Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

miz

Lainaus käyttäjältä: kölli - 06.03.23 - klo:09:14
Niin siis tarkoitin Lane Assist, ei Travel Assist. Tämä auto on ollut esittelyautona joten en saanut varusteita valittua, toki muuten hyvin varusteltu, mutta tuo turvallisuuspaketti XL on selkeä puute. Jos kerran siinä on fiksummin toimiva kaista-avustin. Tämä perusversio ei ole sitä, turhan tökkivä. Toki joskus ihan toimivakin, varmaan sitten kesäkelillä.

Joo tuossa kaistavahdissa (sama toiminto on päällä travel assistilla varustetuissa autoissa jos ajaa kokonaan manuaalisesti) on ärsyttäviä piirteitä enemmän.

Ei se travel assistikaan silti kaikissa paikoissa toimi, varsinkin lumikeleillä, välillä tunnistaa tien, välillä ei. Niillä keleillä on yleensä parempi ottaa pois päältä ja käyttää vaan mukautuvaa vakkaria.
Samoin risteyskohdissa joissa on levennetty tie sekoilee säännöllisesti kun ei ymmärrä missä kohtaa pitäisi pysytellä, muuten ihan toimiva varuste eikä herjaile kaistoista tai seilaa eestaas.

Moose

Ratin kosketuksen tunnistuksen osalta niissä tuntuu olevan yksilökohtaisia eroja. Tuli ajettua useampia Leoneita ja Formentoreita kesällä 2021 ja osassa ei ollut mitään ongelmaa, mutta ainakin yhdessä rattia piti oikein puristaa. Kylmät, kuivat ei-hikoilevat kädet ei auta tuota asiaa ollenkaan.
Cupra Formentor VZ PHEV

Qwertylizer

Onko muilla tullut vastaan tilannetta, jossa auto keskeyttää latauksen n. 0-15 min sen jälkeen, kun auton on laittanut lataukseen? Tällöin aiemman hitaasti vilkkuvan vihreän valon sijaan latausportissa palaa vain valkoinen valo.

Tämä on nyt toistunut säännöllisen epäsäännöllisesti viime aikoina, mutta ei läheskään aina. Lähtökohtaisesti, kun tuota on tapahtunut, niin tilanne on korjaantunut vain irrottamalla pistokkeen autosta ja laittamalla sen uudelleen kiinni, minkä jälkeen on ladannut loppuun asti. Turhauttavaa kuitenkin.

Mistähän voisi johtua? Voisiko kyseessä olla vain kosketushäiriö latausportissa? Käytän itse siis kotilaturia (ns. hidas). Huomasin tuossa eräällä kauppareissulla, että tuon nopeamman latausjohdon pistoke kiinnittyy ainakin auton latausporttiin huomattavasti jämäkämmin kiinni eikä ns. hölsky kuten tuo kotilaturin pistoke tekee auton portissa, jos siihen hipaisee.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Qwertylizer - 08.03.23 - klo:15:03
Onko muilla tullut vastaan tilannetta, jossa auto keskeyttää latauksen n. 0-15 min sen jälkeen, kun auton on laittanut lataukseen? Tällöin aiemman hitaasti vilkkuvan vihreän valon sijaan latausportissa palaa vain valkoinen valo.

Tämä on nyt toistunut säännöllisen epäsäännöllisesti viime aikoina, mutta ei läheskään aina. Lähtökohtaisesti, kun tuota on tapahtunut, niin tilanne on korjaantunut vain irrottamalla pistokkeen autosta ja laittamalla sen uudelleen kiinni, minkä jälkeen on ladannut loppuun asti. Turhauttavaa kuitenkin.

Mistähän voisi johtua? Voisiko kyseessä olla vain kosketushäiriö latausportissa? Käytän itse siis kotilaturia (ns. hidas). Huomasin tuossa eräällä kauppareissulla, että tuon nopeamman latausjohdon pistoke kiinnittyy ainakin auton latausporttiin huomattavasti jämäkämmin kiinni eikä ns. hölsky kuten tuo kotilaturin pistoke tekee auton portissa, jos siihen hipaisee.

Ei ole tehnyt tuollaista. Kuulostaa, että se laturinjohto tai siis sen liitin on vähän sökönä sulla. Itsella tuo 8A:n laturi (220V), jolla pääsääntöisesti lataan, kytkeytyy kyllä tiukasti, samalla tavalla kuin 16A:n asiointilatauksen johto.

Hyvin on pärjännyt perus-/matkalaturilla tähän asti. Ei ole varasto palanut eikä rasiat sulaneet, kuten peloteltiin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jom309

Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Noin yleisesti Leon vaikuttaa todella pätevältä laitteelta! FR oli varsin hauska ajella. Vertasin myös vastaavaan Skoda Octaviaan ja Leon vie kyllä fiilikseltään omassa rankingissani selvän voiton, vaikka Octavian ulkomuodoista tykkäänkin kovasti.

Selvisi myös sellainen, että esim. Ruotsissa näitä Leoneja on myyty 3 vuoden takuulla, joten yritän kaivella esiin sopivan Suomi-yksilön kohtuullisilla kilsoilla. Muutama mielenkiintoinen Nettiautosta jo löytyikin.

miz

Taitaa olla niin, että progressiivinen ohjaus ja alusta säätö on vain "Dynamic & Comfort" paketissa molemmissa varustetasoissa. En tiedä onko ohjaukselle säätöjä jos tuota ei ole, vaikka olisi FR:n ajoprofiilin valinta. Tuon paketin mukana ohjaus on kyllä hyvä, nopea ja tunnokas. Sijaisautoina olleissa volkkareissa oli kyllä kuvailemasi kaltainen hidas (n.2 kierrosta vs n.3,5 kierrosta) ja tunnoton ohjaus.

Tässä saatavilla olleet lisävarusteet: https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/72810352-4957-481a-a736-145cfc390004

Jopa rengaskokoa enemmän minusta vaikuttaa renkaan malli, vakiona FR:ssä olleet Potenzat oli todella kovat ja meluisat 225/40 18 koossa. GY koossa 225/45 18 on ihan eri tuntuinen ja vähemmän meluinen.

Suomessa myydyn Seatin takuu on tosiaan vakiona 5v/100.000 km, lisämaksulla 5v/150.000.


ukormi

Lainaus käyttäjältä: miz - 18.03.23 - klo:19:55
Suomessa myydyn Seatin takuu on tosiaan vakiona 5v/100.000 km, lisämaksulla 5v/150.000.
Mielenkiinnosta. Säilyykö takuu jos auto vaihtaa takuun aikana omistajaa?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

jom309

Lainaus käyttäjältä: miz - 18.03.23 - klo:19:55
Taitaa olla niin, että progressiivinen ohjaus ja alusta säätö on vain "Dynamic & Comfort" paketissa molemmissa varustetasoissa. En tiedä onko ohjaukselle säätöjä jos tuota ei ole, vaikka olisi FR:n ajoprofiilin valinta. Tuon paketin mukana ohjaus on kyllä hyvä, nopea ja tunnokas. Sijaisautoina olleissa volkkareissa oli kyllä kuvailemasi kaltainen hidas (n.2 kierrosta vs n.3,5 kierrosta) ja tunnoton ohjaus.

Tässä saatavilla olleet lisävarusteet: https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/72810352-4957-481a-a736-145cfc390004

Jopa rengaskokoa enemmän minusta vaikuttaa renkaan malli, vakiona FR:ssä olleet Potenzat oli todella kovat ja meluisat 225/40 18 koossa. GY koossa 225/45 18 on ihan eri tuntuinen ja vähemmän meluinen.

Suomessa myydyn Seatin takuu on tosiaan vakiona 5v/100.000 km, lisämaksulla 5v/150.000.

Hyvää infoa, kiitos! Tosiaan renkaan itsensä merkitys on varmasti suuri tuossa koossa.

Tehdastakuu kyllä säilyy, vaikka omistaja vaihtuu. Näin ainakin Suomi-autoissa - miksei muissakin.


Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: jom309 - 18.03.23 - klo:16:51
Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Noin yleisesti Leon vaikuttaa todella pätevältä laitteelta! FR oli varsin hauska ajella. Vertasin myös vastaavaan Skoda Octaviaan ja Leon vie kyllä fiilikseltään omassa rankingissani selvän voiton, vaikka Octavian ulkomuodoista tykkäänkin kovasti.

Selvisi myös sellainen, että esim. Ruotsissa näitä Leoneja on myyty 3 vuoden takuulla, joten yritän kaivella esiin sopivan Suomi-yksilön kohtuullisilla kilsoilla. Muutama mielenkiintoinen Nettiautosta jo löytyikin.

FR:ssä pitäisi olla ohjaus Sport-valinnalla raskaampi ja kaasuvasteessa eroja eri ajotilojen välillä. Ohjaus ei ole kuitenkaan progressiivinen. Se ja säätyvä iskunvaimennus tulee tosiaan vain sen dynamic paketin kautta. Voin suositella sitä. Jousituksessa löytyy 15 eri jäykkystasoa ja ohjaus on tunnokas.

FR-malliin voi laittaa jopa 16” renkaat alle, jos haluaa, ja hakea sitä kautta mukavuutta. Itsellä on 17” talvirenkaat ja 18” kesärenkaat. Ensiasennusrenkaat, Turanzat, ovat olleet OK. Parempiakin varmaan löytyy.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jom309 - 18.03.23 - klo:16:51
Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Ei tosiaan ole ajoprofiilin valintaa vakiovarusteena Excellence. (Jos ei laske D/S-valintaa siksi. Sehän ei muuta tee kuin muuttaa kaasun vastetta), Ohjaukseen ei kai kummassakaan vaikuta kuin DCC lisävarusteena.

Kodiaqiin verrattuna kesärenkailla ajomelua on enemmän, mutta niilläkään ei itselle häiritsevästi. Joku toki saattaa kokea häiritsevänä. Itsellä alkuperäisrengastus alla, kitkoissa taitaa korkeampi profiili olla kuin kesäkumeissa, jos en väärin muista.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 20.03.23 - klo:08:50
Kodiaqiin verrattuna kesärenkailla ajomelua on enemmän, mutta niilläkään ei itselle häiritsevästi. Joku toki saattaa kokea häiritsevänä. Itsellä alkuperäisrengastus alla, kitkoissa taitaa korkeampi profiili olla kuin kesäkumeissa, jos en väärin muista.
Nokian Hakkapeliitta R3 (225/45R17) kitkarenkailla Leon oli OK hiljainen, mutta ensiasennus Bridgestone Turanza T005 (225/45R17) kesärenkailla meteli on melko kovaa. Nykyisen Bornin rengasäänet ovat selvästi vaimeammat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: jom309 - 18.03.23 - klo:16:51
Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin.
Itsellä FR PHEV ja lisävarusteena otettu mukautuva alusta. Nyt ollut huoltojen/laatukampanjoiden/ongelmien takia käytössä lyhyen ajan sisällä kolme eri sijaisautoa: Leon ST Excellence karvalakkimalli, Volkswagenin Arteon PHEV ja Volkswagen Taigo.. Voin ihan helposti sanoa, että oman auton ajotuntuma pesee nuo kaikki, myös tuon arvokkaan Arteonin mennen tullen. Omassa autossa pidän mukautettuja asetuksia, ohjaustuntumana jäykkä sportti tuo hyvän tuntuman tiehen, mutta iskunvaimennusta pidän comfortilla, joka tuntuu mukavammalta kaupungin hidastetöyssyissä isoilla vanteilla.

Excellence-malli ei kyllä muutenkaan sytyttänyt ainakaan mua millään lailla ja kun itsellä on myös sisustassa alcantara ja kuskin penkki sähkösäädöllä, niin tuo karvalakkikangas tuntui kyllä luokattoman huonolta. Tosin Taigon rattiin kun joutui, niin shokki vasta olikin melkoinen. Kabiinin materiaalit lienevät jostain Dacian varastosta? Ja vaikka Arteoni olikin 20 000, kalliimpi kuin omani, niin ei siinä kyllä vähäisemmän rengasmelun lisäksi ollut oikein mitään paremmin kuin omassa autossa. Ulkopuolelta erittäin hieno omaan silmään, mutta Seatin nappulattomalla autolla kun on tottunut pari vuotta ajamaan, niin Arteonikin tuntui paluulta vuosikymmenen alkupuolelle kabiiniin istahtaessa ja kojelauta oli ainoastaan sekavan näköinen tyylikkyyden ollessa kaukana.

Plussaa kuitenkin volkkarillekkin langattomasta CarPlaystä. Edes Volvo ei tähän ole pystynyt vielä tähän vuoteenkaan mennessä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 22.03.23 - klo:09:19
Leon ST Excellence karvalakkimalli
Eihän Exellence on karvalakkimalli. Varustetaso on aika sama kuin FR:ssä, osin jopa parempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

^
Varmaankin oli viittaus kirjoittajan  omasta autosta löytyviin lisävarusteisiin:  DCC-alustaan ja progressiiviseen ohjaukseen sekä verhoiluun. Onko muuten penkit samat poislukien verhoilu ja sähkösäädöt vipujen sijaan?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.03.23 - klo:13:29
^
Varmaankin oli viittaus kirjoittajan  omasta autosta löytyviin lisävarusteisiin:  DCC-alustaan ja progressiiviseen ohjaukseen sekä verhoiluun. Onko muuten penkit samat poislukien verhoilu ja sähkösäädöt vipujen sijaan?
Penkin ovat ihan samat, vain verhoilu on erilainen. Itse koeajoin aikanaan FR:n, mutta hommasin itselleni Xcellencen, koska siinä oli vakiona 17-tuumaiset renkaat, peruutuskamera ja puhelimen langaton lataus. Tuolloin FR:ssä ei ollut vakiona peruutuskameraa eikä langatonta latausta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 22.03.23 - klo:13:49
Penkin ovat ihan samat, vain verhoilu on erilainen. Itse koeajoin aikanaan FR:n, mutta hommasin itselleni Xcellencen, koska siinä oli vakiona 17-tuumaiset renkaat, peruutuskamera ja puhelimen langaton lataus. Tuolloin FR:ssä ei ollut vakiona peruutuskameraa eikä langatonta latausta.
Tarkoitin tosiaan karvalakista puhuttaessa muun muassa DCC-alustaa ja verhoilua. Excellence ja FR molemmat menevät ilman lisävarusteita karvalakeiksi. Itsellä lisävarusteena otetut alcantarat. Muutaman kerran istunut kangaspenkillä varustetussa uudessa Leonissa ja kyllä se alcantara-puolinahka tuo oikeasti aika premium auton fiiliksen. Penkit ovat jotenkin massiivisemman tuntuisetkin, johtunee sähkösäädöstä? Toki Excellence-mallissa on myös vakiona sellaisia varusteita, mitä FR:ssä ei ole ja FR:ssä toisaalta on esimerkiksi itseäni miellyttävä musta sisäkatto vakiona.

Aika paljon myös wrap around -ledit tekevät autolle laadukkaamman fiiliksen, vaikka onkin vain ohut ledivalo. Tuon puutteen huomasi myös "karvalakissa". DCC ja penkit ovat kyllä itselle ollut ne ehdottomasti parhaimmat lisävarusteet, jotka ottaisin varmasti myös seuraavaan autoon. Langatonta latausta olen käyttänyt melko vähän, puhelin kuumenee siinä melko paljon ja toisaalta iPhonen minimalli pitää asetella aika tarkkaan että lataus toimii.

Dodo

Itsellä ei tule leonista en mitään laatuauton fiilistä, kun kuunnellut ovipahvien ja b pilarin nitinää läpi talven :D Itse tykkäsin eniten xcellencen sisustasta ja vähän harmittaakin, että piti tilauksen venyessä ottaa tuo esittely FR.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Dodo - 23.03.23 - klo:19:57
Itsellä ei tule leonista en mitään laatuauton fiilistä, kun kuunnellut ovipahvien ja b pilarin nitinää läpi talven :D Itse tykkäsin eniten xcellencen sisustasta ja vähän harmittaakin, että piti tilauksen venyessä ottaa tuo esittely FR.

Tjaa… mulla Excellence jäi kauppaan sisustan muovipuujäljitelmän, verhoilun ja kromien takia. Alcantarapenkit valitsemalla sai myös pehmustetut ovenkahvat ja ovien verhoilut vegaaninahasta. Minulla ei ole vielä kitinöitä ollut.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Dodo

Makuja on monia  :D Xcellences oli kans pehmustettu ovenkahva jota fr ei sitten jostain syystä ollutkaan. K autoa pyysin joskus korjaamaan noita paneeleja niin eivät tehneet asialle mitään ja pyysivät videoimaan, kun ne kitisee niin korjaavat  ;D

v6e

Hoi!

Vaimo on aina ollut Seatin vihaaja. Nyt viikon ajettuaan autolla alkoi kyselemään onko näitä plugarina, meidän oma on siis kaasuversio.

Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.
Spritmonitorissa on laidasta laitaan, yksi vie 0,4l + 15kwh/100km toinen 2,4l +15kwh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/1353-Leon_ST.html?powerunit=2

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: v6e - 24.03.23 - klo:08:13
Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.
Riippuu hirveästi millainen ajoprofilli ja kuinka ahkeraan lataa. Itselläni vei tuon 0,4 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1200349.html

Minulla oli työmatka 42 km suuntaansa ja meni sähköllä kelissä kuin kelissä. Latasin molemmissa päissä joten meni edestakasin sähköllä. Vain parina kireänä pakkasaamuna mentiin ensimmäiset 10 km bensalla. Työpaikalla auto oli lämpimässä hallissa, joten takaisin tultiin sähköllä vaikka pakkasta oli -25 C. Latasin Leonia ahkeraan. Pyrin laittamaan sen lataukseen aina, kun auto seisoi. Vaikka vain 15 min kauppareissulla.

Sähkörange vaihteli 40-90 km. Kesällä meni parhammillaan 90 km ja talvella huonoimmillaan 40 km. Keskimäärin 70 km. Akku tyhjänä kulutus bensalla ei ollut järin pientä, joten pidemmällä matkalla, jos tietää ettei akku riitä perille kannattaa laittaa heti alkuun hybriditilaan. Varsinkin talvella saa myös lämpöä sitä kautta. Akkua ei kannata päästää tyhjäksi matka-ajossa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Masatir

Lainaus käyttäjältä: v6e - 24.03.23 - klo:08:13
Hoi!

Vaimo on aina ollut Seatin vihaaja. Nyt viikon ajettuaan autolla alkoi kyselemään onko näitä plugarina, meidän oma on siis kaasuversio.

Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.
Spritmonitorissa on laidasta laitaan, yksi vie 0,4l + 15kwh/100km toinen 2,4l +15kwh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/1353-Leon_ST.html?powerunit=2

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.

Ei vaimo täälläkään oikein seatistä merkkinä lähtökohtaisesti ole tykännyt. Liian halpis merkki tai jotain ;D Sanoo autoa siittimeksi. On tykännyt kuitenkin sähköllä ajamisesta kun polttoaineeseen arkiajolla ei tahdo mennä rahaa yhtään.

Hetki sitten Saariselältä ajettiin takaisin etelärannikolle. Oltiin kavereillä yötä Rovaniemellä ja sieltä sitten lähdettiin täydellä akulla ja tankilla kohti etelää. Ilman pysähdyksiä ajettiin Rovaniemeltä Hartolan Jari-Pekalle ja auton navissa oli Hartola asetettuna ja hybridi moodi päällä alusta asti. Matka oli suunnilleen 647km. Akku näytti yhtä prosenttia jossain Oulun tietämillä ja siitä eteenpäin auto pariin otteeseen latasi sen johonkin 8% tietämille mutta enimmäkseen näytti 1% siitä Oulusta eteenpäin. Keskikulutus Hartolassa oli 5,5L/100km. Mielestäni lukema on varsin kohtuullinen. Vaikka akku menee 1%:iin, niin silti se sieltä sähkömoottorista kairaa vähän väliä avustusta pidemmällä matkalla.

Sivulauseena, niin pohdin matkaa tehdessä täyssähköautolla matkan taittamista. Olen tämän plugarin omistaessani havainnut, että pidän sähköllä ajamisesta. Mutta kun mentiin vaikka Terskanperän Hesburgerin ohi ja näin, että siinä oli ID4 latauksessa ja kuski ja apukuski etupenkillä selailivat puhelintaan, niin pohdin, että kuinkakohan kauan täällä jumalanselän takana nuo tuossa ovat jo olleet ja kuinka kauan joutuvat vielä olemaan. Ja onko vastaavia stoppeja jo ollut tai vielä tulossa. Että kuinka paljon se matkanteko sitten hidastuu? Emme vaimon kanssa juo kahvia, tarvittavat eväät otetaan autoon mukaan ja näköjään rakotkin vielä niin timmissä kunnossa, että pysähtyä ei tarvitse tuollaisella pätkällä edes kusemaan, niin tuntuisi keinotekoiselta ja ärsyttävältä hengailla edes puolituntia jossain. Edes koira ei pyytänyt kusitaukoa. Ja herranjestas, varsinkin Oulu-Jyväskylä väli on sellainen että en todellakaan halua sillä välillä viettää aikaa yhtään sen enempää kuin pakko vaan äkkiä vain ajosuorite pois alta ja perille tekemään niitä asioita mitä haluaa. Näissä pohdinnoissa tuli vähän sellainen pieni harmitus, että miten hitossa tuon yhtälön ratkaisen. Koska haluan todennäköisesti seuraavaksi sen täyssähköauton. Mutta piruvie haluan perille mahdollisimman nopeasti ilman mitään odotteluja.

Lionman

#2092
Minulla nyt takana vähän yli 62tkm, ja seurantani mukaan keskikulutukset on 3,0L/100km ja 11kWh/100km. Olen muuttanut sähkönkulutuksen pensankulutukseksi omalla sähkön hinnallani ja päivän be-hinnalla ja nyt se on 0,85L/100km. Kun ei tuo kWh-kulutus minulle mitään kerro, kun se ei ole pelkän sähköajon kulutus.

Kuten Pihistelijä kertoo, niin oma ajoprofiili (ja Pihistelijän tapauksessa tietenkin ajotapa) vaikuttaa kulutuksiin ratkaisevasti. Minulla mökkimatka tasan 50km, kesällä kun hiekkatieosuus on kova pääsee sähköllä, talvella ei. Talvella ranget n. 35km, kesällä 45-55km. Paras range minulla ollut 65km mutta sen eteen piti nähdä vaivaa ja ajaa ajatuksen kanssa himmaille. En ole tällä ajanut juurikaan eri tavoin kuin aiemmillani, mutta sähköllä aju ja mahd. pitkälle pääsy kyllä koukuttaa. Se onkin rauhoittanut omaa ajamistani, johon vaikuttaa myös eläköityminen. Ei ole enää säännöllisiä lähtöjä. Suunnittelemattomien talvilähtöjen osalta sähköaju jää lyhyeksi verrattuna suunniteltuun lähtöaikaan (lataus täyteen ennen lähtöä ja esilämmitys seinävirralla).

Mitä sisustukseen ja varusteluihin tulee, niin minulle autossa on tärkeämpää tekniikka ja sen toimivuus, kuin ledinauhat tai pehmeät ovikahvat.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

#2093
Niin ne matka-ajokulutukset. Sitähän sää kysyit.  :)
Seat Connectin parhaita ominaisuuksia on kulutusta seuraavalle ajotapahtumahistoria. Kaivelin sieltä yhden pitemmän kyläreissun joka oli 6.1.-23. Lämpötilaa en muista, mutta sillä nyt ei kovin suurta osuutta ole kun valtaosin mentiin bensalla ja sen tuottamalla lämmöllä.

Menomatka 313km jossa 4,5L/100km ja 2,8kWh/100km keskinop. 83km/h.
Paluumatka 311km jossa 4,7L/100km ja 2,6kWh/100km. Keskinop. 81km/h.

Kumpikin matka niin, että ensin sähköajua ja siitä hybridajuun kun sähkö käytetty. Lähdöt kummallakin matkalla täyteen ladatulla akulla lyhyellä esilämmityksellä. Ei ehkä se optimaalisin matka-ajotapa mutta tuota minä olen käyttänyt.

Kuormana 2 aikuista + koira + kevyet matkatavarat. Vakkari 88/108 rajoitusten mukaan. Mittari näyttää +2-3km/h.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

ToAkPa

#2094
Lainaus käyttäjältä: v6e - 24.03.23 - klo:08:13
Hoi!

Vaimo on aina ollut Seatin vihaaja. Nyt viikon ajettuaan autolla alkoi kyselemään onko näitä plugarina, meidän oma on siis kaasuversio.

Kertokaas ystävät, paljon teillä autot vie bensaa maantieajossa sähkö ohella.
Spritmonitorissa on laidasta laitaan, yksi vie 0,4l + 15kwh/100km toinen 2,4l +15kwh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/1353-Leon_ST.html?powerunit=2

Lukuja pöytään kiitos! Aika iso ero meillä kuuluuko 0,4 vai 2l kun kilometrejä tulee 20-30k vuoteen.

Oma kulutukseni kahden vuoden ja 44945 kilometrin osalta on ollut 2,8 l/100km ja 10,1 kWh/100km. Tiedot on kerätty ajotietokoneesta. Jos ottaa huomioon paljonko sähköä on ladattu autoon niin kulutus on 12,4 kWh/100km, jolloin tulokseen vaikuttaa ennen lähtöä sisätilan lämmittämiseen kulunut sähkö.

Ohessa pitkän matkan kulutuksesta kesäkelillä, kaksi henkilöä ja koko takatila täynnä mökille vietävää tavaraa.
Koko matka 821 km, 1,2 kWh ja 5,2 l/100 km, keskinopeus 90 km/h.
Lähdöstä tankkaukseen 445 km, 2,5 kWh ja 4,5 l/100 km, keskinopeus 84 km/h
Tankkauksesta perille 376 km mentiin pelkällä bensalla 5,9 l/100 km keskinopeuden ollessa 97 km/h.
Pitkän matkan ajossa optimaalisin tapa taitaa olla laittaa määränpää navigaattoriin ja hybridi heti päälle.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Lionman

Tuleeko tuo sähkökulutus 12,4 sinulla latauslaitteen tmv:n tiedosta, että paljonko sähköä on autoon mennyt? Esilämmityksen lisäksi siinä on silloin mukana myös käsittääkseni lataushäviö. Paljonko lienee, olisiko välillä 5-10%?

Sulla on kyllä himpun pitempi mökkimatka!  ;)
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 24.03.23 - klo:19:21
Tuleeko tuo sähkökulutus 12,4 sinulla latauslaitteen tmv:n tiedosta, että paljonko sähköä on autoon mennyt? Esilämmityksen lisäksi siinä on silloin mukana myös käsittääkseni lataushäviö. Paljonko lienee, olisiko välillä 5-10%?

Sulla on kyllä himpun pitempi mökkimatka!  ;)

Taloyhtiön tolpassa on kulutusmittari ja lisäksi olen kirjannut ylös mitä muista maksullisista paikoista on tullut latailtua.
Esilämmityksen lisäksi sisältää tietysti myös lataushäviön. Olen muutaman kerran yrittänyt laskea tuota lataushäviöt kun tyhjällä akulla tullut tolpalle ja ladannut täyteen. Eri kertojen laskelmat eroavat toisistaan melkoisesti, koska akun tyhjyys on eri vaikka näytössä lukee 1% järjellä. Laskelmien perusteella häviöt näyttäisi olevan 8A latauksessa lähempänä 10 kuin viittä prosenttia.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

v6e

Kiitoksia vain!

Eli jos tolppasähköä työmatkalla niin kulutus on 0,5-1l + sähköt. Talvella himpun enemmän.

Pitkät matkat tullaan edelleen taittamaan kaasulla, menee kyllä edullisemmin jos ei pysähdy lataamaan matkan varrella.
Jos kulutus menee yli 4l/100km ja sähkö maksaa siirtoineen 15snt niin halvempi ajaa kaasulla.  ::)
Vaimon työmatkalla säästäisi kivan summan. Ajo olisi about puolet halvempaa kuin kaasulla.

Lataako nämä normi töpselistä käytännössä mitään akkuun vai onko joka paikassa oltava oikea sähkölaturi kolmivaiheeessa?

Lionman

Kyllä plugarit lataa schukopistorasiastakin, mutta mieluiten 8A virralla, maksimina pitäisin 10A. 16A (3,7kW teholla) ei schukot kuumenematta kestä pitempiaikaista virrankulkua. Niissä kontaktipinnat vaan on niin onnettomat, ja huononevat aina kun pääsevät kuumenemaan. Minulla on latausjohto voimavirtapistokkeella, ja laitatin sekä kotiin, että mökille seinään vastaavan yhteen. Niissä on tosin vain yksi vaihe kytkettynä, kun auto ei enempää vastaan ota.

Oma pikän ajan keskikulutukseni (bensa + sähkö) on 7,32,/100km.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: v6e - 25.03.23 - klo:08:24
Kiitoksia vain!

Eli jos tolppasähköä työmatkalla niin kulutus on 0,5-1l + sähköt. Talvella himpun enemmän.

Pitkät matkat tullaan edelleen taittamaan kaasulla, menee kyllä edullisemmin jos ei pysähdy lataamaan matkan varrella.
Jos kulutus menee yli 4l/100km ja sähkö maksaa siirtoineen 15snt niin halvempi ajaa kaasulla.  ::)
Vaimon työmatkalla säästäisi kivan summan. Ajo olisi about puolet halvempaa kuin kaasulla.

Lataako nämä normi töpselistä käytännössä mitään akkuun vai onko joka paikassa oltava oikea sähkölaturi kolmivaiheeessa?

Asiointilatureita lukuunottamatta olen ladannut koko 1,5 v ajan tavallisella normitöpselivirralla (8-10 A), joka minulla on kotona varaston seinässä. Hyvin on pelannut silläkin. Oikealla laturilla aika lähes puolittuu ja lataus sekä lämmitys onnistuu yhtä aikaa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy