Paljonko sähköä kuluu?

Aloittaja DSL, 01.12.20 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

DSL

Tähän ketjuun keskustelua sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen kulutuslukemista niin yksittäisiltä matkoilta kuin pidemmältä aikaväliltä. Ilmoita kulutuslukeman lisäksi ainakin auton merkki ja malli + muut kulutukseen (merkittävästi) vaikuttavat asiat, esim. ajonopeus ja ajo-olosuhteet.

TOURAN HIGHLINE

Jos tästä alkuun. eGolf 2020:

Kesällä helposti sellaisia noin sadan kilometrin molemmin puolin olevia maantiesiirtymiä noin 12kwh kulutuksella norminopeuksin 80 keskinopeuden tuntumassa. Eräässä reissussa 220km edestakaisin ei ollut mikään erityinen suoritus. Puskuriakin jäi vielä kymmeniä kilometrejä.

Syyskuun puolivälissä Lapista kotiin reilu 1000km päivässä. Keskinopeus 78kmh ja kulutus koko matkalta 15,1.

Nyt näyttää tässä kosteassa nollakelin tuntumassa olevan yrittämistä päästä alle 16kwh. Helposti rauhallisessa kaupunkireissussa (edestakaisin n.50km) 17-18kwh lukemat. Keskinopeus näissä jää juuri ja juuri reiluun kuuteenkymppiin.

DSL

Kia e-Niro 64 kWh vm. 2020:
Tänään edestakainen 45 km työmatka kaupungin keskustaan, taajama-ajoa n. 50 % ja maantietä n. 50 % max 80 km/h vesisateessa 0...3 C, kulutus oli 16,2 kWh/100 km.

teräksenharmaa

Passatilla eri olosuhteissa olen kuluttanut 11-22 kWh/100 km. Alhaisimmillaan kulutus on ollut tyyninä hellepäivinä taajamanopeuksissa ja korkeimmillaan kovilla pakkasilla moottoritiellä.

passo_s

Passat GTE
Eilen taisi olla pari asetetta pakkasta. Latasin auton täyteen sähköä ja ajoin 39 km. Penkin lämmitys ykkösellä, ratin lämmitys täysillä, lämmön pyyntö 24 C ja 15 minutin syklin ennen lähtöä weba puksutti, siten 39 km matkalla sähköä kului 20,1 kWh, bensaa paloi 0,0 L/100 km (lähde: We Connect). We connect ei näemmä laske mahdolista webaston kulutusta ennen starttia. Sellanen huomio että matkani kohteena oli Veho jossa kävin ajamassa paperilla tehokkaampaa a mersua, sen sähkömoottori on ajossa vaisumpi, passat on mukavan rivakka

Tuomari

e-Golf 36kWh

Kesällä kulutukset pyöri 12-14kWh tuntumassa. Nyt ilmojen kylmettyä 16-17kWh. Keskinopeus yleensä n. 70km/h.

Kylmällä ilmalla ja lämmityksellä suurin osuus kulutuksen kasvussa, myös kesärenkaiden Aero-vanteet voi vaikuttaa hieman. Talvirenkaista oli myös hävinnyt yli 0,5 bar sitten viime kevään, kun tällä viikolla tarkistin. Luulisi vaikuttavan jonkin verran.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 17.12.20 - klo:16:15
e-Golf 36kWh

Kesällä kulutukset pyöri 12-14kWh tuntumassa. Nyt ilmojen kylmettyä 16-17kWh. Keskinopeus yleensä n. 70km/h.

Kylmällä ilmalla ja lämmityksellä suurin osuus kulutuksen kasvussa, myös kesärenkaiden Aero-vanteet voi vaikuttaa hieman. Talvirenkaista oli myös hävinnyt yli 0,5 bar sitten viime kevään, kun tällä viikolla tarkistin. Luulisi vaikuttavan jonkin verran.
Suht samoissa menee. Mulla keskikulutus näyttää kyllä mieluummin olevan helposti 17-18 -alkuista. Alla Nokian R, jonka pitäisi olla hyvä valinta rullausominaisuuksiensakin suhteen. Peltivanteet ja kapselit. Vakiorengaskoko. Painetta 2,8 joka nurkassa nollakelissä. Ajoprofiili talvinopeusrajoituksen alaista maantietä vähintään 80% kilometreistä. Ajetaan nopeusrajoituksen mukaan todellisilla nopeuksilla.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 17.12.20 - klo:16:22
Suht samoissa menee. Mulla keskikulutus näyttää kyllä mieluummin olevan helposti 17-18 -alkuista. Alla Nokian R, jonka pitäisi olla hyvä valinta rullausominaisuuksiensakin suhteen. Peltivanteet ja kapselit. Vakiorengaskoko. Painetta 2,8 joka nurkassa nollakelissä. Ajoprofiili talvinopeusrajoituksen alaista maantietä vähintään 80% kilometreistä. Ajetaan nopeusrajoituksen mukaan todellisilla nopeuksilla.
Kulutus on helposti korkeammalla talvella jos ajelee lyhyempää matkaa. Lämmitys haukkaa kuitenkin sen 6kWh alkuun, mutta tippuu alle 1kWh auton lämmettyä. 50km+ matkoilla kulutus jo tasaantuu kelistä riippuen.

Nokian R3 16" 5-puolaisilla aluilla itsellä ja hyvin rullaa myös vähänkin jyrkemmässä mäessä. Paineita voisi melkein vielä nostaa tuosta 3,0:sta kun näyttää renkaat olevan hieman lytyssä. Vaikuttaneeko sitten jo pitoon kovemmat paineet...

Aba

Sulakkeen irrotus rutiini häiritsee pidemmän ajan kulutuksen seurantaa, mutta nyt on parin kuukauden ajalta keskikulutus ollut 18,7 kWh/100km. Lämmitän auton piuhan päässä etukäteen aina kun mahdollista, joten ajon aikainen lämmitys on yleensä vähäistä. Nokian R3 kitkat alla. Ne kyllä rullaa niiiiin paljon paremmin kuin kesärenkaat.
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

juubatuuba

e-Golf vm. 2020 näyttää vievän näillä etelän "talvikeleillä" nurkkapyörityksessä sellaiset 15â€"16 kWh/100 km ja matka-ajossa n. 17 kWh/100 km. Lämmitys varmaankin selittää noiden kauppareissujen suhteellisen korkean kulutuksen, vaikka keskinopeus jääkin sinne 30â€"40 km/h välille ja huippukin on vain 60 km/h lyhyen matkaa. Alla on vakiokokoiset 16" nastarenkaat (valitettavasti).

DSL

Lainaus käyttäjältä: DSL - 01.12.20 - klo:19:33
Kia e-Niro 64 kWh vm. 2020:
Taajama-ajoa n. 50 % ja maantietä n. 50 % max 80 km/h
Tammikuu +2...-25 C enimmäkseen talvista pakkaskeliä
Auton ilmoittama 17,2 kWh/100 km. Latauksista laskettu 19,4 kWh/100 km.
Autoa ei ole esilämmitetty, lähtö ei lämmitetystä autotallista n. 0 C enimmäkseen. Auton sisätilan lämmitys maltillinen, lämmöstä nauttivat voivat lisätä noihin lukemiin muutaman kilowattitunnin/100 km lisää. Akun lämmittimen olen huomannut kertaalleen olevan päällä, eli aika nuukasti...

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: DSL - 01.12.20 - klo:19:09
Tähän ketjuun keskustelua sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen kulutuslukemista niin yksittäisiltä matkoilta kuin pidemmältä aikaväliltä. Ilmoita kulutuslukeman lisäksi ainakin auton merkki ja malli + muut kulutukseen (merkittävästi) vaikuttavat asiat, esim. ajonopeus ja ajo-olosuhteet.

Ei sillä sähkön kulutuksella juuri niin suurta merkitystä ole. Siinä vaiheessa, kun  kaikki on pakotettu sähköauton käyttäjiksi, niin sitten se alkaa tuntumaan jokaisen meistä lompakossa. On nähkääs niin, että valtio ottaa sieltä mistä sitä saa ja sitähän saa autoilijoilta. Sähkö ja sähkönsiirtohinnat ovat vielä tänäpäivänä promillen osia siitä, mitä ne ovat sitten, kun meidät on pakotettu tähän sähköauto loukkuun. Sitähän suurin osa vouhottajista ei vielä tajua. Yhteiskunta on pyörinyt aina autoilijoiden rahoilla ja niillä se tulee pyörimään jatkossakin. Ei meille niin viisaita päättäjiä mistään siunaannu että heillä välähtäisi pään päällä heureka ja uusi rahasampo olisi keksitty. Kupataan sieltä mistä ennenkin.

ttppii

Ei sitä sähköä oikein pysty erottelemaan mikä on autoon menevää ja mikä muuhun käyttöön.  Jos liikenteen verot otettaisiin sähköveron korotuksella niin:

Sähkönkulutus Suomessa n. 86 twh, eli 86 miljardia kwh.
Polttoaineveron tuotto on noin 2,6 miljardia euroa.
Tästä laskettuna sähköveroa pitäisi korottaa samaan tuottoon pääsemiseksi 3 senttiä. Huh, kyllä on täydellinen katastrofi.

DSL

Ottamatta kantaa poliitikkojen tulevista ajatuksista verojen keräämiseksi tai itse sähkön hintaan niin tekniikan puolesta jatkan edelleen:
Nyt talven kylmin kausi alkaa olla kohta ohi ja tässä kohtaa e-Niron kulutus on ollut n. 22 kWh/100 km.
Sisältää kaiken sähkön seinästä mitattuna ja ostoskeskuksen ilmaisen sähkön ja pikalataukset.
Ã,,h...otinkin kantaa sähkön hintaan kun mainitsin ilmaisen sähkön... :)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: DSL - 10.03.21 - klo:19:46
Ottamatta kantaa poliitikkojen tulevista ajatuksista verojen keräämiseksi tai itse sähkön hintaan niin tekniikan puolesta jatkan edelleen:
Nyt talven kylmin kausi alkaa olla kohta ohi ja tässä kohtaa e-Niron kulutus on ollut n. 22 kWh/100 km.
Sisältää kaiken sähkön seinästä mitattuna ja ostoskeskuksen ilmaisen sähkön ja pikalataukset.
Ã,,h...otinkin kantaa sähkön hintaan kun mainitsin ilmaisen sähkön... :)
Onko se ilmainen sähkö keskikulutuksesta pois, vai onko sekin tuossa mukana?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

DSL

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.03.21 - klo:20:09
Onko se ilmainen sähkö keskikulutuksesta pois, vai onko sekin tuossa mukana?

Ilmainen sähkö on siinä mukana. Kaikki lataukset on kirjattu ylös ja pikalaturit toimittaa sähköiset kuitit lataustapahtumista.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: DSL - 10.03.21 - klo:20:18
Ilmainen sähkö on siinä mukana. Kaikki lataukset on kirjattu ylös ja pikalaturit toimittaa sähköiset kuitit lataustapahtumista.
Eli ei siis pienennä kulutusta se ilmainen lataus? Jos näin on, niin pienellä menee. Auto ei kuitenkaan vietä käyttämättömänä aikaansa jatkuvasti taivasalla, vaan jossain lämpöisessä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

DSL

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.03.21 - klo:20:30
Eli ei siis pienennä kulutusta se ilmainen lataus? Jos näin on, niin pienellä menee. Auto ei kuitenkaan vietä käyttämättömänä aikaansa jatkuvasti taivasalla, vaan jossain lämpöisessä?
Auto on joutoajat talon yhteydessä olevassa autotallissa n. 0:ssa asteessa kovilla pakkasilla, lauhemmilla keleillä siellä on n. +5. Tällä säästää matkustamon lämmityksessä aika tavalla näin pakkastalvena ja Teslan M3:een & VW ID3:een verrattuna Kia lämmittää ajoakkua tosi nuukasti. Tästä tulee myös merkittävät säästöt varsinkin nurkka-ajossa.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: DSL - 10.03.21 - klo:20:43
Auto on joutoajat talon yhteydessä olevassa autotallissa n. 0:ssa asteessa kovilla pakkasilla, lauhemmilla keleillä siellä on n. +5. Tällä säästää matkustamon lämmityksessä aika tavalla näin pakkastalvena ja Teslan M3:een & VW ID3:een verrattuna Kia lämmittää ajoakkua tosi nuukasti. Tästä tulee myös merkittävät säästöt varsinkin nurkka-ajossa.
On kyllä viimeisen päälle fiksu peli tuollaisessa käytössä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TOURAN HIGHLINE

Auto näyttää talvirengaskaudelta kulutuslukemaa 18,9/eGolf.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: ttppii - 08.03.21 - klo:07:39

Tästä laskettuna sähköveroa pitäisi korottaa samaan tuottoon pääsemiseksi 3 senttiä. Huh, kyllä on täydellinen katastrofi.

Sähkön pörssihinta on samainen 3 s/kWh.

jt

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 11.03.21 - klo:11:55
Sähkön pörssihinta on samainen 3 s/kWh.
Ota toki huomioon sähkön siirto ja nykyiset verot + kiinteät maksut, niin lopullinen kuluttajahinta lienee siellä 10..20 senttiä rangella.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Antore

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.03.21 - klo:23:05
Ota toki huomioon sähkön siirto ja nykyiset verot + kiinteät maksut, niin lopullinen kuluttajahinta lienee siellä 10..20 senttiä rangella.

En kyllä tiedä kuka maksaa sähköstä 20 senttiä kWh siirtoineen mutta jos maksaakin, niin kovalla talvikulutuksellakin ja tuollaisellakin sähkön hinnalla käyttövoiman kustannus vastaa polttiksella n. 3l/100 km kulutusta (nykyisellä bensan hinnalla 1,50/l) jos kustannuksia pähkäillään. Kesällä siten reilusti vähemmän.

DSL

Sähköauton kulutus on puolittunut nyt keväällä. Talvella -25 C kului 25 kWh/100 km, nyt +8 C kelillä menee 12,5 kWh/100 km. Tänään näkyi jo kesänopeusrajoituksia asennetun, joten ei pienene enää.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: DSL - 01.04.21 - klo:17:31
Sähköauton kulutus on puolittunut nyt keväällä. Talvella -25 C kului 25 kWh/100 km, nyt +8 C kelillä menee 12,5 kWh/100 km. Tänään näkyi jo kesänopeusrajoituksia asennetun, joten ei pienene enää.
Juu. Eilen 101km asiointimatka naapurikaupunkiin eGolfilla ihan liikennevirran mukaan ajellen. Ei siis menty hiljaa, kun kesärajoituksetkin tosiaan olivat palanneet, mutta ihan noin pieniin lukemiin ei vielä päässyt. 13,5 kwh/100km. Näytti itsellä. Viime kesänä ja syksyn lämpimillä samaa ajosuoritetta mentiin jopa 11-alkuisin kulutuslukemin.

mho0

V60 T8 Polestar.
Mittaria katselemalla näyttäisi, että menee vähän yli 20kwh.
Tai toisin sanoen 100+ vauhdissa pääsee ehkä 35km ja hitaasti ajellessa (60kmh teitä) sen max 45km vaikka kuinka yrittäisi säästellä. (akku hieman vajaa 10kwh)
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

Daatta

Pakko laittaa, eilisen Patteri Kruisingin leikkimielisen ecorun-kisan tulos omalta kohdalta 10.8kWh. Sijoitus 15. 38:sta osallistujasta. Kisan paras eli Seat Mii vei 8.5kWh. Kuvaavaa oli, että 42km matkalla range väheni 3km.  :D
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.08.21 - klo:08:24
Pakko laittaa, eilisen Patteri Kruisingin leikkimielisen ecorun-kisan tulos omalta kohdalta 10.8kWh. Sijoitus 15. 38:sta osallistujasta. Kisan paras eli Seat Mii vei 8.5kWh. Kuvaavaa oli, että 42km matkalla range väheni 3km.  :D

Paljonkos mahtoi olla Miin keskinopeus, 20 km/h?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vastarakki

10 000 kilometriä ID3:lla 1.4.-5.8., keskikulutus 15,8 kWh/100 kilometriä. Keskinopeus 56.

Hossa-Pirkanmaa 666 kilometriä, keskikulutus 15,7, keskinopeus 84 (en säästellyt Suomussalmi-Kuopio-välillä virtaa, vakkarissa 110).

Talvella huonoin 1000 kilometrin kulutus oli helmikuun kylmimmillä keleillä 23,4 keskinopeuden ollessa 46 (pelkkää työmatkaa).

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.08.21 - klo:09:47
Paljonkos mahtoi olla Miin keskinopeus, 20 km/h?

Tunti aikaa, 45min tavoite jonka sisään pitäisi päästä. En tiedä mitattiinko tuossa kellolla erikseen, itse sain osumaan saapumisen tismalleen tavoiteaikaan.

Itsellä oli keskinopeus 54 km/h.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy