasti oppineet tekemään kesärenkaita.

-ruoska-

Harmi, kun noita Hakka Greenejä ei saa 17" koossa.
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

Uppe

Onko kellään enää ollut ongelmaa Nokian kesärenkaiden kanssa tasapainotuksessa vai ovatko saaneet ongelman korjattua?

jarkko_h

Ei ongelmaa ainakaan itsellä viimeisten kahden Nokialaisen kesärenkaan kanssa. Ei pienintäkään täristystä millään nopeudella. Toki kaksi rengassatsia ei ole mikään tilasto-ote, mutta mutuna epäilisin että tasapaino-ongelmia ei enää ole. Oliskohan tasapainoitusongelmat joskus rajoittunut johonkin valmistuserään?

Näitä edeltävien Continentalien kanssa oli ongelmia vuotojen kanssa jo heti uutena. Kaksi rengasta neljästä vuosi pikkuhiljaa. Koskaan ei selvinnyt oliko vika renkaassa vai asennuksessa. Vuoto oli kuitenkin sen verran maltillista että kärsin loppuun enkä alkanut vänkäämään takuun kanssa.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.07.11 - klo:21:22
...Näyttää siltä että Nokialaiset on aikuisten oikeasti oppineet tekemään kesärenkaita.

Mutta miten on kestävyyden laita? Eikös Nokia ole saanut pyyhkeitä siitä, kun nämän uudet hienot pitävät ja hiljaiset nakit sulavat alta paljon aikaisempaa nopeammin?

jarkko_h

Jalkkis,
Laitappas faktatietoa kehiin. Eli Nokialaisten H-nopeusluokan kulutusmittaukset vastaan muut renkaat. Eli onko Esson baarin nurkilla puhuttua mutua vai oikeaa tietoa uusista Hakka Greeneistä?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 31.07.11 - klo:00:31
Ei ongelmaa ainakaan itsellä viimeisten kahden Nokialaisen kesärenkaan kanssa. Ei pienintäkään täristystä millään nopeudella. Toki kaksi rengassatsia ei ole mikään tilasto-ote, mutta mutuna epäilisin että tasapaino-ongelmia ei enää ole. Oliskohan tasapainoitusongelmat joskus rajoittunut johonkin valmistuserään?

Paremminkin voisi sanoa valmistuseriin. Minulla kokemusta v.2005 jälkeen 4:stä eri satsista Nokialaisia (2 talvi/2 kesä), kolmessa ylimääräisiä tärinöitä tasapainotettunakin. Ehkä tuo Green on sitten parempi, mutta itse en aio Nokianlaisia enää ostaa.

Kolme Continental kesäsatsia on myös perheen autoissa ollut ihan viime vuosina myös, kaikki täysin moitteettomia, ilo ajaa sellaisilla (senpä vuoksi huomaan heti jos on pienintäkin sanomista tärinöissä).
Iso syy noiden Contien hyvyyteen on varmaan se että ne ovat kaikki tulleet ensiasennuttuina uusiin VAGeihin tehtaalta. Laatuvaatimukset ja renkaalle asennukset on olleet siten viimeisen päälle.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

isopahasusi

Nyt on Falkenit alla, ensivaikutelma hyvä. Ovat hintaansa nähden kyllä kelpo renkaat.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 01.08.11 - klo:20:01
Nyt on Falkenit alla, ensivaikutelma hyvä. Ovat hintaansa nähden kyllä kelpo renkaat.
Mitkä Falkenit ja minkä kokoisena? Falkenia on kyllä kehuttu jämäkäksi ja sporttiseksi kumiksi, itsellä ei kokemusta ole. Negatiivisella puolella on ilmeisesti kulutuskestävyys joka on ollut kehnoa ainakin matalaprofiilisissa Falkeneissa. Tämä siis netin syövereistä luettuna.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.08.11 - klo:20:12
Mitkä Falkenit ja minkä kokoisena? Falkenia on kyllä kehuttu jämäkäksi ja sporttiseksi kumiksi, itsellä ei kokemusta ole. Negatiivisella puolella on ilmeisesti kulutuskestävyys joka on ollut kehnoa ainakin matalaprofiilisissa Falkeneissa. Tämä siis netin syövereistä luettuna.
FALKEN ZIEX 912 koossa 225/40R18 92W XL TL on rengas. Pehmeät ja jämäkät on. Paljon parempi tuntuma kun loppuun ajetuilla Conteilla. Lueskelin itsekin netistä kuinka mielipiteet jakautuvat, kulutuksen keston ja sadekelin pidon osalta. Nähtäväksi jää, kilsoja nämä tulevat ottamaan vastaan jo tässä kuussa ihan kiitettäväksi.

Totuuden Torvi

Yhdet Falkenit (452) 18" koossa olen omistanut ja menivät noin 15-18tkm matkalla 3 milliin. Luokaton kesto. Olivat valmistettu ihan muutama kuukaus ennen alle laittoa, kunnes syksyllä olivat jo loppu. Tämä tapahtui vuonna 2009.

(autona BMW 320 -2008)

Uppe

Mulla on myös Falkenin 912;set noissa valkoisissa vanteissa 225/40r18-koossa,hyvin kestivät kulutusta vaikka radallakin on tullut käytyä.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 01.08.11 - klo:20:26
Yhdet Falkenit (452) 18" koossa olen omistanut ja menivät noin 15-18tkm matkalla 3 milliin. Luokaton kesto. Olivat valmistettu ihan muutama kuukaus ennen alle laittoa, kunnes syksyllä olivat jo loppu. Tämä tapahtui vuonna 2009.

(autona BMW 320 -2008)
Lainaus käyttäjältä: Uppe - 01.08.11 - klo:20:44
Mulla on myös Falkenin 912;set noissa valkoisissa vanteissa 225/40r18-koossa,hyvin kestivät kulutusta vaikka radallakin on tullut käytyä.
Tämä juuri kuvastaa sitä miten mielipiteet jakautuvat, tosin kyseessä on kaksi aivan eri rengasmallia. Useampia mielipiteitä lukeneena ympäri internettiä, tulin siihen tulokseen että nuo 912:t kestäisivät kulutusta hyvin, mutta sadekelin pito ja polttoainetaloudellisuus olisivat ne kysymysmerkit. No nähtäväksi jää.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 01.08.11 - klo:20:52
Tämä juuri kuvastaa sitä miten mielipiteet jakautuvat, tosin kyseessä on kaksi aivan eri rengasmallia. Useampia mielipiteitä lukeneena ympäri internettiä, tulin siihen tulokseen että nuo 912:t kestäisivät kulutusta hyvin, mutta sadekelin pito ja polttoainetaloudellisuus olisivat ne kysymysmerkit. No nähtäväksi jää.
Ok, pysytellään kuulolla :). Mun rengaskoossa ainut vaihtoehto Falkenin sivujen mukaan on tuo mainittu malli 452, tuota Ziex-sarjaa ei saa 255/35/19 kokoisena. Niiden (452) kulutuskestävyydestä olen ainakin lukenut huonoja kommentteja. Ja ajo-ominaisuuksia taas on kehuttu. Hinnat vaikuttavat kohtuullisilta "premiumrenkaisiin" nähden.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.08.11 - klo:22:50
Ok, pysytellään kuulolla :). Mun rengaskoossa ainut vaihtoehto Falkenin sivujen mukaan on tuo mainittu malli 452, tuota Ziex-sarjaa ei saa 255/35/19 kokoisena. Niiden (452) kulutuskestävyydestä olen ainakin lukenut huonoja kommentteja. Ja ajo-ominaisuuksia taas on kehuttu. Hinnat vaikuttavat kohtuullisilta "premiumrenkaisiin" nähden.
Joo voi olla ettei sitä saa tossa koossa. Katellaan miten kestää ja miten pitää missäkin kelissä. Hinta ei ollu paha, renkaille tuli vanhojen tilalle vaihdettuna ja tasapainotettuna hintaa 395 â,¬, joten ei hassumpaa.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 01.08.11 - klo:00:32
Jalkkis,
Laitappas faktatietoa kehiin. Eli Nokialaisten H-nopeusluokan kulutusmittaukset vastaan muut renkaat. Eli onko Esson baarin nurkilla puhuttua mutua vai oikeaa tietoa uusista Hakka Greeneistä?

Rauhaa, rauhaa... Eihän mistään renkaasta ole mitään virallisia kulutuskestävyysmittaustuloksia, kun asian objektiivisesti mittaaminen on perin työlästä ja tai jopa mahdotonta, ellei olla laboratorio-olosuhteissa. Eli kaikki mikä liittyy renkaiden kestävyyksiin on tavalla tai toisella edesmenneen Esson baarin puheita (tai jos jossain on jotain virallista, niin kiinnostaisi tietää).

Jossain keskustelupalstoilla / lukijan palstoilta muistelisin moisista lukeneeni, tyytymättömiltä käyttäjiltä. Se, että oliko Hakka Greeneistä vai jostain muusta Noksuista, en muista.

Mutta raportoi toki, kun kilsoja tulee alle, miten gummit kestävät.

Automaatti

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.08.11 - klo:22:50

Siis sehän menne niin, että hiljaiset renkaat ovat pehmeitä ja kestävät kulutusta
vähemmän kuin kovat renkaat.
Itse aion uusia renkaat hiljaisiin, siis pehmeisiin, joko Falken tai Uniroyal ja uusin ne sitten vähän useammin, kun haluan ajaa hiljaisilla renkailla.
Eihän se kulutuskestävyys ole mikään itsetarkoitus.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Automaatti - 04.08.11 - klo:15:36
Siis sehän menne niin, että hiljaiset renkaat ovat pehmeitä ja kestävät kulutusta
vähemmän kuin kovat renkaat.
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään? Varmaan arvaatkin/ tiedätkin, että tuollaiset 35-sarjan Y-nopeusluokan renkaat ovat joka tapauksessa melko nopeasti kuluvaa sorttia ja melua on kuitenkin rengasmerkistä riippumatta enemmän kuin jossain 195 leveissä sirkkeleissä.

LainaaEihän se kulutuskestävyys ole mikään itsetarkoitus.
Niin siis sinulle ei ole? Jollekin muulle saattaa olla. Itse pyrin löytämään jonkinlaisen tasapainon hinnan ja arvostamieni ominaisuuksien (tasapainoinen ajettavuus, kulutuskestävyys, meluttomuus) välillä. Kun rengassetti maksaa merkistä riippuen yli tonnin (ilman rengastöitä) niin kyllä sillä ainakin minulle on merkitystä, että ajaako silla setillä yhden vai kaksi kesää.

Newman

Itselläni jo noin 10 000 kilometrin verran kokemuksia Hakka Green -rengassetistä (195/65/15, Golf VI HB, paineet luokkaa 2.5 bar). Mukavat ovat ja Golfissakin suht' hiljaiset, eivät vetele urissa ja niin edelleen. Ainoa ongelma on se, että sileällä asfaltilla ja vesisateessa pito on aikas heikko - liukastelua eli ylimääräistä puskemista pitää varoa ihan kiertoliittymänopeuksilla jos vettä tulee enemmän. Tämä siis ilman mitään revittelyä ja "sporttisia" ajolinjoja.

Golfissa on vieläpä rauhallinen ja hyvä ohjaus niin vika ei voi olla muualla kuin renkaissa. Edellisen Golfin misukat olivat sateella selvästi paremmat, vaikka nekin olivat näitä "ekorenkaita". Mistään suuresta ongelmasta ei voi puhua mutta ongelmasta kuitenkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy