Kirjoittaja Aihe: Dieselin laatu ja lisäaineet  (Luettu 1998 kertaa)

Poissa Dieselgolf

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 334
    • Profiili
Dieselin laatu ja lisäaineet
« : 07.07.20 - klo:06:11 »
Sorry jos kyselen tyhmiä tai jo kysyttyjä asioita.

Kun polttoaine asemat/ketjut mainostaa että meidän dieselipä vasta onkin on tehokasta ja puhdasta, ja Nesteellä on sitä kalliimpaa superpuhdasta MY:tä myynnissä myös, onko niiden käytöstä todistettua hyötyä ?
Lähinnä tarkoitan kun täältä luen näistä EGR ongelmista ja hiukkassuodattimien tukkeutumisista jne
(ei ole osunut minulle kylläkään ) , voiko kaikki nämä mahdolliset vaivat välttää käyttämällä vain esim MY:tä autossaan ?
Entäs lisäaineet, esim kehuttu Forte ?
Jos kerran vuodessa tai useamminkin kaadan sitä tai vastaavaa puhdistuainetta tankkiin, ennakoivasti, vältänkö tuolla kaikki EGR ja hiukkassuodatin sun muut päästölaitteiden yms ongelmat ?
Vai onko aivan sama mitä dieseliä tankkiini laitan ?
Enpä ole kyllä liiemmin miettinyt asiaa saatikka asemaa valinnnut moisen perusteella.

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.188
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #1 : 07.07.20 - klo:07:13 »
Suuren vaikutuksen tekee myös öljyn laatu ja vaihtoväli, tai sitten ei. Lyhyt ajo se kaikista pahin. Nesteen "paremmilla" laaduilla oma vekotin kävi aikanaan pehmoisemmin ja nätimmin. Jos polttoainelaaduissa olisi huima ero, olisi pajalla enempi autoja, koska suurin osa ihmisistä ajelee ihan "normi" laadulla.

Uusimmissa dieseleissä ei egr ongelmia ole. Nokihiukkaset jäävät loukkuun ensin ennen egr:lle saapumista. Eli ea288 perheen motit.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #2 : 07.07.20 - klo:08:19 »
Kyllähän tuo Nesteen My palaa ehdottomasti puhtaimmin, vähänokisimmin, jolloin myös hiukkasfilsu pääsee kiistatta helpommalla = kestää pidempään. Myös katsastuksessa jos auto on vielä sitä ikäluokkaa että sitä konttorin takapihalla poljetaan (muistaakseni 1.6.2016 vanhempi), niin My auttaa myös sen k-arvon läpäisyssä :)

Vaan jos autoa pitää sen klassiset 3-5v, niin kerkiääkö tuona aikana saamaan noita My puhtauden etuja? Saisiko ne mahd. nokiongelmat "siirrettyä" auton seuraavalle omistajalle? Jaa-a. Uudessa autossa ajoi millä kotimaisella disulla tahansa, ei noita ongelmia varmasti tule, eikä välttämättä vielä 2. tahi 3. omistajallakaan. Mutta kun autolla alkaa olemaan jo useampi kierros maapalloa ajeltuna ja ikääkin kohta jo 2-numeroinen vuosimäärä, niin tässä kohtaa tuo My toisi ne hyötynsä jo varmaankin esille. Vaan autolla on jo tuohon mennessä ollut N kpl omistajia, jotka ovat ajelleet millä tahansa disulla, niin pikkasen se on jo myöhäistä enää tässä vaiheessa sitä aloittaa ja toivoa noita puhtauden etuja ::)

Samaten FAME:sta puhutaan levää keräävänä jne. mutta ei kai auton tankissa nyt sitä kosteutta silleen ole mitä esim. veneissä saattaa olla. Ja muutenkin kun tuo pitoisuus on EN590 speksissä määrätty max. 7%, niin tuollaisella pitoisuudella luulisi olevan senkään vertaa merkitystä, oikeasti. Toki voihan sitä harrastaa myös FAME-protestointia ja ajella disuilla joissa sitä ei ole lainkaan (kuten esim. allekirjoittanut tekee), mutta tämä sitten rajaa nykyisellään käyttämään vain Nesteen asemia, mutta se on ihan oma valinta se :-[

Minkään sortin lisäaineita ei nykyisiin disuihin saisi itse lisätä. Wanha nokivasarahan nyt käy vaikka rypsiöljyllä, mutta nykyaikaiseen dieseliin en itse lisäilisi yhtään mitään "Forteja" Toki jokaisen oma valintahan se on sekin, mutta nuo diesel-polttoaineet ovat sen verran puhtosia ja tasalaatuisia, ettei moisille lisäaineistuksille ole mitään tarvetta. Tiedä sitten jos kävisi aina tankkaamassa itä-rajan tuolla puolen sitä halpaa kuraa, miten "puhtosta" disua tuo tavara sitten lienee, jaa-a ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.098
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #3 : 07.07.20 - klo:09:31 »
Ei kai se FAME henkilöautoille ole niin paha juttu kuin raskaille ajoneuvoille, jos niillekään? NEOT:n dieselit taitaa olla ainoat, jotka sisältävät nykyään FAME:a ja he toimittavat polttoaineet  seuraaville: ABC, ST1 ja Shell.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #4 : 07.07.20 - klo:14:01 »
NEOT:n dieselit taitaa olla ainoat, jotka sisältävät nykyään FAME:a ja he toimittavat polttoaineet  seuraaville: ABC, ST1 ja Shell.

Ja mitäs muita tuosta jää enää jäljelle? ::) Anyway Neste on ainut joka ei käytä FAME:a lainkaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.601
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #5 : 07.07.20 - klo:15:01 »
Mistäs SEO hommaa litkunsa? SEO:n asemia kuitenkin jonkin verran.

Teboililla taitaa olla omat polttoaineensa.


Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.098
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #6 : 07.07.20 - klo:16:07 »
Anyway Neste on ainut joka ei käytä FAME:a lainkaan 8)

Mihin tämä väite perustuu?

SEO taitaa ostaa Nesteeltä polttoaineet, kun käyttöturvallisuustiedotteissa viitataan niiden tavaraan.

« Viimeksi muokattu: 07.07.20 - klo:16:20 kirjoittanut Sokota09 »

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.601
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #7 : 07.07.20 - klo:16:14 »
Mihin tämä väite perustuu?

No ainakin ST1:n dieselissä on muutama prosentti Famea. Tosin reilusti EN590 sallimaa määrää vähemmän.

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.098
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #8 : 07.07.20 - klo:16:24 »
No ainakin ST1:n dieselissä on muutama prosentti Famea. Tosin reilusti EN590 sallimaa määrää vähemmän.

Joo-o, NEOT on toimittajana kuten myös ABC:lle ja Shellille. Joten näillä kaikilla on FAMEa mukana, käyttävät todennäköisesti vain omaa lisäaineistusta polttoaineissa.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #9 : 08.07.20 - klo:08:40 »
Mihin tämä väite perustuu?

Neste käyttää HVO:ta lain vaatimana bio-komponenttinaan kaikissa dieseleissään. Toinen olisi UPM:n HVO-komponentti, mutta ABC on mennyt totaalisesti munaamaan tuon tavaran markkinoinnin, myymällä tasan saman tuotemerkin Smart Diesel alla niin HVO- kuin FAME-rikastettua dieseliä => en suosittele tankkaamaan lainkaan ABC:llä jos haluaa FAME:a välttää, koska ikinä ei tiedä mitä kamaa siellä pumpun säiliössä milloinkin on tarjolla :(

Se että joku muutin ketju käyttää Nesteen tuotteita, niin hyvä. Mitkä, en tiedä ja siksi puhun pelkästään Nesteen omista pumpuista 100% FAME-vapaina 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa apche

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 291
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #10 : 24.07.20 - klo:18:10 »
Tuo aiemmin mainittu pehmosemmin ja nätimmin käyminen tuli huomattua itsekin. Olen nyt tankannut kohta puoli vuotta pelkästään Nesteen MY:tä, mutta kesälomareissulla kävi niin, että ei range riittänyt seuraavalle MY:tä myyvälle asemalle, joten normidieseliä piti tankata. Kuuli kyllä ohjaamoon saakka eron käyntiäänessä.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #11 : 25.07.20 - klo:09:30 »
Saas nähdä miten tuo ihan koht'sillään voimaan astuva verotuksen muutos noita pumppuhintoja oikeasti muuttaa. Puhuvatten jopa +6...+7 centin korotuksesta litrahintoihin, HVO:lle mahd. jopa enempi verotuen lakatessa, jolloin tuo hintaero fossiiliseen pumpulla vaan kasvaisi entisestään ja näin entistä harvempi enää ecoilisi omalla lompakollaan, tarttuen siihen fossiilisen pistooliin HVO:n sijaan :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.601
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #12 : 25.07.20 - klo:12:02 »
Saas nähdä miten tuo ihan koht'sillään voimaan astuva verotuksen muutos noita pumppuhintoja oikeasti muuttaa. Puhuvatten jopa +6...+7 centin korotuksesta litrahintoihin, HVO:lle mahd. jopa enempi verotuen lakatessa, jolloin tuo hintaero fossiiliseen pumpulla vaan kasvaisi entisestään ja näin entistä harvempi enää ecoilisi omalla lompakollaan, tarttuen siihen fossiilisen pistooliin HVO:n sijaan :-\

Hintaa hilattu nyt pikkuhiljaa ylöspäinainakin täällä Pirkanmaalla. Noussee hetkeksi täyden korotuksen verran, niin saavat nauttia paremmasta katteesta edelleen kunnes kilpailu tasoittaa.

Juu, nykyinen "hallitus" luuli tehneensä ekoteon mutta menikin päinvastoin.  >:(

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #13 : 25.07.20 - klo:18:08 »
Saas nähdä miten tuo ihan koht'sillään voimaan astuva verotuksen muutos noita pumppuhintoja oikeasti muuttaa. Puhuvatten jopa +6...+7 centin korotuksesta litrahintoihin, HVO:lle mahd. jopa enempi verotuen lakatessa, jolloin tuo hintaero fossiiliseen pumpulla vaan kasvaisi entisestään ja näin entistä harvempi enää ecoilisi omalla lompakollaan, tarttuen siihen fossiilisen pistooliin HVO:n sijaan :-\

Ei taida Suomesta löytyä täysin fossiilista pistolia...  ::)


Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #14 : 25.07.20 - klo:22:29 »
Ei taida Suomesta löytyä täysin fossiilista pistolia...  ::)

Helpottiko? ::) Miksikäs sitten kutsut polttoainetta, josta 95% on lähtöisin fossiilisista vs. että se toinen vaihtoehto on 100% uusiutuvaa? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Dieselin laatu ja lisäaineet
« Vastaus #15 : 25.07.20 - klo:22:34 »
Helpottiko? ::) Miksikäs sitten kutsut polttoainetta, josta 95% on lähtöisin fossiilisista vs. että se toinen vaihtoehto on 100% uusiutuvaa? ???

Saa mun puolesta kutsua ihan miksi vaan.  ;D


 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy