Hälytin metsästys ja poistaminen

Aloittaja Puudeli, 06.01.21 - klo:23:57

« edellinen - seuraava »

Puudeli

Mistähän voisi alkaa metsästää mk1 Octaviasta todnäk jälkiasennettua varashälytintä? Ja miten sen voi poistaa?

Autossa on keskuslukituksen kanssa ongelmia ja oma veikkaus on, että häly sotkee sen. Ainakin lankomiehellä oli aikoinaan vastaavantyyppinen ongelma samanlaisessa autossa ja ongelma poistui nimenomaan hälyttimen poistamisella. Ohjeet poistamiseen oli löytänyt jostain netistä. No hän ei tietenkään enää muista, mistä se sen kaivoi enkä itse nyt googlaamalla löytänyt mitään ohjetta. Kun ei edes tietoa minkä merkkinen hälysysteemi on asennettu.

Ja ne oireet autossa:
Kaukosäätimestä avautuu muut paitsi etuovet. Eli kuskin ovi pitää avata avaimella manuaalisesti ja samoin manuaalisesti apukuskin ovi.
Ja myöskin kuskin ovi avaimella kiinni ja apparin ovi pitää laittaa napista kiinni.
Jos kuskin oven avaa avaimella ilman että avaa ensin kaukosäätimestä, alkaa hälytin huutamaan.

Jos tuon hälyn löytäisi ja saisi pois tuolta sotkemasta, niin olisi viisaampi että onko niissä ovissa kenties jotain muuta rikki. Tuntuisi tuo hälyn sotkeminen todennäköisemmältä kuin että molempien etuovien lukkomekanismit olisivat jotenkin hajalla.

Daatta

Voi olla myös tehdasasennettu hälytin. Yleensä tunnistaa siitä, että B-pilarissa tms. on kytkin josta sisätunnistimet saa pois päältä, jos on elukka tms. vapaana autossa. Hälyttimen laukeaminen on loogista, jos lukon avaa avaimella niin häly kuvittelee että murtautuminen oin kyseessä. Vika on tosiaan etuovien lukkomoduuleissa tai ovien johdotuksissa (haitarikumit). Jos kyseessä olisi jälkiasenteinen hälytin, tulisi mukana erillinen Cobran tms. kaukosäädin ja konetilasta löytyisi vähintään non-OEM sireeni. Tai kaipa jälkiasennuskampe on mahdollista kytkeä käyttämään myös auton omaa kaukosäädintä...

Korjaamisen voisi aloittaa lukkomoduuleista, olisihan se mukavaa jos keskuslukitus toimisi. Tuosta ohjeita alkuun:

https://www.youtube.com/watch?v=E_N_ErjaD8U&vl=en

Tuossa jotain ohjeita alkuperäiselle hälyttimelle:

https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/electrical_system/electrical_system/lights_lamps_switches_outside/anti-theft_warning_system/

Tarpeeksi googlettamalla löytynee ohjeet sen poistamiseen. Briskoda voi olla hyvä foorumi tiedon lähteille.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Kyllä ne etuovien lukkomoduulit on sata kertaa todennäköisempi vikakohde kuin mikään mahdollinen jälkiasennushäly.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MarkoL

PR-koodeista huoltokirjasta tai tavaratilan pohjasta selviää onko autossa alkuperäinen hälytin. Daatta kirjoitti, että B-pilarissa on nappi josta sisätutkan saa pois päältä: omassa Ocussa ei ole vaikka hälytin onkin.

Sinulla hälytin toimii ihan oikein jos se pärähtää kun ovet avaa manuaalisesti ennen kuin kaukosäätimellä on hälytys kytketty pois päältä. Niin sen kuuluu toimia.

Vaikuttaa kovasti siltä, että etuovien lukkomoduleissa tai johdoissa on jotain häikkää. Tuskin molemmat etuovien lukot hajalla on. Mahdollista toki.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Puudeli

Kiitokset!

Uskon viisaampia, että lukkosysteemissä siis todennäköisemmin häikkää.

(Häly vielä toki mietityttää onko jälkiasennettu ja vaikuttaako. B-pilarissa ei kyllä näy mitään kytkintä, ja ymmärsin ettei aina välttämättä olekaan. Liekö tämä huoltokirjan koodi 1U25R4 tuo mainittu PR-koodi ja mistä sen tietää mitä se kertoo?)


Mietin, että oisko noi johdotukset myös hajalla. Ainakin se oven haitarikumi oli irti eli joku on jotain härvännyt. Ja mähän en sit tiedä onko vika johdoissa vai lukkomodulissa vai missä. Niin voiko niitä johdotuksia testata jotenkin vai parempi vaan ostaa ja vaihtaa se lukkomoduuli ja katsoa lähteekö toimimaan?

Lisäksi sivupeilien sähkösäätö ei toimi. Sähköt siihen ohjaimelle tulee, valot palaa. Mutta mitään ei tapahdu. Tämä varmaan kannattaisi korjata sit samalla kun toi koko ovipaketti on auki? Jotain ohjetta tähän? =D

Ja vielä että mistä noi lukkomoduulit kannattaa hommata? Ihan jonkun Motonetin kautta vai merkkihuollosta?

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.01.21 - klo:09:10
Korjaamisen voisi aloittaa lukkomoduuleista, olisihan se mukavaa jos keskuslukitus toimisi. Tuosta ohjeita alkuun:

https://www.youtube.com/watch?v=E_N_ErjaD8U&vl=en

Ja kiitos tästä linkistä! Jopa meikätumpelo saattaa osata noilla ohjeilla.

Daatta

Koodi vaikuttaisi olevan auton tai mallin: Trade designation 1U25R4 Engine. Jos kiinnostaa niin Ervinistä saa pientä maksua vastaan ladattua kaikki auton tiedot, korjausoppaat yms.

Johdotusten tsekkaus ensin ihan visuaalisesti, onko katkenneita johtoja tai eristevikoja. Jos siellä on käyty niin oletettavasti jotain on korjattu tai ainakin yritetty. Autosähköliikkeet osaavat noissa auttaa. Sivupeilien sähkösäätö liittynee samaan asiaan eli johdotuksiin. Ovissa on ohjainlaite joka ohjailee oletettavasti myös noita peilejä. Toki sulakkeet kannattaa myös tarkistaa.

Merkkihuollon moduuli on paras ja kallein, Motonetin osalle saa varmasti takuun joten ei liene huonoin sekään. Kiinasta tilaamalla saa halvimmat, mutta niiden toimivuudesta ja etenkään kestävyydestä ei ole takeita. Remontti on niin työläs, että mieluummin laittaa vähän parempaa osaa. En osaa sanoa mistä löytyy lukkomoduulit parhaalla hinta/laatusuhteella.

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Puudeli

Vastaanpa tähän vaan, että olihan se tehdashäly. Muuta aihetta tuolla toisessa ketjussa. Helkutti mikä pommi tuo on.  :'(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy