Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

pasi


Hego

Ekat PHEV:it saapuneet koeajettaviksi, ainakin pk-seudulle. Pitänee ensiviikolla varata aika....
Seat León ST PHEV Xcellence

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Hego - 22.10.20 - klo:13:25
Ekat PHEV:it saapuneet koeajettaviksi, ainakin pk-seudulle. Pitänee ensiviikolla varata aika....

Ok, kiitos tiedosta. Pitää varata kanssa aika. Alkaa näyttää, että tuo on varteenotettavin vaihtoehto, kun muu hinnasto ei meinaa millään valmistua.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Sam123

Kehtaakohan noita käydä koeajaa, vaikka ei oo Seat Centeriltä autoa tilannut.

Janus

Maistiaiset eHybridistä otettu. Voimalinja toimii sujuvasti ja sähköllä voima riittää hienosti kaupunkiympäristössä ja kohtuudella myös maantiellä. Sähkömoottorin vääntö aiheuttaa liikkeellelähdöissä sen, että renkaat sutaisevat vähänkin reippaammassa lähdössä tyhjää märällä asfaltilla testattuna ainakin ja paukuttaa luistonestoa vasten vaikka ei edes yritä muuta kuin ripeähkösti liittyä liikennevirtaan. Talvikelissä voi olla haastavaa hakea pitoja. Toisaalta halutessaan sähköllä voi lähteä liikkeelle tosi tarkasti ja varoen. Ikävän nopsaan kyllä range hupenee tässkin sähköllä, mutta siitä varmasti osa meni testailun piikkiin ja normiajo olisi tasaisempaa ja taloudellisempaa.

Bensiinin tullessa mukaan voimaa on ihan mukavasti tuollaisen auton liikutteluun ja ohituskiihtyvyys on asiallisella tasolla. Sanoisin, että ihan ripeä tuollaiseksi perheautoksi, mutta ei toki mikään tykki. Voimaa on kuitenkin sen verran, että neliveto olisi paikallaan, että sen saa pienemmissä vauhdeissa tiehen välitettyä. Kaikkiaan hybriditilassakin voimalinja toimii hienostuneesti ja huomaamattomasti.

Ajettavuudessa perusajossa ei mielestäni ole juurikaan eroa kebythybridiin. Alusta tässä ajetussa FR:ssä oli varsin jämäkkä, varmasti joidenkin mielestä liian kova, mutta mun mieleen oli. Taitaa kuitenkin myös Xcellencessä eHybridissä olla sama alusta. Kaikkiaan vakaa ja täsmällinen auto ajaa.

Meluhan tuossa oli se ongelma ainakin verrattuna Tarracoon, jolla ajelen pääautona. Aika paha meteli oli FR:n kesärenkailla ja pitkillä matkoilla tuo olisi jo häiritsevä ainakin minulle. Ei taida olla nastat oikea valinta tähän autoon ja Xcellencen pikkuisen korkeampi profiili voisi auttaa melussa kesälläkin hieman. Sähköllä hitaasti ajaessa kuulva pärinä kyllä oli myös jotenkin korviin ottava ja häiritsevä, mutta tuo nyt taitaa olla lain vaatima noissa.

Sam123

Itse parhaillaan tässä koeaajan autoa ja matelee ruuhkassa. En tiedä onko normaalia, mutta 0-20km/h vauhdissa autosta kuuluu ihmeellinen humina.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 22.10.20 - klo:16:27
Itse parhaillaan tässä koeaajan autoa ja matelee ruuhkassa. En tiedä onko normaalia, mutta 0-20km/h vauhdissa autosta kuuluu ihmeellinen humina.

Hurina on jalankulkijoita varten äänimerkki, jotta kuulevat ajoneuvon olevan tulossa. Hurina kuuluu sähköllä ajettaessa 0-30km/h ajettaessa. Pakollinen varuste uusissa sähköautoissa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Janus - 22.10.20 - klo:15:38
Maistiaiset eHybridistä otettu. Voimalinja toimii sujuvasti ja sähköllä voima riittää hienosti kaupunkiympäristössä ja kohtuudella myös maantiellä. Sähkömoottorin vääntö aiheuttaa liikkeellelähdöissä sen, että renkaat sutaisevat vähänkin reippaammassa lähdössä tyhjää märällä asfaltilla testattuna ainakin ja paukuttaa luistonestoa vasten vaikka ei edes yritä muuta kuin ripeähkösti liittyä liikennevirtaan. Talvikelissä voi olla haastavaa hakea pitoja. Toisaalta halutessaan sähköllä voi lähteä liikkeelle tosi tarkasti ja varoen. Ikävän nopsaan kyllä range hupenee tässkin sähköllä, mutta siitä varmasti osa meni testailun piikkiin ja normiajo olisi tasaisempaa ja taloudellisempaa.

Bensiinin tullessa mukaan voimaa on ihan mukavasti tuollaisen auton liikutteluun ja ohituskiihtyvyys on asiallisella tasolla. Sanoisin, että ihan ripeä tuollaiseksi perheautoksi, mutta ei toki mikään tykki. Voimaa on kuitenkin sen verran, että neliveto olisi paikallaan, että sen saa pienemmissä vauhdeissa tiehen välitettyä. Kaikkiaan hybriditilassakin voimalinja toimii hienostuneesti ja huomaamattomasti.

Ajettavuudessa perusajossa ei mielestäni ole juurikaan eroa kebythybridiin. Alusta tässä ajetussa FR:ssä oli varsin jämäkkä, varmasti joidenkin mielestä liian kova, mutta mun mieleen oli. Taitaa kuitenkin myös Xcellencessä eHybridissä olla sama alusta. Kaikkiaan vakaa ja täsmällinen auto ajaa.

Meluhan tuossa oli se ongelma ainakin verrattuna Tarracoon, jolla ajelen pääautona. Aika paha meteli oli FR:n kesärenkailla ja pitkillä matkoilla tuo olisi jo häiritsevä ainakin minulle. Ei taida olla nastat oikea valinta tähän autoon ja Xcellencen pikkuisen korkeampi profiili voisi auttaa melussa kesälläkin hieman. Sähköllä hitaasti ajaessa kuulva pärinä kyllä oli myös jotenkin korviin ottava ja häiritsevä, mutta tuo nyt taitaa olla lain vaatima noissa.

Nastat eivät ole olleet pitkään sopivat renkaat mihinkään tai kenenkään autoon  ;D (mutta ei aloiteta siitä).

Joo, ainakin minä vaihdan nuo 18" vanteet kitkarenkaille ja ostan kesäkumeiksi 17", esim. Hakka Blue. Pitää mennä viikonloppuna koeajamaan ja kokeilemaan miten 1600+ kilon massa taittuu mutkiin. Aiempi MildHybrid oli ajotuntumaltaan ihan OK, vaikkakin vähän innoton kokemus. DSG toimi siinä paremmin kuin aiemmissa DSG autoissa, joita olen ajanut.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Sam123

Noniin nyt on kokeiltu Hatchback versio Leonin uudesta Plugarista.

Sähköllä on kyllä tosi miellyttävä ajaa ja toimii yllättävän ripeästi kaupunkiajossa.

Autosta löytyy kaks eri vaihtoehtoa sähkö ja hybrid modet. Molemmat toimivat hyvin ja koeajon autolla halusinkin ajaa pidemmän lenkin, jotta näen miten tarkka tuo toimintamatka on ja minkälainen kulutus tässä on. Hyvin tarkalleen oli sitä, mitä ajotietokone sanoi. Autossa oli akkua 70% ja auto näytti toimintamatkaksi 34km.  Ajoin sähköllä n. 35km. Reitti Espoosta-Tuusulaan ruuhka-aikaan. Motaria, ruuhkassa matelua ja maantietä. Yhteismatka 80km, kulutus 3,3l/100km. Ei mielestäni ollenkaan huono.

Auto on mielestäni selvästi tehokkaampi kuin mhev ja itselle aikakin ihan sopivan tehokas. Sitten kun autolla haluaa ajaa kovempaan, niin autolla menee hetki tajuta, että nyt tarvitaan bensamoottoria, jolloin tulee lisätehoa boosteineen.

Alusta ei mielestäni ole niin kova kuin mhev fr:ssä. Tässä ei ilmeisesti ole edes sporttialustaa.  Mieleisin asetus koeajossa oli comfort, menee mukavasti töyssyistä ja sopivan pehmeä kyyti. Oma vanha 1.0 TSI 2019 ST Leon on mielestäni jäykempi ja kuopat sekä töyssyt tuntuu enemmän.

Koeajoautossa oli 17-tuumaiset kitkat ja rengasmelua on jonkin verran, mutta on vanhaa hiljaisempi. Ei ainakaan itselle ollut häiritsevää rengasmelua. Vaikea sanoa miltä 18-tuumaisilla sitten kuuluu melu.

Tosi paljon on laatu ja yleisilme muuttunut verrattuna omaan 2019 malliin. Ei ole vieläkään Golf tai Octavia, mutta kokoajan mennään lähemmäksi. Pitkä takuu on iso plussa.

Tuntui taas, kun istui koeajon jälkeen omaan autoon, että olis täysin eri merkin autoon istunut tai, että on vähintään 5-vuotta vanhempi auto. Omassa ei ole juurikaan apujärjestelmiä ja tällä uudella tuntui, ettei tarvii oikeastaan muuta tehdä kuin painaa kaasua. Auto jarruttaa itsestään ruuhkassa, liikennemerkkien mukaan jne.

Auton käyttöjärjestelmä tulee kyllä vaatimaan opettelua ja on vähän tönkön tuntuinen, ajon aikana ei nopeasti löydä tiettyjä asetuksia, mutta eiköhän ne aika äkkiä opi. Yritin start stopia laittaa pois päältä, mutta en löytänyt asetusta. En tiedä onko sitä edes tässä

Kaiken kaikkiaan ihan miellyttävä kokemus, mut hurina on hieman häiritsevä, mutta siihen kyllä varmasti tottuu ja ihan fiksu ratkaisu, että jalankulkijat huomaavat auton. Auto on todella hiljainen sähköllä ajaessa. Lisäpaino ei mielestäni mitenkään tällaiselle tavalliselle tallaajalle tuntunut.

ToAkPa

Ruotsalaisessa Seat sivujen teknisissä dokumenteissa ilmoitetaan polttomoottorin tehoksi 110kW/150hp ja sähkömoottorin tehoksi 85kW/116hp. Auton maksimitehoiksi on ilmoitettu kuitenkin 150kW/204hp. Cuprassa ja joissain muissa VAG konsernin tuotteissa PVEH maksimitehoksi on ilmoitettu 180 kW. Onko kenelläkään tietoa onko tuo suurempi teho saavutettu pelkällä softamuutoksilla vai onko tehty joitain muitakin muutoksia? Jos tuo on pelkkä softamuutos, niin milloinkahan joku softapaja ryhtyy tarjoamaan lastutuspalvelua?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Hego

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 22.10.20 - klo:21:27
Ruotsalaisessa Seat sivujen teknisissä dokumenteissa ilmoitetaan polttomoottorin tehoksi 110kW/150hp ja sähkömoottorin tehoksi 85kW/116hp. Auton maksimitehoiksi on ilmoitettu kuitenkin 150kW/204hp. Cuprassa ja joissain muissa VAG konsernin tuotteissa PVEH maksimitehoksi on ilmoitettu 180 kW. Onko kenelläkään tietoa onko tuo suurempi teho saavutettu pelkällä softamuutoksilla vai onko tehty joitain muitakin muutoksia? Jos tuo on pelkkä softamuutos, niin milloinkahan joku softapaja ryhtyy tarjoamaan lastutuspalvelua?

Softalla tehty nuo erot, näin siis Golf 8 e-hybrid vs. GTE tapauksessa, oli mainittu ihan lehdistö tiedotteessa, sama tekniikka kyseessä kuitenkin. Joku viisaampi varmaan osaa kertoa paremmin miten näihin uusimpiin konsernin veikeisiin softat uppoo.
Seat León ST PHEV Xcellence

Epes

Ajettu FR kitkarenkain. Positiivinen kuva jäi autosta. Ensimmäinen havainto oli röpöttävä varoitusääni pienillä nopeuksilla sähköllä ajaen. Hiukan ärsyttävä mutta katosi kun vauhti nousi kaupunkinopeuksiin. En säätänyt mitään ja ajoin electric -moodissa. Akkua oli lähdössä n. 90% ja ekat 5km meni pelkällä sähköllä. Sillä pysyi helposti muun liikenteen mukana ja näytöistä näkyi hyvin milloin oli ”vaara” että bensakone tulee mukaan. Polkimessakin taisi olle selkeä vastus ennen bensan mukaantuloa. Ajettaessa tasakaasulla auto herjaili aika usein ”nosta jalka pois kaasulta”. Hmmm?
Rampilta kiihdytettäessä bensakone käynnistyi ekan kerran eikä ihan heti suostunut sammumaan 100:n tiellä. Varmaan 3-4km kävi mukana vaikka ajettiin tasakaasulla. Jossain 15km ajon kohdalla oli akkua jäljellä reilu 70% mutta auto ei mennyt enää millään pelkällä sähköllä. Ei tarvinnut kuin hiukan koskea polkimeen, niin heti hörähti bensakone mukaan. Ajoin vielä 10km lisää ja auto vuorotteli bensaa ja sähköä mutta ei antanut latauksen pudota alle 70%. Olikohan jossain rajoitin jonka voi säätää, että akkua ei päästetä tietyn latauksen alle? Vähän tuntui siltä. Toisaalta olisi hyvä ominaisuus ”säästää” sähköä näin, jos tiedossa olisi vaikka kaupunkiajoa 100km:n päässä. 25km:n lenkin kulutus oli bensaa 3.3l/100km ja akkua 20% yksikköä.
Kovempi kiihdytys oli aika rähinää kun bensakone tuli mukaan mutta auto kulki aika kivasti. Kyllä ehtii. Varsinkin kiihtyvyys 80+ nopeuksissa oli hymyn suupieliin nostattavaa.
Voimansiirto toimi hienosti, ei nykinyt vaihteen tai voimalähteen vaihdoissa ja lähdöt olivat pehmeitä.
Jousitus oli pehmeämmän tuntuinen kuin MHEV:ssä, topakka mutta ei niin pintakova. Ajoäänet olivat kiihdytyksessä kuuluvan bensakoneen möyryämistä lukuunottamatta hyvin maltilliset. Rengasäänet kitkoilla olivat luokkaa nykyinen 4v ikäinen Passat kesärenkain.

Sam123

Se nosta jalka kaasulta on sellainen rullaustoiminto mun mielestä. Ei tarvitse painaa kaasua.

Röpötys olikin tosiaan yllä mainittu, että on jalankulkijoita varten.

Sieltä e-managerinsta sai säädettyä, sitä sähköakun tasoa, ettei mene tietyn rajan alle. Jos esim. Akkua pitää säännöstelyä syystä tai toisesta.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 23.10.20 - klo:19:54
.
.
Sieltä e-managerinsta sai säädettyä, sitä sähköakun tasoa, ettei mene tietyn rajan alle. Jos esim. Akkua pitää säännöstelyä syystä tai toisesta.

Tämähän on hieno ja ainakin omasta mielestä omaan ajoprofiiliin sopiva ominaisuus. Jos en pyöri ihan nurkissa niin ajelen isompien kaupunkien välillä akselilla Hki-Tre-Tku. Olisi aika hölmöä tuhlata kaikki sähkö moottoritiellä ja saapua kaupunkiin akku tyhjänä. Bueno.

tet

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.10.20 - klo:20:32
Tämähän on hieno ja ainakin omasta mielestä omaan ajoprofiiliin sopiva ominaisuus. Jos en pyöri ihan nurkissa niin ajelen isompien kaupunkien välillä akselilla Hki-Tre-Tku. Olisi aika hölmöä tuhlata kaikki sähkö moottoritiellä ja saapua kaupunkiin akku tyhjänä. Bueno.

No ehkä kuitenkin vähän hankala käyttää, jos sitä pitää jostain valikkojen syövereistä säätää. Fordissa on nappi, josta voi valita eri sähköajomoodien (4 kpl) välillä. Yksi moodeista on sähkönsäästömoodi, jossa akun varaus pysyy vakiona. Taitaa kyllä monessa muussakin plugarissa olla vastaava moodi, ihme ettei SEATissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JaTSi

Onko PHEVissä multilink jousitus?
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Antore

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.10.20 - klo:14:23
No ehkä kuitenkin vähän hankala käyttää, jos sitä pitää jostain valikkojen syövereistä säätää. Fordissa on nappi, josta voi valita eri sähköajomoodien (4 kpl) välillä. Yksi moodeista on sähkönsäästömoodi, jossa akun varaus pysyy vakiona. Taitaa kyllä monessa muussakin plugarissa olla vastaava moodi, ihme ettei SEATissa.

Taidetaan nyt puhua vähän voortia sivistyneemmästä tavasta ohjata eri käyttövoimia. Toki Seatissakin on valinnat eri ajo-moodeille.

Hego

Lainaus käyttäjältä: JaTSi - 27.10.20 - klo:22:02
Onko PHEVissä multilink jousitus?

Jep, multilink on PHEV:ssä. Ja kaikissa muissakin yli 150hv malleissa.
Seat León ST PHEV Xcellence

zepor

Kuinkas moni on tilannut Full-led valot? Itsellä jäi tilaamatta ja vähän rupesi mietiyttämään valotehon ja ulkonäön suhteen. PHEV tourer tulossa ilmeisesti vuodenvaihteessa :)

Minkälaisia latausratkaisuja ootte tehnyt? Itellä pohdinnassa Webaston laite.
SEAT Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG


EX : Jetta 2008, Seat Leon 2014 1.4tsi FR, Golf 1,4tsi Highline

Sam123

Lainaus käyttäjältä: zepor - 28.10.20 - klo:10:24
Kuinkas moni on tilannut Full-led valot? Itsellä jäi tilaamatta ja vähän rupesi mietiyttämään valotehon ja ulkonäön suhteen. PHEV tourer tulossa ilmeisesti vuodenvaihteessa :)

Minkälaisia latausratkaisuja ootte tehnyt? Itellä pohdinnassa Webaston laite.

Otin ite Ledit. Osaa lisävarusteista ei saanut ilman. Ajelen myös muutaman kerran vuodessa Pohjois-Suomeen, jossa on pimeämpää kuin täällä etelässä. Hommasin liikkeen kautta Ratio Electricin 11kw kotilatauslaitteen. Puolikiinteä asema, joka saa virtansa voimavirrasta 850e.  Laitteen saa minne tahansa mukaan, missä on voimavirtapipstoke. Ei mielestäni ollenkaan paha hinta. Asennus oli kirjaimellisesti pistoke seinään ja valmis.

Hego

Otin kans FullLedit, jotenkin se auto näyttää kokonaisemmalta niiden kanssa. Ja tietysti täällä pimeässä märässä kelissä lisääntynyt valoteho ei haittaa yhtään.
Ite tilasin VW:n Elli latausaseman, sen halvemman ja hommaan sitten sähkärin asentamaan sen.
Seat León ST PHEV Xcellence

Yaffa0

Minä meinaan pärjätä normaalilla 230 V virralla ulkovaraston seinästä. Ehtii hyvin yön yli ladata. Bensalla tuokin auto kuitenkin pääosin kulkee.

Juu ja kannattaa mielestäni ne paremmat LED:t ottaa. Leonin ulkonäköön ne liittyvät olennaisesti. Alcantara-sisustuksen (sähkösäätöinen penkki) kanssa ne ovat pakollisetkin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 28.10.20 - klo:13:20
Minä meinaan pärjätä normaalilla 230 V virralla ulkovaraston seinästä. Ehtii hyvin yön yli ladata. Bensalla tuokin auto kuitenkin pääosin kulkee.

Juu ja kannattaa mielestäni ne paremmat LED:t ottaa. Leonin ulkonäköön ne liittyvät olennaisesti. Alcantara-sisustuksen (sähkösäätöinen penkki) kanssa ne ovat pakollisetkin.

Mä en tiedä onko tää totta, mutta mulle myyjä sano, että auton mukana tulevat piuhat on vain tilapäiskäyttöön mm. kauppojen pihalla oleviin laitteisiin. Ei tee hyvää lataa niillä jatkuvasti.

Voi olla myyntikikka, johon ainaki ite menin sitten lankesin  ;D. Mulla on kiinteä piuha, joka tuli itse aseman mukana.

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: Hego - 28.10.20 - klo:12:25
Otin kans FullLedit, jotenkin se auto näyttää kokonaisemmalta niiden kanssa. Ja tietysti täällä pimeässä märässä kelissä lisääntynyt valoteho ei haittaa yhtään.
Ite tilasin VW:n Elli latausaseman, sen halvemman ja hommaan sitten sähkärin asentamaan sen.

Tuo latausasemahan näyttää nykyisin olevan tarjolla myös Seatin logolla: https://seat-webshop.fi.elli.eco/products/charger
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 27.10.20 - klo:22:19
Taidetaan nyt puhua vähän voortia sivistyneemmästä tavasta ohjata eri käyttövoimia. Toki Seatissakin on valinnat eri ajo-moodeille.

Heh heh, hyvä vitsi. ;D

Fordia ja Toyotaa sivistyneempää tapaa ohjata käyttövoimia ei ole missään muussa Euroopassa myytävässä hybridissä. Nämä VAG-hybriditkin ovat vain tavallisia polttomoottoriautoja, joihin on "liimattu päälle" sähkömoottori. Eivät hybridiksi alunperin suunniteltuja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.10.20 - klo:15:51
Fordia ja Toyotaa sivistyneempää tapaa ohjata käyttövoimia ei ole missään muussa Euroopassa myytävässä hybridissä. Nämä VAG-hybriditkin ovat vain tavallisia polttomoottoriautoja, joihin on "liimattu päälle" sähkömoottori. Eivät hybridiksi alunperin suunniteltuja.

Ainoa pikaisesti keksittävissä oleva väitettäsi tukeva argumentti on MQB-pohjalevyn käyttö näissä hiljattain julkaistuissa VAG:n malleissa. Vaan mitäpä tekemistä tällä on käyttövoiman ohjaamisen kanssa?

Hego

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 28.10.20 - klo:15:05
Tuo latausasemahan näyttää nykyisin olevan tarjolla myös Seatin logolla: https://seat-webshop.fi.elli.eco/products/charger

Joo, nyt sitä saa myös Seatin logolla. Sillon ennen kuin tilasin oman laturin niin eivät osanneet kertoa milloin Seat brändätty tulee saataville. Mutta samapa tuo mikä logo siinä on, toimintaperiaate sama.
Seat León ST PHEV Xcellence

tet

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 28.10.20 - klo:16:39
Ainoa pikaisesti keksittävissä oleva väitettäsi tukeva argumentti on MQB-pohjalevyn käyttö näissä hiljattain julkaistuissa VAG:n malleissa. Vaan mitäpä tekemistä tällä on käyttövoiman ohjaamisen kanssa?

Ei mitään, en puhu pohjalevystä vaan nimenomaan voimalinjasta. Suurimmassa osassa lataushybridejä, myös Leonissa, on tavanomainen automaattivaihteinen (tässä tapauksessa DSG) polttomoottorivoimalinja, johon on lisätty motin ja vaihdelaatikon väliin yksi sähkömoottori ja yksi irrotuskytkin. Voimalinja on mekaanisesti erittäin monimutkainen, ja siksi potentiaalisesti vikaherkkä. Silti se ei pysty esim. avustamaan polttomoottoria sähköllä samaan aikaan, kun lataa akkua, koska siinä on vain yksi sähkökone.

Fordin ja Toyotan sarja/rinnakkaishybridi taas on mekaanisesti äärimmäisen yksinkertainen, koska siinä ei ole mekaanisia toimilaitteita (ns. raudanliikuttelua) lainkaan. Kaikki mekaaniset kytkennät ovat kiinteitä, mitään kytkimiä, vaihteensiirtäjiä tai jarruja ei ole (ei myöskään hydrauliikkaa). Sähköinen ajomoottori on suoravetoinen (toki alennusvaihteella), ja polttomoottorin portaatonta välityssuhdetta ohjataan generaattorin jarrumomenttia sähköisesti säätämällä. Sähköä voidaan generoida auton nopeudesta tai sen hetkisestä auton liikuttamiseen käytettävästä käyttövoimasta välittämättä. Polttomoottoria voidaan ajaa aina hyötysuhteen kannalta parhaalla nopeudella, auton nopeudesta tai sähköavustuksen määrästä välittämättä. Voimalinja on tuntumaltaan sähköautomainen, koska mitään portaita ei ole. Tai no, Fordilla on kyllä virtuaalivaihteet, jotka eivät onneksi tunnu kiihdyttäessä nykimisenä, vaikka ovatkin välillä korvin kuultavissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.10.20 - klo:18:11
Silti se ei pysty esim. avustamaan polttomoottoria sähköllä samaan aikaan, kun lataa akkua, koska siinä on vain yksi sähkökone.

Miksi pitäisi pystyä lataamaan ja avustamaan samaan aikaan?  ???

Käytännössähän tossa tilanteessa mekaaninen pyörimisliike muutetaan vaihtosähköksi joka tasasuunnataan ja pusketaan akkuun, sitten sähkö otetaan akusta ja muutetaan taajuusmuuntajalla vaihtosähköksi jonka moottori muutta mekaaniseksi pyörimisliikkeeksi. Missään noista vaiheista hyötysuhde ei ole 100% vaan alle eli pelkkää energian tuhlausta  :-X
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

b1mpo

Parhaan hyötysuhteen takiahan autoissa yleensä on muuttuvat välitykset.  Vaihteisto on eri tavalla toteutettu eri merkeillä. Mitsulla jopa täysin suora veto, jolloin sähköllä ajetaan hitaimmat nopeudet aina ja polttis kytkeytyy vasta suuremmissa nopeuksissa. VAG:ssa käytetty systeemi mahdollistaa paremman vetopainon, jos vertaa vaikka toyo/ford. Sellainen tilanne 2-vetoautossa, että sähkömoottori lataisi ja vetäisi samanaikaisesti ei ole millään tavalla tarkoituksenmukaista fiksun energian käytön suhteen. Siinähän tulee häviöitä valtaisasti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy