2.0Tdi 190hv L&K 2017 "ongelma"

Aloittaja FLAV, 16.11.20 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

FLAV

Vajaan viikon omistanut tuollaisen otsikossa mainitun Superbin. Huomannut että kovemmissa kiihdytyksissä häviää ohjaus aivan totaalisesti. Vika vai ominaisuus?
-17 Skoda Superb  2.0 TDI 190hv L&K

b1mpo

Hankala tuosta on mitään päätellä. Jos jotain pitäisi päätellä, niin joko ohjaus menee kiihdyttäessä lukkoon, ettei ratti käänny, tai renkaat sutii valtoimenaan, ettei ohjaus vastaa kulkusuuntaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Tehokas etuveto vetelee aina, varsinkin jos kaasu on pohjassa ja tie vähänkin urainen. Renkailla on myös vaikutusta, jyrkkäolkainen vetelee pahemmin kuin pyöreäolkainen rengas. Joissakin GTI-malleissa (esim. etuveto Cupra) mekaaninen lukko rajoittamassa tuota, mutta Superb ei varsinainen hot hatch ole. Jos jotain korjausta hajee niin rengastuksen, rengaspaineiden ja ohjauskulmien tarkistus voisi olla paikallaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

FLAV

#3
Oli vähän huonot alkutiedot joo. Ohjaus lähtee vetelemään eikä mitään tuntoa ole. Rengastuksena kitkoissa 235/45 R18
-17 Skoda Superb  2.0 TDI 190hv L&K

Daatta

Aikamoiset uraimurit on renkaina.  ;) Kai sentään merkkikumia alla, ettei mitään kiinan tuontia?

Joku Superbia ajanut voisi ehkä kertoa, miten auto käyttäytyy vakiorengastuksella.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Onhan noita järjestelmiä näissä, jotka auttaa huomattavasti vetelyyn. Eli ei juuri pitäisi vedellä, jos ei missään väljää. Veikkaan että alla on teräväolkaiset r2:set. Eli renkaiden takia tapahtuu tuo vetely.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TOURAN HIGHLINE

Varmaan juuri tätä talvirengastautia. Oma eGolffikin tuntuu vetelevän myös melkoisesti enemmän reippaammin kiihdyttäessä nyt kun kesärenkaat on vaihtuneet talvirenkaisiin.

FLAV

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.11.20 - klo:12:05
Aikamoiset uraimurit on renkaina.  ;) Kai sentään merkkikumia alla, ettei mitään kiinan tuontia?

Joku Superbia ajanut voisi ehkä kertoa, miten auto käyttäytyy vakiorengastuksella.
Vanhalta omistajalta tullut tuo talvirengaspaketti. Renkaina Trianglen Snowlinkit.
-17 Skoda Superb  2.0 TDI 190hv L&K

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: FLAV - 16.11.20 - klo:13:46
Vanhalta omistajalta tullut tuo talvirengaspaketti. Renkaina Trianglen Snowlinkit.

No ensinnäkin renkaat on halvat kiinalaiset renkaat. Toiseksi jos kyse on vielä etuvetoisesta autosta, niin taitaa olla ihan ominaisuus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

765turbo

Laitas 2.8 bar paineita renkaisiin ja pidät molemmilla käsillä ratista kiinni, kun polkaset menemään.
Toki rengasmerkki vaikuttaa jonkin verran asiaan. Etuvetoset on vähän tommosii toisinaan.

a_jaba

Ei sitä Kiinalaisuutta tai edes kyseistä merkkiä voi pitää mitenkään absoluuttisena syynä tuohon vetelyyn, enemmänkin rengasmallia. Itsellä oli vääntävässä etuvedossa Triangle Sportex kesärenkaat 235/35R19 kokoisina ja oli ehdottomasti vähiten vetelevät renkaat kyseisessä autossa. Kerkesin ajaa samalla auto+vanne yhdistelmällä neljä settiä kesärenkaita, 1x Nokian, 2x GT Radial ja 1x Triangle ja Triangle oli tosiaan selkeästi vakain kiihdyttäessä ja urissa ajaessa.

Täytyy kyllä todeta että tuota Sportex rengasta maahantuoja/myyjä ei mainosta "Engineered in Finland" tekstillä eli ovat varmaan rehelliset kiinan renkaat  ;D

Alkuperäiseen ongelmaan kyllä itsekkin lähtisin syytä etsimään nimenomaan renkaista tai mahdollisesti vanteista jos on esim. jotkut jälkiasennusvanteet joissa offset poikkeaa paljon alkuperäisistä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Miktoy

Ihan väitän ominaisuudeksi koska kyllä omakin iV malli vetää aivan hulluna ja ei tiedä minne ampaisee. 234/45 18" on alkuperäinen rengas koko. Ei ole renkaista kiinni. Pyöränkulmat on omassa säädetty vielä ammattilaisen toimesta paremmiksi kuin mitä merkkiliike laittaa.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Daatta

Suosittelen seuraavaksi autoksi neli- tai takavetoa tai lukollista etuvetoa. Cuprat eivät vetele kiihdytyksessä, tuskin myöskään tuleva ID.3  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

duke7

Eiköhän tässä ole nyt vain kombo etuveto, jonkun verran tehoa ja kitkarenkaat.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että millainen auto sulla oli ennen tätä?
Tulee mieleen yksi nainen joka muinoin valitti että mun autossa on huonot renkaat kun ne ulisee aina valoista lähtiessä 😁 Oli ajanut vain jollain pikkupösöillä ennen.

Miktoy

Vaihdoin Obd11 avulla pull compensationin päälle joka vakauttaa vetelyä kovemmissa kiihdytyksissä.
Näin äkkiseltään ainakin vaikuttaa positiivisesti ja ihmetyttää miksi tämä ei lähtökohtaisesti ole päällä.
Kuva vielä liitteeksi.


Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

FLAV

Pieni päivitys ongelmasta ja sen aiheuttajasta. Käytin autoa ohjauskulmien tarkastuksessa jossa todettiin että apparin puolen etuiskari ottanut osumaa entisellä omistajalla -> Soitto autoliikkeeseen ja sovittiin jatkosta -> Auto pajalle ja iskari remontti.

Remontin jälkeen tuo levottomuus loppui etupäästä.

Tässä kohtaa siis ei johtunut renkaista tai tiestä, vaan ainoastaan tuosta solmussa olleesta iskarista.
-17 Skoda Superb  2.0 TDI 190hv L&K

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy