Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Tos®

Automaattisäätöä ei saisi sörkkiä ilman testerillä ensin tehtävää perussäätöä, näin on ollut 20 vuotta xenonienkin kanssa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jjpl

Onko kukaan vaihtanut takajarrupaloja ja -levyjä? Antoivat hyvin suolaisen hinnan merkkiliikkeestä, joten houkuttelisi kyllä rempata itse.

Onko suosituksia bt palikasta ja sovelluksesta, joilla saisi kytkettyä sähköisen pysäköintijarrun pois päältä männän puristamista varten?
Osat motonetistä vai muualta?

Iro

AK24.fi ja Aeromotors.fi ovat edullisia ja luotettavia paikkoja tilata.

TRW:n levyjä ja paloja olen itse viimeaikoina asennellut.

Youtubesta löytyy patterikikka satulan moottorin käyttöön jos ei muuta ole käytettävissä.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

jaston

Tuo Cupran osio sen verran hiljainen niin kysytään suoraan täältä.
Onko kokemusta mikä alkaa huutamaan konehuoneessa, kuulostaen kun auto kävisi korkeaa tyhjäkäyntiä, kun laittaa auton lataukseen?

Tänään teki ensimmäisen kerran, kun laitoin laturiin heti ajon jälkeen akku lähes tyhjänä. Olin ajanut hybrid tilassa moottorilla ennen sammuttamista.

Ihmettelin eteisessä kuka alkoi kompuraa käyttämään ulkona, kunnes avasin oven ja tajusin että Formentor se siellä huutaa "kierrokset ylhäällä"...  :o

Virrat pois laturista ja hiljeni samantien...olipahan taas kokemus.
Octavia 1.4 TSI -13  -> Octavia 1.0 TSI -17  -> Octavia 2.0 TSI RS 230 -18  ->          Formentor VZ 1.4 PHEV -22

sahkari68

Tuli homattua tuollainen 21vm 67thkm ajettu niin muutamia kysymyksiä.

Voinko luoda seat appiin vaimolle oman tilin vai miten vai riittääkö että autoon luon?

Missä sijaitsee 12v akku?

Mikä on paras asetus taloudelliselle kulutukselle, nyt on eco asetus.

Paljon on valikoita ja kellon ajan asetusta hain hetken aikaa kun oli väärässä ajassa.

svc

"Voinko luoda seat appiin vaimolle oman tilin vai miten vai riittääkö että autoon luon?"
Oman tilin suurin hyöty on joidenkin omien asetusten ja radion suosikkikanavien tallennus. Meillä mennään yhdellä tilillä'

"Missä sijaitsee 12v akku?"
Tavaratilassa vasemmassa reunassa maton alla. Kotelon kansi on kiinni useammalla ruuvilla

"Mikä on paras asetus taloudelliselle kulutukselle, nyt on eco asetus."
Riippuu matkasta. ECO ajattaa mahdollisimman paljon sähköllä Paras lyhyillä matkoilla (<10 km), Sport maksimoi suorituskyvun ja Normal on sillä välillä.


Pitäähän miehellä leluja olla.
Citroen C5 HDi -11, Seat Leon eHybrid -21

sahkari68

Oletteko laittanut noita öljypohjalämmittimiä kun ei kyllä viittisi -20 pakkasessa lähteä liikkeelle kylmällä moottorilla

maasika

Tulipa viikonloppuna vaihdettua Arona tällaiseen vajaa 60tkm rullattuun 21-vuoden eHybrid Leoniin. Pari päivää nyt ihmetellyt ja ihastellut auton ominaisuuksia. Ensimmäinen patteriauto meikäläisten taloudessa.. Autosta ei oltu nollattu pääkäyttäjää / muita tietoja, oli oma hommansa saada itsensä auton pääkäyttäjäksi ja vanha omistaja poistettua. Connectin hommasin heti ja ehkä pieni tietosuojabugi tuli tässä vaiheessa eteen kun sovellukseen kirjautuessani (oletettavasti) auton vanhan omistajan kotiosoite näkyi hetken aikaa sovelluksen paikkatiedoissa.. Päivittyi kyllä nopeasti pois..

MUTTA Adaptiivinen oli kyllä erittäin mukava motarilla! Lataushommista nousi heti muutama juttu mieleen. Ajelin eilen S-kaupan pihaan lataamaan autoa kauppareissun ajaksi ja ihmetyksekseni lauriin auton kytkettyäni latausvirta näytti puhdasta nollaa. Ei lähtenyt lataamaan vaikka mitä yritin. Sitten vasta kaupasta poistuessani tajusin että oli viikkoajastin päällä, auto siis olisi oletettavasti alkanut ladata vasta yöllä (kun viikkoajastimeen laitettu arkipäivien lähtöajaksi 7.15).

No ajelin kotiin ja löin auton yöksi lämpimään talliin töpselin päähän. Aamulla akussa olikin 100%.

Lähdin E-Modella ajelemaan ja huomasin hetken päästä että moottori hörähti käymään. E-Modea ei pystynyt valitsemaan vaan Hybrid oli pakotettuna. Vaikka akussa oli 100%. Onko tämä normaalia käytöstä? Ajotilaksi oli valittu ECO. Vähän tämä auton sielunelämä vaatii vielä opiskelua. Mutta oikein pätevältä peliltä vaikuttaa.

minom

Lainaus käyttäjältä: maasika - 03.02.25 - klo:11:05Tulipa viikonloppuna vaihdettua Arona tällaiseen vajaa 60tkm rullattuun 21-vuoden eHybrid Leoniin. Pari päivää nyt ihmetellyt ja ihastellut auton ominaisuuksia. Ensimmäinen patteriauto meikäläisten taloudessa.. Autosta ei oltu nollattu pääkäyttäjää / muita tietoja, oli oma hommansa saada itsensä auton pääkäyttäjäksi ja vanha omistaja poistettua. Connectin hommasin heti ja ehkä pieni tietosuojabugi tuli tässä vaiheessa eteen kun sovellukseen kirjautuessani (oletettavasti) auton vanhan omistajan kotiosoite näkyi hetken aikaa sovelluksen paikkatiedoissa.. Päivittyi kyllä nopeasti pois..

MUTTA Adaptiivinen oli kyllä erittäin mukava motarilla! Lataushommista nousi heti muutama juttu mieleen. Ajelin eilen S-kaupan pihaan lataamaan autoa kauppareissun ajaksi ja ihmetyksekseni lauriin auton kytkettyäni latausvirta näytti puhdasta nollaa. Ei lähtenyt lataamaan vaikka mitä yritin. Sitten vasta kaupasta poistuessani tajusin että oli viikkoajastin päällä, auto siis olisi oletettavasti alkanut ladata vasta yöllä (kun viikkoajastimeen laitettu arkipäivien lähtöajaksi 7.15).

No ajelin kotiin ja löin auton yöksi lämpimään talliin töpselin päähän. Aamulla akussa olikin 100%.

Lähdin E-Modella ajelemaan ja huomasin hetken päästä että moottori hörähti käymään. E-Modea ei pystynyt valitsemaan vaan Hybrid oli pakotettuna. Vaikka akussa oli 100%. Onko tämä normaalia käytöstä? Ajotilaksi oli valittu ECO. Vähän tämä auton sielunelämä vaatii vielä opiskelua. Mutta oikein pätevältä peliltä vaikuttaa.

Välillä auto ajattaa väkisin polttomoottorilla. Itsellä tuota tapahtuu noin ~parin viikon välein.
Jos käytät sitä mittaristoa missä on kierrosluku- ja nopeusmittarit näkyvillä, niin vasemmalla alhaalla näkyy kiinteä sininenpalkki + palkki sähkönkulutuksesta. Tästä näkymästä näet helposti, että jos pyydät tehoja enemmän kuin mitä sininen palkki on, niin polttomoottori hörähtää käyntiin.

Vakkari on kyllä hyvä ja se eniten etäisyyttä tarjoava vaihtoehto toimii hyvin Suomessa talvioloissakin. Ei aja liian lähellä ainakaan. Vakkariin vinkkinä että + ja - painikkeiden yläpuolisilla painikkeilla voi vaihtaa nopeutta +-1 portaissa. Toinen oli RES painike ja toista en muista...

hece

Lainaus käyttäjältä: maasika - 03.02.25 - klo:11:05Lähdin E-Modella ajelemaan ja huomasin hetken päästä että moottori hörähti käymään. E-Modea ei pystynyt valitsemaan vaan Hybrid oli pakotettuna. Vaikka akussa oli 100%. Onko tämä normaalia käytöstä? Ajotilaksi oli valittu ECO. Vähän tämä auton sielunelämä vaatii vielä opiskelua. Mutta oikein pätevältä peliltä vaikuttaa.
Octaviasta sanotaan https://www.skodamagazine.fi/taloudellista-mukavuutta/ :
"Ajaja voi halutessaan vaikuttaa auton kulutukseen ja sähkön hyödyntämiseen ajotilan valinnalla. E-MODE -asetuksella auto toimii alusta alkaen pelkästään sähköllä. E-MODE -asetus on oletuksena päällä aina, kun auto käynnistetään edellyttäen, että ajoakussa on riittävästi varausta. Polttomoottori puuttuu peliin, jos esimerkiksi ulkolämpötila laskee alle -10 asteen tai kaasupoljin painetaan kokonaan pohjaan (kickdown-toiminto)."

Tosin, onkohan kyseessä akun lämpötila vai ulkolämpötila? Ja kuten mainittua, tehoa voi akun lämpötilasta tai varausasteesta johtuen olla alle 100% jolloin jo ennen kick-downia polttomoottori lähtee päälle. Akun lämpötilaan voi vaikuttaa ajoittamalla latauksen aikaa ennen lähtöä.

maasika

Lainaus käyttäjältä: hece - 03.02.25 - klo:14:51Octaviasta sanotaan https://www.skodamagazine.fi/taloudellista-mukavuutta/ :
"Ajaja voi halutessaan vaikuttaa auton kulutukseen ja sähkön hyödyntämiseen ajotilan valinnalla. E-MODE -asetuksella auto toimii alusta alkaen pelkästään sähköllä. E-MODE -asetus on oletuksena päällä aina, kun auto käynnistetään edellyttäen, että ajoakussa on riittävästi varausta. Polttomoottori puuttuu peliin, jos esimerkiksi ulkolämpötila laskee alle -10 asteen tai kaasupoljin painetaan kokonaan pohjaan (kickdown-toiminto)."

Tosin, onkohan kyseessä akun lämpötila vai ulkolämpötila? Ja kuten mainittua, tehoa voi akun lämpötilasta tai varausasteesta johtuen olla alle 100% jolloin jo ennen kick-downia polttomoottori lähtee päälle. Akun lämpötilaan voi vaikuttaa ajoittamalla latauksen aikaa ennen lähtöä.

Taas oli auto lämpimässä tallissa latautumassa yön yli ja lähdin aamulla sähköllä ajelemaan töihin. Nyt ei hörähtänyt kone käymään kertaakaan vaan pääsin sähköllä koko matkan. Olin kuitenkin juuri lauantaina ajanut 300km hybrid-modella autokaupalta kotio, niin sikäli tuo eilinen hybrid-moden pakotus ihmetytti. Mutta, seuraillaan käytöstä.

Connect-sovelluksesta olen lukenut että bugittelee, ja niinhän se välillä tekee. Sen ilmoittamat lukemat tuntuu myös olevan välillä tuulesta temmattuja. Esim tänä aamuna kun autossa oli 100% latinkia, näytti sovellus toimintamatkaksi sähköllä 13km.. Kuitenkin kun autoon istahdin, näytti auto sen 40km.. Lisäksi sovelluksessa oli oranssin varoituskolmion saattelemana huonosti suomennettu teksti tyyliin: "Latauskaapeli katki, lataus ei mahdollinen".. Tuo kyllä poistui heti kun näkymän päivitti.

Mites tuo hidas lataus, käyttääkö ihmiset sitä? Sanotaan parantavan akun käyttöikää. Omassa tallissa kun yön yli latailee niin eipä sen väliä montako tuntia menee kunhan aamulla on ladannut.








svc

Lainaus käyttäjältä: maasika - 04.02.25 - klo:12:10Mites tuo hidas lataus, käyttääkö ihmiset sitä? Sanotaan parantavan akun käyttöikää. Omassa tallissa kun yön yli latailee niin eipä sen väliä montako tuntia menee kunhan aamulla on ladannut.
Hidaslataus lataa 5A virralla, eli n. 1,2kW teholla. Tyhjästä täyteen menee reilu kahdeksan tuntia. Kannattaa käyttää, jos mahdollista.

Lämmitys ottaa sitten tarvittaessa tuon päälle vielä maksimissaan 2,5kW, eli 11A

Yhteensä juurikin auton laturin mitoitusvirta, eli 16A
Pitäähän miehellä leluja olla.
Citroen C5 HDi -11, Seat Leon eHybrid -21

maasika

No nyt tuli taas tämä virheilmoitus sovellukseen. Mitähän mahtaa käytännössä tarkoittaa?


Jultsu

oksennus tulee suuhun kun katsoo tuota käyttöliittymää ja tekstiselitteiden käännöksiä näin ummikkona, käsittämätöntä paskaa tämän kokoiselta firmalta.

mitähän noissa lukisi jos vaihdat kieleksi englannin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.02.25 - klo:09:21oksennus tulee suuhun kun katsoo tuota käyttöliittymää ja tekstiselitteiden käännöksiä näin ummikkona, käsittämätöntä paskaa tämän kokoiselta firmalta.

mitähän noissa lukisi jos vaihdat kieleksi englannin?

Jaa meinaatko ettet usko että latauskaapeli on ensin nipsaistu voimapihdeillä poikki jonka jälkeen se on kuorittu jotta saadaan metalli esiin tai vastaavaa?

Ja sen voisi sinänsä tehdäkin koska kaapelilla ei ole mitään käyttöä kun auto ei pysty ottamaan latausta vastaan?
--------------------------------------------------------------------------
Joo, tuo on kyllä kieltämättä surkea esitys.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.02.25 - klo:09:21mitähän noissa lukisi jos vaihdat kieleksi englannin?

Oliskohan jotain että "Plug disconnected and power not available"? Jos tuo nyt on samaa dataa mitä ID sarjalaisten pilvessä, niin siellä on oma kenttä joka kertoo että onko plugi kiinni vai ei, sitten toinen joka kertoo että saako töpselistä sähköä vaiko ei.

svc

Näin se on englanniksi:

https://1drv.ms/i/s!Anf-S1-OTYY7joUDJM6rYOZqtw9gZw?e=opyiIv

EDIT: Hotlink ei näköjään toimi OneDrivestä

Changing cable: Disconnected and unlocked
External power: unavailable
Pitäähän miehellä leluja olla.
Citroen C5 HDi -11, Seat Leon eHybrid -21

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: svc - 06.02.25 - klo:09:56Näin se on englanniksi:

https://1drv.ms/i/s!Anf-S1-OTYY7joUDJM6rYOZqtw9gZw?e=opyiIv

EDIT: Hotlink ei näköjään toimi OneDrivestä

Changing cable: Disconnected and unlocked
External power: unavailable

Pitäiskö kuitenkin olla charging cable?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

svc

No hö. Pitäisi olla. Pahuksen autocorrect.
Pitäähän miehellä leluja olla.
Citroen C5 HDi -11, Seat Leon eHybrid -21

maasika

No tuo englannin kielinen teksti käy järkeensä. Siis lauseena. Sikäli ei käy järkeensä kun auto ei ole ollut latausjohdon päässä ko virheilmoituksen aikana..

Eilen tuli latauskaapelin kytkemisen jälkeen näyttöön viesti "Lataus ei mahdollista, ota yhteys korjaamoon". Käytin kaapelin irti ja kytkin takaisin ja tämän jälkeen toimi ok. Jotain häikkää tuossa liittimessä, siis auton päässä, tuntuu olevan..

Lisäksi tänään töihin lähtiessä huomasin että peruutuskameran kuva oli sumea ja punertava. Ei näkynyt oikein mitään. Ajattelin että oli vain likainen ja menin katsomaan, niin sieltähän puuttui koko kamera! Pudonnut ilmeisesti matkalla jonnekin. Googlettelin asiaa ja ilmeisen yleinen vaiva, lienee menevän takuuseen?

Auton tosiaan hain vasta viime lauantaina joten jos ei takuuseen niin myyjäliikkeen piikkiin nämä korjaukset. On tämä niin ihanaa, kolmas Seatti putkeen ja kaikissa omat murheensa. Luulin että se Saabismi on sairaus  ;D

mikama83

Joo menee peruutuskamera takuuseen. Mulle vaihdettiin viime syksynä jo kolmannen kerran se uuteen.

svc

Lainaus käyttäjältä: maasika - 06.02.25 - klo:10:32Luulin että se Saabismi on sairaus  ;D
Ei se ole sairaus. Jos olisi, niin Kela korvaisi lääkkeet.
Pitäähän miehellä leluja olla.
Citroen C5 HDi -11, Seat Leon eHybrid -21

sahkari68

Onko muilla ongelmia tuon latausluukun lukituksen kanssa näin pakkasella?

Paze

Ihan sysipaska tuo latausluukun lukitus, aste pakkasta niin ei aukea. CRC, WD40 ja mitä näitä nyt on testailtu mutta eipä tuo tunnu toimivan...

sahkari68

Lainaus käyttäjältä: Paze - 09.02.25 - klo:01:05Ihan sysipaska tuo latausluukun lukitus, aste pakkasta niin ei aukea. CRC, WD40 ja mitä näitä nyt on testailtu mutta eipä tuo tunnu toimivan...

Jätötkö luukun auki talvella vai miten ratkaissut ongelman?

minom

Lainaus käyttäjältä: sahkari68 - 09.02.25 - klo:08:02Jätötkö luukun auki talvella vai miten ratkaissut ongelman?
Olen ajanut luukku auki. Painan sen tapin pohjaan ja annan olla siellä. Jos ei ole lämmintä tallia tai katosta käytössä koko ajan niin luukkua ei voi käyttää.

jhenrui

Lainaus käyttäjältä: sahkari68 - 09.02.25 - klo:08:02Jätötkö luukun auki talvella vai miten ratkaissut ongelman?
Mä oon kans huomannut saman ja ajan luukku auki, painaa vaan sen napin pohjaan niin saa luukun "melkeen" kiinni.

Onko muilla ongelmia appin etälämmityksen kanssa? Mulla ei toimi ajastuksella eikä "suorana". Lataus toimii ajastuksella sekä suoraan.

Paze

Lainaus käyttäjältä: sahkari68 - 09.02.25 - klo:08:02Jätötkö luukun auki talvella vai miten ratkaissut ongelman?

Nappula pohjassa ja luukku auki, en ole muuta vielä keksinyt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy