Kirjoittaja Aihe: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla  (Luettu 1753 kertaa)

Poissa mot595

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Moi. Tänään kävi pari kertaa niin, että kytkinpoljin ei heti palautunut ylös asti. Liike jäi ensin noin 5 cm lyhyeksi. Palautui kuitenkin sitten itsestään. Jotenkin on sellainen tunne, että kytkin olisi hieman löysempi. Autolla on ajettu 196000.

Vaimokkeella on tapana pitää vaihde päällä ja kytkinpoljin pohjassa liikennevaloissa. Pelkään, että rasittaa kytkintä.

Pelkään jotain vakavaa ongelmaa. Mitä maksaa täysi kytkinremontti?

Poissa mot595

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #1 : 30.06.20 - klo:07:00 »
Varsinainen kysymys jäi pois.eli mikä voisi olla vikana?

Toinen kysymys, Missä on kytkimen nestesäiliö?

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.143
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #2 : 30.06.20 - klo:07:07 »
Kytkinneste on jarrunesteen kanssa sama. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Koska jarrunesteet vaihdettu ja onko säiliössä oikea määrä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa mot595

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #3 : 30.06.20 - klo:09:34 »
Jarru este vaihdettiin huollossa toukokuussa. Avasin säiliön korkin. Neste oli ihan piripinnassa.

Poissa Jasca

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #4 : 30.06.20 - klo:09:55 »
Oireet (ja kilometrit) voivat viitata myös paineasetelmavikaan. Vaimosi (ja hyvin monen muunkin) tapa rasittaa ainakin periaatteellisella tasolla juuri paineasetelmaa. Liki 200 tkm alkuperäisellä (?) kytkinpaketilla ei kuitenkaan ole huono saavutus, päinvastoin.

Niin tai näin, jos kytkimelle lähtee jotain tekemään, kannattaa uusia kaikki: kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri.
Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.329
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #5 : 30.06.20 - klo:10:55 »
Kytkinpoljin jumittaa ::)

Ei olisi ensimmäinen laatuaan. Itsellä alkoi yhdessä Passatissa vajumaan ja lopulta ei enää irrottanut kunnolla. No hinurilla pihaan ja nostin käsin kytkinpolkimen ylös. Kuului klops ja on sen jälkeen toiminut vuosikausia. Toki rasvasin polkimen nivelet huolella samalla.

Lopussa oleva asetelma aiheuttaa usein sen, että kytkin alkaa luistamaan kun antaa enemmän runtua.

Poissa Jasca

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #6 : 30.06.20 - klo:11:15 »
Lopussa oleva asetelma aiheuttaa usein sen, että kytkin alkaa luistamaan kun antaa enemmän runtua.
Paineasetelma harvemmin aiheuttaa kytkimen luistamista. Luistamisen taustalla on liki poikkeuksetta kulunut kytkinlevy, jopa niin kulunut, että niitit ottavat osumaa asetelmaan/vauhtipyörään. Toistaalta voi kai se paineasetelmakin väsyä siten, että sen "puristusvoima" heikkenee, joka voi teoriassa johtaa kytkimen luistamiseen. Yleensä paineasetelma kuitenkin väsyy (hajoaa) toisella tavalla, mikä johtaa siihen, että kytkin ei enää irrota. Samoin käy painelaakerin hajotessa totaalisesti.
Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.143
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #7 : 30.06.20 - klo:11:19 »
Voihan tuo liika nestekin aiheuttaa tuon ilmiön?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa fixed

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #8 : 30.06.20 - klo:12:14 »
Aika usein jää ne varsinaiset kytkinnesteet vaihtamatta. Jarrupuoli vaihdetaan, mutta kytkimen linjasto eli letku/putki kytkimen työsylinteri jää vanhoille nesteille vaikka säiliö on usein sama. Pitäisi muistaa laskea sieltä kytkimen ilmausnipasta myös nesteet läpi, niin pitkään että tulee tuoretta tavaraa.

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.955
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #9 : 30.06.20 - klo:15:34 »
Pieni mahis, että kytkimen ilmauksella selviää mut laittaisin silti rahani hajonneelle työsylinterille.

Poissa pela

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
  • Golf Variant VII 2.0 TDI 4motion HighLine
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #10 : 30.06.20 - klo:16:18 »
Multa kanssa veikkaus elikaarensa päässä olevalle työsylinterille. Pääsylinterin huono kunto voi myös oireilla noin,voi olla helpompi aloitta projekti siitä suunnasta.
Ylempänä jo todettiinkin se karu seikka että samalla kitumisella kannattaa uusia koko kytkinsetti.
Nyt  kun auto on vielä ajettavissa on hyvä hetki hoitaa kuntoon.

« Viimeksi muokattu: 30.06.20 - klo:16:23 kirjoittanut pela »

Poissa mot595

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #11 : 02.07.20 - klo:15:29 »
Kysyin hinta-arviota ja tukka nousi pystyyn. Valtuutettu VW-huolto SAH, 2650 €. Sisältää vauhtipyörän..

Poissa mot595

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #12 : 02.07.20 - klo:21:40 »
Soitin vielä toiseen pajaan. Epäili epäpuhtauksia nesteessä, haittaa sylinterin toimintaa / nesteen virtausta. Epäili, että epäpuhtaudet ovat liikkeellä nesteen vaihdon jäljiltä. Sanoi, että hän itse vielä tarkkailisi tilannetta ja jos ongelma vielä ilmenee, niin seuraavaksi vaihtaisi nesteen myös kytkimen linjasta. Mitä kommentoisitte tähän?

En kytkimen rakennetta kovin hyvin tunne. Miksi työsylinterivika aiheuttaa kyseisen oireen? Eikö asetelman jouset palauta systeemin takaisin? Silloin sylinterin täytyy laittaa vahvasti hanttiin, jos poljin ei nouse. ( noo, todennäköisesti ymmärrän toiminnan väärin, joku varmasti osaa kertoa)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.143
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #13 : 02.07.20 - klo:22:56 »
Ensimmäisenä itse ottaisin sen ylimääräisen jarrunesteen sieltä säiliöstä vaikka lääkeruiskulla. Nesteen pinnan ei tule olla korkissa asti piripinnassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa static

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #14 : 03.07.20 - klo:08:00 »
Jos kyse olisi epäpuhtauksista linjassa nesteen vaihdon jälkeen niin miten siihen reagoisi CDV ? Omassa kulkineessa (vm2015) huomaan ainakin pienen viiveen kytkimessä, mitä ei ollut aiemmassa konserniautossa (vm2010)

https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/diy-clutch-delay-valve-removal-on-tsi-5mts.334016/


Poissa pela

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
  • Golf Variant VII 2.0 TDI 4motion HighLine
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #15 : 03.07.20 - klo:08:05 »
Voisiko kuvaamasi vika selittyä sillä että järjestelmään on päässyt ilmakupla jommasta kummasta linjan päästä merkkinä siitä että tiivisteet alkavat olla loppu. Vika tulee vuorenvarmasti lisääntymään ja edessä on tilanne että polkimen nostaminen tai järjestelmän ilmaaminen ei tien reunasta pelasta.
Hintaa voi koittaa hilata alemmas kyselemällä muualta kuin merkkihuollosta tai jättämällä vauhtipyörän tai pääsylinterin vaihtamatta mutta sanoisin että jos ei itse hommaa tee samaa jumppaa ei kahteen kertaan kannata tehdä. Ei se kannata itse tehtynäkään. Sen jälkeen asiaan ei auton elikaaren aikana tarvitse enää palata.

Poissa mot595

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #16 : 04.07.20 - klo:21:30 »
Selvitteli osien hintoja. Www.kytkinkaupan kuvasta ja nimikkeitä selvisi, että siellä ei olekaan työsylinteriä vaan hydraulinen painelaakeri. Eli työsylinteri ja painelaakeri on integroitu samaan osaan. Eli siinä siis syntipukki.

Onko tämä rakenne kovinkin yleinen?

Hitsi kun nyt jollain saisi varmuuden, että missä on vika.

Ja vähän helpottaa hinnassa. Laatuosat maksavat 800 ja työajaksi www.kytkinkauppa sanoo 5-8 h. Jos tuo on vaikka vaikeimmista päästä, niin työ olisi 800. Tonni siis liikaa merkkiliikkeen hinnassa (joka itse asiassa ainakin jossain vaiheessa oli halvempi kuin Laakkonen, joka oli Tampereella vw-myyja ja merkkihuolto)

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.955
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #17 : eilen kello 05:50 »
On yleinen ainakin vageissa. Itselläni kävi vielä niin, että tuo työsylinteri/painelaakeri oli valmistusviallinen eli kytkin jumpattiin korjaamolla kahteen kertaan. Osavalmistaja Sachs korvasi 30% työstä..

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.329
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #18 : eilen kello 10:31 »
Laatuosat maksavat 800
Laitappa VIN tänne tai mulle privana, niin yritän katsoa oikeat osanumerot ja niiden perusteella voisi Saksasta tilaamalla saada vielä pari satkua hinnasta pois ::)

Annat sitten 50 pinnaa säästöstä mulle ;D

Poissa jabajee

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 629
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #19 : eilen kello 11:12 »
Selvitteli osien hintoja. Www.kytkinkaupan kuvasta ja nimikkeitä selvisi, että siellä ei olekaan työsylinteriä vaan hydraulinen painelaakeri. Eli työsylinteri ja painelaakeri on integroitu samaan osaan. Eli siinä siis syntipukki.

Onko tämä rakenne kovinkin yleinen?

Hitsi kun nyt jollain saisi varmuuden, että missä on vika.

Ja vähän helpottaa hinnassa. Laatuosat maksavat 800 ja työajaksi www.kytkinkauppa sanoo 5-8 h. Jos tuo on vaikka vaikeimmista päästä, niin työ olisi 800. Tonni siis liikaa merkkiliikkeen hinnassa (joka itse asiassa ainakin jossain vaiheessa oli halvempi kuin Laakkonen, joka oli Tampereella vw-myyja ja merkkihuolto)


On yleinen rakenne vag:ssä, sellainen muovirunkoinen härpäke se on ja on myös yleinen vuotopaikka. Oireet ovat juuri ne, että kytkinpoljin alkaa jäämään pohjaan. Esimerkiksi auton seisottua yön yli jää poljin pohjaan, kun sillä yrittää lähteä. Polkimen pumppaamisella saattaa toimia taas hetken aikaa. Toinen oire on kytkimen täristys liikkeelle lähtiessä, koska vuotava työsylinteri päästää jarrunestettä kytkinlevylle/vauhtipyörälle asti.
Vaihdelaatikko pitää irroittaa, että kyseisen osan saa vaihdettua. Itse osa ei ole kallis, mutta työtä on niin paljon, että samalla kannattaa vaihtaa kaikki muutkin kytkimen osat.

Poissa jabajee

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 629
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #20 : eilen kello 11:21 »
Laitappa VIN tänne tai mulle privana, niin yritän katsoa oikeat osanumerot ja niiden perusteella voisi Saksasta tilaamalla saada vielä pari satkua hinnasta pois ::)

Annat sitten 50 pinnaa säästöstä mulle ;D

Tätä suosittelen. Itsekin selvittelin aiempaan autooni merkkiliikkeen kautta oliko autossa Luk:n vai Sachs:n osat ja tilasin ulkomailta kyseisen merkin repsetin ja säästin pitkän pennin. Merkkiliikkeestä olisi saanut täsmälleen samat osat, mutta skoda-logolla varustettuna ja tuplahinnalla.

Poissa jabajee

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 629
    • Profiili
Vs: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla
« Vastaus #21 : eilen kello 12:04 »
Tuossa 7 vuotta vanha keskusteluketju aiheesta.
Linkit ei välttämättä toimi enää.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19240.msg431179#msg431179

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy