Xenonien ballasti - tarvike vai marmori?

Aloittaja boitse, 29.10.20 - klo:23:22

« edellinen - seuraava »

boitse

Ehtoota,

-09 Tiguanin vänkärinpuolen ballasti taitaa olla tiensä päässä kun pitkä ei syty vaikka polttimotkin on jo kertaalleen vaihdettu. Puolikkaat toimii moitteetta.
Orkkis-ballastin hintalappu on muikeat 200-300,, tarvikkeena myyvät alk. 55,. Säästänkö väärässä paikassa jos ostan halvan?

Kiitos!

boitse

Eikö kellään ole kokemuksia tarvikeballasteista..?

Lainaus käyttäjältä: boitse - 29.10.20 - klo:23:22
Ehtoota,

-09 Tiguanin vänkärinpuolen ballasti taitaa olla tiensä päässä kun pitkä ei syty vaikka polttimotkin on jo kertaalleen vaihdettu. Puolikkaat toimii moitteetta.
Orkkis-ballastin hintalappu on muikeat 200-300,, tarvikkeena myyvät alk. 55,. Säästänkö väärässä paikassa jos ostan halvan?

Kiitos!

o.b.

Laita linkkiä/vinkkiä, mitä tarvike-ballastia olet harkinnut. Niissä on isoja eroja valmistajasta riippuen.

Hella ja Valeo valmistaa myös tarvikeosia ja ne on ihan samoja kuin merkkarin myymät 8)

ConD

Jos autossa on orkkis-bi-xenonit, niin ballastin uusiminen tilanteessa jossa lähivalo toimii hyvin mutta pitkä ei, on sulaa hulluutta.

Tigun ajovaloumpiossa on yksi (1) polttimo, joka siis palaa, jos lyhyet pelaa. Pitkille vaihtaessa sinne ei syty mitään toista polttimoa, vaan kuvion muutos tehdään varjostinläppää siirtämällä polttimon ja linssin välillä.

Syypäitä vikaan voi olla johdotus, tuo varjostinsolenidi tai AFS ohjainlaite, mutta vikatilanteessa aloittaisin vikakoodinlukuhommilla ennemmin kuin rahan tuhlauksella.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

boitse

Tämä oli hyvä tieto - kiitos. Tuo toimintalogiikka ei manuaalista oikein auennut.

Lainaus käyttäjältä: ConD - 07.11.20 - klo:00:04
Jos autossa on orkkis-bi-xenonit, niin ballastin uusiminen tilanteessa jossa lähivalo toimii hyvin mutta pitkä ei, on sulaa hulluutta.

Tigun ajovaloumpiossa on yksi (1) polttimo, joka siis palaa, jos lyhyet pelaa. Pitkille vaihtaessa sinne ei syty mitään toista polttimoa, vaan kuvion muutos tehdään varjostinläppää siirtämällä polttimon ja linssin välillä.

Syypäitä vikaan voi olla johdotus, tuo varjostinsolenidi tai AFS ohjainlaite, mutta vikatilanteessa aloittaisin vikakoodinlukuhommilla ennemmin kuin rahan tuhlauksella.

boitse

Oikeaan osuit - vikakoodi 02499, Electrical fault in circuit: Right low beam headlamp reflector motor
Eli tuon sielunelämään tutustumaan seuraavaksi. Vinkkejä otetaan edelleen nöyrän kiitollisena vastaan...

Lainaus käyttäjältä: ConD - 07.11.20 - klo:00:04
Jos autossa on orkkis-bi-xenonit, niin ballastin uusiminen tilanteessa jossa lähivalo toimii hyvin mutta pitkä ei, on sulaa hulluutta.

Tigun ajovaloumpiossa on yksi (1) polttimo, joka siis palaa, jos lyhyet pelaa. Pitkille vaihtaessa sinne ei syty mitään toista polttimoa, vaan kuvion muutos tehdään varjostinläppää siirtämällä polttimon ja linssin välillä.

Syypäitä vikaan voi olla johdotus, tuo varjostinsolenidi tai AFS ohjainlaite, mutta vikatilanteessa aloittaisin vikakoodinlukuhommilla ennemmin kuin rahan tuhlauksella.

ConD

Noniin, tuo varjostinläpän moottori on seurannassa eli siellä ei tarvi olla kuin johto poikki tai huono liitos niin se jo vaikuttaa.

Mittaa suosiolla oikean umpion johtosarjan liittimestä umpiolta tuleeko sinne (pin 11 muistaakseni) pitkille laitettaessa virtaa. Tähän pitänee olla erittäin pienipiikkinen koetinkynä, jolla saat lamputettua tuon valon. Liitintä ei irti voi oikeen ottaa lamputtamiseen, kun ohjainlaite sen huomaa ja katkoo virrat kokonaan. Jos virta tulee umpiolle asti, eikä liittimessä ole hapettumaa niin se umpion sisäinen ongelma onkin jo työläämpi korjata. Vaatii melkeen jo umpion irroittelua. Umpion purkaminen ei sitten olekaan ihan helppoa.

JOS asia rupeaa ahdistamaan, niin aiemmin pohditun ballastin sijaan tästä lähtisi uusi umpio jotakuinkin järkevään rahaan josa tuo umpion sisäinen maailma uusiutuu. Mutta ennen uusimista mittaisin tuon pitkän herätteen tarkasti.

https://www.autodoc.fi/hella/932534

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

boitse

Kiitos- tsekkaan tuon johdotuksen!

Lainaus käyttäjältä: ConD - 08.11.20 - klo:11:09
Noniin, tuo varjostinläpän moottori on seurannassa eli siellä ei tarvi olla kuin johto poikki tai huono liitos niin se jo vaikuttaa.

Mittaa suosiolla oikean umpion johtosarjan liittimestä umpiolta tuleeko sinne (pin 11 muistaakseni) pitkille laitettaessa virtaa. Tähän pitänee olla erittäin pienipiikkinen koetinkynä, jolla saat lamputettua tuon valon. Liitintä ei irti voi oikeen ottaa lamputtamiseen, kun ohjainlaite sen huomaa ja katkoo virrat kokonaan. Jos virta tulee umpiolle asti, eikä liittimessä ole hapettumaa niin se umpion sisäinen ongelma onkin jo työläämpi korjata. Vaatii melkeen jo umpion irroittelua. Umpion purkaminen ei sitten olekaan ihan helppoa.

JOS asia rupeaa ahdistamaan, niin aiemmin pohditun ballastin sijaan tästä lähtisi uusi umpio jotakuinkin järkevään rahaan josa tuo umpion sisäinen maailma uusiutuu. Mutta ennen uusimista mittaisin tuon pitkän herätteen tarkasti.

https://www.autodoc.fi/hella/932534

boitse

Olipahan työläs mitattava, mutta liittimestä löytyi 12V eli ongelma on ilmeisesti umpion sisällä. Kuinka iso homma tuo umpion irroitus (puskurin irroituksineen) mahtaa olla? Pelkkiä ruuveja vai vai vaatiiko erikoistyökaluja?

ConD

Ei se umpion irroitus mitään erikoistiedettä ole tai kummempia työkaluja vaadi kuin torxeja. Mutta siellä puskurin kuoren alla on ruuvit, mitkä pitää saada irti, jos umpion käteensä haluaa ja osa puskuria kiinni pitävistä ruuveista on vähän piilossakin mm. sisälokasuojan takana ja auton alla.

Kannattaa kuitenkin katsoa pääseekö umpion sisälle näkemään miten hyvin ilman irroitteluakin. Sitten tutustuu hieman auttaako Passat-veljien opit yhtään saman ikäluokan Tiguaniin:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47011.0
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

boitse

Kiitos - takaisin tallille siis  :D

ps. vähänkö hymyilytti tuon Passat-threadin aloittajan kommentit... en voisi enempää olla samaa mieltä  ;D

”Pitkät on aivan pelkkä vitsi, korkeintaan kuusen latvat valaistuvat vähän enemmän.”
”Kesällä kun auton ostin niin ei tullut mieleenkään että voisi noin paskat valot olla.”

o.b.

Jep, aivan kököt valot. Lainasin naapurin autoa (Q3 Quattro) kun piti hakea trailerilla yksi auto. Lähivalot ok, mutta kaukovaloista puuttui se keila, joka valaisee tien kauempana.

Ei jatkoon ;D

boitse

#12
Sen verran rupesi ahdistamaan että tilasin Autodocista uuden umpion, black friday- (tai muuten vaan ale-) hintaan alle 300,. ErWinin sivuilta imppasin manuaalit, heti kun paketti on kotona alkaa purkuhommat. ErWinin ohjeissa ei tarvinnut irroittaa ”ylimääräistä” kuin grilli, katotaan meneekö oikeasti noin helposti. Ja kun hommiin kerran ruvetaan, tilasin kostoksi vielä BF-kinkereillä Striker 560-ledbarin Tigun keulalle, kohta pitäisi lopultakin nähdä eteensä!
Kiitos ConD vinkeistä!

Lainaus käyttäjältä: ConD - 08.11.20 - klo:11:09
Noniin, tuo varjostinläpän moottori on seurannassa eli siellä ei tarvi olla kuin johto poikki tai huono liitos niin se jo vaikuttaa.

Mittaa suosiolla oikean umpion johtosarjan liittimestä umpiolta tuleeko sinne (pin 11 muistaakseni) pitkille laitettaessa virtaa. Tähän pitänee olla erittäin pienipiikkinen koetinkynä, jolla saat lamputettua tuon valon. Liitintä ei irti voi oikeen ottaa lamputtamiseen, kun ohjainlaite sen huomaa ja katkoo virrat kokonaan. Jos virta tulee umpiolle asti, eikä liittimessä ole hapettumaa niin se umpion sisäinen ongelma onkin jo työläämpi korjata. Vaatii melkeen jo umpion irroittelua. Umpion purkaminen ei sitten olekaan ihan helppoa.

JOS asia rupeaa ahdistamaan, niin aiemmin pohditun ballastin sijaan tästä lähtisi uusi umpio jotakuinkin järkevään rahaan josa tuo umpion sisäinen maailma uusiutuu. Mutta ennen uusimista mittaisin tuon pitkän herätteen tarkasti.

https://www.autodoc.fi/hella/932534

boitse

Noniin, projekti maalissa. Vika oli tosiaan umpion sisällä, viimeisestä liittimestä ennen solenoidia oli johto irti. Palikka oli niin syvällä umpiossa ettei ollut mitään mahiksia saada sitä irti/esille, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tökätä johto takaisin liittimen ja valuttaa pikaliimaa päälle. Katotaan kauan kestää, nyt ainakin toimii.
Autodocin umpiolle otin onneksi 200vrk palautusoikeuden, odottelee nyt hetken tuossa back-up-laitteena. Umpio lähti nätisti irti ilman puskurin irroitusta, ErWinin manuaalit on todella hyviä. Vielä kun niihin saisi kaaviokuvat eri järjestelmistä niin olisivat ihan täydelliset.
Lopuksi laitoin vielä Strikerin keulalle, heräte hetken empimisen jälkeen rosvolla solenoidin johdosta ja johdot nippuun. Nyt näkee  ;D
Kiitokset foorumille avusta, virtuaalinen tuoppi jouluolutta kaikille!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy