Tunkin nostokohdan kestävyys (ruostuuko)

Aloittaja Tepe1, 11.11.20 - klo:22:04

« edellinen - seuraava »

Tepe1

Olisiko jollakulla tietoa, että mahtaako autossa olevat tunkin nostokohdat päästä vioittuessaan ruostumaan tai aiheuttamaan muuta pään vaivaa kuin kosmeettista sellaista? Tottakai kun auton hankin ja pyysin liikettä vaihtamaan renkaat, niin toki vaihto tehtiin auton omalla tunkilla ja nyt nostokohdat sen mukaisesti rutussa >:(

Ei tässä muuta, mutta toki harmittaa kun uudehko auto kyseessä ja itse hyvinkin tarkka noissa asioissa. Eli pitääkö heti viedä jonnekin fiksiin vai onko nuo yleensä sen verran ruostevapaata materiaalia, ettei ole syytä suurempaan huoleen... :( Auttakee miestä mäessä? Auto Passatin b8 mallia.

duke7

Tuota noin, ei ne ruttuun mene auton omalla tunkilla ainakaan koska se on tehty sopivaksi autolle. Toki jos sählää niin kaikki onnistuu.

Mikä siellä siis on rutussa? Tuossahan on aika paksua levyä jossa vielä kantti vahvistamassa 🤔

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Tepe1 - 11.11.20 - klo:22:04
Olisiko jollakulla tietoa, että mahtaako autossa olevat tunkin nostokohdat päästä vioittuessaan ruostumaan tai aiheuttamaan muuta pään vaivaa kuin kosmeettista sellaista? Tottakai kun auton hankin ja pyysin liikettä vaihtamaan renkaat, niin toki vaihto tehtiin auton omalla tunkilla ja nyt nostokohdat sen mukaisesti rutussa >:(

Ei tässä muuta, mutta toki harmittaa kun uudehko auto kyseessä ja itse hyvinkin tarkka noissa asioissa. Eli pitääkö heti viedä jonnekin fiksiin vai onko nuo yleensä sen verran ruostevapaata materiaalia, ettei ole syytä suurempaan huoleen... :( Auttakee miestä mäessä? Auto Passatin b8 mallia.

Mikä liike vaihtaa renkaat auton omalla tunkilla (Pärnäsen korjaamo)? Sehän on tarkoitettu nimenomaan vain "pakolliseen" vaihtoon tien päällä?

Jos olit paikan päällä ja näit tuon, niin kyllä liike saisi korjata nuo paikat. Tässä taas hyvä syy miksi kannattaa vaihtaa ne renkaat itse (Jos pikkaisenkin maalaisjärkeä sekä osaamista löytyy).

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.11.20 - klo:22:13
Tuota noin, ei ne ruttuun mene auton omalla tunkilla ainakaan koska se on tehty sopivaksi autolle. Toki jos sählää niin kaikki onnistuu.

Mikä siellä siis on rutussa? Tuossahan on aika paksua levyä jossa vielä kantti vahvistamassa 🤔

Kädetön vaihtaja tunkkaa muusta, kuin vahvistetustusta helmasta, niin se on rutussa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tepe1

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.11.20 - klo:22:13
Tuota noin, ei ne ruttuun mene auton omalla tunkilla ainakaan koska se on tehty sopivaksi autolle. Toki jos sählää niin kaikki onnistuu.

Mikä siellä siis on rutussa? Tuossahan on aika paksua levyä jossa vielä kantti vahvistamassa 🤔

Ne on kieltämättä melko paksua peltiä, mutta jostain syystä onnistuttu saamaan osittain ruttuun/läjään. Voisiko johtua siitä, että hybridissä takaosa painavampi kuin normaalisti ja siksi antaa herkemmin periksi. Molemmat puolet takana kärsineet ja etupuolen kohdat taas äkkiseltään näyttäisi olevan kunnossa.

duke7

Olen itse nostanut pari kertaa yhtä kulmaa auton omalla tunkilla ja muuten hallitunkilla jossa kumilätkä. Ei siellä mielestäni mikään ole rutussa mutta pitää ehkä käydä kurkkaamassa ennen kuin varmaksi sanon 😁

Tepe1

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.11.20 - klo:22:30
Mikä liike vaihtaa renkaat auton omalla tunkilla (Pärnäsen korjaamo)? Sehän on tarkoitettu nimenomaan vain "pakolliseen" vaihtoon tien päällä?

Jos olit paikan päällä ja näit tuon, niin kyllä liike saisi korjata nuo paikat. Tässä taas hyvä syy miksi kannattaa vaihtaa ne renkaat itse (Jos pikkaisenkin maalaisjärkeä sekä osaamista löytyy).

Kädetön vaihtaja tunkkaa muusta, kuin vahvistetustusta helmasta, niin se on rutussa.

Niinpä🤔 Melkolailla yleinen autoliike kyseessä, jolla ei ilmeisesti omaa ns. huoltokorjaamoa samoissa tiloissa. En viitsi mainita nimeä tässä kohdin, vaikkakin harmittaa suht huolella.

En ollut paikalla vaihdon aikaan, mutta kun noudin auton, niin huomasin että omaa tunkkia oli käytetty. Tunkilla oli kylläkin nostettu oikeista kohdista, mutta jostain syystä vahvikkeet olivat antaneet osittain periksi.

Nyt huolena tosiaan, että haitanneeko vai pysyykö kori kunnossa ilman lisämassaus ym. hässäkkää ko. kohtien osalta.🙄

SNG

Ei koskaan kantin kohdalta kuin omalla tunkilla tai sopivalla uralla modatulla  pädillä. Muuten nuolen kohdalta kantin sisäpuolelta. Ei mene tällöin kaantti lyttyyn ja kohta vahvistettu.

duke7

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.11.20 - klo:23:38
Ei koskaan kantin kohdalta kuin omalla tunkilla tai sopivalla uralla modatulla  pädillä. Muuten nuolen kohdalta kantin sisäpuolelta. Ei mene tällöin kaantti lyttyyn ja kohta vahvistettu.
Joo tämä oli totta ainakin edellisen sukupolven skodien kanssa ja taas volkkareissa oli silloin paksummat pokkaukset. En tiedä onko tilanne muuttunut. Näyttää se pokkaus edelleen ihan vahvalta ainakin.

duke7

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.11.20 - klo:23:23
Olen itse nostanut pari kertaa yhtä kulmaa auton omalla tunkilla ja muuten hallitunkilla jossa kumilätkä. Ei siellä mielestäni mikään ole rutussa mutta pitää ehkä käydä kurkkaamassa ennen kuin varmaksi sanon 😁
Kurkkasin, ei ole rutussa. Ei tuossa ainakaan silmällä heti nähtäviä muita nostopaikkoja edes ole kun kaikki on muovitettu. Edessä pokkauksesta keskelle on kuin kolo hallinosturin tassulle mutta takana ei näy sellaistakaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Tepe1 - 11.11.20 - klo:23:27
Niinpä🤔 Melkolailla yleinen autoliike kyseessä, jolla ei ilmeisesti omaa ns. huoltokorjaamoa samoissa tiloissa. En viitsi mainita nimeä tässä kohdin, vaikkakin harmittaa suht huolella.

En ollut paikalla vaihdon aikaan, mutta kun noudin auton, niin huomasin että omaa tunkkia oli käytetty. Tunkilla oli kylläkin nostettu oikeista kohdista, mutta jostain syystä vahvikkeet olivat antaneet osittain periksi.

Nyt huolena tosiaan, että haitanneeko vai pysyykö kori kunnossa ilman lisämassaus ym. hässäkkää ko. kohtien osalta.🙄

Takana muutamassa mallissa se vahvike on paljon kauempana takarenkaasta kohti keulaa, kuin normaalisti ja jos tuota ei A:Tiedä B:kokeile sormilla tai C:Lue ohjekirjasta, niin helma on rutussa.

Aika omituista, että ei ole käytetty nosturia. Ilmeisesti kesähessut olleet tekemässä rengastöitä ja asiakas "maksaa" vielä luokattomasta työstä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

multsi

No jos se liike on autoa ostaessa möhlinyt, niin eikö se ole itsestään selvää, että korjaavat kanssa.

Itse tunkkaan hallitunkilla aina jostain tukivarren kannakkeesta tai keskeltä akselia. Omalla tunkilla saa vähintäänkin nyrhittyä maalipinnan rikki helposti, josta ruostuminen sitten alkaa.

Daatta

Uskomattomalta kuulostaa, nyt tarvitaan kuvia. Liikkeella on korjausvelvollisuus jos kerran ryssivät. Eri asia sitten mitä tuolle pystyy tekemään, helma on niin vahva ettei niitä peltejä mitenkään helposti korjata. Jos helman pokkaukesta on ainoastaan maali lähtenyt, niin musta sinkkimaali on aika hyvä korjaus.

Tästäkin syystä vaihdan renkaat aina itse ja kuumottelen, jos autoa pitää esim. rengasliikkeessä käyttää. Vaikka 4-piste nostin on about turvallisin tapa nostaa autoa, kunhan nostotyynyt ovat kohdallaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tommyt

Itse nostin Poloa 8 vuotta sieltä vahvistetuista nostopaikoista hallitunkilla ilman pehmusteita. Eivät taipuneet eikä lähteneet ruostumaan ne vahvistetut kohdat jotka on siellä "syvemmällä". Ei ainakaan niin että olisin pannut merkille mitään vaurioita.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: multsi - 12.11.20 - klo:07:34
No jos se liike on autoa ostaessa möhlinyt, niin eikö se ole itsestään selvää, että korjaavat kanssa.

Itse tunkkaan hallitunkilla aina jostain tukivarren kannakkeesta tai keskeltä akselia. Omalla tunkilla saa vähintäänkin nyrhittyä maalipinnan rikki helposti, josta ruostuminen sitten alkaa.

Jälkikäteen on aika turha itkeä. Valitettavasti!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Autoliike tarjoaa renkaanvaihto-palvelua eikä heillä ole itsellään edes sitä yksinkertaisinta hallitunkkia käytettävissään, mistään korjaamon 4-pistenosturista nyt sitten puhumattakaan :o Onko sitten edes niitä muitakaan renkaanvahitoon tarvittavia työkaluja talossa, vai käytetäänkö myös asiakkaan omia tässäkin kohtaa? Entäs jos autossa olisikin vain pelkkä paikkasarja eikä tunkkia lainkaan, nosteltaisiinko vain käsiä "nu ei unnistu, minu ei ule työkalu" ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Erkka

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

tapanixxx

Minulla on bahco hallitunkki jossa on kumilevy nostokohdan päällä. Aina helmasta nostanut siitä kohdasta jossa on merkki ja hyvin on auto kestänyt.

Tepe1

Tämä ratkesikin ja onneksi parhain päin! :)

Passatissa (ja ilmeisesti muissakin vaggineissa) on noin 1cm kerros ns. massaa vahvikkeiden päällä, jotka olivat jostain syystä antaneet periksi ja näyttävät taittuneelta/liiskaantuneelta metallilta. Tämä tuli itselleni täysin yllärinä, koska mm. Octavioissa ja Polossa en ole huomannut, että koroke antaisi millään lailla periksi. Kovaa materiaalia tuo silti vaikuttaa olevan, jos kestää yleensäkin tunkin painot eikä ala irvistämään tai saati liiskautumaan kovemmistakaan rasitteista.

Noh, aina oppii uutta ja toivottavasti helpottaa myös muita josko kummastelette periksi antaneita tunkin paikkoja ;D


Daatta

Sentti massaa nostokorvissa? Ei oikein kuulosta oikealta, kiveniskumassaa on ehkä sen verran että sen sormella tuntee.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Energisti

Tähän tunkkaukseen kuulin vinkin: Jääkiekosta nostoon välipala, johon on sahattu v muotoinen ura yläpintaan.
Pysyy paikoillaan, jos sahaus on puoleenväliin asti. Toimii!

Erkka

Jääkiekko johon on sahattu V-muotoinen ura on ollut minullakin käytössä useamman vuoden. Sininen aikuisten jääkiekko on mustaa jonkinverran pehmeämpi, josta väsäsin omani. Hyvä Pirkka niksi  ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy