Golf Mk4 vuodelta 2005 kuskin oven lukko-ongelmaa

Aloittaja Sepittäjä, 23.11.20 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Jo ainakin parin talven ajan seuraillut ja kiroilut tuon kuskin oven lukkosysteemin ajoittaisen toimimattomuuden kanssa.
Kesäkausi menee aivan ongelmitta ja kaikki toimii,myös keskuslukitus ( vain avaimella käytettävä).
Kun tulee ensimmäiset muutamankaan pakkasasteen yöt ( tai päivälläkin,jos auto seisoo miinustasteissa päivän), niin kun oven menee avaamaan ja vaikka käöynnistää auton lämpenemään, niin ovipa ei enää napsahdakaan lukkoon vaan jää tuulessa heilumaan saranoittensa varaan. Ja näin käy lähes joka kerta kun ulkoilma jäähtyy plus-asteista miinusten puolelle.
Lukitussysteemin on tähän saakka saanut  toimintakuntoiseksi antamalla auton lämmetä tyhjäkäynnillä riittävän kauan ovi kiinni " pönkättynä."
Toinen konsti, joka on toiminut ,on kuumailmapuhaltimella oven lämmittäminen sekä ulkopuolelta, että sisäpuolelta.Kun aikansa puhaltelee, niin lukkosysteemi jaksaa taas pelittää.
En ole viitsinyt ovea miltään osin vielä purkaa,enkä oven sisälle kurkkia mutta kai sekin on lähiaikoina syytä tehdä. Nyt olis kuitenkin mukava saada lukea mahdollisesti saman kokeneitten ja ongelman poistaneitten kokemukset ja menettelytavat. Miten toiminnan saa taas normaaliksi ? Pärjäähän tämän kanssa näinkin mutta hermoja se kyllä aamutoimien yhteydessä vaatii. Joskus kovilla pakkasilla mainittu ongelma ilmenee myös päivällä esim. kauppareissun yhteydessä jos auto seisoo parkissa pitempään.
Kertokaahan kokemuksia aiheesta, kiitos !

tkp

Varmaan helpoin tapa on ottaa lukkosylinteri irti ja sen reiästä yrittää voidella sitä vipua johon ulkokahvan vaijeri menee lukkomodulissa. Lukkosylinteri lähtee irti kun löysää oven päästä torx-ruuvia, kanta t20/t25? Ã,,lä avaa ruuvia kokonaan vaan sen verran että lukkosylinteri lähtee vetämällä pois paikaltaan.

Jos ei auta niin sitten joutuu varmaan vaihtaan koko lukkomodulin.

Jasca

#2
Ongelman aiheuttaja lienee sama mikä tuon aikakauden Poloissa, Passateissa, Octavioissa jne: ulkokahvalta lähtevä vaijeri. Ajan myötä sen kuoren sisään pääsee kosteutta, ja vaijeri jäätyy kiinni kuoreensa.

Kannattaa vaihtaa/vaihdattaa suoraan uuteen, DIY-voitelulla korkeintaan tilapäinen apu.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Sepittäjä

Molempien vastaajien näökemykset kuulostavat uskottavilta ja loogisilta. Niin arvelen itsekin,että syy voi olla noilla alueilla mitä todennäköisemmin. Voihan siellä itse lukkomodulissakin olla " jäätymisongelmaa ."
Mutta tuo vaijerin uusinta vois olla kohtuullinen toimenpide tehtäväksi itsekin. Löytäisköhän joku helposti oikean tuotenumeron tai alkuperäisnumeron tuolle vaijerille ? Ja mistähän se kannattaisi ostaa ???? ( kun tarttee muutakin ) ???

tkp

Sanoisin kyllä että Golfissa ei ulkokahvan vaijerissa ole kuorta, vaijeri on sellanen 5cm pitkä nysä. Näkyy esim. tuossa videolla kohdassa 9:40

https://www.youtube.com/watch?v=-5txkAvFlOc

Sepittäjä

Joo....tuohan on nysä....... mutta luulenpa,että nuo " pojat" noissa edellisissä viesteissä tarkoittavat sitä ulkokahvan ja sisäpuolisen kahvan välissä olevaa noin puolimetristä vaijeria/kaapelia, jossa näyttää olevan kuori ja kyseinen vaijerihan näkyy tuossa samassa videossa . Lienee vaihdettavissa niin,että ovesta ei välipeltiäkään tarvitse irrottaa ???? Sisä verhoilun kun poistaa ja ulkopuolelta lukkopesän irrottaa, niin kuvista arvioiden vaijerin taitaa saada pois ja uuden paikoilleen vai täytyykö purkaa enemmän  ?

Sepittäjä

Hei, huomasin vasta nyt,että silloin kun ovi nikottelee eikä suljinmekanismi toimi, vaan ovi repsottaa saranoittensa varassa tuulen riepoteltavan, niin MYÖS TUO OVEN ALAREUNASSA SIJAITSEVA KURAVALO PALAA. Sammuu kyllä heti kun mekanismi alkaa lämmittämisen jälkeen taas toimia ja oven sulkee. Aiheuttaako tämä asioista tietävien mielessä lisää epäilyksen kohteita ja ongelman mahdollisia syitä ?

Juzu84

Lukkomoduuli vaihtoon ja ongelma korjaantuu sen enempiä vatuloimatta.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Kamraatti

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 03.12.20 - klo:15:30
Lukkomoduuli vaihtoon ja ongelma korjaantuu sen enempiä vatuloimatta.

Juuri näin. Vaihto ei ole kovinkaan paha homma.

Sepittäjä

" Juuri näin "... jne.....
Uskon kyllä,että Juzu84 tekemä ehdotus , jota Kamraatti kannattaa, on varmaan se ihan varma konsti saada systeemi taas tomimaan,eikä tarttis sen enempää vatuloida.
Olen pari vuotta sitten moduulin vaihtanut, joten kokemksen perusteella olan samaa mieltä,että ei paha homma, jos on kesäkeli tai lämmin talli tai edes talli.
Kuitenkin myös hiukan toisesta näkökulmasta asuaa tarkastellessa yritän kuitenkin vatuloida sen verran,että jos kokemuksesta joku osaa sanoa, missä kohdassa laitteissa on se viallinen komponentti tai muu syy, joka tuon ongelman aiheuttaa. Tilanne kiinnostaa " tekniikan miestä ", koska sulana ollessaan laitteisto toimii ongelmitta, joten kovin rikki se ei voi olla,eihän ??? Jos / kun vaihdan moduulin, niin miten korjaan sen jälkeen tuon nyt silloin tällöin jumiutuvan autossa paikoillaan olevan moduulin ( tai siihen liittyvät  osat ) ? Korjaus siis sitten kun laite on pöydällä........ Tilanne kiinnostaa TEKNISESTIKIN ( ei ainostaan se,että kunhan saa taas lukkotoiminnan palautumaan ). Kertokaahan taas te, jotka tiedätte ! Kiitos !

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy