2001 1.9tdi alakerta

Aloittaja ErikFinn, 06.09.20 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

mruotz

Tarkemmin katsottuna - mitä nuo metallinväriset ”hiekanjyvät” ovat kuvissa?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

Kuvaako tämä kuva ALH-moottorin öljynkiertoa noin suurinpiirtein oikein?




ErikFinn

#32
Lainaus käyttäjältä: mruotz - 13.09.20 - klo:20:54
Tarkemmin katsottuna - mitä nuo metallinväriset ”hiekanjyvät” ovat kuvissa?
Tarkoitatko sen mustan muoviosan pinnalla pari jotain pilkkua?
Edit: nuo:





ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 13.09.20 - klo:20:54
Tarkemmin katsottuna - mitä nuo metallinväriset ”hiekanjyvät” ovat kuvissa?
Nyt alkoi itteänikin mietityttää. Tuohan on omistajan ottama kuva ja itse en ole tuonne nähnyt. Mutta pitää kyllä nyt avata se alakerta alakautta ja yrittää tutkia, niinkuin aikasemmmin suosittelit. Onko tosiaan niin että jos nuo ovat metallisiruja, niin niiden pitäisi jäädä oljypohjan imusihtiin, eikää päästä sen pitemmälle muualle koneeseen?

mruotz

#34
Noin pienet menee sihdin läpi. Kk-laakereista lähtee ”yleensä” lastuja yms hilpettä. En ole koskaan tuommoista ”pikkutihrua” nähnyt kk-laakereista..

Voihan nuo olla ihan vaan jostain rätistä tullutta nöftää kun öljypohjaa avattu ja vähän pintaa pyyhkästy.. mene ja tiedä.

Pohja auki vaan. En tyhjäkäyttäisi yhtään.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

Joo näin tehdään. Kiitos 👍

o.b.

Ei siitä öljysuodattimesta mene minkään kokoinen metallilastu läpi, joten voitelun kautta ei pääse mitään tuhoa aiheuttavaa laakereihin.

Käsittääkseni alakerran jäähdytys perustuu osittain roiskevoiteluun ja kun siellä ei ole sitä roiskeöljyä jäähdyttämässä, niin äkkiä ne kiertokankien laakerit kuumenee ja leipoo kiinni.

Toista se oli kuplassa ja useimmissa muissakin ilmajäähdytteisissä volkkareissa. Oli vain se sihti ja ei mitään suodatinta ;D

ErikFinn

Mitäs tässä on tapahtunut? Kuvassa uusi öljypohja ja kampuran alempi öljytiiviste(?) filtterin ja öljyjen vaihdon jälkeen, ja noin minuutin koneen käytön jälkeen. Onko ollut väärä öljypohja? (ilmeisesti kaveri osti jonkun tarvikeosan) Väärin suoritettu asennus? Jotain muuta? Kukaan nähnyt vastaavaa aikaisemmin?













Larmatin

Jos laakerit hajoo niin kampura pääsee liikkuu sivuttain  ja voi tehdä tuon kuluman,kokeile paljonko kampurassa on päittäisvälystä.

jos ilman öljyjä ajaa yhtään niin turbo ottaa todella herkästi kipeetä ja kampuran päähän käy ihan normaali 12kulmanen hylsy. sillä ite ne avaan ja laitan momenttiin, 19mm tais olla tässä vuosimallissa
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

o.b.

Ainakin tiivistesilikonia ollut hirveästi liikaa ja ne kaksi hankalinta pulttia jäänyt irrottamatta vaihteiston ja moottorin välistä.

Oliskohan päittäisvälyksen laakeriliuskat jäänyt asentamatta keskimmäiseen runkolaakeriin ???

mruotz

#40
Päittäisvälystä oltava aivan varmasti jotta tuon kampuran tiivisteen JA öljypohjan reunan saa tuohon kuntoon.. missä se impulssikehä on? Palasina kytkinkopassa?

Vai oliko niin että TDIssä ei ole tuossa tiivisteessä kehää.. eniveis. Välystä ollut ja paljon..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

No siis sen enempää henkilöä identifioimatta joka tuon öljypohjan asensi, niin luvalla sanoen ei ihan jakarit pysynyt hanskassa eikä esim tehtaan alkuperäinen hinauslenkki "sopinut autoon" (siinähän on siis kiristys vastapäivään.. ), ja kun tätä öljypohjaa avasin, niin osa pulteista puuttui, osa oli löysällä, ja tosiaankin tuota silikonia oli pursunut runsaasti sisäpuolelle, että kyllä tuon asennuksen suhteen on voinut käydä ihan mitä vain.
Toinen mahdollisuus on että osa oli väärä. Tämä on ilmeisesti tarvike osa, ja osanumero on vielä löytymättä.

mruotz

Saatko kuvaa öljypohjasta jakoon? Yläpuolelta kuvattuna.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 02.10.20 - klo:16:48
Saatko kuvaa öljypohjasta jakoon? Yläpuolelta kuvattuna.

Juu, tässäpä tämä, vielä putsaamatta ja siistimättä, vessan lavuaarissa 😁




ErikFinn

Saapui Alfamerin korjausopas eikä tuolla moottoriosiossa ihan kuvaa ole tuosta muovisesta tiivisteestä.
Olisiko kenelläkään linkittää räjäytyskuvaa tuolta kohtaa moottoria?

mruotz

Kyllä tuo minusta TDI öljypohjalta näyttää .. ruuvien määräkin täsmää.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

mruotz

Ja tässä haivainne kuvaa kampuran stefasta :



Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

...ööö, elikkä sen muoviosan jota kutsuin kampuran alemmaksi öljytiivisteeksi tuolla aikaisemmin, sen pitäisi kiertää koko kampuran ympäri? On yhtä ja samaa osaa?

mruotz

Toi muovikikkare on yhtä ja samaa "puuta". (Juuri vaihdoin bensa 16veehen moisen). Siksi vähän ihmettelen miten ihmeessä on saatu moinen tuho aikaan mitä kuvissasi näkyi..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

mruotz

Ei tuo kampura voi tuommoista jälkeä saada millään aikaan.. senhän pitäisi roikkua useita senttejä alempana..välimatkat on niin isoja. Ettei olisi vauhtipyörä rohlassut palaa pois..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

Olisikohan ne kaksi keskimmäistä pulttia jotka tuohonkin kiinnittyvät, vedetty luokille ennenkuin muita pultteja kiristetty.. Ja sitten on vielä ne 3 isoa pulttia vaihdelaatikon päästä, olisikohan kiristysjärjestus mennyt pieleen..

mruotz

Vaikka noi kaksi keskimmäistä ruuvia jättää kokonaan pois ei saa aikaan moista. Itsellä kokemusta. (Siis ne kaksi vaihdelaatikon puoleista öljypohjan kuusiokoloruuvia.. jotka on hankalat kiinnittää).
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

ErikFinn

Joo, tuolla on loput kikkareesta:




Näyttäiskö tuolta puuttuvan mitään muuta?

Ja seuraavaksi vaihdelaatikko irti ja kikkareen ostoon? Mitähän tuo kustantaa noin suurinpiirtein? Kannattaako ostaa alkuperäinen vai tarvike?
Kk-laakerit ja pultit on jo ostettu.
Tarkoitus on vielä tutkia sitä alakertaa auton alla maaten ja pyöritellä konetta kampuran pultista räikällä, hehkut avattuina, josko jotain vielä paljastuisi.

o.b.

Tuossa on ehkä käynyt niin, että toinen vaihteiston ja moottorin välisessä kolossa olevista öljypohjan pulteista on pudonnut ja jätetty pyörimään vauhtipyörän mukana :o

Joskus käynyt itsellekin, että toinen pulteista on pudonnut, mutta toki olen aina irrottanut öljypohjan kokonaan ja poistanut irtopultin.

Jos tuo teoria on oikea, pääsee melko vähällä remontilla.

mruotz

Oisko tippunut kiinnittäessä toinen/molemmat ruuvit kytkinkoppaan ja jääneet pyörimään kuten o.b sanoi. Itsellä käynyt useasti ja magneetti on kova sana tuolla kohdin.. jos ei löydy, koko pohja pois vaikka kuinka kyrsisi :)

Melko halvalla pääsee. Tuossa TDI:n stefassa ei tainnut olla impulssikehää joten hinta lienee siellä 40, tietämillä. Oma maksoi 80, (k-autossa 150,). Cortecon tekele tuo oma.

Ei muuta kuin loota pois ja kikkare paikalleen.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

o.b.

Jep, suu mutruun, leuka rintaa vasten ja kohti uusia vastoinkäymisiä ;D

Usein markan seppä tekee viiden(sadan) markan vahingon ::)

ErikFinn

Tuli tuossa kommentteja lukiessa mieleen että pian sen jälkeen kun kone oli ollut käynnissä sen noin minuutin, niin auton alta löytyi kaksi tuommoista pulttia. Kuva on siinä mielessä lavastettu, että pultit eivät ole alkuperäisillä löytymispaikoillaan, vaan ne on jo poimittu auton alta ihmeteltäviksi, jonka jälkeen aseteltu öljylätäkön viereen kuvan ottamista varten.







Siinä kyllä oli semmoinen hetki että mitä helv$#@&tiä??  Oliko nuo tuossa maassa jo aikaisemmin vai ei??  :o

Sitten myöhemmin kun availin öljypohjan pultteja, niin muutama puuttui kokonaan (oli vain silikoonipallukkaa pursunnut pultin reiästä ulos), osa pulteista tuntui siltä kuin kierteet olisivat tuhoutuneet (pyöri tyhjää), osa pulteista oli löysällä.

Niin tässähän on nyt tosiaankin voinut tapahtua melkein mitä tahansa..   :D
Mutta joo, katsotaan miten tässä haasteessa edetään seuraavaksi, koska ihan mielenkiintoista salapoliisityötähän tämä vain on...  ;D

ErikFinn

Niin ja tuli semmoinen myös mieleen, että nyt kun loota kerran on ihan pakko irrottaa, niin eikös tuon öljypohjan asennus ja kiristys sitten kannata tehdä ENNEN lootan takaisin asennusta?
Niin ovat nuo kikkareenkin pultit hyvin vielä tarjolla kiristämistä varten?

Ja ne kolme isoa öpohja/loota -pulttia kiristetään sitten ihan viimeisenä?

o.b.

Joo, öljypohja paikoilleen ennen laatikon laittoa. Eihän sitä öljypohjaa irroteta muutenkaan laatikon irrotuksen yhteydessä.

mruotz

Ne kierteet menee hyvin nopsaan pilalle jos öljypohja on silikoneissa ja justeerattu ”vähän sinne päin” ja ruuvit lähtee herkästi väärälle kierteelle. Ei saa hosua! Aikaa on :)

Eikä laiteta sitä silikonia niin että tursuu yli.. sihti seuraavaksi tukossa.

Itse tein näin : laatikko pois, öljypohja pois, kampuran stefa paikalleen, öljypohja kiinni,  laatikko kiinni. Näin sain silikonit joka paikkaan ja ei vuoda.. ainakaan vielä :)
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy