Talvirenkaat alle - joko pitäisi?

Aloittaja 658136, 14.10.20 - klo:10:09

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.10.20 - klo:21:29
Ei ole, kannattaa edelleen pitää pää syvällä omassa perseessä ja uskoa sokeasti teknarin päätoimittajaa siitä miten ne Ivalon luisteluradalla tehdyt testit ovat relevantteja 1200km etelämpänä.

Teknaria lukevassa porukassa on todennäköisesti paljon niitä, joihin lehden ikiaikainen ”nastarengas takaa parhaan mahdollisen pidon jäällä” "argumentti puree vuodesta toiseen. Autoon hankitaan nastarenkaat, eikä tässä päätöksessä ole mitään merkitystä sillä, kuinka usein asianomainen sitä jääpintaa ajossaan kohtaa.

On kuitenkin toinen porukka, joka on selvästi Teknarin lukijakuntaa suurempi. Ihmiset, joille auto on ”vain auto”. Nämä ihmiset eivät lue autolehtiä, eivätkä keskustele autoista netisssä. He vain ajavat. Tälle porukalle talvirengas on yhtä kuin nastarengas, ja tämä myös näkyy teidemme kunnossa. Helsingissä rapsutellaan jo nyt nastoilla, vaikka täällä on täysi kesäkeli vesisateineen kaikkineen. Tämä porukka tarvitsisi jonkinlaisen herätteen, edes pienen signaalin jostakin, joka saisi heidän kiinnittämään huomiota talvirengasvalintaan. Suomessa teiden urautumiseen ja karhentumiseen suhtaudutaan ikään kuin luonnonlakina: talvella tiet pilataan nastarenkailla ja kesällä ne sitten taas osittain korjataan. Aivan kuin tälle ei olisi mitään vaihtoehtoa. ”Autokansa” itse ei tätä tule ajatelleeksi, mutta viranomaisten on pakko nähdä nastarenkaiden käytön ja teiden hajoamisen välinen syy-yhteys. Siksi onkin käsittämätöntä, että Suomessa ei Norjan ja Ruotsin tavoin ole lähdetty autoilijoita herättelemään.



jarkko_h

Hyvä pointti Mattiselta.
Herätys tarvitaan.

Mainittakoon, että kun katsoo fmi:n tilastoja, niin talvikuukausien lämpötilannousu on ollut todella raju viimeisen 30 vuoden  aikana. Viimeisen 30 vuoden fmi:n pääkaupunkiseudun tilastoidulla lämpenemisnopeudella jäiset ja lumiset talvet tulevat erittäin harvinaiseksi jo 0-5 vuoden sisällä!  Vesisade talvella on pääkaupunkiseudun uusi normaali. Viime talvi oli esinäyttö siitä ja paluuta vanhoihin talviin ei ole.

Toivottavasti virkamiehet heräävät herättämään vielä nukkuvat autoilijat tähän todellisuuteen. Teiden turha jyrsintä vesisateissa saisi loppua pian.

tapanixxx

Mitä kun suurimmalla osalla pk seudun autoilijoista on reissuja kehä kolmosen ulkopuolelle. Pitäisikö silti ajaa koko talvi kitkarenkailla. Mitä jos kaikki ajelisivat kitkarenkailla. Toimisiko kitkarenkaat silloin jäisillä teillä.

jarkko_h

#33
Aivan samalla tavalla kuin Norjassa ja Ruotsissa.

Ajan itse välillä pääkaupunkiseudun ulkopuolella todennäköisesti pahemmilla jääteillä kuin 95% pääkaupunkilaisista. Ei nämä satunnaiset matkat pohjoislapin syrjäseuduille tai pohjois Norjaan aiheuta mitään ongelmaa nykyaikaisella kitkoilla vaikka noilla alueilla jäisten olosuhteiden lukumäärä, magnitudi ja sään vaihtelut ja tien kunnossapito jotain toista kuin  pääkaupunkiseudulla. Lisäksi olen todennäköisesti keskimääräistä huonompi kuski. Silti ei mitään ongelmaa kitkoilla böndellä, en ole edes tien tukkona.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 30.10.20 - klo:12:25
Mitä kun suurimmalla osalla pk seudun autoilijoista on reissuja kehä kolmosen ulkopuolelle. Pitäisikö silti ajaa koko talvi kitkarenkailla. Mitä jos kaikki ajelisivat kitkarenkailla. Toimisiko kitkarenkaat silloin jäisillä teillä.
Olikos tapanixxx :llä omia kokemuksia pohjoismaisilla kitkarenkailla ajosta?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

mattinen


tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 30.10.20 - klo:12:25
Mitä jos kaikki ajelisivat kitkarenkailla. Toimisiko kitkarenkaat silloin jäisillä teillä.

Melko turha ajatusleikki, koska kaikki eivät tule koskaan ajamaan kitkarenkailla. Eikä täydelliseen nastavapauteen ole kukaan kannustamassakaan. Kunhan suurin osa ajelisi, niin säästyisi asfalttia ja keuhkoja melkoisesti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Polouni

Samaa mieltä, ettei kaikkien tarvitse heti vaihtaa kitkoihin. Kun edes ne, joiden ajoprofiili mahdollistaisi.
Eilen meni toiseen autoon nastarenkaat alle ja kyllä tuntuu karmealta ajaa niillä. Tulivat mukana, mutta varmaan viim. vuoden päästä vaihtuvat Ibizan tapaan kitkoihin.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 30.10.20 - klo:14:36
Olikos tapanixxx :llä omia kokemuksia pohjoismaisilla kitkarenkailla ajosta?

R kakkosilla ajellut kaksi talvea. Pääkallokeleillä pito ei vakuuttanut.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 30.10.20 - klo:19:59
R kakkosilla ajellut kaksi talvea. Pääkallokeleillä pito ei vakuuttanut.
Pääkallokeleillä ei kyllä millään muilla, kuin ralliauton piikkirenkailla voi ajaa huolettomasti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.10.20 - klo:22:13
Pääkallokeleillä ei kyllä millään muilla, kuin ralliauton piikkirenkailla voi ajaa huolettomasti.

Väärin, pääkallokeleillä tarvitaan ilmatyynyalus jotta voidaan minimoida liukkaan alustan vaikutus ajoneuvon käytökseen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.10.20 - klo:22:16
Väärin, pääkallokeleillä tarvitaan ilmatyynyalus jotta voidaan minimoida liukkaan alustan vaikutus ajoneuvon käytökseen.
,,lä nyt. Kuplatkin keulii piikkirenkailla. Ne pitää siis kesärenkaita ja asfalttia paremmin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

Pitkän ajan ennusteen mukaan pääkaupunkiseudulla talvirenkaille ei tarvetta ainakaan ennen marraskuun puoliväliä.

Toivottavasti koko talvea ei ole peruttu viime talven tapaan. Haluu hiihtämään ja samoilemaan lumiseen metsään. Jopa lapset kaipaa lunta pelikonsolien sijaan.

Janija

Tämä oli mielenkiintoinen aihe. Mulla oli aiemmin BMW 520 ’91 korimalliltaan E34. Nastoina oli hakkapeliitta 8:t. Myös ne olivat liukkaat pääkallokeleillä, ehkä perä hieman keveä.

No nyt Golfin mukana tuli kitkat. Hetken mietin että hommaisin heti nastat. Sitten työkamu ehdotti että kokeilen näitä kitkoja ensin.

Auto on ensimmäinen etuveto minulla. Osaatteko kertoa miten etuveto vertautuu takavetoihin renkaiden pidon suhteen? Mielellänihän mä kitkoilla menisin jos niillä pärjäisi hyvin. Auto nuori ja kilometrejä sen verran, että pitkää matkaa sillä on ajettu noilla kitkoilla, joten tuskin nämä kitkat kovin huonot ole.

Janija

Piti tulla lisäämään, kun muisti palailee pätkittäin. Olihan mulla aiemmin ’86 BMW E30 316, jossa oli viitisen vuotta kitkat. Eikä mulla niiden kanssa mitään ongelmia oikeastaan ollut. Jarrutuspito säilyi erittäin hyvänä loppuun asti ja kun renkailla alkoi olla ikää, oli liukkaissa risteyksissä hieman ongelmia lähteä liikkeelle, mutta samaa teki liukkaalla Hakkapeliitta 8:t.

SNG

Tänään vaihtui Contin 6-kitkat. Ajotietokoneen mukaan kulutus putosi litran verran.

Viikonloppuna pakollinen reissu keskiseen Suomeen.

jarski66

Viime sunnuntaina laitoin Nokia Hakkapelitta R3:set alle. Tulkoot lunta tai ei, näin on hyvä.
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy