ID.4

Aloittaja JPN_V70D3OR, 24.09.20 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

slate

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 05.01.24 - klo:12:34Kiitos!

Ja nämä siis saa valikoista valittua sitten koodauksien jälkeen?

Khyyl.

tjk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.01.24 - klo:07:19En usko että liittyvät toisiinsa. 12V akkua voi ladata ylläpitolaturilla, miinus vaan runkoon kiinni, ei akkuun. En kyllä usko että tuo parantaa asiaa, sillä akku on latauksessa auton ollessa ajossa ja laturissa. On vaan liian kylmä.

Jos luukku on jäässä, se sulaa parhaiten hiustenkuivaimella tai muovipussilla, joka on täynnä kuumaa vettä. Toki auttaa jos saa ajettua auton sisään lämpiämään. Kannattaa rämpätä kaukosäätimen auki-painiketta ja kuunnella, tapahtuuko luukun solenoidin kohdalla mitään. Samalla painelee luukkua kämmenellä. Jos ei kuulu mitään, on solenoidi mahdollisesti sanonut sopimuksensa irti. Itsellä hajosi tuo työmatkalla varoittamatta. Akussa 4% varaus, pakkasta ja kotiin oli tarkoitus päästä. Auto lähti hinurilla korjaamolle, jossa luukku murrettiin auki ja korjattiin. Toivottavasti se on vaan jäässä...

Luukku avautui pitkällisen yrittämisen jälkeen. Ei mielestäni ollut jäässä, hiustenkuivaajalla ja kuumavesipussilla hyvät tovit kokeilin, ei vaikutusta. Rämppäilin lukkoja auki ja kiinni, vähän vaikea sanoa kuuluiko solenoidista ääntä vai ei. Kantta paineltu eri voimakkuuksilla lukemattomia kertoja. Varovasti pehmeän langan avulla myös väännetty. Sitten loppujen lopuksi yhdellä painalluksella luukku avautui. Sisällä oli vain pieni määrä jäätä luukun alaosan kaukalossa, tuskin oli siitä kiinni. Nyt auto laturissa odottelemassa edullisempia tunteja, katsotaanpa sitten miten luukku rupeaa toimimaan. Lukitustapin varalta voitelin aseöljyllä (jähmepiste -60 C). Luukun auki ollessa tappi ei ainakaan lukittunut ala-asentoon kun keskuslukon laittoi päälle. Tiedä sitten pitäisikökään kun latusluukku on avoinna.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tjk - 05.01.24 - klo:16:16Luukku avautui pitkällisen yrittämisen jälkeen. Ei mielestäni ollut jäässä, hiustenkuivaajalla ja kuumavesipussilla hyvät tovit kokeilin, ei vaikutusta.

Hyvä että aukesi, mutta kysymys kuuluu että pitäisikö luukun solenoidi uusia ennakoivasti. Nyt riittäisi pelkkä solenoidin vaihto. Luukun murtaminen auki ja uudet osat maksoi 400-500 euroa (meni liikkeen piikkiin), edellyttäen että maalattu ulkokuori säilyy ehjänä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Lainaus käyttäjältä: tjk - 05.01.24 - klo:16:16Kantta paineltu eri voimakkuuksilla lukemattomia kertoja. Varovasti pehmeän langan avulla myös väännetty. Sitten loppujen lopuksi yhdellä painalluksella luukku avautui. Sisällä oli vain pieni määrä jäätä luukun alaosan kaukalossa, tuskin oli siitä kiinni.

Sehän ei paljoa tarvi jäätä niin että se ei lähde auki. Ja taitaa olla sen verran kaukana siitä kannesta se alaosa, ettei siihen taida ihan pieni määrä lämpöä luukun läpi johtaa lämpöä niin paljoa että jää sulaa. En tiedä lähtiskö se auki sillai että vääntää luukun reunasta vaan reilusti auki? Toki pitää sen solenoidin aukaista lukko ensin ja pitää painaista niin että luukku lähtisi aukeamaan muutenkin, ettei mene vääntämään väkisin lukkoa auki. Itsellänihän tuo ei ole kosaan jäätynyt kiinni niin en osaa sanoa miten tuo silloin käyttäytyy.

tjk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 06.01.24 - klo:17:30Hyvä että aukesi, mutta kysymys kuuluu että pitäisikö luukun solenoidi uusia ennakoivasti. Nyt riittäisi pelkkä solenoidin vaihto. Luukun murtaminen auki ja uudet osat maksoi 400-500 euroa (meni liikkeen piikkiin), edellyttäen että maalattu ulkokuori säilyy ehjänä.

Tässä vaiheessa laitan 12 V akun piikkiin. Ongelman alkaessa auto meni kilpikonna-moodiin ja valitti 12 V akkua. Ajoakussa oli lähemmäs 40 % varausta. Lukkoja rämpätessä huomasin että keskuslukkokin rupesi toimimaan epävarmasti, välillä ei tehnyt mitään vaikka avaimesta paineli. Pakkasta oli 25-30 astetta ja auto seisonut useamman päivän. Nyt toimii ihan normaalisti, kun akku on ladattu ja 12 V akku myös siinä samalla saanut lisää virtaa. Nyt kuulee ihan selvästi solenoidin äänen lukitusta käyttäessä. Uskon että akussa ei enää potku pakkasessa riittänyt.

Kuninkas

Lainaus käyttäjältä: tjk - 07.01.24 - klo:17:24Tässä vaiheessa laitan 12 V akun piikkiin. Ongelman alkaessa auto meni kilpikonna-moodiin ja valitti 12 V akkua. Ajoakussa oli lähemmäs 40 % varausta. Lukkoja rämpätessä huomasin että keskuslukkokin rupesi toimimaan epävarmasti, välillä ei tehnyt mitään vaikka avaimesta paineli. Pakkasta oli 25-30 astetta ja auto seisonut useamman päivän. Nyt toimii ihan normaalisti, kun akku on ladattu ja 12 V akku myös siinä samalla saanut lisää virtaa. Nyt kuulee ihan selvästi solenoidin äänen lukitusta käyttäessä. Uskon että akussa ei enää potku pakkasessa riittänyt.
Täällä oli oikea etuovi jäässä eikä auennut. Kunnon sulattelu auttoi asiaan, myös 12v akku "vikatilassa". Sellainen talviauto  ;)
Sulatuksessa oven sisältä läheltä lukkoa kuului naksumista ennen kuin ovi alkoi aukeamaan kun ovea yritti avata.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Kuninkas - 08.01.24 - klo:09:22Täällä oli oikea etuovi jäässä eikä auennut. Kunnon sulattelu auttoi asiaan, myös 12v akku "vikatilassa". Sellainen talviauto

No jos vertaa ID:n ongelmia muiden (polttomoottori) VAG-mallien talvimurheisiin niin aika pienellä on vielä päässyt.

12V akun keltainen merkkivalo on loimottanut tasaisesti, nyt oli sammunut kun auto oli yön yli tallissa sulamassa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Kuninkas - 08.01.24 - klo:09:22Täällä oli oikea etuovi jäässä eikä auennut. Kunnon sulattelu auttoi asiaan, myös 12v akku "vikatilassa". Sellainen talviauto  ;)
Sulatuksessa oven sisältä läheltä lukkoa kuului naksumista ennen kuin ovi alkoi aukeamaan kun ovea yritti avata.

Se 12 V:n akun "vikatila" ei haittaa mitään muuta kuin ärsyttää katsella sitä keltaista kolmiota. Nyt kun lämpötila nousi -4 asteeseen niin lähti kaikki ulinat pois.

ID.3:ssa siis sama, mutta kaikki ovet ja räppänät toimivat ;)
ID.3 Pro Performance Business 2021

kirveli23

Olen ajellut hybridi Tiguanilla puolitoista vuotta ja nyt ID 4 4motion tilauksessa. Auto tullee kevän kuluessa, joten akkulämmitys ei vielä ihan heti tule ajankohtaiseksi. Kysyin kuitenkin myyjältä akkulämmittimistä ja vastaus oli sellainen, että tällä hetkellä on saatavissa "*Polar akkulämmitin, jolla lämmitetään ennen liikkeelle lähtöä maksaa 650 euroa. Tulee Defa johto puskuriin, joka kytketään akkuun"
Ja jatkuu: Arctic battery heater taas maksaa noin 500 euroa asennettuna. Tästä ovat jossain vaiheessa tekemässä koeasennusta. Eli käyttökokemuksia ei toistaiseksi ole. Tällä hetkellä emme tätä tarjoa asiakkaalle, eikä tehdas ota vastuuta akun lämmittimen mahdollisesti aiheuttamista auton häiriöistä mikäli semmoisia ilmenisi.
Mutta kuitenkin hyvä uutinen. Kunhan testaavat, niin sitten on hyvä palata asiaan!

Daatta

Lainaus käyttäjältä: kirveli23 - 01.02.24 - klo:18:19Ja jatkuu: Arctic battery heater taas maksaa noin 500 euroa asennettuna.

Hyvä että testataan, spekulatiivista keskustelua noista akkulämmittimistä on kyllä käyty. Itse olisin valmis kallistumaan Arcticin puolelle (jos olisin asentamassa), ylimääräinen Defan töpseli sähköautossa kuulostaa aika... hassulta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Joo, ei kyllä mitään järkeä ole laittaa mitään töpseliä että saa 12V akkua lämmitellä seinästä, sitten toinen töpseli millä ladataan ajoakkua. Se 12V jäätymisongelma kun tulee ajon aikanakin, niin siihen ei riitä että pelkästään kotona lämmitellään akku valmiiksi. Toki se varmasti auttaa siihen jos lyhyessä ajossa 12V akku oikeasti pääsee tyhjääntymään, niin saa sitten sen täytettyä edes joskus. Mutta tuo automaattinen Articin lämppäri olis se ideaaliratkaisu, kun se lämmittäisi akkua vai ja aina silloin kun sille on oikeasti tarve. Toki kummassallakin ratkaisulla on se teoreettinen mahdollisuus että softa ei tajua sitä että akku onkin paremmassa kunnossa kuin mitä ulkolämpötila antaisi olettaa ja sekoaa siitä. Mutta sehän on asia mikä olisi korjattavissa softapäivityksellä, jos vain valmistajalla on rahkeita pistää yksi osaava softadevari asiaa miettimään pariksi tuntia (toki itse päivityksen julkaisu voi olla isokin prosessi tuohon päälle).

Mutta pääasia että jotain ollaan tekemässä, jospa se siitä etenis.

Kaapeli64

Onko muuten muilla rengaspainevaroitus alkanut kummittelemaan ilman syytä? Itselläni syttyi tänään valo palamaan ja tuli kehoitus tarkistaa kaikkien rengaiden ilmanpaine. Rupesin jo heti siinä epäilemään että olisikohan kyseessä virheellinen ilmoitus ja epäilin että voisikohan luminen keli saada järjestelmän tulkitsemaan pyörännopeuksien perusteella ilmanpaineet väärin. Pysähdyin kuitenkin sille reissua parinkymmenen kilometrin välein potkimaan renkaat läpi enkä havainnut mitään poikkeavaa. Määränpäässä oli mahdollisuus tarkistaa ilmanpaineet, ja näyttivät olevan noin 0.05bar sisään siinä kuin kuvittelinkin niiden olevan, ainakin toisiinsa nähden. Kuittasin paineet tarkistetuksi ja ei kyllä tullut ilmoitus uudelleen päälle. Jos sieltä vuotaa ilmaa, niin ei ainakaan mikään iso vuoto ole.

Mietinkin että olisikohan tässä kyse siitä, että viimeksi kun lisäsin ilmaa, niin tein sen lämpimässä tallissa. Siitä sitten kun seuraavalla kerralla lähdin ajamaan kovaan pakkseen, niin sehän on voinut jokseenkin epäideaalisesti saanut opittua renkaitten väliset pyörimiserot. Aika pitkään sillä on kyllä sen jälkeen ajettu, että ehkä se oli kuitenkin tuo luminen tie joka sai sopivasti sen kaltaista luistoa aikaan riittävän pitkään että onnistui huijaamaan järjestelmää?

Tai sitten siellä on oikeasti vuoto, jos näin on niin ilmoitushan pitäisi tulla takaisin pian kunhan vuotaa lisää.

Daatta

^Jos rengaspainevaroitin varoittelee, niin yleensä syystä. Muutaman kerran edellisissä autoissa huomannut rengasrikon kun on lähtenyt kotipihasta ajamaan. Minulla on ollut 20 vuotta Michelin rengaspainemittari hanskalokerossa, hyvä tien päällä jos varoitin rääkäisee. Nykyrenkailla ei ole kovin helppo visuaalisesti arvioida, onko painetta vai ei. Jos paine on vähissä voi auton omalla kompressorilla täyttää renkaan niin pääsee parempaan paikkaan tai jopa rengasliikkeen pihaan, olettaen että on vain pieni vuoto. Isompaa vuotoa varten minulla on rengaspaikkasarja takakontissa. Jos kaikki renkaat ovat oletuspaineissa niin sitten vaan nollaa varoittimen ja jatkaa matkaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Joo, ei ole vika uusinut, sillä on nyt sata kilometriä ajettu nollauksen jälkeen. Vahva veikkaus tuolle että oli sopivasti lunta tiellä ja se lisäsi ajovastusta ja sai toisen takarenkaan sopivasti luistamaan niin että triggas painevaroituksen päälle. Nuo kitkat on mulla semmoset että paras pito tulee vasta sitten kun luistoa on riittävästi. Tosi ärsyttävä ajonvakautuksen kanssa kun ei tahdo kiihtyä mihinkään jos on vähänkin liukasta. Veikkaan että siinä oli vaan pitkään paksu tasainen kerros lunta tiellä ja siinä toinen rengas suti pikkuisen toista enempi ja se siitä päätteli että nyt se onkin tyhjä kun pyörii tasaisesti koko ajan nopeammin kuin toinen puoli.

Ja edelleen, voihan se toki olla semmonen hitaasti tihkuva vuoto mikä vaatii pidemmän ajan ennen kuin tulee merkittävä määrä ilmaa ulos. Sen ilmentyminen voi ottaa aikaa, mutta koska tarkistettaessa paineet oli ok niin en ole siitä huolissani. Hyvä vaan jos on niin herkkä tuo että tunnistaa pienenkin vuodon.

Daatta

Enpä tiedä, itse sudittelen myös kitkoilla menemään ja en ole vielä saanut painevaroitinta laukeamaan. Positiivisena yllätyksenä tälle kaudelle tuli luistoneston paraneminen, ilmeisesti 3.2 softapäivityksen yhteydessä. Aikaisemmin eteneminen loppui kuin seinään, auto vaan nytkytteli paikoillaan eikä yrittänyt edes sutia. Nyt olen päässyt pahoistakin paikoista vaan pitämällä kaasun pohjassa. Sama takaperin, nyt tuntuu että kiipeää vaikka mihin. Ei tuo silti autuaaksi tee, pari kertaa on tultu pihamäki alas takaperin. Syy miksi neliveto meni (taas) tilaukseen. ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kaapeli64

Niin siis ei se sudittamalla tullutkaan, vaan ajettaessa tasamaalla, vakionopeudella vakkari päällä, suoralla tiellä, samoissa olosuhteissa monta kilometriä. Ja liukastakin siellä kyllä oli, seuraavaan risteykseen kun tulin niin meinas mennä pitkäksi kun ei auto pysähtynyt kunnolla jarrulla. Ainahan ne vetävät pyörät vähän luistaa, mutta noissa oloissa se luisto saattoi hyvin olla sen verran suurta ja jatkui niin pitkään että onnistui huijaamaan rengaspainetunnistinta.

a4b8

Oletteko käyttänyt jotain ainetta mahdollisten naarmujen häivyttämiseen mustilta kiiltäviltä muoviosilta, mm b-pilari ja takaspoilerin mustat päädyt, pieni naarmu tullut varmaankin lumiharjalla näin "ankarissa" talviolosuhteissa?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Daatta

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 06.02.24 - klo:23:34Oletteko käyttänyt jotain ainetta mahdollisten naarmujen häivyttämiseen mustilta kiiltäviltä muoviosilta, mm b-pilari ja takaspoilerin mustat päädyt, pieni naarmu tullut varmaankin lumiharjalla näin "ankarissa" talviolosuhteissa?

Musta "kiiltomuovi" naarmuuntuu äärettömän helposti. Naarmujen häivyttäminen tarkoittaa koneellista kiillotusta, sitten muovi on hetken kiiltävä. Jos haluaisi pysyvän tuloksen, pitäisi nuo kiillottaa ja sitten teipata, eli laittaa läpinäkyvä suojakalvo. Mutta ei näihin kansanautoihin sellaisia... Lumiharja on aika tehokas naarmuttamisväline noin yleisesti, itse olen korvannut sen "pöytäharjalla", jossa on pehmeät luonnonharjakset. ID.3:ssa (varmaan nelosessakin) on takaluukku samaa kiiltomuovia, joka naarmuttuu aivan yhtä herkästi. Sain jopa takalasiin naarmun ikkunanpesuharjalla, taisi olla kivensiru lasin pinnassa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jppetteri

Kuinka pitkä on ID4:n tavaratila takapenkit kaadettuna, siis kuskin penkin selkänojasta takaluukkuun?


Daatta

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 08.02.24 - klo:16:48Kuinka pitkä on ID4:n tavaratila takapenkit kaadettuna, siis kuskin penkin selkänojasta takaluukkuun?

Jostain syystä tuota mittaa ei ole merkitty mittapiirustukseen. Jostain tuon muistan selvittäneeni, 1,7m? Ex. farkku-Cupraan mahtui 60x200 pöytälevy pienellä väkivallalla, kun apukuskin penkki oli veivattu täysin eteen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jppetteri

Ei ole, ei.. Siksipä kysymys. Yllättävän lyhyt tuo 1,7m ottaen huomioon auton ulkoiset mitat. Esimerkiksi kokonaispituudeltaan vastaavassa Golf Variantissa tavaratila on 185 cm. Pitänee jossain välissä käydä myymiössä ihmettelemässä omin silmin, mutta jos se tosiaan tuota luokkaa tai alle on, niin ei ole minun autoni.


Zigu

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 08.02.24 - klo:16:48Kuinka pitkä on ID4:n tavaratila takapenkit kaadettuna, siis kuskin penkin selkänojasta takaluukkuun?



180cm tai etuistuimet täysin edessä 190cm.

a4b8

Tänään tuli Travel Assist parvitiedoilla aktivointi. 0 euroa.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Daatta

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 12.02.24 - klo:16:44Tänään tuli Travel Assist parvitiedoilla aktivointi. 0 euroa.

Mitähän tämä tekee, alkaa haamujarrutella Tesla-tyyliin niissä kohtaa missä muutkin on joskus jarrutellut. ;D Toivottavasti ei, koska beta-testaajana toimiminen sai vaa'an kallistumaan Teslasta VW:suuntaan.

Kiva että tulee uusia ominaisuuksia, mutta silti auto on jo vanhentunut vaikkei ole vielä edes tuotannossa. Kesällä on tulossa ChatGPT vahvistettu IDA. Eipä sillä että autolle tulisi paljon juteltua, mutta kaipa tuo on tulevaisuutta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Karoq

Mitäs toi parvitieto näissä tarkoittaa? Noin yleisesti ymmärtäisin että auto ymmärtää missä muut samanlaiset liikkuu, miten kuluttavat virtaa, miten ottavat virtaa vastaan missäkin. Vai onko kyseessä kuolleenkulman varoitin?
Nyt: Id.4 4motion
Ex: Nissan Primera 1,6, Opel Vectra 2.2, Skoda Fabia RS 1.9, Seat Leon 1.8T, Karoq 1.5 TSI Exclusive MY18 Moon White
Pellolla: Ford Taunus, Lada,

pasi

Lainaus käyttäjältä: Karoq - 13.02.24 - klo:15:39Mitäs toi parvitieto näissä tarkoittaa? Noin yleisesti ymmärtäisin että auto ymmärtää missä muut samanlaiset liikkuu, miten kuluttavat virtaa, miten ottavat virtaa vastaan missäkin. Vai onko kyseessä kuolleenkulman varoitin?

Huonosti on tuosta yksityiskohtia missään. Jossain kehuttiin että parviälyversio osaa ajaa myös tiellä jolla ei ole keskiviivaa. Miksi siihen reunaviivan vieressä ajamiseen parviälyä tarvitaan jäi kyllä vähän hämäräksi.

jppetteri

Oliskohan kyseessä vain Car2X uudella nimellä?

"Jos ajoneuvosi tukee Car2X-toimintoa, ajoneuvosi pystyy käyttöönoton jälkeen vaihtamaan tärkeitä liikennetietoja esim. onnettomuuksista tai ruuhkista muiden tiellä liikkujien tai liikenneinfrastruktuurin kanssa, mikäli ne tukevat Car2X-toimintoja."


Tos®

#1047
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Daatta

Joo, tuo Car2X uutisoitiin uutena ominaisuutena v. 2020 ja ID.3 on tukenut sitä alusta asti. Onko se nyt lopulta saatu toimimaan, hyvä jos näin on. :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Karoq

Hieman offtopic mutta elli on pistänyt latausasemat alennusmyyntiin https://vw.elli.eco/fi-FI/shop/id-charger
Nyt: Id.4 4motion
Ex: Nissan Primera 1,6, Opel Vectra 2.2, Skoda Fabia RS 1.9, Seat Leon 1.8T, Karoq 1.5 TSI Exclusive MY18 Moon White
Pellolla: Ford Taunus, Lada,

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy