Skoda Superb 2016 teki kunnon sähköjumit

Aloittaja juksii, 29.06.20 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

juksii

Skoda Superb 2.0TDi 2016

Auto antoi perjantaina kesken ajon ison määrän erilaisia vika ilmoituksia (mm. Vika Jarrut, Vika sähköinen käsijarru, Vika kuskin oven ovitunnistin, käynnistysjärjestelmän vika, liikennemerkkien tunnistus vika, jne) Vilkut eivät toimineet. Radio/navigaattori sammui ja käynnistyi ja sammui monta kertaa. Mittaristossa paloi lähes kaikki valot ja sekin sammui. Valo mittarineuloissa jäi vilkkumaan rauhalliseen tahtiin. Ilmastointi meni pois päältä samoin puhallin. Ainoastaan kuskin oven ikkuna toimi. Auto ei meinannut sammua millään. Kun painoi sammutusnappia pitkään (useamman minuutin) niin sitten vasta sammui.
Mittaristo ja radio/navigaattori yrittivät käynnistyä välillä, mutta kun pääsivät käyntiin, niin taas pukkas koodia ja sitten sammuivat.

Auto teki saman jo torstaina. Silloin noin minuutin käynnistämisen jälkeen. Auto oli tosi kuumassa paikassa koko päivän. Aamulla luettiin vikakoodit. Mikään ei ollut enää aktiivinen ja vikakoodien nollauksen jälkeen katosi vikavalokin. Kaikki toimivat normaalisti.
Sitten Perjantaina noin 100 km ajamisen jälkeen taas sama ongelma. Varmaan lämpeni aamun ajojen aikana niin paljon, että tuli taas vika päälle.

Tässä lista Perjantaiaamun vikakoodien lukemisesta.

=====2020-06-26 08:58:16=====

P151B00 Voltage terminal 15-Implausible passive/abiogenesis
U112300 Databus error value received passive/abiogenesis
U014000 Lost Communication With Body Control Module passive/abiogenesis
U100300 Towing recognition control module - No Communication passive/abiogenesis
U019900 Lost Communication With"Door Control Module A” passive/abiogenesis
U112100 Databus missing message passive/abiogenesis
U016400 Lost Communication With HVAC Control Module passive/abiogenesis
U021200 Lost Communication With Steering Column Control Module passive/abiogenesis
U015500 Lost Communication With-Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module passive/abiogenesis
U014100 Lost Communication With Body Control Module 'A' passive/abiogenesis
U100A00 Access and start authorization-No communication passive/abiogenesis
P332500 Power supply terminal 15-Implausible passive/abiogenesis
P157000 Engine Control Module (ECM) disabled passive/abiogenesis
U044700 Invalid Data Received From Gateway 'A' passive/abiogenesis
P170100 Transmission control unit locked passive/abiogenesis
U112200 Data bus implausible message passive/abiogenesis
C114602 Tire pressure monitoring display - Signal error passive/abiogenesis
U140000 Function restriction-due to insufficient voltage passive/abiogenesis
U001100 Medium Speed CAN Communication Bus - Performance passive/abiogenesis
U120000 Data bus - Faulty passive/abiogenesis
B12FDF0 Immobilizer - Terminal release faulty or implausible passive/abiogenesis
B10AF04 Air quality sensor - Faulty passive/abiogenesis
B10AF31 Air quality sensor - No signal passive/abiogenesis
U001000 Medium Speed CAN Communication Bus passive/abiogenesis
U120100 Data bus - No communication passive/abiogenesis
B139029 Driver side windshield wiper motor - Implausible signal passive/abiogenesis
U020800 Lost Communication With"Seat Control Module A” passive/abiogenesis
U020700 Lost Communication With Moveable Roof Control Module passive/abiogenesis
U001800 Medium Speed CAN Communication Bus - (-) shorted to Bus (+) passive/abiogenesis
B130E00 Function limitation, pause recommendation passive/abiogenesis
U111100 Function limitation due to missing message passive/abiogenesis
U10BA00 Local data bus - No communication passive/abiogenesis
B148754 Motor for window regulator - No basic setting passive/abiogenesis
=======

Onko ideoita, että mistä vikaa lähtis etsimään. Vaikuttaa perinteiseltä elektroniikkavialta kun iskee päälle lämpenemisen seurauksena. Varmaan joku masiina on rikki joka linkittää noi kaikki toisiinsa?
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

dwntime

Virtalukon pohja tulis ensimmäisenä mieleen jos autossa perinteinen avain.

juksii

Ei ole perinteinen avain vaan Kessy.
Moottori siis ainakin toimi kunnolla ja DSG vaihtoi vaihteita. Joten ajamaan pystyi. Tosin vilkut eivät toimineet, niin ei kovin pitkälle viitsi lähteä. Muista valoista en tiedä.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

b1mpo

Oisko virtakaapeleissa välystä? Tai maadoituksessa? Ihan siis vaikka akun kenkä huonosti?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rakkaudestalajiin

Gateway purkki yhdistää noi kaikki toisiinsa. Luulis et ei oikein liikkuiskaa sit kyl jos se rikki. Voi tietysti aiheuttaa et osa väylistä pimeänä.

dwntime

Nuo terminal 15 viat viittaisi jänniteongelmiin ja terminal 15 tulee nimenomaan sytyksen kautta.

Databus ongelmat todennäköisesti sitten seurausta siitä.

M_M

Saisikohan tuohon lisävaloa jos vikakoodit lukisi VCDS:n kanssa ja näkisi mikä/mitkä moduulit tuota terminal 15 jännitepulaa herjaa? Vai selviääkö se tuosta sekavasta listauksesta jotenkin?

Tietty jos ne koodit jo nollattiin eikä vika uusiudu, niin eihän sieltä mitään enää löydy.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Tarkista ne kaapelit ja latausjännitteet, eikä akun lepojännitteen mittaaminenkaan haitaksi olisi. Jännitehäviöitä kannattaa mitata myös maadoituksista ja plussalähdöistä. Niistä tulee monenlaista herjaa, jos huonoa kosketusta. Sen jälkeen alkaa selvittämään noita ongelmia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Lavetilla merkkihuoltoon, sanoisin. Uudehko auto, toisenmerkkisissä on vielä takuu voimassa tuon ikäisenä. Jos jotain on hajonnut niin vastaantulot lienee kunnossa, olettaen että autossa on merkkihuoltohistoria.

Jos ei, niin sitten VCDS:llä lukemaan koodeja. Jos koodit on nollattu, niin palautuuhan sinne ns. oikeat viat kun ajelee pikku lenkin.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

juksii

Joo, merkkihuoltoon se lavetilla lähtikin. Mielenkiinnosta täällä kyselen, että mikähän tuossa vois olla.

Torstaina vika tuli heti ajoon lähdön jälkeen kun oli 32 lämmintä kun lähdin. Torstaina ei lukeminen onnistunut vaikka auto oli seisonut jonkin aikaa. Ei saanut yhteyttä mihinkään.
Perjantai-aamuna luettiin toi setti ja nollattiin. Aamulla oli 26 lämmintä kun lähdin. Ulkolämpötila nousu 31 asteeseen ja vika uusiutui noin 100 km ajon jälkeen.
Ja nyt siis korjaamolla odottelemassa aikaa, jotta ehtivät tutkimaan.

Eli jotenkin toi vika on yhteydessä ympäristön lämpötilaan. Eli aika perinteiseltä elektroniikkavialta kuulostaa. Vika tulee päälle kun elektroniikka on riittävän lämmintä.
Toki kai johtosarjavikakin on mahdollinen.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

fixed

Ettei olis "vanha" akku saamassa lämpöhalvausta. Jännitteet nyt aluksi olisi hyvä mitata sammuksissa ja käynnissä. Onhan siellä toki liitoksia ja bokseja poikineen, mutta helpommista kannattaisi aloittaa, jos ei selvää vikaa löydy.

juksii

Vika ei tietysti enää päällä kun ilman ovat viilenneet. Vikakoodit toki muistissa edelleen.
Merkkihuolto ei löytänyt selvää vikaa. Vikakoodien mukaan CAN-väylä on ollut yksijohdinjärjestelmässä. Alkavat seuraavaksi tutustumaan johtosarjoihin ja purkamaan kojelautaa. Epäilevät murtumaa johdossa tai hapettumaan liittimissä.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

juksii

Ei se merkkihuolto sieltä mitään löytänyt. Jossain CAN GW:n liittimessä oli painauma ja CAN GW:n sulake näytti pahalta. Vaihtoivat liittimen ja sulakkeen.

Saa nähdä, oliko noissa vika...
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: juksii - 10.07.20 - klo:15:30
Ei se merkkihuolto sieltä mitään löytänyt. Jossain CAN GW:n liittimessä oli painauma ja CAN GW:n sulake näytti pahalta. Vaihtoivat liittimen ja sulakkeen.

Saa nähdä, oliko noissa vika...

Paljonko maksoit ja kertoivatko mistä tuo painuminen johtui/sulake paloi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

juksii

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.07.20 - klo:17:10
Paljonko maksoit ja kertoivatko mistä tuo painuminen johtui/sulake paloi?

En tiedä hinnasta. Meni autoliikkeen piikkiin. Eivät tiedä mistä johtuivat. Eivät tiedä edes, että korjaantuiko kun vika ei ollut päällä korjaamolla.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

juksii

Sain kaverilta vinkin, että sillä oli samanlainen ongelma Passatin kanssa ja siellä on kuulemma joku pääkisko mittariston takana (tai jossain kojetaulun sisällä?) joka lämpölaajenee niin voimakkaasti että tekee jonkinlaisen oikosulun siellä. Sille oli liike vaihtanut sinne jonkun lämpimiiin maihin tarkoitetun pääkiskon ja ongelmat olivat loppuneet siihen.
Onkohan Superbissa joku samanlainen pääkiskoviritys siellä?
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

juksii

Ei tämä saaga sitten vielä päättynytkään.

Nyt jäätiin Hyvinkäälle auton kanssa. Kaikki sekaisin taas. Mittaritaulu kuin joulukuusi, sitten jos saa sähköt päälle.
Ja sisällekin piti mennä ihan fyysisellä avaimella, kun ovet menee lukkoon, mutta ei aukea. Paitsi takaluukku joka aukeaa, mutta ei mene kiinni.

Tällä kertaa positiivista se, että autossa on vika päällä myös korjaamolla. Eivät päivän tutkimisen jälkeen tiedä missä vika. Johtosarjavika epäilyksenä tällä kertaa.

Ja parasta tietysti, että Kamux Plus lisäturva loppui 3 viikkoa sitten.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

juksii

Nyt oli korjaamo useiden tuntien tutkimisen jälkeen löytänyt vian. Kuskin penkin alla oleva CAN-väylän johto oli hiertynyt poikki ja oli oikosulussa penkin runkoon. Tämä sai sitten koko auton sekaisin.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: juksii - 18.05.21 - klo:16:21
Nyt oli korjaamo useiden tuntien tutkimisen jälkeen löytänyt vian. Kuskin penkin alla oleva CAN-väylän johto oli hiertynyt poikki ja oli oikosulussa penkin runkoon. Tämä sai sitten koko auton sekaisin.

Korjaavatko johdon vai onko kevyt "puoli autoa vaihdettava" korjausehdotus?  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

juksii

Johto korjattiin. Kokonaisuutena maksoi 550 EUR

Ja vaikka Kamux Turva olikin jo loppu, niin meni siihen vielä kun oli ensimmäiset oireet tullu jo reilusti ennen sen loppumista.
-JukSii-
Skoda Superb 2.0TDI 4x4 L&K 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy