Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

miz

Joo, sähköllä lämmittää sisätilojen lämmityskiertoa, vaikka polttis olisi käynnissä, kunnes moottorilta saa lämmintä vettä sisätilan lämmityskiertoon. Lämpenee nopeasti ja riittävästi ainakin täällä etelässä.

Connectin toimivuus tuntuu riippuvan laitteistakin, mulla on toiminut iphonella ja pc:llä hyvin, Androidilla on lukemani perusteella tarvinnut tehdä enemmän säätöä ja nollauksia.
Onhan autossa kaikki yhteydet sallittu, eli ei ole yksityisyysasetuksia päällä? Tosin en tiedä näkyisikö silloin ajotietojakaan etänä..

Le.ON

Toisessa topicissa mainitsin, että itsellä kessy toiminut moitteetta paitsi kurakeleillä, kun auto on oikeasti likainen. Muuten ei ole ollut ongelmia. Kesällä oma sähköajoennätys taisi olla n.65km ja vielä jäi muutama prosentti jäljelle. Talvella range vaihtelee hyvin paljon, mikäli auto on seissyt (ilman latausta) ulkona kylmässä, niin voi jäädä alle 30km. Mutta olen päässyt -10 asteen pakkasillakin 45km, siten että lähtöaika on ollut ajastettuna jolloin akku on ollut juuri ennen lähtöä täynnä ja auto sisältä lämmitetty 25 asteeseen. Liikkeelle lähtiessä sitten lämpöasetus on vakio 20 astetta.

Kulppa

Lainaus käyttäjältä: miz - 14.01.22 - klo:22:12
Joo, sähköllä lämmittää sisätilojen lämmityskiertoa, vaikka polttis olisi käynnissä, kunnes moottorilta saa lämmintä vettä sisätilan lämmityskiertoon. Lämpenee nopeasti ja riittävästi ainakin täällä etelässä.

Connectin toimivuus tuntuu riippuvan laitteistakin, mulla on toiminut iphonella ja pc:llä hyvin, Androidilla on lukemani perusteella tarvinnut tehdä enemmän säätöä ja nollauksia.
Onhan autossa kaikki yhteydet sallittu, eli ei ole yksityisyysasetuksia päällä? Tosin en tiedä näkyisikö silloin ajotietojakaan etänä..

iPhoneilla koitetaan, äsken pitkän harkinnan jälkeen ilmastointi lähti kuin lähtikin päälle, eli selvästi ongelma on joko auton yhteyksissä tai palvelimessa ja ainakaan tässä missä me asutaan ei pitäisi langattomissa yhteyksissä olla vikaa kun 4G ja 5G lähettimet ovat alle 100m päässä autosta kerrostalon katolla :)
Jännityksellä odotan miten pelaa kun ensi kuussa muutetaan maalle.

Valuvioista huolimatta kokemus on silti jo paljon parempi kuin edellinen töpselihybridi Kia. Tuntuu että auto sekä menee eteenpäin, että pysähtyy vallattomasti paremmin kuin edellinen, vaikka renkaissa ei pitäisi olla hirveästi eroa.
Eniten ehkä harmittaa ihan fyysisten nappien puuttuminen oleellisista asioista, kuten penkinlämmittimet. Takaluukun namiskan sentään löysin kun aikani etsin, aika hyvin pois silmistä ovessa ettei meinaa millään löytää kun istuu.

Pari kysymystä vielä autosta (en nyt tiedä pitäisikö olla tuolla eri langassa mutta menköön nyt tähän kun olen pelin avannut..):

Saako kaista-avustinta kokonaan pois siten, ettei se ole päällä jälleen seuraavalla käynnistyksellä? OBD:lla?
Pystyykö/Miten vakkarin nopeutta nostetaan/lasketaan 1kmh kerrallaan? Menee aina 10  :D
Pystyykö vaihdekepin D/S ajotiloja vaihtamaan haluamakseen, eli siis mikä comfort/sport/cupra/individual kytkeytyy, vai onko ne ennaltamäärätyt?
Onko jossain dokumentoitu ajotilojen erot käytännössä (miten esim. cupra ja sport eroaa toisistaan)?

Pushead

Lainaus käyttäjältä: Kulppa - 15.01.22 - klo:09:41
Saako kaista-avustinta kokonaan pois siten, ettei se ole päällä jälleen seuraavalla käynnistyksellä? OBD:lla?

Saa, OBD11 voi koodata muistamaan edellisen asetuksen
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Soppa

Lainaus käyttäjältä: Kulppa - 15.01.22 - klo:09:41

Pari kysymystä vielä autosta (en nyt tiedä pitäisikö olla tuolla eri langassa mutta menköön nyt tähän kun olen pelin avannut..):

Pystyykö/Miten vakkarin nopeutta nostetaan/lasketaan 1kmh kerrallaan? Menee aina 10  :D



Pystyy, siis Set  (+1 km/h) ja Res (-1 km/h) napeilla.

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: Kulppa - 15.01.22 - klo:09:41

Eniten ehkä harmittaa ihan fyysisten nappien puuttuminen oleellisista asioista, kuten penkinlämmittimet. Takaluukun namiskan sentään löysin kun aikani etsin, aika hyvin pois silmistä ovessa ettei meinaa millään löytää kun istuu.

Omasta mielestä nappeja ei kaipaa. Valaistut kosketus/elenäppäimet saisi kyllä olla. Saat penkinlämmittimet "napista" päälle, kun painat molempia lämpötilan säätö näppäimiä yhtäaikaa. Tämä toimii hyvin. Samalla napin painalluksella lämpötilan säätö ja pois päältä.
D/S vaihteen säätö menee ainakin itsellä ainoastaan sportille ja takaisin edelliseen ajotilaan. Eli ei mene läpi kaikkia ajotiloja.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

QUICK64

Auto aamulla lumisohjon ja jään peitossa ja jostain syystä Kessy rupes toimimaan!

Ei toiminut vähään aikaan puhtaana tai likaisena suoja ja pakkaskelillä....

Johla

Täällä uusi Seat Leon eHybrid FR PHEV kuski ja tuskailua myös Seat Connect Appin etälämmityksen toimivuuden kanssa. Appi toimii mielestäni suht. jouhevasti siihen verrattuna, mitä Google Play -kaupan arvosteluista sekä täältä lukeminen on antanut ymmärtää. Kuitenkaan ilmastointi / lasinlämmitys ei tahdo käynnistyä manuaalisesti appista päälle laittamalla tai ajastamalla lähdön. Tiedot tuntuvat päivittyvän esim. latauksen aikana varausprosentit nousevat, lukitus näyttää oikean tilan yms. yms.. Jos vaihdan ilmastoinnin lämpötilaa esim. 21 -> 25, niin tämä käsky kyllä menee myös perille, mutta lämmitys ei ala.

Muuten olen ollut kyllä tyytyväinen, mutta lämmittäminen näyttelee näin talvisin suht. suurta roolia.

OnePlus 7 Pro, Android 11 ja appin versio 1.6.2

Seat Leon FR PHEV (2020)

mikama83

Eilen oli pitkästä aikaa harvinaisen ärsyttävä ajella töistä kotiin. Tuli eka turvatyynyn vikavalo ja sitten ei tunnistanu että turvavyö oli kiinni, eli pimputti äänimerkki koko ajan. Tosin ei se näköjään loputtomiin kestä vaan se ääni lakkaa noin 5min päästä. Aamulla ei ollu mitään. Toissapäivänä oli radio mykkä, navi näytti ihan mitä sattuu ja liikennemerkkien tunnistuksessa oli häiriö vaikka ei ollu likaa kameran edessä.

Jännä että ihan samat jutut edelleen toistuu vaikka auto käyny päivityksissä ainakin sen viisi kertaa jo.

Tos®

^Tuo vois viitata penkin painetunnistimen vikaan, joita on ollut monessa golffissa.
Vikakoodia se ei anna, mutta häröilee - penkinlämmitys ei pelaa ym...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

v6e

Jälleen kerran pari päivää herjannu frontassist putkeen, eilen ei enää lähtenyt putsaamalla, vakkari ei toimi myöskään.

Aamulla taas sama homma, nyt oli jääpuikot ilmaanuneet rekisterikilven alle joka esti toiminnan. Herjaa tuli puhdistamisen jälkeen edelleen mutta vakkari alkoi toimimaan.... Aivan perkeelen ärsyttävä ominaisuus toi tutkan sijainti




Mulla on aina turvaväli asennettu mahd kauas edellä ajavasta ettei rojua lentäisi keulaan. Näköjään tuo tunnistin on vaan niin alhaalla että likaantumiselta ei voi välttyä

Kulppa

Moro,

kyselin huollosta näistä Kessy ongelmista ja Front Assist & Lane Assist ongelmista ja sain vastauksen, että Kessy -ongelmat ovat tehtaalla tiedossa ja huollossa odottelevat ohjeita tehtävistä toimenpiteistä.

Lisäksi autoon on avoinna ESC-ohjainlaitteen päivityskampanja meneillään, joka on tehtaan laadun parannus kampanja.

Sovimme, että odotellaan kuukausi ja jos jos ei tehtaalta kuulu Kessyihin mitään niin käyn ainakin päivittämässä tuon ESC:n ja jatkamme sitten odottelua että tehdas keksii jotain tuohon Kessyyn.

Tiedoksi vain kaikille, jotka tuskailevat samojen ongelmien kanssa.

Simbe

Itselle tehtiin viime viikolla normaali huolto ja jotain päivityksiä kessyyn ja infotainmenttiin liittyen.
Keskinäyttö starttaa nyt huomattavasti nopeammin liikkeelle lähtiessä ja sisävalaistuksen asetuksetkin tuntuvat pysyvän nyt muistissa tässä karvalakki ambient light versiossa.
Kessy tuntui menevän huonompaan suuntaan. Joka kerta sen olen kyllä auki saanut mutta ei ihan ensimmäisellä kahvaan tarttumisella aina aukea.  Tosin nyt on ollut näitä kosteita ja kylmiä kelejä jolloin se toimi aiemminkin huonosti. Tarvii seurailla…
Sumuvalo herjaan tehtiin kanssa joku päivitys.

Lionman

Jätin juuri omani Kessy/Front assist-vikojen takia huoltoon. Omaani ei ole avoinna ESC-ohjainlaitepäivitystä, on kuulemma valmistuseräkohtainen. Ohjainlaitteita on eri valmistajilta, ja voisin kuvitella, että yhdenkin valmistajan ohjainlaitteissa voi olla eräkohtaisia eroja. Onhan nämä melkoisia komponentticoctaileja, ja siihen päälle vielä softat.

Olisikohan tuon Kessyn kanssa kuitenkin softan sensitiivisyyssäädöissä se ratkaisu. Toivottavasti, ja vielä niin että korjaus saataisiin OTA-päivityksenä. Tosiaan aikataulua tehtaan korjaustoimenpiteelle ei ole tiedossa.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Kaivelin Erwinistä lataamiani dokumentteja ja siellä osui silmiini tämä: “The engine must be running for a longer period of time” -ilmoitus josta oli täällä puhetta. Siitä sanotaan korjaamo-ohjeissa seuraavaa:

Technical background:   

Diverse parameters/Diverse conditions of use require the vehicle to be driven for a certain period of time with the combustion engine for technical reasons. The display of the information message on the instrument panel screen is a controlled function to warn the driver to leave the combustion engine running for a longer period of time.

Test Drive
The combustion engine must be at operating temperature (the coolant must be at least 90°C).
− Drive on the motorway.
− Drive at a speed of between 100 km/h and 120 km/h approximately (constant speed).
− Drive for a period of 12 to 15 minutes.

If the information message appears again on the instrument panel screen (just once or very rarely), a test drive should be carried out as described above.

Eli mitään ihmeellistä enempää tuosta ei kerrota. Voimme vain arvailla niitä syitä miksi konetta pitää käyttää, mutta olisiko se vaan sen takia, että kone ei karstoitu ja pysyy hyvänä, jos pääsääntöinen ajokäyttö on muuten sähkövoittoista. Minä olen ajanut nyt melkein 3000 km eikä tuota ole vielä tullut. Mutta kone onkin ollut käynnissä tasaisesti aina muutaman päivän viikossa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Sokka

Ehkäpä tuolla ehkäistään myös pätkäajossa moottoriöljyn sekaan kondensoituvasta vedestä aiheutuvia mahdollisia ongelmia (kuten esim. pcv:n jäätyminen talvella jne).

Lionman

Minulla takana 32tkm (14kk) enkä tuota ilmoitusta ole nähnyt. Keskikulutus koko ajalta 3,4L/100km ja 10,8kWh/100km. Kulutus kertoo, että välillä on tullut pitkiäkin pensa-ajomatkoja.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 03.02.22 - klo:13:16
Voimme vain arvailla niitä syitä miksi konetta pitää käyttää...

Hiukkassuodattimen regenerointi.

tgotj

Sitten kun tuon latausluukun saisi aukikin… jämähti käytyäni tallissa parin tunnin ajan, erehdyin sulkemaan eikä sulattelusta huolimatta aukea. Noh, torstaina huoltoon. Aukokoot siellä.

Pihistelijä

Minulla rupesi takavilkut reistaamaan. Niistä tuli myös ilmoitus info näytölle. Samalla takavalot aloittivat levottomat välkkymiset latauksen aikana. Minulla on Full Led valot. Takavalojen oven puoleisiin umpioihin näyttää kertyneen vettä ihan että alanurkat lilluvat. Huolto on varattu 28. päivälle. Onko muilla vastaavaa?



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

hannupekka

Omassa yksilössä alkoi erikoinen, suht. pieni mutta selkeästi erottuva metallinen kalina jostain oikealta takaa, joka ilmeni vain epätasaisella pinnalla ajaessa (eli vaikka vähän huonosti auratulla tiellä, jossa loska vähän päässyt jäätymään). Sain paikallistettua repsikan puolen takapenkin lukitukseen: jos istuin oli käännetty eteen niin tuli hiljaista. Muutaman kerran piti laskea ja nostaa penkki ja nyt tuntui hiljenevän. En vielä sen tarkemmin tutkinut, mutta kolisikohan siellä lukku siihen penkin kiinnitysrautaan jotenkin.
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

hannupekka

Lainaus käyttäjältä: hannupekka - 17.02.22 - klo:07:15
Omassa yksilössä alkoi erikoinen, suht. pieni mutta selkeästi erottuva metallinen kalina jostain oikealta takaa, joka ilmeni vain epätasaisella pinnalla ajaessa (eli vaikka vähän huonosti auratulla tiellä, jossa loska vähän päässyt jäätymään). Sain paikallistettua repsikan puolen takapenkin lukitukseen: jos istuin oli käännetty eteen niin tuli hiljaista. Muutaman kerran piti laskea ja nostaa penkki ja nyt tuntui hiljenevän. En vielä sen tarkemmin tutkinut, mutta kolisikohan siellä lukku siihen penkin kiinnitysrautaan jotenkin.
https://www.seatcupra.net/forums/threads/new-67-plate-leon-rattles.443168/#post-4765903 eli teipillä korjataan  :D
-21 Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG

mikama83

Mulla oli tismalleen sama juttu. Huollossa paikallistivat myös äänen ja rasvasivat sen selkänojan lukitusmekanismin niin ääni hävisi ja ei ole sen jälkeen sitä kuulunu  :)

Tos®

Golffissa takana tukivarret ja jousen aluskuppi kerää lunta ja jäätä.
Sitten kun tulee suoja, tai pidät autoa hallissa, se jääklöntti vähän sulaa...

Kauhea metallinen kolke, aivan kuin jousi olisi poikki. Kolke kumpuaa runkoa pitkin.  >:(

Ekan kerran luulinkin, että siellä jotain oli irti ja päivityksen yhteydessä huolto ei löytänyt muuta kuin vähän murskaa puskurin välistä.

Kolke kuuluu kunne klöntti on täysin kadonnut.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

v6e

Täällä taas, Seatin frontassist on herjannu nyt tuolta syksystä asti joka aamu, toimii kuitenkin ihannormalaisti omasta mielestä.
Alkuviikosta tehtiin Joensuun reissu ja otti kyllä kuulaan ajaa 410km ilman vakionopeuden säädintä, jostain syystä kerää kaiken räntäsateen tuohon etututkaan ja menee tukkoon alle 10km matkalla.
Muistaakseni tätä ongelmaa ei ollut octaviassa jossa tutka oli lämmitetty ja taisi olla ylempänä. Kaistavahti toimii välillä aika vaarallisesti, muutaman kerran nyt talvella yrittää vänkää ojaa kohti, onneksi ei sentään vastaan tulevaa autoa. Täytyy aina muistaa ottaa pois päältä ettei tule ajettua jalankulkijan yli tai ojan pohjalle.
Autossa nyt 19tkm täynnä ja tuo aikaisemmin mainitsema hillhold/käsijarrun merkkivalo käynnistäessä on pysynyt poissa vaikkei mitään ole autolle tehty. Taisi syksyllä tulla viimeksi 3 kertaa se.

Ainiin yksi juttu vielä, nyt kun on ollut näitä +0 asteen molemmin puolin kelejä niin reissussa kävi muutaman kerran yllättävä tilanne, jarru olivat todella huonot muutaman kilometrin ajon jälkeen. Täytyy aina vähän pumppailla tai ronskisti runtata pohjaan että jotain tapahtuu. Tuntuu vähän kuin paloihin kertyisi koskaan joka jarruttaessa painautuu levyä vasten ja korjaantuu vasta sitten kun jarrut lämpeää. Tuo kävi reissussa noin 6 kertaa. On meinaa aika yllättävä tilanne motarilla kun vesilammikoita kaistan täydeltä ja täytyy jarruttaa muita autoja tai lätäköitä. Tuo on myös aika perse ominaisuus motarin rampille noustessa kun jarrut eivät toimillaan silloin kun pitäisi.  ???
Tuntuu ihan kuin tehostin olisi ensimmäiset sekunnit poissa pelistä ja jarrujen liukutapit/palat jumissa  ::)



seatkuski

Tein saman havainnon jarruista pari päivää sitten.

Käyttääkö täällä muut automaattista pyyhkintätoimintoa tuulilasille? Omasta mielestä suurimmallakin herkkyydellä pyyhkijät ovat turhan usein liian hitaat, jos haluaa pitää hyvän näkyvyyden ulos. Vanhassa seatissa (leon 18) herkkyys oli todella hyvä.

marcci

Sama jarruongelma on myös vuosimallin 2019 caddy maxissa, jarrujen tehottomuus yllättää vesikeleillä.

Pushead

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 18.02.22 - klo:07:14
Tein saman havainnon jarruista pari päivää sitten.

Käyttääkö täällä muut automaattista pyyhkintätoimintoa tuulilasille? Omasta mielestä suurimmallakin herkkyydellä pyyhkijät ovat turhan usein liian hitaat, jos haluaa pitää hyvän näkyvyyden ulos. Vanhassa seatissa (leon 18) herkkyys oli todella hyvä.

Aivan samat huomiot jarruista ja sadetunnistimesta Octavia iV verrattuna Golf 7 -19
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

finnman

Myös Golf 8 kärsii samasta. Eilen piti kohtuu pitkän matka-ajon jälkeen hypätä polkimelle, jotta sai "hidastuksen" toimimaan ennen liikennevaloristeystä. Vastaavaa ei ollut Passatissa (-17). Syy on näemmä kosteuden tunkeutumiesta jarruihin?

Pushead

Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 18.02.22 - klo:07:14
Käyttääkö täällä muut automaattista pyyhkintätoimintoa tuulilasille? Omasta mielestä suurimmallakin herkkyydellä pyyhkijät ovat turhan usein liian hitaat, jos haluaa pitää hyvän näkyvyyden ulos. Vanhassa seatissa (leon 18) herkkyys oli todella hyvä.

Saakohan tuota automaattipyyhkijän perusherkkyyttä säädettyä esim OBD11?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy