Kirjoittaja Aihe: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa  (Luettu 3486 kertaa)

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.681
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #30 : 14.11.20 - klo:20:13 »
OK. Plussa-kaapeli saa olla navassa kiinni eikä plussapuolelle kytketä mitään ?? Joo.....otetaanko miinusnavasta johto irti ? Mihin mittarin johtimet kytketään , eli mistä välistä  oikein mitataan ? Mikä on runkokaapelin ja maajohdon ero ?
Kytket mittariin johdot kuvan osoittamalla tavalla ja käännät valitsimen 10DCA asentoon. Irrotat (-)navan ja kytket sitten mittarin toisen johdon (-)kaapelikenkään ja toisen akun (-)napaan.

Tuo DC10A mittaus on tosiaan suojaamaton, eli jos unohdat mittajohdot tuohon 10A paikkaan, saat mittarin lopullisesti rikki jos mittaat vaikka akun jännitettä.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             


Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.602
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #31 : 14.11.20 - klo:20:33 »
Yleensä on sulake noissa, kun virtaa mitataan. Eli ei pitäisi mennä rikki kuin sulakkeen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.597
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #32 : 14.11.20 - klo:22:28 »
Yleensä on sulake noissa, kun virtaa mitataan. Eli ei pitäisi mennä rikki kuin sulakkeen.

Näissä (kuvan kaltaisissa) halpislaitteissa on yleensä sulakkeellinen virranmittausasento (200mA) sekä sulakkeeton virranmittausasento (suositeltu maksimivirta 10A) jota kautta kyllä pystyy siirtämään hetkellisesti paljon suurempiakin virtoja, mutta niissä tapauksissa jo itse mittajohtimet rajoittavat virrankulkua aika tehokkaasti.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.681
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #33 : 15.11.20 - klo:00:00 »
Taitaa kalliimmissakin olla tuo isompi amppeerivirta olla ilman sulaketta kun vaihdettavissa sulakkeessa on liikaa ylimenovastusta virran mittaamiseen.

Tai voihan siihen mittapiiriin laittaa vaikka kuinka monta sulaketta peräkkäin, mutta sitten ei enää mitata samoja asioita.

Tai saattaa ne mittausjutut olla vaihtunut sen jälkeen kun opiskelin noita asioita korkeakoulussa ::)

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #34 : 16.11.20 - klo:13:13 »
No, olipa siellä sulakkeita tai ei, niin ei tänä aamuna kyllä minun mittarista yksikään sulake palanut, kun mittailin noita juttuja saamieni ohjeitten ja neuvojen mukaisesti.

Tällaisia havaintoja aamulla,kun auto oli yln yli seisonut pihassa ( ulkona noin 3 astetta plussaa) :
- akun jännite 12,15V
- starttauksen aikana jännite kävi hetken 9 voltissa,auto käynnistyi ja mittari alkoi näyttämään  14,3-14,5 V välittömästi

Vuovirtojen etsintä :
Puitteet laitoin silleen, kuin Jultsun ja o.b.:n ohjeet edellyttivät ,paitse en sulkenut konepeltiä, vaan se oli auki mittauksen ajan.

- mittari 10A asennossa ja siinä miinusnavat ja irrotetun miinuskaapelin välissä. Heti kytkemisen jälkeen välähti näytössä 0.46 lukema ja sen jälkeen muutama alhaisempi lukema,kunnes melko oian näyttöön jäi lukema 0.01, eikä se enää noin 10 minuuttiin muuttunut.

-vaihdoin mittarin alueelle 200m ( ja johdot oikeisiin reikiin,pois siitä 10A reiästä )
- näytöllä näkyi vaihdellen lukemia välillä 15-17.4- Nuo olivat minimi-ja maksimilukemat mittauksen aikana.
Mitkä ovat johtopäätökset ja tuomiot ???? Mille alan seuraavaksi ?

Ajattelin kokeilla tuota vanhaa akkua, joka oli parin kuukauden käyttämättömyysjakson jälkeen siinä kunnossa,että mittari näytti jännitteeksi 12,5V.
Latasin akkua laturilla yön yli ja aamulla jännite oli 14V,
4 tunnin kuluttua jännite oli vielä 12,9V
48 tunnin kuluttua jännite vielä 12,75V ( ulkona noin 4 plusastetta ja akku oli koko ajan ulkona ) Voihan tuota akkua kokeilla,että muuttuuko mikään ja tuntuuko startatessa erilaiselta  kuin tällä uudella akulla, joka autossa on nyt ?
Se laturin " kopelointi" on vielä tekemättä........ ja alustavasti olen suunnitellut,että vaihdan starttimoottorin......
Neuvoja ja vihjeitä otan erittäin mielelläni ja nöyrän kiitollisena vastaan, kiitos !

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.597
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #35 : 16.11.20 - klo:13:28 »
Tuossa teit vähän hassusti kun irroitit mittajohdon mittarista, katkaisit samalla yhteyden auton akkuun. Hyvä ettei 200mA sulake poksahtanut tuossa alkusysäyksessä kun kaikki laitteet heräävät taas päälle (tai ehkä eivät ehtineetkään edes sammua jos vaihto oli salamannopea.

Kuitenkin, 20mA vuotovirta on erinomainen tulos, olettaen että siihen voi luottaa. Tarkempi analysointi vaatisi sitten logittavaa mittaria jos kyseessä on joku ajoittain heräilevä ohjausyksikkö (esimerkiksi joku oven/konepellin mikrokytkin kertoo autolle että ovi on avattu -> auto käynnistää polttoainepumpun hetkeksi jne. ja tätä tapahtuu monta kertaa yön aikana)
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.368
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #36 : 16.11.20 - klo:14:01 »
Vie marmorille niin pojat laittaa auton kuntoon. Vaatii mitä ilmeisimmin logittavan mittarin.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.670
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #37 : 16.11.20 - klo:16:27 »
Jos kyseessä on perus lyijy-happoakku, niin täyden akun 100% varaustilaa vastaava jännite on 12,78V.

Välittömästi latauksen jälkeen jännite luonnollisesti tuota korkeampi.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.597
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #38 : 16.11.20 - klo:17:30 »
Jos kyseessä on perus lyijy-happoakku, niin täyden akun 100% varaustilaa vastaava jännite on 12,78V.

Välittömästi latauksen jälkeen jännite luonnollisesti tuota korkeampi.

Ja tämä varmaankin +25 asteessa mitattuna? 0 asteisena jännite on luonnollisesti aivan karvan verran alhaisempi, puhutaan siis jostain 0.1v erosta.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.670
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #39 : 16.11.20 - klo:21:23 »
Ja tämä varmaankin +25 asteessa mitattuna? 0 asteisena jännite on luonnollisesti aivan karvan verran alhaisempi, puhutaan siis jostain 0.1v erosta.

Juurikin noin.

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #40 : 17.11.20 - klo:07:16 »
Tuon ikäistä autoa ei kyllä marmorille viedä !
Mistähän muualta noita logittavia mittareita vois löytyä, josko vaikka ihan mielenkiinnosta haluaisin siihenkin systeemiin tutustua ?
Seurailen nyt kuitenkin perusteellisemmin tuota tilannetta,että PURKAAKO AUTO AKKUAAN VAI EI ? Sitä asiaa voin tutkia tuolla uudella akulla ja " toisen erän " sillä vanhalla akulla ( joka tuntuu ainakin levossa ollessaan säilyttävän varauksena ainakin vuorokausien ajan ( pitempää seuranta-aikaa en vielä toteuttanut ) Vaihan akut autoon ja katson sitten purkaako tämä uusi akku itseään levossa ollessaan ja purkautuuko vanha akku autossa ollessaan ???
Jospa auto ei purakaan ja Jultsun mukaan mittaamani 20mA vuotovirta on erinomainen tulos, johon ainakin muilta osin voi luottaa mutta tuota jaksottaista purkautumistahan se ei kerro. Siksi akun osalta pitempiaikaista seurantaa.......
Jos purkautuu, niin sitten täytyy ryhtyä hakemaan tosissaan sitä logittavaa mittauskapasiteettia ( toki sittenkin muualta kuin marmorilta). Itse ainakin olen Vag-areenan jösen siksi,että oppisin ja voisin tehdä korjauksia itse ja että välttäisin marmorille menemisen. Tähän asti onnistunut aika hyvin, kiitos konkareitten ja muidenkin neuvojien !!!!

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.681
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #41 : 17.11.20 - klo:08:42 »
Yksinkertainen keino: Ota akun miinuskenkä yöksi irti ja vertaa ammulla mittaustuloksia ja käynnistystä siihen kun akun kengät on ollut kiinni yön.

Poissa axe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #42 : 17.11.20 - klo:10:09 »
halpa ti-temppu....virittele siihen akunkengän  ja lähtevän kengän väliin joku 300mA lasiputkisulake vuorokaudeksi.Sulake maksaa ehkä 1e...ei sen enempää tarvi logitella..

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.597
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #43 : 17.11.20 - klo:10:11 »
Yleismittarissa on jo valmiina 200mA nalli, teoriassa ihan toimiva menetelmä tuokin, ainakin siis sen havainnointiin jos ajoneuvossa herää jotain isompia ohjainlaitteita eloon satunnaisella aikataululla.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #44 : 18.11.20 - klo:16:29 »
Toivottavasti kumppaneilla riittää mielenkiinto ja kommentointi jatkuu.....

Yritän kertoa tilannekuvan pelkistetysti.
Olen nyt selvitellyt asiaa kahden akun avulla.Käöytän niistä nimityksiä " uusi akku" on tuo pari kuukautta autossa ollut ja " vanha akku " on monta vuotta aikaisemmin palvellut samassa autossa ja akku ollut kesällä ulkona ilman lisälatauksia.Otin sen nyt mukaan tähän selvittelyyn,koska kun mittasin vanhan akun jännitteen ,niin se oli 12,75V, joten arvioin akun käyttökelpoiseksi.
Autossa paikoillaan ,uuden akun, jännite on ollut matala jokaisessa mittauksessa ja auton käynnistäminen on ollut hiukan nihkeää. Vuotovirtojahan etsin mittarilla.Tuloksia olette jo kommentoineet ( mittaustuloksen perusteella vuotoja ei ehkä ole ).
UUTTA TUORETTA " SAALISTA " :
Se vanha akku piti jännitteen 12,75 voltissa todella kauan ,kun ei ollut autossa kiinni. Asensin sen illalla autoon akun jännitteen ollessa tuo 12,75V.
Akku yön yli autoon kytkettynä ja aamulla ennen käynnistystä jännite oli 12,54V eli jännite oli alentunut 0,21V. Onko tämä paljon vai hyväksyttävissä, niin akun kunnon kuin vuotovirtojenkin puolesta ? Auto lähti käyntiin todella reippaasti aamulla tuolla jännitteellä.

Uusi akku jäi illalla pihalle autosta irrotettuna akun jäönnitteen ollessa 12,50V autossa ajelun aikana latautumisen jälkeen. Aamulla uudessa akussa oli jännite 12,40V vaikka mitään ulkopuolista kuormitusta ei ollut ( akku irrallaan ) Johtopäätös : akku purkaa itse itseään ainakin tuon 0.10V yhden yön aikana. Ilman lämpötila pysyi koko ajan samana. Onko tämä uusi akku hyväksyttävässä kunnossa  vai onko maanantai kappale ? Kysymyksen koen aiheelliseksi, koska jäönnitteen alenemaa on eikä akku ole oikeastaan koskaan pystynyt starttaamaan auton reippaasti,vaan aina vähän nihkeästi.
Mitä ajatuksia tässä vaiheessa lukijoilla lienee ????
Jätin vanhan akun autoon paikoilleen ja mittaan taas aamulla jännitteen ja tunnustelen käynnistymisen.
Uuden akun jätän ulos ja mittaan senkin jännitteen taas aamulla. Palattanee asiaan........

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #45 : 18.11.20 - klo:16:32 »
En tiedä,liekö merkitystä mutta jäi sanomatta että uudella akulla jännite välähtää noin 9 voltissa ihan pikku hetken ajan kun aloitan käynniustyksen mutta vanhalla akulla alin jännitevälähdys on 10 voltissa käynnistyksen alussa.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.671
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #46 : 18.11.20 - klo:17:10 »
Minusta noilla mittauksilla kuulostaa, että uusi akku on valmiiksi risa.

Toki kannattaa vielä jatkaa tutkimusta, antamalla sen uuden akun lepäillä ja mitata vielä vaikka parina päivänä sen jännite. Jos se edelleen laskee niin varsin selvästi rikkinäinen akku.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.670
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #47 : 20.11.20 - klo:10:41 »
Tulipa nyt mieleen, että paljonko uuden akun pitäisi antaa virtaa versus vanha akku? Eli mitkä ovat akkujen käynnistysvirrat.

Ja sitten vielä toinen merkintä. Ovatko akkujen kapasiteetit ampeeritunteina samat ja paljonko?

Jos nimittäin akku on alimitoitettu, niin jännite notkahtaa enemmän kun käytetään voimakasta starttimoottoria.

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #48 : 21.11.20 - klo:12:42 »
Väliaikatietoja :

" Uusi akku " on lepäillyt nyt  3-4 päivää ( ja yötä). Jännite ei ole laskenut enää, joten looullisen tuomion hetki ei varmaankaan ole vielä. Mittasin just äsken noin nollakelissä ja jännite oli 12,50V.

Ja tähän tuoreimpaan viestiin liittyen otin tietoja akkujen tarrroista :

" Vanha akku " :    75 AH  750 A  En    Lb3                             Ikä noin 4 vuotta
Akku kiinni autossa, jännite aamulla 12,38V

" Uusi akku " :       75Ah   720 A  En     Silver  Calsium            Ikä noin 2  kk
Akku lepäilee irrallaan, jännite 12,5V

En tiedä, löytyykö noista numeroista ja teksteistä mitään asiaa lisää valaisevaa tai uutta " murheen ja miettimisen " aihetta ?
Ajattelin jatkaa toistaiseksi ko.asioitten ja arvojen seurantaa ja mittailua  anha akku autossa ja uusi akku lepäilemässä.......

Se käöynnistyshetki siinä starttausvaiheen ensimmäisen puolen sekunnin aikana on " tukkoinen ",kuten aikaisemmin sanoin, starttimoottori ikäänkuin miettii mutta sitten pyörii kohtalaisesti ei villisti ( tilannetta kuvaillakseni noin 5% normaalia laiskemmin  mutta moottori käynnistyy kyllä aika lyhyen starttaushetken jälkeen.
Voiskohan se sittenkin olla niin,että tuo starttimoottori on vaan " paskanen " tai muutoin lähellä " matkansa päätä? "

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.670
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #49 : 21.11.20 - klo:13:15 »
Eli akkujen kapasiteetit identtiset 75 Ampeerituntia (periaatteessa voidaan ottaa yhden ampeeren virtaa 75 tunnin ajan molemmissa. Vähän kuin polttoainesäiliön kokoon verrattava suure).

Uuden maksimivirranantokyky vain hitusen pienempi kuin vanhassa akussa (uutena).

Eli akun tyyppi ihan oikea.

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #50 : 21.11.20 - klo:14:37 »
Niin....... ja näyttää sittenkin myös siltä,että tuo uusi akku kykenee säilyttämään jännitteensä lepäillessään, vaikka se aluksi jo toimittiin " risaksi jo syntyessään " mutta nyt en tiedä, onko se kuitenkin ihan ok vai " vähän risa" ?????
Eihän tässä mitään hätää nöitten kanssa ole mutta kun on tottunut tai ainakin pyrkinyt siihen,että vehkeitten täytyy pelittää kunnolla ja olla kunnossa,kun niitä käyttelen, niin nyt tämä kyllä mieltä painaa,että mistä tuo pieni viivyttely starttauksen alussa mahtaa johtua ???? Kyllähän se niin pitäisi olla,että starttimoottori pyörähtää HETI,kun avaimesta kytkennän startille kääntää ,eikö ? jo aikaisemmin tämänkin aiheen tiimoilla on epäilty starttimoottorin kuntoa, virtalukon pohan kuntoam maajohtojen liitoksien kuntoa jne...... Maajohtojen liitospinnat olen käynyt läpi ,putsannut ja kiristänyt kunnolla jo kesällä mutta virtalukkoa ei ole tutkittu eikä starttimoottorille vielä tehty mitään......... Oitää funtsia ja kerätä voimia....ja päätöstä,että millä reitille kannattais jatkaa vai annanko asian olla ja starttailen niin kauan kuin starttaa ????

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.585
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #51 : 21.11.20 - klo:15:13 »
Onko se auto siis joskus startannut kunnolla?

Poissa Sepittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Vs: Uusi akku menettää vähitellen lataustaan auton seisoessa
« Vastaus #52 : 21.11.20 - klo:16:11 »
On kyllä vuosikausia ja vielä viime keväänkin ja alkukesän ajan, noin kesän puoliväliin saakka ja sitten aloin epäillä, että tuo vanha akku olis jo palvelunsa palvellut ja tilasin uuden akun loppukesästä, kuvitellen että tulee käynnistyksen puolesta huoleton talvi mutta eipä nyt olekaan käymässä niin......... jos ei oikeita " lääkkeitä" löydy.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy