Tiguan Track & Style + harraste-Audi

Aloittaja enraa, 12.11.20 - klo:12:28

« edellinen - seuraava »

enraa

Terve vain,

Olen monesti eksynyt tälle foorumille tietoa etsiessäni erilaisista muutoksista ja valitettavasti myös vioista. Tuntuu olevan hyvää tietoa aiheesta kuin aiheesta joten ajattelin laittaa oman langan pystyyn näistä harrasteluista.

Edellisinä autoina on ollut Caddy 4motion, useampia Audeja sekä pari mersua. Lisäksi tällä hetkellä rouvan käytössä on -14 Leon 1.2 TSI eli ea211-moottorilla varustettu pikkubensa. Mielenkiinnolla odotan mitä vikoja ilmenee VW:n ea111-moottorien kehitystyön jälkeen.

Tuli hiljattain hankittua käyttöautoksi Tiguan Track & Style 2.0TDI DSG. Jonkun verran tuntuu olevan murhetta mutta en ole vielä saanut aikaiseksi pyytää korjaamolta kustannusarviota vioista, tässähän on jonkinlainen virhevastuu vielä olemassa kun auto on hankittu liikkeestä noin kuukausi sitten, tosin kilometrejä on jo reilu 200tkm. Viat ilmeni hieman viiveellä joten tuskin liikkeen toimesta huomattu koeajolla.

Varustelistaa:
- Luxury-paketti: lasikatto, nahkasisusta, kuskin penkki sähköllä
- RNS315 navi ja BT-mediantoisto
- Lisälämmitin
- Bi-xenonit kaarrevaloilla
- Avaimeton kulku ja käynnistys

Autoon on nyt tässä vaiheessa tehty seuraavaa:
- Alkuperäisen vetokoukun jälkiasennus, josta löytyy juttua täältä: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46926.0
- Pieni korotussarja, n. 30mm
- Öljyjen vaihto
- Etupuskurin maalautus
- Lisävalojen asennus, Lazer Triple-R 750
- Vahaus
- Kangasmatot
- Continentalin kitkat kesävanteille

- Tosiaan muutama päivä kaupan jälkeen auto sytytteli moottorin vikavaloa ja VCDS:llä syyski paljastui P0403 EGR-venttiilin häiriö. Luultavasti siis tukkeutunut niin että venttiili joudutaan vaihtamaan tai poistamaan käytöstä.
- Moottori ei pysy normaalilämmöissä alle 5 asteen keleillä. Tämän huomasin vasta viiveellä kun kelit viilenivät tuossa pari viikkoa sitten. Googlettelemalla löysin tietoa aiheesta: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=26698.0, suuret kiitokset topicin aloittajalle hyvästä informaatiosta. Vaihdoin tuon DSG:n termostaatin siinä toivossa että pääsisin pienemmällä vaivalla. Valitettavasti siitä ei ollut apua vaan ilmeisesti päätermostaatti on viallinen ja sen vaihto on sitten isompi operaatio.
- Vaihdatin DSG:n öljyt pian auton oston jälkeen sillä vaihto oli jo hieman pitkällä. Vaihteisto toimi hyvin ennen vaihtoa ja öljyillä oli ajettu noin 80tkm. Vaihdon jälkeen alkoi 2 --> 1 vaihtaessa eli juuri ennen pysähdystä kuulua satunnaisesti hyvin voimakas kolahdus vaihdelaatikosta. Tarkastettiin öljymäärä --> OK, koitettiin VCDS:llä ajaa vaihteiston sopeutus mutta se ei suostu menemään läpi vaan antaa virheilmoitusta muutama sekunti sopeutuksen aloittamisen jälkeen. Sama juttu Boschin testerillä. En keksi muuta vaihtoehtoa kuin käyttää auto merkkarilla sopeutuksessa/laatikon softan päivityksessä. Vaihteisto on OBH DQ500. Nettiä tutkimalla tuli vastaan samantyyppistä käytöstä varsinkin 1, 2 ja 3-vaihteilla, eikä tilanne parantunut merkittävästi sopeutuksella vaan piti päivittää koko softa.

Eiköhän noista selvitä ja näitä toki sattuu. Korjausten jälkeen varmastikin kelpo käyttöauto, ainakin monikäyttöisyys, mukavuus ja varustetaso on hintaan nähden kohdallaan. Tulee silloin tällöin vedettyä 1500-2000kg perävaunuja ja ajettua huonoja maatalousteitä eikä kulutuskaan ei ole päätä huimaava.



Harrasteautoksi tuli kesällä V8 R8 manuaalilaatikolla. Kilometrejä on nyt noin 80t, itse olen ajanut viitisen tuhatta.
Tähän on laitettu säädettävä alustasarja vikaherkän Magnetic Riden tilalle sekä uusi putkisto. Nyt hiljattain irrottelin nuo kylkipalat ja käytin ne maalattavana kiiltävän mustiksi. Lisäksi vaihdoin Michelinit uusiin Toyon renkaisiin.
Ensi kesäksi olisi tarkoitus hankkia uudet vanteet ja jotain pientä. Sekä tietysti iso huolto täytyy tehdä.

Varusteet on ihan "normaalit" mitä näissä yleensä on. Laajennettu nahkapaketti, alcantarasisäkatto, B&O, jne.

Nyk: Audi R8, Tesla Model 3 Performance
Ex: Tiguan 5N, A4 B8, A3 8V, S4 B5, A6 C7, Caddy 2K

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy