Kirjoittaja Aihe: pre sense: currently restricted / Distance warning: currently unavailable  (Luettu 852 kertaa)

Poissa M-J-B

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Mikäköhän tuolle nyt tuli, tutkako sökö ja maksaa ison kasan mammonaa korjata?

A3 8V 2017 heitti tässä iltapäivällä yksin ajellessani yllättäen ruutuun seuraavat:

"Distance warning: currently unavailable. See owner's manual" ja heti perään "Audi pre sense: currently restricted. See owner's manual".

Ajattelin, olisiko rapaa roiskunut häiriöksi asti, mutta nyt illalla huuhtelin keulan ja silti herjaa edelleen.

Suomennetusta ohjekirjasta en tuota ensimmäistä löytänyt ollenkaan, ja tuosta toisesta oli jotain diipadaapaa, että jos jatkuu kauan niin huoltoon.

Mikä on raadin ennuste? Samoja kokemuksia?

Poissa PeteFinn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 265
    • Profiili
Näitä on ollut muillakin, joten et ole yksin. Hoitunee todennäköisesti tutkan kalibroinnilla, ellei se ole jostain syystä mennyt rikki. Ei ole ilmeisesti mitään osunut siihen keulaan tai kukaan monottanut tutkaan?

Brittien ja jenkkien palstoilla marmattivat, että tutkan kalibrointi maksaa tonnin molemmin puolin, koska vaatii myös renkaiden ohjauskulmien säädön ja puskurin irroittamisen. Omaan autooni on tehty tutkan kalibrointi adaptiivisen vakkarin toiminnan varmistamiseksi, eikä se ainakaan vaatinut kuin pelkän tutkan kalibroinnin. Tämä hoitui huoltoneuvojan mukaan muistaakseni tunnissa-puolessatoista, eikä puskuriinkaan tarvitse koskea. Varmistin vielä, että eikö pidä ohjauskulmia säätää, mutta tehtaan ohjeen mukaan ei tarvitse. Kaveri vielä pläräsi tarkkaan ne ohjeet jutellessamme. Joten ehkä meneekin selvästi edukkaammin, ellei tuo pre sense sitten erityisesti vaadi isompaa kalibrointia kuin pelkkä adaptiivinen vakkari. Oma tapaus meni aikoinaan takuun piikkiin.


Poissa M-J-B

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Kiitos PeteFinnille rohkaisevista kommenteista. Jos tuosta selviää noin tunnin (eikä tonnin) työveloituksella niin ei liene joulu pilalla. Jonkun vanhan jenkkikommentin löysin jossa mainittiin tonnin työveloitus ja toisaalla melkein saman verran varaosiin.  :o

En ole tuota koskan millilleen katsonut, mutta en huomannut siinä silmämääräisesti mitään monotusjälkiä tai vastaavaa, ja kesken ajon alkoi herjaamaan kun ei ollut edes vastaan tulevaa liikennettä tai ketään edessä. Aikalailla monotusarassa paikassa tuo tutka, saman vuosimallin volkkarissa paremmin suojassa.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.197
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E käytössä
    • Profiili
Ensin kyllä luetuttaisin vikakoodit ennenkuin lähtisin sokkona kalibroimaan tutkaa. Tuo herja nimittäin voi tulla lukemattomista syistä.

Jonkun VCDS apua tarjotaan palstalaisen luo ja vikakoodit lukuun. Sen jälkeen ainakin on jotain konkreettisempaa tuon tutkan herjojen taustalta.

Poissa PeteFinn

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 265
    • Profiili
Jep, ei ole ihan halpa lysti tuon kikkulan uusiminen, mutta pelkkä kalibrointi on tosiaan monelle auttanut. Tai jos on jotain kontaktihäiriötä tms. piuhoissa/liitoksissa, niin voivat samalla vähän niitäkin ronklata.

Samaa mieltä dwntimen kanssa vikakoodien luvusta. Tutkankin toiminnasta saa kyllä dataa, kun laittaa auton piuhan päähän. Siellä näkyy muistaakseni mm. sen anturin suuntaus asteina, josta voinee jo päätellä, katseleeko se tietä vai kuuta. Plus tietty mahdolliset vikakoodit. Se tutkan kiinnitys on muuten tehty sellaiseksi, että jos siihen tulee kovempi isku, se irtoaa pidikkeistään sinne puskurin taakse eikä välttämättä mene rikki. Korjaus onnistuu sitten vain puskurikiinnikkeiden vaihdolla. Olettaen, että eletään Strömsössä  :)

Ja tietenkin vielä hyvässä valossa tuplavarmistus, että se levy on varmasti riittävän puhdas ja kunnossa.

Poissa jsx

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Mulla saman vuosimallin A3 ollut uudesta asti ja tutkan kalibrointi tehty kahteen kertaan. Auton ilmoitukset siis nuo samat kuin sulla (plus tietty vakkari ei toimi). Oiskohan n. 30tkm ja n. 60tkm ajettuna tai jotain sinnepäin. Eka kerta oli takuuaikana, mutta silloin oli myös tutkan kehys halki ja jäi siksi itse maksettavaksi (=tulkittiin ulkoisen vaurion aiheuttamaksi). Oikeasti se halkeama kyllä oli tullut jo joskus aiemmin, mutta en alkanut tappelemaan sen enempää, kun ei tiennyt olisiko se voinut vaikuttaa... Toisella kertaa ei ollut mitään ulkoisia vaurioita ja se meni huoltosopparin piikkiin, kun ei enää takuuta ollut.

Minulle ainakin Helsingin Audi Centerissä on kerrottu, että pyöränkulmat pitää ohjeiden mukaan tarkastaa ennen kalibrointia ja niin on molemmilla kerroilla tehty. Lasku tuosta kalibroinnista kokonaisuuten oli n. 300€, mutta se siis sisältää tuon pyöränkulmien tarkastuksen ja lisäksi vikakoodien luvun (=elektronisen vianetsinnän ~100€). En siis ole vienyt kalibroitavaksi vaan korjattavaksi. Pelkkä kalibrointi voisi varmaan ollakin 100-150€, eikä tuo Helsingin center taida olla Suomen halvin Audi-huolto...

Ainakin toisella kertaa siinä kuulemma oli tutkan pystysuuntainen siirtymä syynä vikakoodille ja kalibroinnin tarpeelle. Eivät kuitenkaan löytäneet mitään syytä siirtymälle ja siksi se hyväksyttiin huoltosoppariin kuuluvaksi korjaukseksi. Mitään puskurin irrotuksia ei tarvittu edes sen kehyksen vaihtoon.

VCDS antoi mulla ainakin ekalla kertaa vikakoodiksi (toisella kertaa en näköjään ole tallentanut lokia):

0791 - Sensor for Automatic Distance Regulation; Incorrectly Positioned
          C1103 00 [009] -  -

Tämä koodi ja teksti vanhalla HEX+CAN -kaapelilla. Aika selkeästi kuitenkin kertoo mistä on kyse (ja että tutka itsessään ok). Joten kuten jo sanottua, niin vikakoodien luvulla saat tuon kalibroinni tarpeen tosiaan varsin hyvin varmistettua.
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.197
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E käytössä
    • Profiili
Minulle ainakin Helsingin Audi Centerissä on kerrottu, että pyöränkulmat pitää ohjeiden mukaan tarkastaa ennen kalibrointia ja niin on molemmilla kerroilla tehty. Lasku tuosta kalibroinnista kokonaisuuten oli n. 300€, mutta se siis sisältää tuon pyöränkulmien tarkastuksen ja lisäksi vikakoodien luvun (=elektronisen vianetsinnän ~100€). En siis ole vienyt kalibroitavaksi vaan korjattavaksi. Pelkkä kalibrointi voisi varmaan ollakin 100-150€, eikä tuo Helsingin center taida olla Suomen halvin Audi-huolto...

Oikeassa olet. Näin se nimenomaan ihan tehtaan ohjeiden mukaan tehdään. Tuo kalibrointikohde on samassa räkissä missä on myös front assist kameran kalibrointitaulu. Auto kohdistetaan tauluun / räkkiin samoilla vermeillä millä pyörän suuntaus tehdään ja samalla kun ne kiinnitetään tarkistetaan pyörien suuntaus ja tarvittaessa säädetään. ACC:n säätö pitäisi tehdä korjausoppaan mukaan AINA jos auton kulkukulma muuttuu nelipyöräsuuntauksen myötä.

Olen ollut mukana parilla kerralla kun tuo säätö on tehty ja se on ihan hauska operaatio. Pisin aika menee tuon pyöränsuuntauksen tarkistamiseen.

Poissa M-J-B

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Kiitos kommenteista kaikille. Viikonloppuna saan vikakoodit luettua, eli en nyt tältä istumalta lähde korjaamoaikoja varailemaan.

Poissa M-J-B

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
No eipä ollut kovinkaan miellyttävä kokemus lukea noita vikakoodeja.  ???

Engine: 1 Fault Found: 17159 - Databus U1123 00 [032] - Received Error Message Intermittent - Not confirmed

Auto Trans: 1 Fault Found: 33348 - Control circuit for Aux. Trans. Fluid Pump P0C2B 00 [008] - Feedback Signal Intermittent - Confirmed

Auto Dist. Reg (J428) 1 Fault Found: 0791 - Sensor for Automatic Distance Regulation; Incorrectly positioned

Nuo ruudulle tulleet herjat ehtivät poistua päivää ennen vikakoodien lukua ja toiminnallisuus normalisoitui ilman toimenpiteitä. Jos tuosta pitäisi maallikkona jotain ymmärtää, niin jossain on huono liitos, mahdollisesti kosteutta.

Oli tuolla muitakin herjoja, mutta niille löytyy selkeät syyt. (Peruutuskameraa ei kalibroitu, trailermodule ei alkuperäinen, trailerissa polttimo rikki, avaimessa heikko patteri ja sen semmoista.)

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.775
  • Auto Emoción
    • Profiili
Ei auta muu kuin varata aika kalibrointiin. Intermittent (ajoittaiset) koodit ovat varmaankin juuri sellaisia, saattavat pystä poissa nollauksen jälkeen. Hyvä tapa on nollata koodit (ottaa toki ne talteen ensin), ajaa pieni testilenkki ja lukea koodit uudelleen.
Tilattu: ID.3 Pro Performance Business
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.197
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E käytössä
    • Profiili
Tuo koodi :

Auto Dist. Reg (J428) 1 Fault Found: 0791 - Sensor for Automatic Distance Regulation; Incorrectly positioned

Ei poistu kuin kalibroimalla tutka uudelleen. Toki ensin pitää tarkistaa että tutkan kiinnikkeet on oikeasti kunnolla kiinni kuten joku aiempi kirjoittaja kirjoittikin jo.

Jos kiinnikkeet on tsekattu ja on aivan varma että tutka ei ole liikkunut niin sitten tuon voi hoitaa VCDS:lläkin. Siellä on tutkan basic settingseissä "Reset misalignment angle" jolla nollataan tuo "väärä" kulma.

Poissa M-J-B

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Joo, no tuo Incorrectly positioned herja on kerran tullut, pysyi ruudulla noin neljä vuorokautta kunnes auto oli sateen ja pesun jäljiltä kunnolla kuivunut. Tukevasti on tutka kiinni eikä mikään näytä olevan pielessä. Nyt on taas sadekeli, eikä herja ole toistunut. Ei nollattu mitään. Pistää epäilemään onko tuo alkuperäinen herja edes oikeasta syystä ilmaantunut, kun samaan ajanjaksoon on ilmaantunut noita muita.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.197
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E käytössä
    • Profiili
Voi olla. Ja voi olla että tuo tutkan kalibrointi on alunperinkin tehty vähän sinne päin jolloin tuo "dynaaminen" säätö ja staattinen kalibrointi eroaa joissain sopivissa tilanteissa tarpeeksi ja tuo herja ilmestyy.

Seuraile tilannetta. Eipä tuolle kannata tässä vaiheessa tehdä mitään jos ei toistuvasti ilmesty tuo vika.

Poissa jsx

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Joo, no tuo Incorrectly positioned herja on kerran tullut, pysyi ruudulla noin neljä vuorokautta kunnes auto oli sateen ja pesun jäljiltä kunnolla kuivunut. Tukevasti on tutka kiinni eikä mikään näytä olevan pielessä. Nyt on taas sadekeli, eikä herja ole toistunut. Ei nollattu mitään. Pistää epäilemään onko tuo alkuperäinen herja edes oikeasta syystä ilmaantunut, kun samaan ajanjaksoon on ilmaantunut noita muita.

Mielenkiintoinen sinänsä tuo kuivumiskommentti, molemmat omat tutkan vikatapaukset sattui ajettaessa normaalia kovemmalla sateella. En itse yrittänyt nollailla mitään, mutta ekalla kertaa auto seisoi vian ilmaantumisen jälkeen lämpimässä parkkihallissa pari vuorokautta eikä se vika itsestään poistunut senkään jälkeen. Voi toki silti olla kokonaan erilaisista tapauksista kyse...
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.197
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E käytössä
    • Profiili
Mielenkiintoinen sinänsä tuo kuivumiskommentti, molemmat omat tutkan vikatapaukset sattui ajettaessa normaalia kovemmalla sateella. En itse yrittänyt nollailla mitään, mutta ekalla kertaa auto seisoi vian ilmaantumisen jälkeen lämpimässä parkkihallissa pari vuorokautta eikä se vika itsestään poistunut senkään jälkeen. Voi toki silti olla kokonaan erilaisista tapauksista kyse...

Minulla ei myöskään poistunut ko vika itsekseen, tosin tutkalle ei oltu vielä tehty staattista kalibrointia asennuksen jälkeen. Voisiko olla tosiaan että tuo tutkan staattinen kalibrointi on jo niin rajoilla että nyt kun vesisuihku tai tarpeeksi kova ilmavirtaus painaa tutkaa jostain nurkasta tarpeeksi niin tutkaa hoksaa että nyt ollaankin liian kaukana raja-arvoista ja liputtaa tuon virheen päälle?
Sitten kun autolla ajaa tarpeeksi niin tutka hoksaakin että nythän kaikki on taas ok.

En muista ulkoa missä vaiheessa noihin tuli sekä staattinen että dynaaminen kalibrointi. Eli staattisella säädetään tutka ns. heftiin ja dynaaminen kalibrointi hoitaa sitten ajon aikana tutkan tarkemman kalibroinnin.

Ja noita taitaa itse asiassa olla myös sellaisia joissa ei ole kuin pelkkä dynaaminen kalibrointi (Seat Arona).

Poissa M-J-B

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Ihan mutuiluahan tuo sateen vaikutus on. Voipi olla että säädöt on juuri toleranssien rajoilla, jokin sitä heilautti ja siksi heitti herjat näytölle. Ei vaan riitä ymmärrys miksi se siinä tapauksessa jatkoi herjaamista kunnes lopulta "korjaantui" itsestään. Ellei se sitten vaadi tietyn määrän käynnistyksiä, kilometrejä tai ajoaikaa todetakseen ettei mitään oikeaa vikaa olekaan.

Ei muistu mieleen milloin viimeksi olisi tullut ajettua yhtä paljon sadekelin ajoa, mutta kun tuo herja ensimmäisen kerran tuli kesken ajon, taajamanopeuksilla, oli sade jo melkein loppunut, ei kuoppia, ei muuta liikennettä. Jos siihen olisi törmännyt vaikka lintu (jonka lähestymistä en huomannut) niin kaippa siitä jonkinlainen kopsahdus olisi kuulunut, ei kai tutkan kiinnikkeet ihan pienestä jousta (ei, ei kiinnosta kokeilla).

Enivei, olkoot nyt noin... kovaa ajoa vaan. Kiitos pohdinnoista.

Poissa Jani

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Tämä sama ilmoitus tuli itsellekin autoon. Ja juuri 2017 malli. Sama tilanne kun aloittajalla. Kova vesisade ja kaupungissa jonossa ajaessa. No pari päivää tapahtuman jälkeen vaiva hävisi itsestään oulussa motarille kaartaessa. Kotoa lähtiessä herjasi tuota mutta tosiaan kymmenen minuuttia sen jälkeen alkoi pelata normaalisti. Mystinen homma

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy