Volkswagen Tiguan bensa / diesel / eHybrid 2021 ->

Aloittaja Erkka, 15.09.20 - klo:14:35

« edellinen - seuraava »

Erkka

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 09.03.21 - klo:09:13
Periaatteena on mahdollisimman vähät ja turhat käynnit vw:llä. Mitäpä se postitus auttaa, täytyyhän se hakea postistakin.

Jopas on vaikeata sinulle, yhden pussukan noutaminen?  ::)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Antore - 09.03.21 - klo:09:21
Onhan työkalupussin puuttuva vetoketjun vedin tietysti tärkeä varustepuute mutta älä nyt kuitenkaan tekemällä tee asioista liian vaikeita itsellesi. Voimia myyjäliikkeen henkilökunnalle jos satutte tätä keskustelua lukemaan.

;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Erkka

Onko tietoo? Tiguan eHybridissä on lämmitysvastus. Mikä mahtaa olla teho vastuksessa? Ajoakussa on nestekiretoinen jäähdutys. Mikähän mahtaa olla toimintaperiaate tuolla? Lämmittääkö jäähdytyksen lisäksi ajoakkua jne? Kiitokset etukäteen vastauksista.  :)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

qsla

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 09.03.21 - klo:10:04
Onko tietoo? Tiguan eHybridissä on lämmitysvastus. Mikä mahtaa olla teho vastuksessa? Ajoakussa on nestekiretoinen jäähdutys. Mikähän mahtaa olla toimintaperiaate tuolla? Lämmittääkö jäähdytyksen lisäksi ajoakkua jne? Kiitokset etukäteen vastauksista.  :)

Ajoakkua ei lämmitetä.

Ainoastaan jäähdytetään ja mod 2 tilassa tasataan lämpöä.

Eli jos esim ollut yöstä -20c ja aamusta +1 niin ajoakusta ei saa virtaa kuin pienimmän lämpötilan mukaan. Kunnes koko akusto on tasaisen lämmin  ::)

Aika hidasta se lämmön tasaantuminen on passatissa ja ehybridissäkin yllätys yllätys kun prikuulleen sama akkupaketti on  ;D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

foxnen

#634
Lainaus käyttäjältä: Erkka - 09.03.21 - klo:09:27
;)

Juuri näin, seuraavaksi mennään peräkontin pellin oikaisuun. Kyllähän näitä yhdelle uudelle autolle sattuu jo enne luovutusta. ;)
Kyllä kärsivällisyytä omistajakin tarvitsee. Mielellään ajelen omia ajoja, kuin korjaamoajoja...
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Erkka

Harmitus. Oliko peräkontissa kuljetusvaurio jo ennen luovutusta?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

foxnen

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 09.03.21 - klo:20:52
Harmitus. Oliko peräkontissa kuljetusvaurio jo ennen luovutusta?
Auto meni ennen luovutusta keramiseen pinnoitukseen ja siellä huomattiin, kun suojamuovia oltiin poistamassa.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Finihen

Vaimoni eHybridin ongelmat (laneassist, vakionopeussäädin, sähköinen seisontajarru ja softapäivitykset) ratkaistiin huollon toimesta.

Kaikkiin oli syypäänä auton tietojärjestelmän näkökulmasta superpositiossa ollut seisontajarrun anturi. Kun sen tilaa ei luotettavasti kyetty lukemaan, päätti auton softa estää em ja joidenkin muiden toimintojen käynnistymisen. Samaisesta syystä softapäivitykset epäonnistuivat. (Ladattujen päivitysten asennus käynnistyy vasta, kun auto on varmasti paikoillaan, mm. seisontajarrun tila on ”päällä”).
IHe
""""""""""""""""""""""""-
VAG kulkimet:
EHybrid, 1,6 tkm - järkiauto 
R8, 32 tkm - edellisen vastakohta

jiitee

Onko joku kokeillut? Saako Android auton navin (google) näkymään digimittaristossa, vai näkyykö vain jos on VW oma navi?


IIN8

#639
Lainaus käyttäjältä Finihen:
Lainaus käyttäjältä: Finihen - 10.03.21 - klo:08:19
Ladattujen päivitysten asennus käynnistyy vasta, kun auto on varmasti paikoillaan, mm. seisontajarrun tila on ”päällä”).

Moro!

Voiko softapäivitykset käynnistää jostain valikosta vai käynnistyykö ne automaattisesti.
Mistä voi tarkistaa softan versiot?
Tuntuu, että minulla on ainakin navin versio päivitystä vailla. Esim. Lähikadulla varmaan yli vuoden vanhoja tilapäisiä nopeusrajoituksia. Lisäksi samaisella kadulla on ollut jo pari vuotta 40-rajoitus, silti nopeus ensin merkin kohdalla 40 ja sitten hetken päästä ilman vastaava liikennemerkkiä 50.
Saako navin nopeustiedot kytkettyä irti nopueusohjauksesta, kameran tunnistamat liikennemerkit tuntuisi toimivan paremmin ilman yllätyksiä?

ranis

Paljon teillä näyttää sähköajon mittarissa kilometreinä kun akku on täyteen ladattu? minulla auto lämpöisessä tallissa ja näyttää aamulla 33km, ollut koko yön latauksessa. Jostain luin että pitäisi päästä noin 50km sähköllä

Erkka

Tuon lukeman Tiguan ennakoi edellisistä ajomkilometreistä (rangesta). Kesällä tulee range olemaan siinä 50-60km paikkeilla. Näin talviaikaan pakkasilla rangea vähemmän. Minulla on vaihdellut 35-45km välimaastossa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

IIN8

#642
Lainaus käyttäjältä: ranis - 10.03.21 - klo:20:06
Paljon teillä näyttää sähköajon mittarissa kilometreinä kun akku on täyteen ladattu? minulla auto lämpöisessä tallissa ja näyttää aamulla 33km, ollut koko yön latauksessa. Jostain luin että pitäisi päästä noin 50km sähköllä

Joko sinulla on monta latausta?
Alkuun ensimmäiset lataukset oli samaa luokkaa, tosin ulkona pakkasessa. Nyt näyttää ajomatkaksi n. 40 km. Eli uskoisin että uusi akku "tekeytyy".
Kannattaa muuten käyttää asetusta max. Lataus 50%, jolloin jos laitat esim. illalla lähtöajaksi seuraavan päivän akku latautuu illalla ensin 50%:iin ja loput siten että lähtöaikana akku on täysi. Tämä säästää akkua koska akulle on hyväksi että akkua ei pidetä täytenä pitkää aikaa.

risulasi

Lainaus käyttäjältä: fincovw - 01.03.21 - klo:17:27
Uusi hybridin tilaaja ilmoittautuu! :)

Tiguan R-Line eHybrid tilattu viime kuussa ja alustava toimitusarvio oli kesäkuu tilaushetkellä.


toivoa saa ja pitää... ite tilasin R-linen joulukuun puolivälissä (ei kylläkään hybrid) ja nyt toimitusaika siirtynyt maaliskuusta jo kesäkuulle. Tehtaalla on kuulemma R-line osien saatavuuden kanssa ongelmia.

ranis

Auto ollut minulla kaksi viikkoa ja olen lataillut akun täyteen joka yö. Ei kai nykypäivän akut huonoksi mene jos ne on täyteen ladattuna pitkään? Eikö nykypäivän akut ole sellaisia että ku. ovat täynnä virtaa niin eivät sen jälkeen ota enää virtaa vastaa.

IIN8

Lainaus käyttäjältä: ranis - 10.03.21 - klo:21:16
Auto ollut minulla kaksi viikkoa ja olen lataillut akun täyteen joka yö. Ei kai nykypäivän akut huonoksi mene jos ne on täyteen ladattuna pitkään? Eikö nykypäivän akut ole sellaisia että ku. ovat täynnä virtaa niin eivät sen jälkeen ota enää virtaa vastaa.

Siellähän se seisoo manuaalissa, että autoa ei seisotettaisi täydellä akulla.
Eihän akku kylläkään ylilataannu, kyse on siitä että jos akku on aivan täysi sillä olisi hyvä lähteä heti ajamaan jotta akun lataus/purkauskyky ei huonone.
Sitä en tiedä miten nopeasti se vaikuttaa akkuun.
Kännyköissäkin on sama juttu, niissä on ohjelma joka ei lataa akkua täyteen.

Antore

Lainaus käyttäjältä: IIN8 - 10.03.21 - klo:23:27
Siellähän se seisoo manuaalissa, että autoa ei seisotettaisi täydellä akulla.
Eihän akku kylläkään ylilataannu, kyse on siitä että jos akku on aivan täysi sillä olisi hyvä lähteä heti ajamaan jotta akun lataus/purkauskyky ei huonone.
Sitä en tiedä miten nopeasti se vaikuttaa akkuun.
Kännyköissäkin on sama juttu, niissä on ohjelma joka ei lataa akkua täyteen.

Jos autolla päivittäin ajetaan niin ei mitään merkitystä. Enemmän akulle tekee pahaa täyteen lataaminen kuin päivä tai pari käyttöä odottava täyteen ladattu akku. Sähköautoissahan suositus on, että akku ladataan 80% tasoon silloin kun ei ole tarvetta pitkille siirtymille mutta plugareiden akkujen koon puolesta tämä ohje ei oikein toimi.

tet

^ Varmaan VAG-plugareistakin löytyy latausasetukset, joilla voi ladata ensin vajaaksi, ja vasta valittuun lähtöaikaan mennessä täyteen? Ei näissä valitettavasti mitään ihmeakkuja ole, kyllä niihin samat lainalaisuudet pätee kuin muihinkin litiumakkuihin. Mitä kauemmin akku viettää aikaa täydessä varauksessa, sitä nopeammin se huononee. Se on sitten eri asia, kuinka merkittävää se kapasiteetin lasku on. Kai se kuitenkin havaittavissa olevalla tasolla on, kun näihin tuollaisia latausajastuksia valmistajien toimesta rakennetaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tussi

Lainaus käyttäjältä: IIN8 - 10.03.21 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä Finihen:
Moro!

Voiko softapäivitykset käynnistää jostain valikosta vai käynnistyykö ne automaattisesti.
Mistä voi tarkistaa softan versiot?
Tuntuu, että minulla on ainakin navin versio päivitystä vailla. Esim. Lähikadulla varmaan yli vuoden vanhoja tilapäisiä nopeusrajoituksia. Lisäksi samaisella kadulla on ollut jo pari vuotta 40-rajoitus, silti nopeus ensin merkin kohdalla 40 ja sitten hetken päästä ilman vastaava liikennemerkkiä 50.
Saako navin nopeustiedot kytkettyä irti nopueusohjauksesta, kameran tunnistamat liikennemerkit tuntuisi toimivan paremmin ilman yllätyksiä?

Valitettava tosiasia on, että Navin tietojen, liikennemerkkien nopeuksien jne. välillä on aina ollut ja tulee olemaan ristiriitaisia tietoja, jotka eivät ole kohdillaan. Tämä ihan automerkeistä riippumaton tosiasia. Todettu on myös se, että ei ne tahdo edes aina ajan kanssa korjaantua. Tämä johtuu siitä, että välillä nopeusrajoituksia muutetaan ja päivityksiä tehdään hitaasti, joten päivitys ei seuraa perässä reaalimaailmaa. Toisinaan taas virhettä ei vaan tunnuta saavan muutettua ei millään... Toiveesi asiasi korjaavasta päivityksestäsi saattaa siis olla turhaa. Käyttäjien muokkaamaan sovellukseen taas ei uskalleta mennä, joka antaisi siis käyttäjän korjata jonkin tiedon järjestelmään oikeaksi, koska silloin väärien tietojen syöttämisen riski kasvaisi.

Kävimme täällä aikanaan keskustelun tästä Travel Assistin ohjauksesta liikennemerkkien ja navin suhteen... Silloin osa meistä, joille Travel assistia ei tullut, surkutteli kohtaloaan. Totesin silloin kokemuksesta, että nämä eri järjestelmien ristiriidat (navin tiedot, liikennemerkkien lukeminen) aiheuttavat sekaannusta eikä niitä tahdo saada korjattua, kuten toivoit. Kokemuksesta voin sanoa, että ei ole esimerkiksi hääviä kun auto alkaa yhtäkkiä kiihdyttää 40km/h alueella 80km/h tunnissa tai jarruttaa 100km/h alueella yhtäkkiä, kun jostain niin saa päähänsä. Lopputuloksena on siis järjestelmä, joka sekoilee yllättäen silloin tällöin. Totesin myös, että nämä kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat vain ja ainoastaan silloin hyviä ja mukavia käyttää, kun ne toimivat kuten niiden on ajateltu toimivan. Toistaiseksi tuntuu, että kaikissa näissä järjestelmissä on hieman vielä hakemista ja on syytä odottaa, että ne kehittyvät. Tykkään ajaa itse ilman yllätyksiä.

Erkka

Omassa Tiguan eHybridissä on liikennemerkkien tunnistus, vaikkei Travell Assistia olekaan autossa.

Tässä laitteessa:

Radio ja navigointi Discover Pro Bluetooth.
Kosketusvärinäyttö 9,2". Integroitu kovalevy, 10 GB vapaasti käytettävissä. Liikennemerkkien tunnistus. Euroopan kartasto. Karttamateriaalin automaattinen online-päivitys. Online-liikennetiedot. Puheopastus suomeksi.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

IIN8

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.03.21 - klo:08:45
^ Varmaan VAG-plugareistakin löytyy latausasetukset, joilla voi ladata ensin vajaaksi, ja vasta valittuun lähtöaikaan mennessä täyteen?

Juurikin tuo asetus max. lataustila, aseteltavissa 0...50%. Kuten totesit kyllä se varmaan akun säästöä varten on kehitetty.
Toinen hyöty asetuksesta on, että akku lämpiää ennen lähtöä jolloin emode on mehdollista alle -10 pakkasilla.

Tilasin muuten Kugan heinäkuussa, tuntui myös hyvältä valinnalta. Siinähän olisi ollut nestekietoinen lämmitys akku/kabinetti. Auto tuli maahan syyskuun alussa. Ilmoittivat ensin että menee viiko kun saavat korjausosat. Sitten tieto vaihtui; tukes ei anna rekisteröidä. Marraskuun alussa näytti siltä että akuston vaihto olisi maaliskuussa joten peruin kaupan. Arvaa harmittiko? Ja sitten vw-kauppaan.

IIN8

Lainaus käyttäjältä: Tussi - 11.03.21 - klo:09:40
Valitettava tosiasia on, että Navin tietojen, liikennemerkkien nopeuksien jne. välillä on aina ollut ja tulee olemaan ristiriitaisia tietoja, jotka eivät ole kohdillaan.

Kiitos Tussi; hieno kirjoitus. Se mitä kaipaisin jos voisi asettaa nopeustunnistuksen vain kameran mukaan tapahtuvaksi??!! Sehän pelaa hienosti? Se minkä siinä menettää on nopeusrajoitusten ennakointi. Tosin nytkin muutan nopeuden ennakoivasti -10 ja +10 napeilla.
Löytyykö muuten asetusta jolla voisi lisätä noputta automaattisesti esim 4 km/h. Nythän navin nopus on tuon eu:n määrittelemä -4 km/h alinopeutta.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: IIN8 - 11.03.21 - klo:10:10
Nythän navin nopus on tuon eu:n määrittelemä -4 km/h alinopeutta.

Missäs vaiheessa EU on tuollaista määritellyt?  ???

Ja tarkoitatko nyt että kun mittari näyttää 80km/h niin todellinen nopeus on 76km/h vai jotain muuta?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tussi

Lainaus käyttäjältä: jiitee - 10.03.21 - klo:09:34
Onko joku kokeillut? Saako Android auton navin (google) näkymään digimittaristossa, vai näkyykö vain jos on VW oma navi?

En nyt suuremmin ole yrittänyt, mutta en ainakaan yhtäkkiä sellaista saanut aikaiseksi. Itse käytän Wazea Android auton kautta googlen navin sijaan -minusta se on huomattavasti parempi ja ihan ilmaisversiona saatavilla. Ilmoittaa myös kameratolpista, liikennenopeuksista ja jopa sivuun jääneistä autoista, (jonka huomasin kun moottoritiellä oli tuos tovi sitten useita tienvarteen jääneitä autoja...)

IIN8

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.03.21 - klo:10:30
Missäs vaiheessa EU on tuollaista määritellyt?  ???

Ja tarkoitatko nyt että kun mittari näyttää 80km/h niin todellinen nopeus on 76km/h vai jotain muuta?

Just näin, miitarin näyttö asetellaan tehtaalla 4km/h yli todellisen nopuden. Mm siksi että ei voi poliisille väittää, että mittari näytti alempaa nopeutta kuin mitä poliisin tutka.
Tämä "virhe" on ollut minun autoissa jo 90-luvun alusta. Myöhemmin luin jostain, että se on jopa eu:n "direktiivejä"

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: IIN8 - 11.03.21 - klo:11:23
Just näin, miitarin näyttö asetellaan tehtaalla 4km/h yli todellisen nopuden. Mm siksi että ei voi poliisille väittää, että mittari näytti alempaa nopeutta kuin mitä poliisin tutka.
Tämä "virhe" on ollut minun autoissa jo 90-luvun alusta. Myöhemmin luin jostain, että se on jopa eu:n "direktiivejä"

EU-direktiivit taitaa sanoa jotain tähän tyyliin "mittari ei missään tilanteessa saa näyttää todellista pienempää nopeutta".

Näyttääkö sinun autosi siis kaikissa nopeuksissa 4km/h ylimääräistä? Eli mittari 10km/h, todellinen 6km/h; mittari 50km/h, todellinen 46km/h; mittari 100km/h, todellinen 96km/h jne.

Tuskin näyttää... tuo mittarivirhe tuppaa olemaan lähes prosentuaalinen eli jos mittari näyttää 100km/h ja todellinen on 96km/h niin mittari 50km/h onkin todellinen 48km/h.

Markkinoilta löytyy autoja joissa tuo virhe on 0-10%, oman kokemuksen mukaan japsit tuolla lähelle 10%, saksalaiset jossain 3-5% alueella ja Tesla näyttää hyvin tarkasti oikein. Kaikissa noissa EU-tyyppihyväksyntä.

Oman Passattini mittarin säädin myös näyttämään hyvin tarkkaan oikeaa lukemaa, mittarivirhe säädön jälkeen jossain 0-1% välillä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

IIN8

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.03.21 - klo:11:34
EU-direktiivit taitaa sanoa jotain tähän tyyliin "mittari ei missään tilanteessa saa näyttää todellista pienempää nopeutta".

Kyllä tuo 4km/h on joka nopeudessa sama tosin alle 30-kympin nopeudessa en ole mitannut.
Nykysin on noita sinun nopeutesi tauluja ja kyllä niissä aina erona on 3-4 km/h.
Kokemusta on tosin 30v. Pösöjä la citikoita ja nyt tämä Tiksu. Aina sama tulos.

Japseista sama tuntuma, ainakin ennen oli tuo 10%. Ajattelin että nuo riisikuppien kulutuslukema perustui juuri näihin mittarivirheisiin. 10% nopeutta liian vähän ja lisäksi matkaa vähemmän kuin mittari näyttää, johan siinä kulutuskinpienenee mukavasti.

Antore

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.03.21 - klo:08:45
^ Varmaan VAG-plugareistakin löytyy latausasetukset, joilla voi ladata ensin vajaaksi, ja vasta valittuun lähtöaikaan mennessä täyteen? Ei näissä valitettavasti mitään ihmeakkuja ole, kyllä niihin samat lainalaisuudet pätee kuin muihinkin litiumakkuihin. Mitä kauemmin akku viettää aikaa täydessä varauksessa, sitä nopeammin se huononee. Se on sitten eri asia, kuinka merkittävää se kapasiteetin lasku on. Kai se kuitenkin havaittavissa olevalla tasolla on, kun näihin tuollaisia latausajastuksia valmistajien toimesta rakennetaan.

Hitsi kun ei löydy juttua missä käytettyjen phev-autojan akkujen kunto selvitettiin ihan perusteellisesti. Se oli jossain ihan suomalaisessa mediassa ja mieleen jäi vain oman entisen A3 e-tronin akun kunto joka oli jo reilusti käytettynä 1-2 prosenttia menettänyt kapasiteettiaan. Tällaiseen juttuut törmäsin kun tuota akkutestiä etsin:

Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa käytettävässä rangessa (sähkötoimintamatkassa) muutoksia.

https://www.is.fi/autot/art-2000006496468.html

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: IIN8 - 11.03.21 - klo:12:01
Kyllä tuo 4km/h on joka nopeudessa sama tosin alle 30-kympin nopeudessa en ole mitannut.
Nykysin on noita sinun nopeutesi tauluja ja kyllä niissä aina erona on 3-4 km/h.
Kokemusta on tosin 30v. Pösöjä la citikoita ja nyt tämä Tiksu. Aina sama tulos.

Tämä selittää hyvin mielipiteesi. Itse en ole vielä nähnyt nopeusnäyttötaulua joka näyttää oikein, niissä virhe voi olla mitä vain ja kumpaan suuntaan tahansa. Esim. Lauttasaaressa Särkiniementieellä nopeusnäyttö vilkutti punaisella aina jotain 50+ lukemia vaikka mittarin mukaan ajoi 45km/h nopeudella. Kokemus siis parin vuoden takaa ja kun aktiivisesti siellä kuljin niin tuli ihmeteltyä kyseistä nopeusnäyttöä kymmeniä kertoja.  ;D

Eli kannattaa verrata Tiksun mittaria johonkin nopeusnäyttötaulua tarkempaan mittariin.

Niin ja ranskalaisista ei ole itsellä hirveästi kokemusta  :-X
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: ranis - 10.03.21 - klo:20:06
Paljon teillä näyttää sähköajon mittarissa kilometreinä kun akku on täyteen ladattu? minulla auto lämpöisessä tallissa ja näyttää aamulla 33km, ollut koko yön latauksessa. Jostain luin että pitäisi päästä noin 50km sähköllä

Sammuta ilmastointi niin saat mittariin täydet ranget. Ja ikkunat huuruun ;D  Pelkästään ilmastoinin päällä olo syö ennusteesta 30%.

Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy