Kirjoittaja Aihe: Polo Classic 1.6 bensa -99 käy vain 2 sekuntia/Ehkä ajonestolaite  (Luettu 2091 kertaa)

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Hei,

Polo käy startatessa n. 2 sekuntia. Missä vois olla vika?

Polttoainejärjestelmä tarkastettu.(Polttoainepumppu, ruiskutus suuttimet, bensapaineensäädin)

En usko olevan sytkäpuolella koska käy niin nätisti tuon 2 sekuntia.

Epäilen ajonestolaitetta. Miten sen voi selvittää? Mulla on kaksi sirullista avainta. Kummallakaan ei toimi.

Olis hyvät neuvot tarpeen. Voiko ajoneston kytkeä pois jotenkin kotikonstein?

Kiitos jo valmiiksi jos viitsit nähdä vaivaa vastataksesi.

Poissa mruotz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vikakoodien luku ihan ekana.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Ajonestolta kuulostaa. Sen pystyy kyllä poistamaan, mutta ei "kotikonstein", vaatii kaapeleita ja sovelluksia, mahdollisesti jopa ecun irroituksen ja muistipiirin lukemisen erillisellä lukijalla.
Kristallipalloa hivenen tuossa hieraisin ja se kertoi että vika voisi olla mittaristossa joka on hukannut avaimet muististaan, ne kun opettaisi takaisin niin auto alkaisi taas toimimaan. Vilkuttaako mittaristo ajoneston valoa ollenkaan? syttyykö se edes palamaan kun autoon kääntää virrat päälle?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vikakoodien luku ihan ekana.

Omalla eika kaverin vikakoodinlukijalla saa yhteyttä ecuun. Täytyy vissii luettaa jossain muualla. Hankalaa kun auto ei liiku.

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Ajonestolta kuulostaa. Sen pystyy kyllä poistamaan, mutta ei "kotikonstein", vaatii kaapeleita ja sovelluksia, mahdollisesti jopa ecun irroituksen ja muistipiirin lukemisen erillisellä lukijalla.
Kristallipalloa hivenen tuossa hieraisin ja se kertoi että vika voisi olla mittaristossa joka on hukannut avaimet muististaan, ne kun opettaisi takaisin niin auto alkaisi taas toimimaan. Vilkuttaako mittaristo ajoneston valoa ollenkaan? syttyykö se edes palamaan kun autoon kääntää virrat päälle?

Mä en itseasiassa tiedä missä tossa on ajoneston merkkivalo?
Onko avainten siru muistissa mittaristossa? Onko joku joka niitä ohjelmoi uudelleen? Ja mitähän maksaa?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Omalla eika kaverin vikakoodinlukijalla saa yhteyttä ecuun. Täytyy vissii luettaa jossain muualla. Hankalaa kun auto ei liiku.

Tämä haiskahtaa yhä enemmän mittaristovialta.

Laitahan kuva siitä mittaristosta. Avainsirussa oleva merkkijonopätkä tallentuu mittariston muistiin, ja jos se avaimesta luettu merkkijonopätkä täsmää siihen mikä mittaristossa on myös tallessa, antaa mittaristo ECUlle käyntiluvan ja ecu ei sammuta autoa heti käynnistyksen jälkeen.


tämän ikäiseen autoon pystyy melkein kuka tahansa kyläseppä uudelleenohjelmoimaan avaimia, PIN-koodi tosin pitää kaivella ensin tietoon mittaristosta mutta siihen riittää parinkympin kiinalaiset työkalut.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Tämä haiskahtaa yhä enemmän mittaristovialta.

Laitahan kuva siitä mittaristosta. Avainsirussa oleva merkkijonopätkä tallentuu mittariston muistiin, ja jos se avaimesta luettu merkkijonopätkä täsmää siihen mikä mittaristossa on myös tallessa, antaa mittaristo ECUlle käyntiluvan ja ecu ei sammuta autoa heti käynnistyksen jälkeen.


tämän ikäiseen autoon pystyy melkein kuka tahansa kyläseppä uudelleenohjelmoimaan avaimia, PIN-koodi tosin pitää kaivella ensin tietoon mittaristosta mutta siihen riittää parinkympin kiinalaiset työkalut.

Okei.

Mitäs mieltä siitä, kun naapurikorjaamon ukko kävi vikakoodin lukialla kokeilemassa yhteyttä ecuun.
Meinas että kun ei saa ollenkaan yhteyttä voi olla eku rikki. Sanoi että kyllä jos ecu ehjä niin siihen saa yhteyden ja lisäksi pystyy lukemaan onko ajonestoon liittyvää koodia historiassa.



Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.345
    • Profiili
Ajoneston lukupuolan hajoaminen on yleinen vika, kannattaa etsiä vaikka FFP:ltä lisää....
Mutta tosiaan avaimenkuvan pitäs vilkkua mittaristossa

Toisaalta se ei kyllä muuta kuin starttaisi, jos ecu olisi viallinen
« Viimeksi muokattu: 13.07.20 - klo:17:41 kirjoittanut Tos® »
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Ajoneston lukupuolan hajoaminen on yleinen vika, kannattaa etsiä vaikka FFP:ltä lisää....
Mutta tosiaan avaimenkuvan pitäs vilkkua mittaristossa

Ei vilku avaimenkuvaa.

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.345
    • Profiili
Onko koskaan edes ollut? Voi olla ettei polossa sellaista ole ollenkaan?
Voi myös olla että lamppu on poistettu/kärähtänyt?

Ajonestoon pitäisi päästä erikseen vcds:llä kurkkimaan, samoin mittaristoon.
Näkyy olevan erillinen boksi vielä tässä mallissa.
6H0953257A tuli googlessa vastaan.
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Joo, tämä olikin sitten vielä pykälää vanhempaa mallia, loppuvuodesta -99 tuli jonkin sortin facelift ja sähköjärjestelmät nuorentuivat ja modernisoituivat, oletin että sen aikakauden autosta puhuttaisiin. Sitten ei auta muu kuin iskeä VCDS kiinni ja katsoa mihin ohjainlaitteisiin se saa yhteyden, minnekä ei.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Joo, tämä olikin sitten vielä pykälää vanhempaa mallia, loppuvuodesta -99 tuli jonkin sortin facelift ja sähköjärjestelmät nuorentuivat ja modernisoituivat, oletin että sen aikakauden autosta puhuttaisiin. Sitten ei auta muu kuin iskeä VCDS kiinni ja katsoa mihin ohjainlaitteisiin se saa yhteyden, minnekä ei.

No en nyt tarkkaan tiedä mikä on tarkalleen VCDS mutta jos se on laite joka kytketään auton obd liittimeen niin kolmea eri laitetta on kokeiltu eikä millään saa yhteyttä mihinkään. yhteysvirheestä ilmoittaa kaikki laitteet

Poissa ksuuk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 366
    • Profiili
Ajonestolta kuulostaa.

Ajonestolaite yleensä katkaise bensapumpun/ecun virran, joten moottorin ei pitäisi käynnistyä ollenkaan.

Poissa Vekkula

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 292
    • Profiili
^ 1997 Toledo lähti käyntiin kyllä mutta sammui sekunnin-parin kuluttua kun teetin uuden avaimen ja korjaamo unohti parittaa sen auton kanssa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
^ 1997 Toledo lähti käyntiin kyllä mutta sammui sekunnin-parin kuluttua kun teetin uuden avaimen ja korjaamo unohti parittaa sen auton kanssa.

Kyllä sellanen kokemus mullakin on et sammuttaa vasta käynnistyttyä

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.117
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Ajonestolaite yleensä katkaise bensapumpun/ecun virran, joten moottorin ei pitäisi käynnistyä ollenkaan.

Nimenomaan VAG tyyli on se että ajonesto sammuttaa moottorin vasta parin sekunnin päästä käynnistymisestä.
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Nimenomaan VAG tyyli on se että ajonesto sammuttaa moottorin vasta parin sekunnin päästä käynnistymisestä.


...jonka vuoksi sen nimi onkin ajon esto, ei käynnistyksenesto  8)
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Voiko ajonesto kuitenkaan estää vikakoodien lukemista? Eli olisiko tässä tapauksessa kuitenkin ECU rikki?

MItäs sanotte jos otan romutusautosta ECU:n, ajonestoboxin ja virtalukon avaimineen? Olisko ratkaisu?

Ja kun tässä aijemmin puhuttiin mittaristosta ja sen avainten luennasta. Niin ymmärsinkö oikein että kun tässä mallissa ajonestolle on aivan oma laatikkonsa niin silloin mittaristo ei ole tekemisissä ajoneston kanssa??

Kiitos vastauksista
« Viimeksi muokattu: 14.07.20 - klo:11:43 kirjoittanut Terho82 »

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Toimiva ajonesto ei romuta diagnostiikkaväylän toimintaa, mutta viallinen laite väylällä voi paskoa kaikki laitteet mykiksi.

Tuota temppua voi kokeilla jos ei ole kovin kalliita osia.

Jos ajoneston purkki ei ole mittaristoon integroitu, tällöin sillä mittaristolla ei ole mitään tekemistä enää ajoneston kanssa.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa tkp

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Onkos autossa jälkiasennusradio. Jälkiasennusmankka saattaa syöttää +12 väylään kun vag:n oma radio käyttää samaa nastaa radion johtosarjassa diagnostiikkaväylään. Periaatteessa _ei pitäisi_ vaikuttaa mutta kannattaa kokeilla ottaa mankka pois

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.345
    • Profiili
OBD mokkulat on mitä on, katso lähin apuri täältä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Onkos autossa jälkiasennusradio. Jälkiasennusmankka saattaa syöttää +12 väylään kun vag:n oma radio käyttää samaa nastaa radion johtosarjassa diagnostiikkaväylään. Periaatteessa _ei pitäisi_ vaikuttaa mutta kannattaa kokeilla ottaa mankka pois


Tuo jälkiasennusmankka vaikuttaa paljonkin 90 luvun vaggineissa, suosittelen samaa.
Kunnollisessa vikakoodinlukulaitteessa on tätä varten merkkivalo liittimessä.
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Onkos autossa jälkiasennusradio. Jälkiasennusmankka saattaa syöttää +12 väylään kun vag:n oma radio käyttää samaa nastaa radion johtosarjassa diagnostiikkaväylään. Periaatteessa _ei pitäisi_ vaikuttaa mutta kannattaa kokeilla ottaa mankka pois

Kokeilin myös tuota kikkaa, kun olin täältä foormilta tuosta lukenut. ei saanut signaalia vaikka mankan piuhat oli irti.

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.345
    • Profiili
Onhan kaikki sulakkeet ok?

Eihän siinä ole mitään jälkiasennettua hälytintä?
Suosittelen edelleen VCDS apureita
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Ostin kolariautosta, ecun, ajonestoboxin, virtalukon ja avaimen.
mut kerrokaas miten virtalukko irtoo ohjausakselista? Heti ratin alla on hokki jossa ratin rihlat ja pieni kartio. Sen alla on jousi jonka alla virtalukon runko. Pitäiskö tuo rihlaholkki ja jousi nousta tuosta pois. On tiukassa.

Kiitos neuvoista.


Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Et tarvitse virtalukkoa etkä avainta, pelkästään sen sirun (joko kiinteä grafiittipalanen tai lasiputkilo) jonka saa korkkaamalla avaimen kuoret auki. Liimauksesta riippuen sitten kumpi on helpompi, vaihtaa avainterä vai sirun kera muovikuoret alkup. avaimeen.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Erityisen laiska mies voi vielä teipata sen purkuauton avaimen kokonaisuudessaan ratin muovien alle lukupuolen viereen, jolloin auton ajonesto "ohitetaan" aina millä tahansa avaimella.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Terho82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Okei, mut miten toi virtalukko irtoo ohjauspyörän akselista? Onko tietoa?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.209
    • Profiili
Ei ole tietoa, mutta edelleenkään sitä auton alkuperäistä virtalukkoa ei tarvi irroittaa, sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Tarvitset vain luovuttaja-auton avaimesta sen pienen sirun jonka siirrät sitten alkuperäiseen avaimeen (Tai teippaat kiinni suoraan lukupuolaan)
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.345
    • Profiili
Paitsi jos se lukupuola on rikki, niinkuin aiemmin olen ehdottanut...
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy