Kirjoittaja Aihe: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)  (Luettu 335616 kertaa)

Poissa miz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 889
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2070 : 06.03.23 - klo:13:00 »
Niin siis tarkoitin Lane Assist, ei Travel Assist. Tämä auto on ollut esittelyautona joten en saanut varusteita valittua, toki muuten hyvin varusteltu, mutta tuo turvallisuuspaketti XL on selkeä puute. Jos kerran siinä on fiksummin toimiva kaista-avustin. Tämä perusversio ei ole sitä, turhan tökkivä. Toki joskus ihan toimivakin, varmaan sitten kesäkelillä.

Joo tuossa kaistavahdissa (sama toiminto on päällä travel assistilla varustetuissa autoissa jos ajaa kokonaan manuaalisesti) on ärsyttäviä piirteitä enemmän.

Ei se travel assistikaan silti kaikissa paikoissa toimi, varsinkin lumikeleillä, välillä tunnistaa tien, välillä ei. Niillä keleillä on yleensä parempi ottaa pois päältä ja käyttää vaan mukautuvaa vakkaria.
Samoin risteyskohdissa joissa on levennetty tie sekoilee säännöllisesti kun ei ymmärrä missä kohtaa pitäisi pysytellä, muuten ihan toimiva varuste eikä herjaile kaistoista tai seilaa eestaas.

Poissa Moose

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2071 : 06.03.23 - klo:18:19 »
Ratin kosketuksen tunnistuksen osalta niissä tuntuu olevan yksilökohtaisia eroja. Tuli ajettua useampia Leoneita ja Formentoreita kesällä 2021 ja osassa ei ollut mitään ongelmaa, mutta ainakin yhdessä rattia piti oikein puristaa. Kylmät, kuivat ei-hikoilevat kädet ei auta tuota asiaa ollenkaan.
Cupra Formentor VZ PHEV. Tilattu heinäkuu 2021, alustava luovutus marraskuu 2021 -> alustava tuotantoviikko 2/22 -> 5/22 -> 9/22 -> 10/22 -> 9/22 -> 10/22 -> 14/22 -> 15/22 -> 16/22 -> 17/22 -> 22/22 -> 27/22 -> 29/22 -> 40/22 -> 41/22 -> 36/22 -> N/A -> 42/22 -> 41/22 -> 42/22 -> N/A -> 43/22 -> N/A -> 44/22 -> N/A -> 49/22 -> 10/23 -> 2/23 -> 4/23 -> 6/23 -> 5/23 -> 4/23 -> vahvistettu 4/23 -> tuotantoon 5/23 -> valmistui 5/23 -> toimituksessa 6/23 -> Suomessa 11/23 -> sovittu luovutus 12/23

Poissa Qwertylizer

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2072 : 08.03.23 - klo:15:03 »
Onko muilla tullut vastaan tilannetta, jossa auto keskeyttää latauksen n. 0-15 min sen jälkeen, kun auton on laittanut lataukseen? Tällöin aiemman hitaasti vilkkuvan vihreän valon sijaan latausportissa palaa vain valkoinen valo.

Tämä on nyt toistunut säännöllisen epäsäännöllisesti viime aikoina, mutta ei läheskään aina. Lähtökohtaisesti, kun tuota on tapahtunut, niin tilanne on korjaantunut vain irrottamalla pistokkeen autosta ja laittamalla sen uudelleen kiinni, minkä jälkeen on ladannut loppuun asti. Turhauttavaa kuitenkin.

Mistähän voisi johtua? Voisiko kyseessä olla vain kosketushäiriö latausportissa? Käytän itse siis kotilaturia (ns. hidas). Huomasin tuossa eräällä kauppareissulla, että tuon nopeamman latausjohdon pistoke kiinnittyy ainakin auton latausporttiin huomattavasti jämäkämmin kiinni eikä ns. hölsky kuten tuo kotilaturin pistoke tekee auton portissa, jos siihen hipaisee.

Poissa Yaffa0

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 997
  • Automaatilla kuljetaan, manuaalilla ajetaan
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2073 : 08.03.23 - klo:23:58 »
Onko muilla tullut vastaan tilannetta, jossa auto keskeyttää latauksen n. 0-15 min sen jälkeen, kun auton on laittanut lataukseen? Tällöin aiemman hitaasti vilkkuvan vihreän valon sijaan latausportissa palaa vain valkoinen valo.

Tämä on nyt toistunut säännöllisen epäsäännöllisesti viime aikoina, mutta ei läheskään aina. Lähtökohtaisesti, kun tuota on tapahtunut, niin tilanne on korjaantunut vain irrottamalla pistokkeen autosta ja laittamalla sen uudelleen kiinni, minkä jälkeen on ladannut loppuun asti. Turhauttavaa kuitenkin.

Mistähän voisi johtua? Voisiko kyseessä olla vain kosketushäiriö latausportissa? Käytän itse siis kotilaturia (ns. hidas). Huomasin tuossa eräällä kauppareissulla, että tuon nopeamman latausjohdon pistoke kiinnittyy ainakin auton latausporttiin huomattavasti jämäkämmin kiinni eikä ns. hölsky kuten tuo kotilaturin pistoke tekee auton portissa, jos siihen hipaisee.

Ei ole tehnyt tuollaista. Kuulostaa, että se laturinjohto tai siis sen liitin on vähän sökönä sulla. Itsella tuo 8A:n laturi (220V), jolla pääsääntöisesti lataan, kytkeytyy kyllä tiukasti, samalla tavalla kuin 16A:n asiointilatauksen johto.

Hyvin on pärjännyt perus-/matkalaturilla tähän asti. Ei ole varasto palanut eikä rasiat sulaneet, kuten peloteltiin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Skoda Fabia TSI (2016)
Ex-Vag tuotteet:
Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Poissa jom309

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2074 : 18.03.23 - klo:16:51 »
Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Noin yleisesti Leon vaikuttaa todella pätevältä laitteelta! FR oli varsin hauska ajella. Vertasin myös vastaavaan Skoda Octaviaan ja Leon vie kyllä fiilikseltään omassa rankingissani selvän voiton, vaikka Octavian ulkomuodoista tykkäänkin kovasti.

Selvisi myös sellainen, että esim. Ruotsissa näitä Leoneja on myyty 3 vuoden takuulla, joten yritän kaivella esiin sopivan Suomi-yksilön kohtuullisilla kilsoilla. Muutama mielenkiintoinen Nettiautosta jo löytyikin.
 

Poissa miz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 889
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2075 : 18.03.23 - klo:19:55 »
Taitaa olla niin, että progressiivinen ohjaus ja alusta säätö on vain "Dynamic & Comfort" paketissa molemmissa varustetasoissa. En tiedä onko ohjaukselle säätöjä jos tuota ei ole, vaikka olisi FR:n ajoprofiilin valinta. Tuon paketin mukana ohjaus on kyllä hyvä, nopea ja tunnokas. Sijaisautoina olleissa volkkareissa oli kyllä kuvailemasi kaltainen hidas (n.2 kierrosta vs n.3,5 kierrosta) ja tunnoton ohjaus.

Tässä saatavilla olleet lisävarusteet: https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/72810352-4957-481a-a736-145cfc390004

Jopa rengaskokoa enemmän minusta vaikuttaa renkaan malli, vakiona FR:ssä olleet Potenzat oli todella kovat ja meluisat 225/40 18 koossa. GY koossa 225/45 18 on ihan eri tuntuinen ja vähemmän meluinen.

Suomessa myydyn Seatin takuu on tosiaan vakiona 5v/100.000 km, lisämaksulla 5v/150.000.


Poissa ukormi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 895
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2076 : 18.03.23 - klo:20:29 »
Suomessa myydyn Seatin takuu on tosiaan vakiona 5v/100.000 km, lisämaksulla 5v/150.000.
Mielenkiinnosta. Säilyykö takuu jos auto vaihtaa takuun aikana omistajaa?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009
Smart Roadster 2003

Poissa jom309

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2077 : 18.03.23 - klo:20:51 »
Taitaa olla niin, että progressiivinen ohjaus ja alusta säätö on vain "Dynamic & Comfort" paketissa molemmissa varustetasoissa. En tiedä onko ohjaukselle säätöjä jos tuota ei ole, vaikka olisi FR:n ajoprofiilin valinta. Tuon paketin mukana ohjaus on kyllä hyvä, nopea ja tunnokas. Sijaisautoina olleissa volkkareissa oli kyllä kuvailemasi kaltainen hidas (n.2 kierrosta vs n.3,5 kierrosta) ja tunnoton ohjaus.

Tässä saatavilla olleet lisävarusteet: https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/72810352-4957-481a-a736-145cfc390004

Jopa rengaskokoa enemmän minusta vaikuttaa renkaan malli, vakiona FR:ssä olleet Potenzat oli todella kovat ja meluisat 225/40 18 koossa. GY koossa 225/45 18 on ihan eri tuntuinen ja vähemmän meluinen.

Suomessa myydyn Seatin takuu on tosiaan vakiona 5v/100.000 km, lisämaksulla 5v/150.000.

Hyvää infoa, kiitos! Tosiaan renkaan itsensä merkitys on varmasti suuri tuossa koossa.

Tehdastakuu kyllä säilyy, vaikka omistaja vaihtuu. Näin ainakin Suomi-autoissa - miksei muissakin.


Poissa Yaffa0

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 997
  • Automaatilla kuljetaan, manuaalilla ajetaan
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2078 : eilen kello 22:23 »
Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Noin yleisesti Leon vaikuttaa todella pätevältä laitteelta! FR oli varsin hauska ajella. Vertasin myös vastaavaan Skoda Octaviaan ja Leon vie kyllä fiilikseltään omassa rankingissani selvän voiton, vaikka Octavian ulkomuodoista tykkäänkin kovasti.

Selvisi myös sellainen, että esim. Ruotsissa näitä Leoneja on myyty 3 vuoden takuulla, joten yritän kaivella esiin sopivan Suomi-yksilön kohtuullisilla kilsoilla. Muutama mielenkiintoinen Nettiautosta jo löytyikin.

FR:ssä pitäisi olla ohjaus Sport-valinnalla raskaampi ja kaasuvasteessa eroja eri ajotilojen välillä. Ohjaus ei ole kuitenkaan progressiivinen. Se ja säätyvä iskunvaimennus tulee tosiaan vain sen dynamic paketin kautta. Voin suositella sitä. Jousituksessa löytyy 15 eri jäykkystasoa ja ohjaus on tunnokas.

FR-malliin voi laittaa jopa 16” renkaat alle, jos haluaa, ja hakea sitä kautta mukavuutta. Itsellä on 17” talvirenkaat ja 18” kesärenkaat. Ensiasennusrenkaat, Turanzat, ovat olleet OK. Parempiakin varmaan löytyy.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Skoda Fabia TSI (2016)
Ex-Vag tuotteet:
Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2079 : tänään kello 08:50 »
Harkinnassa käytetty Leon Sportstourer PHEV ja olisi kysellyt kokemuksia muutamasta jutusta.

Varustetasossa Excellence: onko ajoprofiilin valinta ollut vain lisävarusteena? Ajelin lyhyen lenkin yhdellä yksilöllä (Saksan tuonti) josta ei tätä valikoista löytynyt ja ohjaus tuntui todella keinotekoisen kevyeltä ja jopa tunnottomalta verrattuna konsernin VW-leimalla varustettuihin versioihin. Nastarenkailla saattoi olla tekemistä asian kanssa paljaalla asvaltilla? Jotakin sporttisempaa säätöä olisin ohjaukseen kaivannut. Onko vastaavia mietteitä muilla?

FR varustetasossa ajoprofiilin säädöt löytyvät, mutta harmi kyllä varsinainen alustan säätö taitaa onnistua vain DCC:n kanssa, jota ei nähtävästi monestakaan 21-vuosimallin Suomi-autosta löytyne... FR:n alustalla pohdituttaa alkuperäinen 18" rengastus, jota ei nyt (vielä) talvikaudella välttämättä pääse testaamaan. Millaisia kokemuksia noista matalamman profiilin renkaista ilman DCC:tä, onko auto niillä meluisa ja/tai pintakova? Paljon tulee ajoa PK-seudulla, jossa tiet on kovin kuoppaiset nykyään (ja myös pienellä painokuormalla jos tällä on vaikutusta).

Ei tosiaan ole ajoprofiilin valintaa vakiovarusteena Excellence. (Jos ei laske D/S-valintaa siksi. Sehän ei muuta tee kuin muuttaa kaasun vastetta), Ohjaukseen ei kai kummassakaan vaikuta kuin DCC lisävarusteena.

Kodiaqiin verrattuna kesärenkailla ajomelua on enemmän, mutta niilläkään ei itselle häiritsevästi. Joku toki saattaa kokea häiritsevänä. Itsellä alkuperäisrengastus alla, kitkoissa taitaa korkeampi profiili olla kuin kesäkumeissa, jos en väärin muista.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.472
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Seat Leon e-Hybrid (PHEV)
« Vastaus #2080 : tänään kello 09:36 »
Kodiaqiin verrattuna kesärenkailla ajomelua on enemmän, mutta niilläkään ei itselle häiritsevästi. Joku toki saattaa kokea häiritsevänä. Itsellä alkuperäisrengastus alla, kitkoissa taitaa korkeampi profiili olla kuin kesäkumeissa, jos en väärin muista.
Nokian Hakkapeliitta R3 (225/45R17) kitkarenkailla Leon oli OK hiljainen, mutta ensiasennus Bridgestone Turanza T005 (225/45R17) kesärenkailla meteli on melko kovaa. Nykyisen Bornin rengasäänet ovat selvästi vaimeammat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

 



www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi