Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Yaffa0

#2160
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 11.07.23 - klo:13:06
Sama kokemus. Arvuuta Autovexissä tai Baanassa. Kävin eilen myymässä autoni Autovexin huutokaupan viidestä tarjouksesta korkeimman tarjouksen tehneelle. Huutokaupan päättymisen jälkeen sain vielä neuvoteltua hintaa 600, ylöspäin. Myyntihinta oli 1700, enemmän kuin vaihtohyvitys MG4 Luxuryyn, jota nyt odotan saapuvaksi ruotsista suomeen.

MG:n kiinalainen valmistaja, valtionyhtiö SAIC Motors tekee kiinteää yhteistyötä VW:n kanssa, jopa niin että ID3:sta myy kiinassa SAIC Volkswagen. MG4:een laitan talvirenkaisiin 17" Skoda Superbin vanteet, kaikki muut speksit on just samat paitsi ET49 kun speksi 51. Tuolla 2mm ulommas asentumisella ei oo vaikutusta.

Leon ST phev:n kanssa taival siis päättyi, ihan hyvä auto oli. Bensaa meni 72tkm:n matkalla keskim. 3,0L/100km ja sähköä 10,5kWh/100km (sähkön kulutus bensan kulutukseksi muutettuna minun sähkön hinnalla n. 0,8L/100km). Arvioin, että bensa-ajua tuli n. 40tkm ja sähköllä loput 32tkm.

Jääkää Hyvästi! Nämä on jäähyväiset.

Kaikkea hyvää jatkossa ja onnea MG:n kanssa, vilpittömästi. Oma ego ei taivu kiinalaisiin juttuihin.  Paljonhan VAG:kin on sinne valmistusta siirtänyt, mm. uusi Cupra Terramar tulee sieltä. Jää diktatuurin tuotteet minulta boikottiin. Leonilla on vielä vuosia edessä. Nyt mittarissa vajaat 25 tkm, takuuta jäljellä 3,5 vuotta. Pääosin tyytyväinen. Tietysti jos tämä tulee vielä Cuprana tuplasti isommalla akulla ja DC-latauksella, niin voisi ehkä kiinnostaa...
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lerppu86

Heissan, kaikki uudet ja vanhat foorumilaiset!

Olen vuoden ajan taittanut matkaani FR PHEV:llä ja auto on palvellut tehtävässään hyvin, until now...

Käytin autoni huollossa merkkiliikkeessä K-autolla jossa sille tehtiin avoinna olleet laadun parannus kampanjan työt. Auto oli vetänyt päivityksen yhteydessä täydelliset jumit ja elonmerkit olivat hävinneet täysin.

Pään raapiminen jatkui tänään maanantaina. Iltapäivällä minulle saapui viesti että auto on valmis noudettavaksi.

Pikaisella tarkastelulla havaittu seuraavia puutteita/ vikoja:

- FR malliin kuuluva ajotilan valitsin (eco, normal, sport, invididual) kadonnut järjestelmästä täysin!

- e-mode/ hybrid tila pysyy harmaana, eikä voi käyttää. Ei anna myöskään nostaa ajoakun varaustilaa polttomoottorin avulla.

- Auto ajaa ajoakun tyhjäksi eikä ymmärrä pitää matalinta säädettyä varaustasoa yllä. Asetuksen vaihtaminen esim 20-50% välillä ei vaikuta järjestelmän toimintaan milläänlailla.

- navigaattori kadonnut järjestelmästä, kuvake löytyy mutta navi ei toimi/ käynnisty.

- android auto ei toimi/ ole käytettävissä

- vakionopeussäädin kadonnut, ei toimi. Vakionopeussäätimen tilalla nopeuden rajoitin?!?

-adaptiivinen vakionopeussäädin ei luonnollisesti toimi. Auto ei myöskään tunnista edellä ajavaa autoa.

- liikennemerkkien tunnistus kadonnut kokonaan, ei toimi

Seuraava kristallipallo aika varattu ensi viikon maanantaille.

Onko muilla tapahtunut vastaavaa? Vai olenko tässäkin/ tälläkin kertaa erityistapaus!  >:(

Tos®

Normaalia (maanantai) huollon toimintaa, ovat unohtaneet auton varusteet palauttaa päivityksien jälkeen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lerppu86

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.07.23 - klo:21:06
Normaalia (maanantai) huollon toimintaa, ovat unohtaneet auton varusteet palauttaa päivityksien jälkeen.

Niin, normaalia tai ei mutta sitä en tiedä kenen mielestä auto oli "valmis" luovutettavaksi. Ajatteliko ne että joku tonttu siellä on vastaanottamassa kuitenkin eikä ymmärrä kysellä puutteiden päälle.  ::)

mikama83

Samanlaisena tuli viime syksynä minun auto päivityksestä. Tiskillä sanottiin että ei kannata nyt paljon ajaa tuolla autolla ;D Jonkun ohjausyksikön ne joutui sitten tilaamaan ja vaihtamaan ja sitten vasta sai sen päivityksen läpi. Itse asiassa tällä hetkellä mun auto parhaillaan taas ohjelmistopäivityksessä ja jännityksellä odotan meneekö nyt kaikki hyvin.

Lerppu86

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 18.07.23 - klo:10:32
Samanlaisena tuli viime syksynä minun auto päivityksestä. Tiskillä sanottiin että ei kannata nyt paljon ajaa tuolla autolla ;D Jonkun ohjausyksikön ne joutui sitten tilaamaan ja vaihtamaan ja sitten vasta sai sen päivityksen läpi. Itse asiassa tällä hetkellä mun auto parhaillaan taas ohjelmistopäivityksessä ja jännityksellä odotan meneekö nyt kaikki hyvin.

Juurikin tätä asiaa itsekin eilen illalla vielä pähkäilin. Korkeajännite akku jos syystä tai toisesta menee syväpurkaustilaan niin luulisi sen myös vaikuttavan akun ikään negatiivisesti. Tällä hetkellä ajoakkuun saa virtaa ainoastaan piuhalla. Lyön nämä tapahtumat kyllä kirjoihin ja kansiin, jos joskus järjestelmästä rikkoutuu jotain niin maksaja löytyy.

Välillä kaikki ei mene aivan käsikirjoituksen mukaan, se on selvää. Mutta marmoritiskillä heti kaveri alkoi syyttämään kokemattomampaa mekaanikkoa tapahtuneesta. Minusta ei ole oikein alkaa etsiä syyllisiä, se ei tuo asialle yhtään lisäarvoa. Tärkeämpää on säilyttää asiakaskokemus ja pahoitella että nyt valitettavasti kävi näin. Tärkeää on, kuinka siitä eteenpäin jälkipyykki hoidetaan.

K-auton tapauksessa asia meni viime perjantaina mutkattomasti. Minulle annettiin tuliterä ID4 ajoon jolla köröteltiin viikonlopun ylitse. Mutta sitä en enää sulata, että maanantaina auto palautetaan edellä mainitussa kunnossa.  ??? Olisi vain pitänyt viedä auto takaisin ja todeta että antakaa vain se ID4 ajoon siksi aikaa kun saatte auton palautettua entiselleen. Nykyisellään en ota työtä vastaan.  >:(

zsi

Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 17.07.23 - klo:20:07
Heissan, kaikki uudet ja vanhat foorumilaiset!

Olen vuoden ajan taittanut matkaani FR PHEV:llä ja auto on palvellut tehtävässään hyvin, until now...

Käytin autoni huollossa merkkiliikkeessä K-autolla jossa sille tehtiin avoinna olleet laadun parannus kampanjan työt. Auto oli vetänyt päivityksen yhteydessä täydelliset jumit ja elonmerkit olivat hävinneet täysin.

Pään raapiminen jatkui tänään maanantaina. Iltapäivällä minulle saapui viesti että auto on valmis noudettavaksi.

Pikaisella tarkastelulla havaittu seuraavia puutteita/ vikoja:

- FR malliin kuuluva ajotilan valitsin (eco, normal, sport, invididual) kadonnut järjestelmästä täysin!

- e-mode/ hybrid tila pysyy harmaana, eikä voi käyttää. Ei anna myöskään nostaa ajoakun varaustilaa polttomoottorin avulla.

- Auto ajaa ajoakun tyhjäksi eikä ymmärrä pitää matalinta säädettyä varaustasoa yllä. Asetuksen vaihtaminen esim 20-50% välillä ei vaikuta järjestelmän toimintaan milläänlailla.

- navigaattori kadonnut järjestelmästä, kuvake löytyy mutta navi ei toimi/ käynnisty.

- android auto ei toimi/ ole käytettävissä

- vakionopeussäädin kadonnut, ei toimi. Vakionopeussäätimen tilalla nopeuden rajoitin?!?

-adaptiivinen vakionopeussäädin ei luonnollisesti toimi. Auto ei myöskään tunnista edellä ajavaa autoa.

- liikennemerkkien tunnistus kadonnut kokonaan, ei toimi

Seuraava kristallipallo aika varattu ensi viikon maanantaille.

Onko muilla tapahtunut vastaavaa? Vai olenko tässäkin/ tälläkin kertaa erityistapaus!  >:(
Autoon vaihdettiin taannoin infotainment-keskusyksikkö. Vaihdon jälkeen havaitsin useita puutteita. Esimerkiksi peilien lätäkkövalot olivat poissa eikä takavalojen animaatio toiminut jne. Olin jo viemässä auton takaisin pajalle, kun paria päivää myöhemmin havaitsin pimeässä parkkihallissa, että auton lätäkkövalot taas toimikin. Samoin kaikki muutkin puuttuvat toiminnot olivat palanneet. Johtopäätös oli, että auto oli Ota-yhteyden kautta tarkistanut tehtaalta, mitkä toiminnot autossa pitää olla aktivoituina.

Lerppu86

Näistä ota-päivityksistä olen myös yrittänyt saada tiedon K-autosta. Autoa on huollettu huoltoilmoituksien mukaan vain Pörhössä ja K-autossa. Kysyessäni onko autossa kyseistä ominaisuutta vastaus oli että "saattaa siinä ollakin"

Reagoin asiaan hymähtäen vain että tämä nyt ei auta minua yhtään. En ole perillä, että onko autoon edes mahdollista saada kyseistä ominaisuutta joten luulisi merkkiliikkeen edustajan osaavan vastata kyllä tai ei.

Omassa autossani infotainment-järjestelmä on ajoittain käynnistellyt itseään hyvinkin tiheästi. Hetkenpäästä ajoon lähdettäessä radio hiljenee ja pian koko järjestelmä sammuu ja käynnistää itsensä uudelleen. Pahimmillaan tätä tapahtuu useita kertoja päivän ja viikon aikana. Toisinaan saattaa mennä kuukausikin boottailujen välissä. Onko kyseessä ohjelmisto bugi? Järjestelmä myös hukkaa usein "pääkäyttäjän" vaikka sekin on tallennettu jo useaan kertaan.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: zsi - 18.07.23 - klo:11:53
Autoon vaihdettiin taannoin infotainment-keskusyksikkö. Vaihdon jälkeen havaitsin useita puutteita. Esimerkiksi peilien lätäkkövalot olivat poissa eikä takavalojen animaatio toiminut jne. Olin jo viemässä auton takaisin pajalle, kun paria päivää myöhemmin havaitsin pimeässä parkkihallissa, että auton lätäkkövalot taas toimikin. Samoin kaikki muutkin puuttuvat toiminnot olivat palanneet. Johtopäätös oli, että auto oli Ota-yhteyden kautta tarkistanut tehtaalta, mitkä toiminnot autossa pitää olla aktivoituina.

Tai sitten auto oli ne maagiset 24 minuuttia lukittuna, että väylä pääsi lepotilaan - tadaa bugit korjaantuvat.
Päivitysohjeessakin vaaditaan tuota, että väylän lepotilaa odotetaan ja katsotaan toimiiko kaikki.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

zsi

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 19.07.23 - klo:11:12
Tai sitten auto oli ne maagiset 24 minuuttia lukittuna, että väylä pääsi lepotilaan - tadaa bugit korjaantuvat.
Päivitysohjeessakin vaaditaan tuota, että väylän lepotilaa odotetaan ja katsotaan toimiiko kaikki.
Ne maagiset 24 minuuttia olivat tässä tapauksessa ennemminkin 60 tuntia ja muutama ajomatka siinä välissä. Rupesi kuitenkin toimimaan lopulta ilman korjaamokäyntiä, mikä oli tärkeintä.

Lerppu86

Noniin, tänään vihdoin sain oman autoni takaisin K-autolta. Huoltopäällikkö soitti henkilökohtaisesti ajaneensa autolla sekä eilen, että tänään, todetakseen kaiken olevan niinkuin pitää.

Auto palautui täyteen ladattuna. Asiakaskokemus jäi reilusti plussan puolelle. Ilmastoinnin vuoto oli paikantunut täyttöliittimiin ja meni takuuseen

Vähän jäi ikävä tämän ajan ajossa ollutta ID4:sta mutta ehkäpä seuraava auto olisi sitten täysi patteri auto  ;D

juusop

Moro,

Mites näissä menee nuo akkutakuut? Kaivelin netistä tietoa ja löysin, että akun kapasiteetin puolesta takuu on vain ensimmäisellä omistajalla ja auton vaihtaessa omistajaa tämä ei olisi enää voimassa.
Rikkoutumisen puolestako on kuitenkin voimassa tuo 8v/160tkm takuu?

Ja talviautoiluun liittyen. Eli ymmärtääkseni mikäli varsinaista moottorinlämmitintä ei ole autossa, ajastettu esilämmitys tarkoittaa vain kabiinin sekä tuulilasin lämmitystä.
Miten on porukka pärjäillyt ilman moottorinlämmitintä? Tuntuu jotenkin turhalta hommata webastoa autoon, jos moottori ei kuitenkaan hörähdä käyntiin liikkeelle lähtiessä.

Lerppu86

#2172
Lainaus käyttäjältä: juusop - 21.07.23 - klo:13:41
Moro,

Mites näissä menee nuo akkutakuut? Kaivelin netistä tietoa ja löysin, että akun kapasiteetin puolesta takuu on vain ensimmäisellä omistajalla ja auton vaihtaessa omistajaa tämä ei olisi enää voimassa.
Rikkoutumisen puolestako on kuitenkin voimassa tuo 8v/160tkm takuu?

Ja talviautoiluun liittyen. Eli ymmärtääkseni mikäli varsinaista moottorinlämmitintä ei ole autossa, ajastettu esilämmitys tarkoittaa vain kabiinin sekä tuulilasin lämmitystä.
Miten on porukka pärjäillyt ilman moottorinlämmitintä? Tuntuu jotenkin turhalta hommata webastoa autoon, jos moottori ei kuitenkaan hörähdä käyntiin liikkeelle lähtiessä.


Moikka!

Henkilökohtaisesti hiukan ihmettelen miksi kapasiteettiin liittyvä takuu olisi rinnastettu vain ensimmäiseen omistajaan. Ensimmäinen omistaja voi ajaa autollaan esim yhden vuoden/ 20tkm kun taas toinen voi päästellä täydet 8 vuotta jonka akkutakuu kestää. Asettaa mielestäni kuluttajan melko pahasti eriarvoisuuteen. Ajoakun yleinen takuu lienee kuitenkin se 8v/ 160tkm kun taas auton yleinen tehdastakuu on nykyään sen 5v/100tkm

Itsellä ei toistaiseksi ole lämmitintä omassa autossa, toki tarvekkin on aika kyseenalainen kun auto lähtee lämpimästä tallista. Joka tapauksessa hiukan tämän asian kanssa painin ensimmäisen talven kohdalla.  ::)

Öljytila autossa on vain 4 litraa, joka lämpenee nopeasti. Se myös jäähtyy pakkasella nopeasti. Tästä syystä hieman kyseenalaistan esilämmityksen hyödyt koska auton saavuttaessa normaalin käyntilämpötilan alkaa se välittömästi suosimaan hybrid ajotilaa joilloin mennään ajoittain pelkällä sähköllä ja välillä yhteisvoimin. Öljyn viskositeetti on kuitenkin todella matala 0w-20 joka pysyy aika notkeana kylmillä ilmoilla. Toki esilämmityksessä on puolensa mutta mielestäni webasto on tähän autoon vähän turhankin tyyris sijoitus saavutettuun hyötyyn nähden.

Tärkeämpänä seikkana pidän kuskin ennakoivaa ajotapaa. Mikäli pihasta lähdetään kylmällä koneella ja pelkän sähkön voimin, on syytä pyöräyttää kone lämpenemään ennen isoihin nopeuksiin siirtymistä. Ajatellaan vaikka tilanne että lähdetään kotoa ja tarkoitus on hurauttaa moottoritietä pitkin kaupunkiin. Mikäli auto ei vielä kiihdytysrampille ajaessa ole moottoria pyöräyttänyt saattaa se kovemmin kiihdyttäessä vaatia polttomoottoria käynnistymään, ja tuolloin moottorin kierrokset saattavat nousta hetkessä korkeiksi. Tällöin toivoisi moottorin olevan jo hiukan lämmennyt jotta voitelu pelaa toivotulla tavalla.

Moottoria sähköinen lämmitys ei taida tosiaan lämmittää lainkaan. Molemmilla on omat eriytetyt neste kiertonsa?

miz

#2173
Webasto lämmittää sisätiloja, ei moottoria. Eikä toimi ajon aikana.
Imeisesti jotkut pajat on koodanneet noita lämmittämään myös moottoria, mutta normaalisti ei toimi niin.

Moottori ja sisätila on samassa kierrossa, mutta venttiilit on kiinni esilämmityksessä ja sähköajolla lähdettäessä. Kun moottori lämpenee, niin aukeaa venttiilit ja sillä lämmöllä lämmitetään sisätiloja. Tuolloin ei yleensä tarvita enää sähkölämmitystä.

Korkeajännitepuolella on omat nesteet ja kierto jäähdytykselle.

Itsekään en ole nähnyt tarvetta moottorin esilämmitykselle, varsinaista hyötyä siitä olisi varmaan  pakkasilla suoraan bensalla lähdettäessä. Jos tuo tarve on jatkuva, iloa ja hyötyä siitä toki voi olla.
Sama homma säteilylämmittimellä, jos lähtö on sähköllä, kerkiää se öljypohja ja öljy jäähtyä ennen bensan starttia. Kaupunkiajossa tuota omalla kohdalla harvemmin edes tapahtuu vaan sähkö riittää aika pitkälti omaan pätkäajoon talvellakin.

Jos lähtee isommalle tielle, niin starttaa vaan bensan ennen kun lisätehoa  tarvitaan.

Edit: Englannissa näkyy olevan maininta kapasiteetista koskien vain ensimmäistä omistajaa. Suomalaisissa takuuehdoissa en ole tuollaista nähnyt, onko joku muu?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: miz - 21.07.23 - klo:15:51
Edit: Englannissa näkyy olevan maininta kapasiteetista koskien vain ensimmäistä omistajaa. Suomalaisissa takuuehdoissa en ole tuollaista nähnyt, onko joku muu?

Veikkaan että tässä taikasana on EU. En tiedä mutta voisin veikata että EU:ssa tuollainen takuun rajaaminen ensimmäiselle omistajalle ei ole hyväksyttävää.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

miz

^
Veikkaan että on hyvä veikkaus.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 21.07.23 - klo:15:20

Moikka!

Henkilökohtaisesti hiukan ihmettelen miksi kapasiteettiin liittyvä takuu olisi rinnastettu vain ensimmäiseen omistajaan. Ensimmäinen omistaja voi ajaa autollaan esim yhden vuoden/ 20tkm kun taas toinen voi päästellä täydet 8 vuotta jonka akkutakuu kestää. Asettaa mielestäni kuluttajan melko pahasti eriarvoisuuteen. Ajoakun yleinen takuu lienee kuitenkin se 8v/ 160tkm kun taas auton yleinen tehdastakuu on nykyään sen 5v/100tkm

Itsellä ei toistaiseksi ole lämmitintä omassa autossa, toki tarvekkin on aika kyseenalainen kun auto lähtee lämpimästä tallista. Joka tapauksessa hiukan tämän asian kanssa painin ensimmäisen talven kohdalla.  ::)

Öljytila autossa on vain 4 litraa, joka lämpenee nopeasti. Se myös jäähtyy pakkasella nopeasti. Tästä syystä hieman kyseenalaistan esilämmityksen hyödyt koska auton saavuttaessa normaalin käyntilämpötilan alkaa se välittömästi suosimaan hybrid ajotilaa joilloin mennään ajoittain pelkällä sähköllä ja välillä yhteisvoimin. Öljyn viskositeetti on kuitenkin todella matala 0w-20 joka pysyy aika notkeana kylmillä ilmoilla. Toki esilämmityksessä on puolensa mutta mielestäni webasto on tähän autoon vähän turhankin tyyris sijoitus saavutettuun hyötyyn nähden.

Tärkeämpänä seikkana pidän kuskin ennakoivaa ajotapaa. Mikäli pihasta lähdetään kylmällä koneella ja pelkän sähkön voimin, on syytä pyöräyttää kone lämpenemään ennen isoihin nopeuksiin siirtymistä. Ajatellaan vaikka tilanne että lähdetään kotoa ja tarkoitus on hurauttaa moottoritietä pitkin kaupunkiin. Mikäli auto ei vielä kiihdytysrampille ajaessa ole moottoria pyöräyttänyt saattaa se kovemmin kiihdyttäessä vaatia polttomoottoria käynnistymään, ja tuolloin moottorin kierrokset saattavat nousta hetkessä korkeiksi. Tällöin toivoisi moottorin olevan jo hiukan lämmennyt jotta voitelu pelaa toivotulla tavalla.

Moottoria sähköinen lämmitys ei taida tosiaan lämmittää lainkaan. Molemmilla on omat eriytetyt neste kiertonsa?

Tästä löytyy ketjussa aiempia vastauksia ja mielipiteitä. Olen itse asennuttanut Defan moottorinlämmittimen sisäpistokkeella. Se on säteilylämmitin, mutta kovalla pakkasella siitä on ollut hyötyä. Kone on lämmin heti startista ja lämpöä tulee ohjaamoon koneesta eikä akuilta. Se on ollut hyvä lisä, mutta moni pärjää ilmankin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mickel

Hei,

Onko kenellä muulla samanlaisia kokemuksia minulla, kun laitan navigaattoriin osoitteen niin olettaisin että järjestelmä annostelee sähköä sen verran että sähköt olisi kulutettu kun tulee perille,  mutta aina näyttää range että olisi jotai 15-20km sähkö rangea jäljellä. Onko tämä normaalia ettei käytä kaikkea vai mistä tämä johtuu?

miz

Lainaus käyttäjältä: mickel - 29.07.23 - klo:07:45
Hei,

Onko kenellä muulla samanlaisia kokemuksia minulla, kun laitan navigaattoriin osoitteen niin olettaisin että järjestelmä annostelee sähköä sen verran että sähköt olisi kulutettu kun tulee perille,  mutta aina näyttää range että olisi jotai 15-20km sähkö rangea jäljellä. Onko tämä normaalia ettei käytä kaikkea vai mistä tämä johtuu?

Ei ole tuollaisesta määrästä kokemuksia, että perillä olisi vielä 30% tai enemmän jäljellä.
Pitkien maantieajojen jälkeen on olleet luokkaa 1-10 %.

Eihän sulla ole intelligence hybrid -toiminto aktiivisena jos akku tarve ajaa loppuun yhdellä suunnalla?

mickel

Kiitos, se oli kyllä päällä. Poistin sen nyt niin katsotaan mitä tapahtuu.

Lerppu86

Omassa autossa ilmastointi viheltää taas kuin hyeena. Täytyy maanantaina soittaa K-autolle ja sanoa asiasta. Ilmastointi on täytetty kuukauden aikana jo kolmesti. Viimeksi sanoivat täyttöventtiilien vuotaneen ja nyt asian pitäisi olla kunnossa. En usko huonostikkaan että niitä olisi vaihdettu. "Herkistelty" korkeintaan.

Johan tämä alkaa kääntyä ympäristön p**kaamiseksi jos vuotoa ei kahden vuoden vanhasta autosta saada kuriin >:( alkaa vähitellen huumori loppua

RajaJar

Oma Seatti on ilmeisesti aamu-uninen tai jotain. Monesti aamuisin kun lähtee liikenteeseen siten, että auton on ollut latauksessa yön yli mutta ei ajastuksella, antaa auto lähtiessä akusta täydet tehot käyttöön. Noin 10-15km motari ajon jälkeen akun käytettävissä oleva teho alkaa hiipumaan ja vakkari päällä ajettaessa jossain vaiheessa alkaa myös nopeus putoamaan ja on pakko vaihtaa hybridimoodiin. Esim. tänä aamuna kun vastaava tapahtui, oli akussa varausta noin 60%, mutta tuo hiipuminen/hyytyminen tapahtui hyvin nopeasti. Sitten kun on jonkin aikaa ajanut hybridimoodilla ja vaihtaa e-modeen, on taas täydet tehot käytettävissä. Vastaavaa ei ole tapahtunut toiseen suuntaa ajettaessa, eli auto päivän latauksessa ja iltapäivällä lähtee kotia. Onko muilla ollut havaittavissa vastaavaa ja pitääkö olla huolissaan?

miz

Ei ole ollut vastaavaa 2,5 vuoden aikana.

Edes pakkaskelillä, vaan bensa starttaa automaattisesti jos sähköteho ei riitä (sininen palkki menee käytössä olevan tehon ”tappiin”).
Nopeus ei siis ole tippunut tai hyytynyt, vaan bensa starttaa heti jos tarvitaan lisätehoa.

hege

#2183
Lainaus käyttäjältä: RajaJar - 04.08.23 - klo:09:59
Oma Seatti on ilmeisesti aamu-uninen tai jotain. Monesti aamuisin kun lähtee liikenteeseen siten, että auton on ollut latauksessa yön yli mutta ei ajastuksella, antaa auto lähtiessä akusta täydet tehot käyttöön. Noin 10-15km motari ajon jälkeen akun käytettävissä oleva teho alkaa hiipumaan ja vakkari päällä ajettaessa jossain vaiheessa alkaa myös nopeus putoamaan ja on pakko vaihtaa hybridimoodiin. Esim. tänä aamuna kun vastaava tapahtui, oli akussa varausta noin 60%, mutta tuo hiipuminen/hyytyminen tapahtui hyvin nopeasti. Sitten kun on jonkin aikaa ajanut hybridimoodilla ja vaihtaa e-modeen, on taas täydet tehot käytettävissä. Vastaavaa ei ole tapahtunut toiseen suuntaa ajettaessa, eli auto päivän latauksessa ja iltapäivällä lähtee kotia. Onko muilla ollut havaittavissa vastaavaa ja pitääkö olla huolissaan?

No mitäpä vauhtia ajat siellä motarilla? Ihan samaa itselläkin on tehnyt ja ihmettelin täällä aikaisemmin. Mutta se vaatii sitä 120-130 vauhtia ja varsinkin jos on lievää ylämäkeä niin nopeasti rajoittaa. Ei tuota vehjestä ole tehty pitkäaikaisiin reippaisiin motarivauhteihin akulla, lämpö/teho mikälie rajoitin iskee.

RajaJar

Lainaus käyttäjältä: hege - 06.08.23 - klo:11:01
No mitäpä vauhtia ajat siellä motarilla? Ihan samaa itselläkin on tehnyt ja ihmettelin täällä aikaisemmin. Mutta se vaatii sitä 120-130 vauhtia ja varsinkin jos on lievää ylämäkeä niin nopeasti rajoittaa. Ei tuota vehjestä ole tehty pitkäaikaisiin reippaisiin motarivauhteihin akulla, lämpö/teho mikälie rajoitin iskee.

Kyllä mulla on tehny tuota niin satasen vauhdissa kuin reilun 120 vauhdissakin. Mutta ihmetyttää se, että se tekee, ainakin minulla, tuota vain aamuisin. Esim. iltapäivällä töistä kotiin ajaessa ei ole mitään ongelmaa.

miz

Ei mulla ainakaan se käytettävissä oleva teho ja nopeus mihinkään putoa jos akussa on virtaa. Jos ajaa motarilla sähköllä ja teho ei riitä (se sinne palkki menee tappiin ja pysyy siellä), niin polttomoottori käynnistyy ennen kuin nopeus laskee.
Ei tarvi manuaalisesti vaihtaa moodia.
Lyhyitä max 10km motarisiirtymiä lukuunottamatta tosin ajan siellä muutenkin bensalla.

Sähkömoottorin teho ei tietysti loputtomiin riitä ja kiihtyvyys hiipuu 80 nopeuden jälkeen. Normiajossa tuo 85kW ja 330Nm riittää ihan ok. Pakkasilla toki on nihkeämpää kylmällä akulla.

Hazard10

Onko muille tullut vastaan huolto-ohjelman mukainen laajempi tarkastushuolto 60tkm kohdalla? Luulin että huolto-ohjelman mukaan öljynvaihto 15tkm/vuosi ja tarkastushuolto 30tkm/vuosi. Nyt olin sitten öljynvaihtoa varailemassa, kun helmikuussa 40tkm kohdalla tehtiin tarkastushuolto, mutta selvisikin että pitäisi laajempi tarkastushuolto tehdä ja hinnaksi tulisi reilu 900 ,. Kiva yllätys.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: Hazard10 - 10.08.23 - klo:18:14
Onko muille tullut vastaan huolto-ohjelman mukainen laajempi tarkastushuolto 60tkm kohdalla? Luulin että huolto-ohjelman mukaan öljynvaihto 15tkm/vuosi ja tarkastushuolto 30tkm/vuosi. Nyt olin sitten öljynvaihtoa varailemassa, kun helmikuussa 40tkm kohdalla tehtiin tarkastushuolto, mutta selvisikin että pitäisi laajempi tarkastushuolto tehdä ja hinnaksi tulisi reilu 900 ,. Kiva yllätys.

Öljythän vaihdetaan joka huollossa. 30tkm/2v välein sen lisäksi sitten heilutellaan taskulamppua erinäisissä paikoissa ja vaihdetaan raitisilmasuodatin. 60tkm kohdalla onkin maksun paikka kun DSG lootan öljyt menee vaihtoon ja samalla taitaa mennä myös tulpat.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 10.08.23 - klo:22:27
Öljythän vaihdetaan joka huollossa. 30tkm/2v välein sen lisäksi sitten heilutellaan taskulamppua erinäisissä paikoissa ja vaihdetaan raitisilmasuodatin. 60tkm kohdalla onkin maksun paikka kun DSG lootan öljyt menee vaihtoon ja samalla taitaa mennä myös tulpat.

Juuri tehty tuo huolto ja sisälsi kaikki nuo toimenpiteet. Hinnaksi tuli pikkasen yli 900 euroa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Masatir

Auto alkoi jossain kohtaa kesää pariin otteeseen näyttää sitä ilmoitusta, että "Moottorin on oltava pitkään käynnissä" tms. No minkäs teet? Vaikka ajaa jotain pidempää matka-ajoa hybrid-moodissa, niin vaikka se näyttää tuota ilmoitusta, niin silti se moottorin sammuttaa vaikka alamäkeen ajaessa, taikka letkassa ajaessa jos edellä ajava ajautuu liian lähelle ja auto voi rullailla sähköllä ja monessa muussakin tilanteessa. Niin mitäs tuossa oikein voi tehdä? En itse keksinyt mitään. Jos loivaa alamäkeä mennessä ei tarvitse juuri painaa kaasua ja auto menee tarpeeksi nopeasti, niin ei siinä kaasua viitsi alkaa painamaan. Ja sama homma vaikka siinä letkassa ajellessa, että jos siinä on vaikka travel assist päällä niin minkäs teet jos se moottoria välillä sammuttelee ja menee vain sähköllä. Ei sitä toisen peräänkään voi ajaa.

No niin tai näin, niin lopulta nyt viime perjantaina kojelaudassa syttyi oranssi moottorinnäköinen merkkivalo mökille ajaessa. Parin sadan kilsan ajon jälkeen ohjekirjasta katsoin sivulta 319, että kyseessä on "Häiriö pakokaasujen valvontajärjestelmässä. Hellitä kaasua ja aja varovasti lähimmälle ammattikorjaamolle moottorin tarkastusta varten." Oli myös vilkutellut sitä "Moottorin on oltava pitkään käynnissä ilmoitusta" ensi alkuun ja jossain kohtaa rauhottui. No mökille ajoin ja takaisinkin ja moottori oli molemmilla kerroilla varmasti pitkään käynnissä ilman edes hetkittäisiä sähkölle siirtymisiä mutta valo vain palaa. Ja aina kun bensakone ekan kerran hyrähtää käyntiin niin vilkuttaa tuota oli sitten alla pidempää ajoa tai ei.

No nyt on k-autolla tutkittavana. Kaikki arkiajoni käytännössä saan ajettua sähköllä. En tiedä voiko se sitten vaikuttaa mutta surkeaa jos vaikuttaa. Kyllä tässä kesällä kuitenkin tasaisesti olen pidempää ajoa maakuntiin tehnyt parin viikon välein hybridimoodissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy