1.4.2021 jälkeen ei ole auto ottanut mitään yhteyttä we connectiin. Ei pääse millään vehkeellä siihen kiinni.Aika lapsen kengissä tuntuu olevan nämä etäohjeuksen volkkarilla vielä.Ilmeisesti huoltoon mentävä tämän kanssa, vai oliko jollakin hyviä kikkoja mitä kannattaisi tehdä?Miten eSIM otetaan pois ja laitetaan uudestaan aktiiviseksi tai jotain muuta mitä kannattaisi kokeilla?
Sain Tarracon eHybridin vastaavan tilanteen auki menemällä vieraana sisään, jonka salli ja sen jälkeen vaihdoin pääkäyttäjäksi ja se onnistui. Kaksi päivää oli ollut pimeänä.
Eilen iltapäivällä Prisman parkkipaikalta lähtiessä Tiguan hukkasi datayhteyden (=maapallo harmaa), eikä tieto kulkenut sen jälkeen auton ja We Connectin välillä. Tänään aamulla We Connect ilmoitti että lähtöaika aktiivinen, laita latausjohto kiinni (auto oli johdon päässä). Menin autolle, irroitin johdon ja käynnistin auton, datayhteys palautui ja auto päivitti tiedot We Connectiin.Viikonloppuna oli kaikenlaista hässäkkää, sähköpostiinkin tuli seuraava ilmoitus:"Ilmoitamme, että seuraavat mobiilipalvelut poistettiin käytöstä ajoneuvosi Tiguan infotainment-järjestelmän kautta 3.4.2021 - 12:14:• Lukitseminen & lukkojen avaus• Alueilmoitus• Ilmastointi• Ajotiedot• Auton tila• Lataus• Huollon ajanvaraus• Nopeusilmoitus• Pysäköintipaikka• Äänimerkki & vilkut• Lähtöajat• Auton kuntoraportti• VikapuheluVoit aktivoida nämä mobiilipalvelut milloin tahansa uudelleen ajoneuvosi infotainment-järjestelmän kautta."Seuraavana päivänä tsekkasin autolla tilannetta, en ollut enää pääkäyttäjä. Laitoin itseni pääkäyttäjäksi ja auto pyysi vara-avainta, noh oltiin 500km päässä kotoa joten eipä ollut vara-avainta lähellä. Kolmantena aamuna lähdettiin kotia kohti ja kaikki oli taas palaunut ennalleen itsekseen. Vuorokausi kotikaupungissa ja sitten tuli tuo alussa mainittu datayhteyden hukkaaminen. Mitähän seuraavaksi :-P
No tuo nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa tässä tapauksessa. Autoon ei saa yhteyttä niin ei se 12V akkua kuluta ja lisäksi auto on koko ajan ollut latauksessa latausasemassa.Kävin merkkarilla ja vikailmoitus pitää tehdä WeConnectin kautta ja sieltä yritetään ratkoa vika ja sen jälkeen tulee tarvittaessa pyyntö korjaamolle.Passatti GTE lataa ainakin 12V akkua kun laittaa latausjohdon kiinni ja muutenki suurjänniteakusta ladataan 12V akkua. Samoin Tigsu tekee. Luulen, että tuo yhteksien määrälaskuri on serverin päässä. Kaikki yhteyspyynnöt menee serverille vaikka autoon asti ei ole yhteyttä. Jos auto ei tule kuntoon ennen viikonloppua, niin viikonloppuna tehdään uusi testi. Kun tuo yhteyksien määrä tulee täyteen ja 12V akku menee lukitustilaan niin mitataan tuo akun jännite. Tigsussa on paljon helpompi mitata, kuin GTE Passatissa.
Onko tuo yleistäkin että auton pääkäyttäjä vaihtuu lennosta? Aavistuksen saattaisin olla huolissani tuosta...
Muistelen ”jostain” lukeneeni auton luovutuksen jälkeisessä turhaantuneisuudessani, että auto asentaa lataamansa infotainmentin softapäivitykset vasta, kun sen tila on varmasti ”ei ajossa”. Siis virrat pois, ovet lukossa ja käsijarru päällä. Meidän autossahan päivitykset eivät aluksi asentuneet, kun käsijarrun käyttökytkin oli (valmiiksi) rikki.
Sillä... Volkkarin softaosastolla painetaan varmasti pitkää päivää paraillaan ja saavat lopulta vähemmän virheellisen päivityksen jakoon. Virheettömään alalla ei edes pyritä kustannussyistä, arvaa mistä tiedän.Auton omistajan jatkuvat omat kokeilut asian ratkaisemiseksi saattavat pahimmillaan jumiuttaa infotainmentin tilaan, joka vaati lasipalatsin huollossa vierailua. Etenkin, jos datayhteydet ovat huonot näiden kokeilujen aikana.
Pitääkö tuo nyt aivan paikkansa että nuo GTE:t osaavat ladata 12 V -apuakkua latauspiuhan päässä virrat OFF-asennossa? Mistä tieto on peräisin? Monet ladattavat kun eivät tuota osaa tehdä kun vasta virrat päällä.
Onko tuo yleistäkin että auton pääkäyttäjä vaihtuu lennosta? Aavistuksen saattaisin olla huolissani tuosta...Pitääkö tuo nyt aivan paikkansa että nuo GTE:t osaavat ladata 12 V -apuakkua latauspiuhan päässä virrat OFF-asennossa? Mistä tieto on peräisin? Monet ladattavat kun eivät tuota osaa tehdä kun vasta virrat päällä.
Minulla maapallo on harmaa ja juuri tuli tieto, että WeConnectin päässä on otettu työnalle.
Eilen vaihdettiin kesätassut alle Vianorin rengashotelilla. Auto on saatu alle 26.2. ja ihmettelin kesärenkaiden kulutuspintaa 5,5mm joka nurkalla. Aluksi epäilin kulutuspinnan mittausta ja Vianorilla kerrottiin, että uusien autojen renkaat ovat tällaisia. Soitin rengasliikkeeseen, joka edustaa kyseistä merkkiä ja kysyin saman merkkisten renkaiden ja samoilla tiedoilla kulutuspinnan paksuutta, sieltä kerrottiin niiden olevan 7,6mm. Aamulla vielä varmuudeksi itse mittasin ja tulos oli se sama 5,5mm.Tarkastelin vielä silmämääräisesti renkaat ja kulutuspinnoilla näkyy selvästi eriväriset raidat, eli uudet ovat.Testien mukaan 4mm asti renkaiden vesiliirto-ominaisuudet vastaavat uusien renkaiden pitoa.Minulla on Continental EcoContact 6 contiseal SUV/4x4 235/55R18 100V; Kulutus A, Sade A, Melu 71.Toivottavasti nämä eivät ole kulumisherkät renkaat, ettei heti tarvitse uusia.Ilmeisesti…Autotehtaiden tilaamat renkaat eivät ole aivan samat, kuin rengasliikkeessä myytävät.Tehtaat tilaavat suuria eriä renkaita eri valmistajilta ja ilmeisesti voivat päättä niihin omat speksit.Säästö on se pienikin säästö.