Värinä tyhjäkäynnillä 1.8t

Aloittaja Tony69, 15.10.20 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

Tony69

Kyseessä 1.8t AEB. Jakopään vaihdon jälkeen alkoi tuntumaan selvää värinää/tärinää tyhjäkäynnillä. Kierroksia kun nostaa niin värinä häviää. Samaisessa remontissa vaihdettu laakerit alakertaan ja kampiakselin ja nokkien stefat mutta nehän ei pitäis vaikuttaa tähän ongelmaan. Osaisko joku kertoa missä vika? Onko jakopään värinänvaimennin rikki jo heti alkuunsa?

o.b.

Onkohan jako varmasti kohdillaan?

Ja onko tuossa asennettu kampiakselin vaihteiston pään stefa oikealla työkalulla varmasti oikeaan asentoon. Siis jos siinä on se impulssikehä samassa.

Vikakoodeja lukuun VCDS:llä, niin voi löytyä jotain vihjeitä muista mahdollisista vikakohteista.

Tony69

Täytyy huomenna lukasta koodit. Etupään stefa vaihdettu pelkästään. On siis hetkiä ettei värinää tunnu ensinkään vaan käy todella tasasesti niin ei ehkä kuulosta ajoitusvialta, vai?

Mikkes

Pahimmillaan toi viittaa kampiakselien vääntymiseen, siitä epätasainen tyhjäkäynti. Minulla oli aikoinaan 1.8 TSI ja siinä alkoi tyhjäkäynnillä tuo epätasainen käynti ja kierroksia hieman lisää, niin se loppui. Mitään vikavaloja ei syttynyt, lopputulos oli, ketju oli venynyt ja hypähtänyt yli. Täydellinen jakopääremonti ja tosiaan kiertokanget olivat saaneet siipeensä ja muistaakseni osa männistäkin vaurioitui tuossa rytäkässä. Autolla oli ajettu juuri ja juuri 100 tkm ja ikää autolla oli vajaa 2 vuotta. Meni takuuseen, mutta arvatenkin tuhansien eurojen remonttihan siihen tuli. Uudemmat taitaa näissä DAStuotteissa olla kaikki jo hihnalla.

Tony69

Kampiakselin vääntyminen kuulostaa todella epätodennäköiseltä kun ennen remonttia ei ollut mitään värinöitä/tärinöitä. Ketju ja nokat merkeissään ja kiristin ei pidä ääntä.

Tony69

Vikakoodit luettu, EI KOODEJA. Voiko olla joku hihnankiristin?

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Tony69 - 16.10.20 - klo:16:31
Vikakoodit luettu, EI KOODEJA. Voiko olla joku hihnankiristin?

Sehän voi toki olla sekin kuten yhtälailla vauhtipyörä.

Tony69

Mutta miten vauhtipyöräkään olis tosta noin vaan alkanu täristää? Pitää kokeilla ottaa apulaitehihna pois ja kahtoo täristääkö vielä sillon.

tex-

Virranvähyyskin voi tuota aiheuttaa. Jos akku on vajaa niin laturi puskee sinne enemmän virtaa ja sen pyörittäminen vastustaa tyhjäkäynnillä.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Tony69 - 17.10.20 - klo:09:27
Mutta miten vauhtipyöräkään olis tosta noin vaan alkanu täristää? Pitää kokeilla ottaa apulaitehihna pois ja kahtoo täristääkö vielä sillon.

Yleensähän ne juuri alkavat "tosta vaan" tekemään sitä taikka tätä, niin ne ovat alkaneet minullakin ja aina on ollut edessä moottorin täystuho. 1 x 1.8 TSI vm. -10 1.9 TDI vm. -08 sekä 1.6 FSI vm- -06. Kaikissa Volkswagen konsernin moottori. Muita merkkejä ollut toistakymmentä, eikä millään muulla merkillä ole tapahtunut niin suurta tuhoa kuin Volkkarin koneilla.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Tony69 - 16.10.20 - klo:16:31
Vikakoodit luettu, EI KOODEJA. Voiko olla joku hihnankiristin?

Mikä peruna ollut käytössä ja miltä ohjainlaitteilta koodit on luettu?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tony69

Lainaus käyttäjältä: tex- - 17.10.20 - klo:15:09
Virranvähyyskin voi tuota aiheuttaa. Jos akku on vajaa niin laturi puskee sinne enemmän virtaa ja sen pyörittäminen vastustaa tyhjäkäynnillä.

Pienen selvityksen jälkeen tosiaan hyvin suurella todennäköisyydellä virrasta kyse. Jako on kohillaan yms muut hilppeet on kunnossa. Sattumalta sattui sisävalo syttymään kun tärinä oli päällä ja valo välkkyi samaan tahtiin mitä koko auto täristää, kierroksia kun nostaa niin käynti tasaantuu ja valokin palaa normaalisti. Täytyy siis marssia akku kauppaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy