Kirjoittaja Aihe: VAG:n hybriditekniikka  (Luettu 1781 kertaa)

Poissa pasi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 120
    • Profiili
VAG:n hybriditekniikka
« : 12.09.20 - klo:14:49 »
Hei!

Löytyisiköhän jostain yhteenvetoa / selitystä VAG:n käyttämistä hybriditekniikoista, niitten eroista jne.
Kiinnostaisi toimintaperiaatteet ja niiden erot eri versioissa. En ole onnistunut mistään oikein kunnon yhteenvetoa löytämään.
Eli siis voimalinja, akusto, sähkömoottorit, lämmitys- ja jäähdytysratkaisut akun kabiinin ja moottorin osalta, jne.

Jotenkin olen ymmärtänyt että käytännön ratkaisut ovat kaikissa merkeissä samassa kokoluokassa samat, mutta mitä vivahde-eroja eri merkkien toteutuksissa on? Ja ainakin Golfissa/Passatissa on jo ollut vissiin parikin sukupolvea hybriditekniikkaa, miten ovat muuttuneet ajan saatossa?

Poissa Antore

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 640
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #1 : 12.09.20 - klo:15:38 »
Hei!

Löytyisiköhän jostain yhteenvetoa / selitystä VAG:n käyttämistä hybriditekniikoista, niitten eroista jne.
Kiinnostaisi toimintaperiaatteet ja niiden erot eri versioissa. En ole onnistunut mistään oikein kunnon yhteenvetoa löytämään.
Eli siis voimalinja, akusto, sähkömoottorit, lämmitys- ja jäähdytysratkaisut akun kabiinin ja moottorin osalta, jne.

Jotenkin olen ymmärtänyt että käytännön ratkaisut ovat kaikissa merkeissä samassa kokoluokassa samat, mutta mitä vivahde-eroja eri merkkien toteutuksissa on? Ja ainakin Golfissa/Passatissa on jo ollut vissiin parikin sukupolvea hybriditekniikkaa, miten ovat muuttuneet ajan saatossa?


Tämä ei nyt vastaa suoraan kysymykseesi, mutta Golf GTE:n tekniikasta löytyy täältä aika paljon infoa: http://vwgtraining.co.uk/recursos/v4/materiales/noscorm/vwguk_ssp537___the_golf_gte/SSP537.pdf

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.746
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #2 : 12.09.20 - klo:15:51 »
Googlaa ”ssp 550”
Perusjuttuja ainakin siinä ekan Passat gte:n paprussa.

Ei periaatteet juuri muuttuneet ole, akkua kasvatettu ja otetaan vähän enemmän tehoa joissain malleissa.

Poissa pasi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #3 : 12.09.20 - klo:16:49 »
Kiitos, tuoltahan löytyi paljon mielenkiintoista.

Jos oikein ymmärsin, akustolle on vain jäähdytys. Luulisi että samalla kierrolla akkuja voisi tarvittaessa myös lämmittää, mistä olisi varmasti pakkaslähdöissä hyötyä. Mutta ei liene niin relevanttia Keski-Euroopassa.

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.559
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #4 : 12.09.20 - klo:20:32 »
Selasin kanssa tuon ssp:n mielenkiinnosta, ymmärsin että high voltage ptc elementti myös lämmittäisi kiertoa?
Golf8 eTSI (tilattu)
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.746
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #5 : 12.09.20 - klo:21:18 »
^ joo sama käsitys ja sillä olen itselleni selittänyt rangen kulumista viileällä. Eli ekojen kilsojen aikana häviää enemmän ja sitten normaaliin tahtiin.

Poissa pasi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #6 : 04.10.20 - klo:10:25 »
Miten on näissä uusimmissa sisaruksissa (Golf 8, Octavia iV, Leon eHybrid, Tiguan eHybrid jne) latauksen hallintasysteemissä säätömahdollisuuksia? Lähinnä mietin sitä onko mahdollista asettaa jostain että lataa vain tiettyy prosenttiin asti?

Normipäivänä kun ei koko rangea yleensä tarvitsisi, mutta etenkin talvella olisi ihan kiva olla narun päässä yöt että saa lämmitykset sun muut verkkovirralla tehtyä. Ja akun kestole olisi hyväksi ettei piripintaan joka päivä ladata.

Ymmärsin jostain että minimilataustason saa asetettua, ja se asettaa tason jolle akku ladataan samantien kun piuha kiinnitetään ja loput sitten juuri ennen ajastettua lähtöä. Mutta siis voiko jostain asettaa että ajastetttuna lähtöaikana olisi lautaustila vain esim. 80%?


Poissa slarpa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #7 : 04.10.20 - klo:11:21 »
Onko tuo "akun säästäminen" oikeasti tarpeellista? Kuitenkin akkuhallinnalla on oma älynsä ja kapasiteetin molemmissa päissä ekstraa käsittääkseni?
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Poissa pasi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #8 : 23.02.21 - klo:11:43 »
VAGien hybrideissähän sähkömoottori on moottorin ja vaihdelaatikon välissä.

Vaihtaako auto vaihteita myös sähkömoottoriajossa?
Ja jos ei vaihda, millä vaihteella mennään?
Omaa autoa vielä odotellessa en muista koeajossa panneeni merkille moista.

Sähköajossahan ei kai välttämättä vaihteistoa tarvita, hybridimoodissa toki.

Paikalla Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.672
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #9 : 23.02.21 - klo:11:46 »
^ Kyllä vaihtaa S-moodissa (Tiguan eHybrid).  Hyvin huomaamatonta on vaihteiden vaihtuminen S-moodissa.
- VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- Ex. T-Roc Style 1.5 TSI EVO 110 kw DSG autom. 2020
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.746
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: VAG:n hybriditekniikka
« Vastaus #10 : 23.02.21 - klo:11:48 »
VAGien hybrideissähän sähkömoottori on moottorin ja vaihdelaatikon välissä.

Vaihtaako auto vaihteita myös sähkömoottoriajossa?
Ja jos ei vaihda, millä vaihteella mennään?
Omaa autoa vielä odotellessa en muista koeajossa panneeni merkille moista.

Sähköajossahan ei kai välttämättä vaihteistoa tarvita, hybridimoodissa toki.
Se sähkömoottori on oikeastaan vaihdelaatikossa. Vaihtaa vaihteita myös pelkällä sähköllä mutta menee ainakin pykälää, jos ei kahtakin, isommalla vaihteella silloin. Eipä sitä vaihtoa huomaa muuten kuin ihan täydellä sähköteholla kiihdyttäessä (silloin pieni viive 2->3) koska kaksoiskytkinloota.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy