Kirjoittaja Aihe: Autokaupan tila Suomessa kesä 2020 - 2.1.2021  (Luettu 842 kertaa)

Poissa joukose

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 613
    • Profiili
Autokaupan tila Suomessa kesä 2020 - 2.1.2021
« : 13.09.20 - klo:08:40 »
Olen itse havainnut seuraavaa kauppoja suomessa tehdessäni:

Ensinnäkin Lomautukset, kesälomat ja Covic-19 ovat sotkeneet autoliikkeiden myyjien keskittymiskykyä autokauppoihin.

Halvemmasta aina kalliimpien kategorian automyynteihin on myyjille iskostunut epäusko sihen että joku tulee ostamaan uuden auton, koska varsinkin alkukesästä uusien myynti oli vaisua kautta linjan.

1. Halvan kategorian uuden auton osto.
- Osin myyjien usko mennyt että joku ostaa uuden auton koska käytettyjen puolella kauppa käy niin paljon paremmin
- Auton saa satamasta myyntiliikkeeseen todella nopsaan.
- Oli kyseessä käteisosto tai rahoitus kaikki käy ja nopsaan.
- Huijausyrityksiä harrastetaan varsin yleisesti ilmoittamalla tarjouksessa todellisuutta vastaamattomat autovero ja päästöt, jotka rekisteröinnin jälkeen ovat suuremmat. Verottaja tosin ei ole tehnyt muutoksia autoveroon mutta liikkeet saavat näin lisäkatetta koska ovat todella huonossa hapessa ja kate revitään mistä milloinkin.
- Kaupan purkutilanne kun autossa vikoja oli uusi tai vanha. Merkkiliikkeet: Viimeiseen asti yritetään maksattaa asiakkaalla jotain, mikä on kuluttajalain vastaista kun kaupan purku tapahtuu alle 14 vrk ostosta ja ostetussa autossa selkeitä vikoja.

2. Keskiluokka

- Automyyjät kohtuu valveutuneita  uuden auton ostotapahtumaan
-Autot tilaustavaraa ja saama aika n. 4- 6 kk
-Palvelu kohtuu hyvää mutta loppuhintaa ja varusteita saa pikkusen kaivella
- Autovero ja päästöhuijaukset liikekohtaisia
-Maahantuonti toimii kohtalaisesti yhdessä autoliikkeiden kanssa
-Plug-in autojen markkinointi hyvällä tasolla

3. Yläluokka

- Pug-in hybridien myyntitaito erinomaisella tasolla
-Maahantuonti ja myyjäliikkeet ovat pimennossa siitä mitä tehdaspäätöksiä tehdään hinnoittelun ja loppuasiakkaan ostotapahtuman yhteydessä.
-Joillain merkeillä suuria vaikeuksia pitää kaikki tehtaat edes jollain tasolla käynnissä, joka heijastuu autojen saatavuuteen, hintoihin, ostotapahtumiin ja myyntisopimuksiin.
- Autojen saatavuus merkistä riippuen n. 4- 12 kk
- Palvelutaso asiakkaalle kuraa ja jopa joissain tapauksissa varsin töykeää, josta heijastuu autoliikkeen myynnin epäusko ostajan todellisiin aikeisiin ostaa yläluokan auto.

4. Luxsusmerkit hintaluokka 200 k€ - 350 k€

- Autoilla niin suuri kysyntä Suomessa, että myyjät täysin työllistettyjä myyntisopimuksien tekoon.
- Automyyjät eivät aina vastaile puhelimiin koska varsin usein joku ostamassa liikkeessä autoa sovitusti tai yllättäin.
- Autot ostetaan yleensä heti käteisellä ja jäädään odottamaan auton toimitusta
- Myynti erittäin ammattitaitoista ja henkilökohtaisesti palvelevaa face to face.
Audi Q7 3.0 TDI QUATTRO 2016
Ford Fiesta 1996 1.3 ruisku 2d
Hyundai Kona 1.0 Bensa
GLS 400 d
Porsche 911 4S
Porsche Cayanne S ?

"Sitä saa mitä tilaa"

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.656
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autokaupan tila Suomessa kesä 2020 - 2.1.2021
« Vastaus #1 : 13.09.20 - klo:10:28 »
Itselläni on tältä keväältä uuden auton kauppa tehtynä kun tuo Berlingo tuli taloon, joten jäin hieman kaivelemaan tuota autovero-vedätystä, sillä kuluttajalla on mahdollisuus kaivaa se juuri omasta autostaan valtiolle tilitetty veron määrä centilleen ja varmistaa että se on myös maksettu. Omalla kohtaa kävi vieläpä niin päin että tarjouksessa ilmoitettu CO2 oli enempi kuin mitä itse yksilössä lopulta rek.otteeseen tuli merkittyä ja näin autoverokin jäi siis pienemmäksi ja joka centti vähennettiin myyntiliikkeen puolesta autom. auton lopullisesta ostohinnasta pois 8)

Sinällään mitä tulee tämän casen myyjien aktiivisuuteen, niin lähetin tarjouspyynnöt 8 eri myyjälle reilun 100km säteellä Hki:stä ja 7 näistä vastasi, nopeimmat jopa parissa tunnissa. Todellista kaupan tekemisen halua noista lopulta löytyi kahdelta, oltiin valmiita neuvottelemaan hinnasta, varusteista ja rahoituksesta. Joten lopulta tuosta kaupasta jäi erittäin hyvä mieli, vaikka ihan kaikkea toivomaani en sitten lopulta saanutkaan, mutta sehän se neuvottelun tulos aina onkin, jonkinlainen kompromissi jonka kanssa molemmat voivat elää 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa mstr

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Autokaupan tila Suomessa kesä 2020 - 2.1.2021
« Vastaus #2 : 13.09.20 - klo:17:44 »
Tässä juuri itsekin käytetyistä autoista kauppaa tehneenä muutamia huomioita. Olin siis ostamassa n. 6000-7000€ luokkaan käyttöautoa.

1. Autoliikkeiden "kuntotarkastus"
- Niin sanotusti kuntotarkastetun auton myynti-ilmoituksessa on mainittu "huoltokirja". Todellisuudessa tämä huoltokirja oli jälkeenpäin korjaamolta saatu huoltovihko, johon oli eräälle sivulle kirjoitettu mm. "moottori vaihdettu". Mitään dokumentteja, kuitteja yms. tästä mystisestä moottorista tai sen vaihdosta ei ollut. Eli vaikka se kone olisikin vaihdettu, paljonko sulla on ajettu yms. Jos autoliike mainostaa kuntotarkastusta, voit viitata moiselle hapatukselle kintaalla.

Tästä kuntotarkastuksesta tuli vitsi jo edellisen auton kohdalla,  kun kuntotarkastetusta autosta puuttui mm. ilmansuodatin kokonaan. Paikalla vain tyhjä putsarikotelo. Myyjän mukaan "ei sitä jokaista luukkua ehditä tutkimaan", mutta olihan tuo jopa muutamalla käsin avattavalla klipsulla kiinni. Sama auto paljastui myöhemmin mm. kolaroiduksi.

2. Myyjien myynti-into
- Menin toiseen autoliikkeeseen katsomaan toista vastaavaa autoa. Auto oli juuri myyty, ja lähtenyt seuraavan omistajan matkaan. Myyjä ehdotti pihassa olevaa toista, hieman kalliimpaa autoa. Myyjälle ilmaisin asian, että "käydäänpä katsomassa", johon myyjältä vastaus "no käyppä katsomassa". No, kurkkasin ikkunasta sisään ja lähdin pois. Mitäpä minä yksinäni siinä lukitun auton vieressä seisomaan, kun ei kukaan vaivautunut tulemaan avaamaan edes ovia, saati tekemään siitä kauppaa. Auto on vielä tänäkin päivänä liikkeen myyntilistoilla, ilmeisesti sitä ei haluta myydä. Tai ilmeisesti se on sitten niin halpa, että sen myyminen ei kannata koska kalliimpia autoja on ihmisiä jonoksi asti ostamassa.

3. Kotiintoimitus
- Erittäin moni liike tarjoaa nykyään myös kotiintoimitusta, mikä on tietenkin vain hyvä asia näin vuorotyötä tekevänä. Ei nimittäin hirveästi houkuta lähteä viikon ainoina vapaapäivinä istumaan esim. junaan ensin viideksi-kuudeksi tunniksi, ja sitten ajaa vähintään sama matka autolla kotiin. Jos siis auto edes vastaa sitä mitä myyjä on puhelimessa sanonut. Samalla saa jonkun työllistettyä ajamaan ja siirtämään niitä autoja.

PS: Citroen on kyllä aina eräänlainen kompromissi siitä, että sen tilalle olisi voinut saada ihan oikeankin auton. ;)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.080
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autokaupan tila Suomessa kesä 2020 - 2.1.2021
« Vastaus #3 : 13.09.20 - klo:20:44 »
Omasta kokemuksestani hieman, katselin lomallani heinäkuussa vaihtoautoja tuovan & myyvän ketjun biiliä netissä.  8)

Kysyin netissä myytävää autoa ensin chatissa ja annoin omastani oleelliset tiedot merkkihuolloista, kilometrit, tuore leima, kolarittomuus jne. Ei vastausta mailiin.  :(

Laitoin ko. pisteen myyntivastaavalle pari viikkoa tämän jälkeen uuden viestin, jossa vielä hieman tarkensin omani tietoja. Radiohiljaisuus.  :o

Auto on edelleen myynnissä ainakin netissä. Jos vaihtokauppa + väliraha ei kiinnosta, niin ei luulisi olevan suurikaan vaiva vastata muutamalla rivillä.  :-[

Ja mm. lehdissä suurten ketjujen pomot valittavat, että hyvistä vaihtureista on pulaa. Olen samaa mieltä heidän kanssaan. Ei tullut kauppaa.   :-X

Yhden mailin taidan vielä pukata ulos, ja tällä kertaa muistan ketjun toimaria.  :-* Parempi jättää nämä *.-J.:t, ***it ja **ka autonostossa väliin.
Yritetään pärjätä.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.656
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autokaupan tila Suomessa kesä 2020 - 2.1.2021
« Vastaus #4 : 13.09.20 - klo:21:24 »
3. Kotiintoimitus
- Erittäin moni liike tarjoaa nykyään myös kotiintoimitusta, mikä on tietenkin vain hyvä asia näin vuorotyötä tekevänä. Ei nimittäin hirveästi houkuta lähteä viikon ainoina vapaapäivinä istumaan esim. junaan ensin viideksi-kuudeksi tunniksi, ja sitten ajaa vähintään sama matka autolla kotiin. Jos siis auto edes vastaa sitä mitä myyjä on puhelimessa sanonut. Samalla saa jonkun työllistettyä ajamaan ja siirtämään niitä autoja.
Tuotakin on joskus tullut tehtyä. Aikanaan Citroen C5 tuli autoliikkeestä kotipihaan ja kuski lähti vaihtarillani kotimatkalle. Asuntoauton aikanaan ostin matkustamalla itse junalla paikanpäälle ja tuoltakin reissulta sitten palattiin uudella autolla takaisin kotiin. Ja itsekin olen pari autokauppaa tehnyt etänä, molemmilla kerroilla noukin ostajan Helsinki-Vantaan kentältä, kotimatkalla suoritettiin jo koeajo, kotipihassa auton ja papereiden tarkistaminen ja molemmilla kerroilla ostaja lähti uudella autollaan kotimatkalle :)

Mutta se mikä näissä jo useammassakin vimosimmassa ostossani on ollut merkillistä, niin autoliike ei ole ollut vaihtaristani lainkaan kiinnostunut. Koneelta katsottiin se "lähtöhinta" josta alettiin sitten vääntämään, mutta missään vaiheessa ei autoliike halunnut edes nähdä autoani. Jopa luovutuskin uutta autoa noutaessani oli pelkkä avainten vaihto, that's it ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy