Kirjoittaja Aihe: Audi B9 3,0TDi 272hp  (Luettu 3477 kertaa)

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Audi B9 3,0TDi 272hp
« : 19.06.20 - klo:00:32 »
Tein tuollaisen hankinnan, että vaihdoin käytännön syistä BMW:n F10 520d:n tällaiseen CRTC-koneella olevaan 272hp 3,0TDI-Audiin (Avant). Halusin hieman vetokykyisemmän auton ja tämä tuntui asialliselta työkalulta sellaiseen, vaikkakin tuntuu aika kliinisen tylsältä ja muoviselta F10:n jälkeen. Samaa luksuksen ja tasokkuuden tuntua tästä A4:stä ei kyllä löydy kuvittelemallakaan. Mutta näinhän se nykyään menee mallisarjojen välillä. Vastaava A6 olisi ollut ehkä mieluisampi ja mielestäni tasoltaan samaa sarjaa F10:n kanssa, mutta missään ei päästy järkevältä tuntuvaan kauppaan sellaisesta. Ja onko tämä B9 ehkä napsun verran modernimpi kuin A6 facelift C7? En tiedä....

Alkuun pelotti DSG:n kestävyys, mutta nyt hoksasin että tässä mallissa taitaakin olla tuttu ZF:n 8HP65-laatikko (vaihteistokoodi: RHU) perinteisellä momentinmuuntimella, joka on allekirjoittaneelle ainoastaan 100% positiivinen asia jos vaan maallikkotulkintani pitää paikkansa.

Oikeastaan se mitä tässä ääneen ihmettelen, on tämän Audin voimalinjan löysä "responsiivisuus" jos sitä vertaa BMW:n vastaaviin paketteihin. Tuossa Audin moottorissa on kyllä todella hyvin voimaa kun sitä vain houkuttelee sieltä kunnolla pedalia polkemalla. Ja vaihteistonkin pitäisi olla samaa ZF-rautaa kuin bemuissa, joten löysyys tuskin on vaihteistoperäistä? Silti voimantuotto on Audissa isosta pannusta huolimatta todella viipyilevää ja "kuminauhamaista" mikäli vaikkapa vertaa tähän mun edelliseen lastutettuun N47-koneella olevaan F10:iin. Normaalissa pintakaasuajossa tuo bemun 2,0-litraisen lastutettu voimalinja vastaa todella paljon nopeammin ja pontevammin kaasuun, vaikkakin ohituskiihtyvyydessä tämä Audi pyyhkii 3,0-litraisen auktoriteetilla mennetullen pöydän puhtaaksi - todella reilulla kaulalla. Mutta jos autoilla ajaisi sokkona tekemättä yhtään täyskaasukiihdytystä, voisi kuvitella että tuo Audi on 2,0-litrainen diesel ja bemu on kolmelitrainen, kärjistetysti sanottuna. Tosin osasin tätä jo valmiiksi odottaakin hieman, koska joissain lehdissä tästä Audista oli ainoa moite ollut tuo voimantuoton viivyttely. Onko muilla samoja fiiliksiä tämän moottorin suhteen?

Tämä A4-yksilö on vm.2016 ja 170tkm ajettu, joten alkaa takuukysymysten puolesta olemaan sen ikäinen että moottorin optimointiakin voisi ajatella. Tuli vaan mieleen, että voisikohan tuo reagoinnin laiskuus liittyä jotenkin päästöskandaalin jälkeiseen moottorin uudelleen ohjelmointiin, joka on ilmeisesti näihin tehty kutsukamppiksena? Järjellä ajateltuna tuossa voimalinjassa pitäisi "rautatasolla" olla kaikki täydellisen paketin ainekset. Joten voisiko tuo kuminauhafiilis olla pelkästään softaperäinen asia? Ehjä auto tämä kuitenkin on, koska kyllä se täysi pauhu sieltä kuitenkin löytyy, mutta sen houkutteleminen vaatii mielestäni tarpeetonta päättäväisyyttä. Jos jollakin on asiasta mielipiteitä tai kokemuksia optimoinnista niin kuulisin mielelläni.     
« Viimeksi muokattu: 19.06.20 - klo:00:42 kirjoittanut JKK »
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #1 : 28.06.20 - klo:00:35 »
Jatkan sitten keskustelua itsekseni..... Ilmeisesti tämä kaasupolkimen hidas reagointi/viive -ongelma koskee kaikkia tämän mallisarjan 3,0TDi-koneita ja kuulemani mukaan myös likimain kaikkia B9-koppaisia Audeja. Ulkomaisilla foorumeilla on asiaa puitu paljonkin ja löydettyä hyvinkin tyydyttäviä ratkaistuja moottorin ja vaihteiston softamuutoksilla. Jotkut ovat hankkineet myös jonkinlaisia "Pedal Box"-ratkaisuja, jossa vaikutetaan pelkästään sähköisen kaasupolkimen toimintaan? Onko noissa mitään järkeä? Moni vaikuttaa olevan tyytyväinen.
https://www.audi-sport.net/xf/threads/pedal-box-worth-it.352028/

Oletan että nuo samat PedalBox -muutokset pystyy pätevä ohjelmoija tuottamaan myös suoraan virisoftalla?

Uskon että B9-Audien virittäjiä on maailma väärällään. Sellaisia, jotka varmasti saavat ne puuttuvat hummat ja newtonit noiduttua käyttöön. Mutta onko meillä täällä kotimaassa sellaista virittäjää, joko todella tuntee tuon kaasupolkimen hitaan reagoinnin syyt ja sen parannuskeinot? Ja ylipäätään jaksaa paneutua tuollaiseen ongelmaan. Kiva tietysti saada lisää tehoa, mutta ainakin tämän 272hp 3,0TDi:n tapauksessa suurin toive on allekirjoittaneella suorempi vaste kaasupolkimen ja responsen välillä. Ja oletan että tässä tapauksessa pelkkä moottorinohjaimen käpälöinti ei ehkä riitä? Vai riittääkö.....
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.582
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #2 : 28.06.20 - klo:01:55 »
Kaasupolkimen vastetta pystyy ilmeisesti käpistelemään, ja tehoakin saa softaamalla lisää jos ei riitä.

Tosiasia on, että jos tuolla ei ehdi (varsinkin automaattina), niin ratin ja penkin välissä vikaa  ;D

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 479
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #3 : 28.06.20 - klo:08:58 »
Kyllä se kaasun löysä vaste harmittaa. On paljon mukavampi ajella kun auto vastaa terävästi kaasuun. Liikkuminen on silleen vaivattomampaa eikä tarvitse runnoa kaasua pohjaan. Toki jollekinhan tällä ei ole merkitystä eikä sen päälle ymmärrä.

Kannattaa kysyä softaajilta, että saako kaasuvastetta kuinka paljon muokattua. Pedal Boxin etu on se, että siinä on n. 20 erilaista säätömahdollisuutta sekä off- asento.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.393
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #4 : 28.06.20 - klo:15:33 »
Nykyisin jotenkin yleistä tuo löysä vaste. Olen ajatellut sillä olevan jotain tekemistä päästötestien kanssa kun niissä on kohta ”painetaan kaasu liikeradan puoliväliin” niin sitä ekaa puolikasta sitten kuristetaan.
Ona gte menee sähköllä ja gte-modessa kuten pitää mutta hybrid-modella sama ilmiö.

Poissa mti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 119
  • Ocu Combi RS TDI MY2016
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #5 : 28.06.20 - klo:20:56 »
Rakenteellinen ongelma... v6-moottori yhdellä turbolla. Eikö siitä voi jo jotain päätellä? Mulla oli b8 kolmen litran dieselinä ja samaa vikaa oli vähän siinäkin. On luonnolista että päästömääräykset tuota ongelmaa lisäävät.
Audi 60L -71
Kupla 1,3 -69
Ex-vagit:
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Poissa Pekki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #6 : 28.06.20 - klo:21:20 »
Kyllä tämä nykyviive johtuu aivan täysin päästötouhuista. "Vastaava" kone löytyy Amarokistakin (V6 TDI yhdellä turbolla), eikä siinä kyllä ole kaasunpainalluksessa minkäänlaista viivettä. Epäilemättä päästöt ovatkin jotain aivan muuta...

Rakenteellinen ongelma... v6-moottori yhdellä turbolla. Eikö siitä voi jo jotain päätellä? Mulla oli b8 kolmen litran dieselinä ja samaa vikaa oli vähän siinäkin. On luonnolista että päästömääräykset tuota ongelmaa lisäävät.

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #7 : 29.06.20 - klo:01:08 »
Rakenteellinen ongelma... v6-moottori yhdellä turbolla. Eikö siitä voi jo jotain päätellä? Mulla oli b8 kolmen litran dieselinä ja samaa vikaa oli vähän siinäkin. On luonnolista että päästömääräykset tuota ongelmaa lisäävät.

En usko että tämä on pelkästään yhden turbon aiheuttama ongelma. Tässä on kyse jostain muusta. Mullakin oli B8-koppainen A5 3,0-litraisella CAPA-koneella (manuaali). Ja siinä oli kyllä hyvin suoraryhtinen yhteys kaasun ja reagoinnin välillä. Ja etenkin Karalan käsittelyn jälkeen ei ollut minkäänlaista empimistä havaittavissa. On ollut parikymmentä muutakin yhden turbon autoa, enkä vielä koskaan ole tällaista nähnyt. Sinällään tosi hieno ja tasapainoinen auto on mielestäni pilattu tuolla ominaisuudella.

Tässä B9:n tapauksessa ongelma on sellainen, että kaasun painallus vaikkapa liikenneympyrästä poistuttaessa ei aiheuta ensimmäiseen sekuntiin tai kahteen minkäänlaista kiihtyvyyden tunnetta. Paitsi ainoastaan tunteen että jotain on vialla. Jonka jälkeen vaistomaisesti painaa lisää kaasua, joka taas aiheuttaa (taas pienellä viiveellä) pienemmälle pykältämisen, jonka jälkeen auto ampuukin aivan tarpeettoman suurella voimalla eteenpäin. Ja kaasu pohjassa kyllä mennään kaikkien empimisten ja vaihteiden arpomisten jälkeen lopulta ihan teholukemien mukaisella pauhulla. Ongelma on siis ainoastaan luokattoman pitkä viive ja täydellinen lineaarisuuden puute kaasun ja sen tuottaman vasteen välillä. ts. auto ei tunnu arkiajossa 3,0-litraiselta 272hp dieseliltä. Entisessä sinällään laiskassa F10 520d:ssä pienikin kaasun kengänkärjen painallus aiheutti selvän ja välittömän vasteen niskassa. 

Ongelma puhuttaa muuallakin. Ilmeisesti myös B9-koppainen S4 kärsii samasta ongelmasta. Toivottavasti tämä olisi softalla ratkaistava asia. Aloitin jo keskustelun asiasta Porkkiksen kanssa.

Tässä jotain luettavaa asiasta ketä vain kiinnostaa:

https://www.audi-sport.net/xf/threads/3-0tdi-quattro-218ps-s-tronic.378027/

https://www.audiownersclub.com/forums/topic/8175-lag-hesitation-delay/

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audi-a4-avant-3-0-tdi-quattro-tiptronic-kauneutta-kuorrutuksen-alla/

Jos et jaksa noita ketjuja kahlata, niin tässä oleellisin lauseke ym. Moottori-lehden koeajosta:

"Valitettavasti vaihteisto ja moottori tuntuvat olevan toistuvasti kahvitauolla kun menohaluja tarvitaan enemmän. Lähes sekunnin viiveen jälkeen tilattu voima lopulta saapuu, mutta odotteluun ennättää pitkässä juoksussa kyllästyä. Piirre tuntuu erityisen raivostuttavalta pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä."
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa Enskatus

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 132
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #8 : 29.06.20 - klo:16:07 »
Tässä B9:n tapauksessa ongelma on sellainen, että kaasun painallus vaikkapa liikenneympyrästä poistuttaessa ei aiheuta ensimmäiseen sekuntiin tai kahteen minkäänlaista kiihtyvyyden tunnetta. Paitsi ainoastaan tunteen että jotain on vialla. Jonka jälkeen vaistomaisesti painaa lisää kaasua, joka taas aiheuttaa (taas pienellä viiveellä) pienemmälle pykältämisen, jonka jälkeen auto ampuukin aivan tarpeettoman suurella voimalla eteenpäin. Ja kaasu pohjassa kyllä mennään kaikkien empimisten ja vaihteiden arpomisten jälkeen lopulta ihan teholukemien mukaisella pauhulla. Ongelma on siis ainoastaan luokattoman pitkä viive ja täydellinen lineaarisuuden puute kaasun ja sen tuottaman vasteen välillä. ts. auto ei tunnu arkiajossa 3,0-litraiselta 272hp dieseliltä. Entisessä sinällään laiskassa F10 520d:ssä pienikin kaasun kengänkärjen painallus aiheutti selvän ja välittömän vasteen niskassa. 

"Valitettavasti vaihteisto ja moottori tuntuvat olevan toistuvasti kahvitauolla kun menohaluja tarvitaan enemmän. Lähes sekunnin viiveen jälkeen tilattu voima lopulta saapuu, mutta odotteluun ennättää pitkässä juoksussa kyllästyä. Piirre tuntuu erityisen raivostuttavalta pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä."
Jännä homma, 2.0 TDI:ssä en oo moista huomannu, tuntuu suoritusarvoihin nähden pirteältä peliltä. Toki paikaltaan lähteminen on verkkaista ja tuossahan on haasteena turhan isolla vaihteella jurnuttaminen, mikä varmasti korjautuisi vaihteiston ohjelmoinnilla...

Poissa sotka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #9 : 30.06.20 - klo:18:14 »
Tässä B9:n tapauksessa ongelma on sellainen, että kaasun painallus vaikkapa liikenneympyrästä poistuttaessa ei aiheuta ensimmäiseen sekuntiin tai kahteen minkäänlaista kiihtyvyyden tunnetta. Paitsi ainoastaan tunteen että jotain on vialla. Jonka jälkeen vaistomaisesti painaa lisää kaasua, joka taas aiheuttaa (taas pienellä viiveellä) pienemmälle pykältämisen, jonka jälkeen auto ampuukin aivan tarpeettoman suurella voimalla eteenpäin.

Vuoden ajan vastaavalla on tullut ajeltua ja kombinaation kanssa menee ihan hyvin, mutta tunnistan kyllä tuon viiveen. Ajan käytännössä aina valitsin D-asennossa ja S jäänyt melkein kokonaan käyttämättä, mutta mitkä sun kokemukset on kun vaihteenvalitsin on S-asennossa?

Takaraivossa on fiilis että nopeuden ja kierrosten ja nilkan asennon kombinaation mukaan ympyrästä lähdetään ainakin nykyään ihan sujuvasti, tai sitten olen tottunut tahi sopeutunut ZF:n toimintaan. En siis yritä väittää että aski ja kone seuraisi poljinta salamannopeasti, sillä näin ei ole.

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #10 : 01.07.20 - klo:01:49 »
....mutta mitkä sun kokemukset on kun vaihteenvalitsin on S-asennossa?

Nyt olen tarkoituksella ajellut kaupungissa S-moodissa (Dynamic). Kaasun vasteen puolesta siinä tapahtuu kyllä hyvin selvä ryhdistäytyminen. Ilmeisesti Dynamic-moodi terävöittää kaasupolkimen "karttaa" toimimaan enemmän pintakaasualueella? Ainakin tuntuu siltä. Melkein olisinkin jo tyytyväinen, jos tuon Dynamic-moden saisi jäämään päälle ilman että auto jää huutamaan liian pienellä vaihteella kaupunkiajossa. Iso kärry perässä tuo Dynamic on kyllä aika hyvä.

Osa tuosta laiskasta responsesta johtunee kyllä myös siitä, että auto yrittää operoida alle 80km/h nopeudesta koko ajan n.1000rpm kierrosluvulla. Eihän siitä kierrosluvusta kyllä lähdetä kovin pontevasti yhdellä turbolla vaikka miten olisi 3,0-litrainen kone...

Uskon kyllä että moni tuohon ominaisuuteen tottuukin, varsinkin jos edellinen/edelliset autot ei ole olleet kovin teräväliikkeisiä luonteeltaan. Tänään kysyin asiaa AudiCenteristä, jossa kertoivat että heillä on ollut pari tuollaista samanlaista tutkittavana juuri tämän ominaisuuden takia, eivätkä ole saaneet kumpaankaan ratkaisua millään päivityksillä tms.... Ja tapaukset jäivät luokkaan "ostettu ominaisuus". Mutta sielläkin asia on tiedostettu, joka tavallaan yllätti minut.   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa Poikarukka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #11 : 01.07.20 - klo:10:49 »
Kannattaa tutkia löytyiskö VCDS koodailuja. Esimerkiksi joistain:
https://www.audis3.org/threads/throttle-response-behavior-coding-tweak-for-less-lag-vcds-coding.657/
https://www.vwroc.com/forums/topic/19552-increased-throttle-pedal-sensitivity-adaptation/
Ei tietoa B9 koriseen sopivuudesta tai onko siihen joku omansa, mutta olettaisin, että tästä kaasuvasteen keinotekoisesta viiveestä on kyse. Omaan S3 tein tuon ylemmän koodauksen (direct control). On muuten ero ku yöllä ja päivällä. Aivan jäätävää p4skaa se viive. Tiedän mitä alkuperäinen kirjoittaja kuvailee ongelmakseen. Tarkoitushan sillä on tasoittaa auton käytöstä, mutta sitä viivettä on ihan liikaa. Viritetyssä autossa varsinkin huomaa kun se ryntää tai syöttää vielä kaasulta löysäyksen jälkeen + sekoittaa vielä vaihteiston toimintaakin.

Pidä turvaväli - takanasi.
S3 SB '14

Poissa PeteFinn

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #12 : 01.07.20 - klo:11:00 »
Kannattaa tutkia löytyiskö VCDS koodailuja. Esimerkiksi joistain:
https://www.audis3.org/threads/throttle-response-behavior-coding-tweak-for-less-lag-vcds-coding.657/
https://www.vwroc.com/forums/topic/19552-increased-throttle-pedal-sensitivity-adaptation/
Ei tietoa B9 koriseen sopivuudesta tai onko siihen joku omansa, mutta olettaisin, että tästä kaasuvasteen keinotekoisesta viiveestä on kyse.

Veikkaan, että onnistuu B9:iinkin noin 99,9-prosenttisella varmuudella. Tuntuu vaan olevan kovin paljon kiinni auton merkistä ja mallista. Osa vannoo tuon nimeen ja osa ei huomaa mitään eroa. Kuulun itse jälkimmäiseen porukkaan. Tein tuon adaptaation omaan RS3:een enkä huomaa käytännössä mitään eroa. Mutta kyllähän tuo kannattaa ehdottomasti kokeilla, kun on niin helppo tehdä. Saattaa auttaa suurestikin.

Tätä shittiä se on, kun kaikki säädetään tehtaalla päästöjen ja kulutuksen ehdoilla. Herkkyys häviää, äänet häviää, tehot häviää...

Poissa Poikarukka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #13 : 01.07.20 - klo:11:51 »
Voisi kuvitella RS:n olevan lähtöjään kireemmin säädetty... Aihe tuntuu jakavan mielipiteitä. Luulen ettei toimi kaikissa ohjainyksiköissä tai sitten taustalla on auton yksilöllinen ero tai vika, mitä tuo sopivasti paikkaa (vaikka pieni ahtovuoto, joka paikkaantuu nopeammalla ahdon nousulla). Toinen on ajotyyli, kruisaillessa ei sitä niinkään huomaa. Omasta hävisi täysin sellainen ihmeellinen kulmikkuus ja tahmeus. Tosin joissain harvoissa tilanteissa ihan pieni viive saisi olla, mutta sanotaan vaikka 1/5 siitä alkuperäisestä. Koodasin takaisin sen viiveen nyt parin vuoden jälkeen ihan vain virkistääkseen muistia. Oli pakko koodata ensimmäisen pikkulenkin jälkeen takaisin. Ei sillä voi ajaa.
Pidä turvaväli - takanasi.
S3 SB '14

Poissa PeteFinn

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #14 : 01.07.20 - klo:12:17 »
Voisi kuvitella RS:n olevan lähtöjään kireemmin säädetty... Aihe tuntuu jakavan mielipiteitä. Luulen ettei toimi kaikissa ohjainyksiköissä tai sitten taustalla on auton yksilöllinen ero tai vika, mitä tuo sopivasti paikkaa (vaikka pieni ahtovuoto, joka paikkaantuu nopeammalla ahdon nousulla). Toinen on ajotyyli, kruisaillessa ei sitä niinkään huomaa. Omasta hävisi täysin sellainen ihmeellinen kulmikkuus ja tahmeus. Tosin joissain harvoissa tilanteissa ihan pieni viive saisi olla, mutta sanotaan vaikka 1/5 siitä alkuperäisestä. Koodasin takaisin sen viiveen nyt parin vuoden jälkeen ihan vain virkistääkseen muistia. Oli pakko koodata ensimmäisen pikkulenkin jälkeen takaisin. Ei sillä voi ajaa.

Jep, on varmasti näin. Niin itsekin oletan, että tuo RS on jo lähtökohtaisesti säädetty herkemmäksi, kun kulutuslukemat eivät ehkä ole se ensimmäinen oston kriteeri. Mutta moni tosiaan kehuu eron olevan todella merkittävä kuten sinunkin autossasi. Kyllä itse ainakin kokeilisin tuon kortin ehdottomasti. Kaikkihan se on kotiin päin, jos vähänkin herkistyy.

Tuli koeajettua uusi A7 sillä 286-heppaisella dieselillä muistaakseni joskus viime vuonna. Voi jösses sitä lägiä! Valoista lähtiessä kun löit lämän tiskiin, niin ennätit hörpätä rauhassa sumpit ennen kuin lähti menemään. Ja sitten kyllä mentiinkin. Mutta olihan työläs ajettava, kun vaikka risteyksessä yritit sujahtaa muun liikenteen sekaan ja on aivan hengetön ensimmäisen parin sekunnin ajan. Tuota viivettähän haukuttiin heti kättelyssä saksalaisilla foorumeilla aivan tolkuttomasti, ja Audi teki siihen aika nopeasti softapaikkauksen, mutta ei se sitä ongelmaa poistanut kuin osittain. Kun kävin joskus muutamia vuosia sitten ajamassa just tuon 272-heppaisen B9:n, niin ei se ollut mielestäni lähimainkaan noin paha. Muistan kyllä viiveen mutta ei missään nimessä semmoista kuin tuossa uusimmassa 3-litraisessa diisselissä. Molemmat versiot kulkevat kyllä sitten tosi hienosti, kun vauhtiin pääsevät. Potkua kyllä piisaa.

Poissa mi16

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 279
  • Audi A4 2.0 TDI 140kWQ, Audi A3 e-tron
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #15 : 01.07.20 - klo:15:05 »
Nyt olen tarkoituksella ajellut kaupungissa S-moodissa (Dynamic). Kaasun vasteen puolesta siinä tapahtuu kyllä hyvin selvä ryhdistäytyminen. Ilmeisesti Dynamic-moodi terävöittää kaasupolkimen "karttaa" toimimaan enemmän pintakaasualueella? Ainakin tuntuu siltä. Melkein olisinkin jo tyytyväinen, jos tuon Dynamic-moden saisi jäämään päälle ilman että auto jää huutamaan liian pienellä vaihteella kaupunkiajossa. Iso kärry perässä tuo Dynamic on kyllä aika hyvä.

Osa tuosta laiskasta responsesta johtunee kyllä myös siitä, että auto yrittää operoida alle 80km/h nopeudesta koko ajan n.1000rpm kierrosluvulla. Eihän siitä kierrosluvusta kyllä lähdetä kovin pontevasti yhdellä turbolla vaikka miten olisi 3,0-litrainen kone...

Uskon kyllä että moni tuohon ominaisuuteen tottuukin, varsinkin jos edellinen/edelliset autot ei ole olleet kovin teräväliikkeisiä luonteeltaan. Tänään kysyin asiaa AudiCenteristä, jossa kertoivat että heillä on ollut pari tuollaista samanlaista tutkittavana juuri tämän ominaisuuden takia, eivätkä ole saaneet kumpaankaan ratkaisua millään päivityksillä tms.... Ja tapaukset jäivät luokkaan "ostettu ominaisuus". Mutta sielläkin asia on tiedostettu, joka tavallaan yllätti minut.

Mites D moodissa Dynamic. Itse ajelen eri moottorilla kylläkin, individualisti dynamic moottori ja vaihteisto sekä comfort
ohjaukseen ja kepistä D mode.

Poissa Poikarukka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #16 : 01.07.20 - klo:16:10 »
Taitaa Dynamic -moodin toiminta olla juuri päin vastainen mitä haetaan. Luulen, tai mitä yleensä audien käyriä nähnyt, niin dynamicin käyrä on alkuosasta loiva. Tämä siksi, että esimerkiksi kantatessa jalan pomppiessa ei kaasu ala pumppaamaan (vaikkapa rata-ajossa mitä dieseleillä tehdään lähes aina), mutta taas on enemmän säätövaroja lähempänä lattiaa. Comfort taas on alkuosastaan jyrkempi. Helpompi ajaa kaupungissa, kun lähtee herkemmin. Auto-moodi on taas aika lineaarinen. (Käyrä on polkimen asento suhteessa kaasuläppää/syöttöön, mutta viive taas miten nopeasti se siinä käyrällä liikkuu / seuraa polkimen asentoa. Jos nyt tätä viivejuttua vielä jatkaa)
« Viimeksi muokattu: 01.07.20 - klo:16:14 kirjoittanut Poikarukka »
Pidä turvaväli - takanasi.
S3 SB '14

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #17 : 01.07.20 - klo:17:50 »
Tuli koeajettua uusi A7 sillä 286-heppaisella dieselillä muistaakseni joskus viime vuonna. Voi jösses sitä lägiä! Valoista lähtiessä kun löit lämän tiskiin, niin ennätit hörpätä rauhassa sumpit ennen kuin lähti menemään. Ja sitten kyllä mentiinkin. Mutta olihan työläs ajettava, kun vaikka risteyksessä yritit sujahtaa muun liikenteen sekaan ja on aivan hengetön ensimmäisen parin sekunnin ajan. Tuota viivettähän haukuttiin heti kättelyssä saksalaisilla foorumeilla aivan tolkuttomasti, ja Audi teki siihen aika nopeasti softapaikkauksen, mutta ei se sitä ongelmaa poistanut kuin osittain. Kun kävin joskus muutamia vuosia sitten ajamassa just tuon 272-heppaisen B9:n, niin ei se ollut mielestäni lähimainkaan noin paha. Muistan kyllä viiveen mutta ei missään nimessä semmoista kuin tuossa uusimmassa 3-litraisessa diisselissä. Molemmat versiot kulkevat kyllä sitten tosi hienosti, kun vauhtiin pääsevät. Potkua kyllä piisaa.

Aamen, hyvin tiivistetty. Tosin en halua edes tietää millainen tuo 286hp versio sitten on.... Jos jotain hyvää tuosta CRTC-koneesta pitää sanoa niin kyllä se tosi hienosti vie tuota A4:sta tien päällä 80km/h yläpuolella. Ehdottomasti yksi parhaista 3,0-dieselkoneista (jo vakiosoftalla) millä olen ajanut - kun vain päästään sille alueelle jossa tuo viive ei haittaa. Eli kaupungista ulos.

Mutta hyvä vinkki tuo VCDS-koodaus, se täytyy tutkia tänään heti kun pääsee kotiin. Kerkesin tosin jo tilaamaan DTUK:in PedalBoxin, mutta onpahan sitten vielä enemmän pedalin toimintaan vaikuttavia säätömahdollisuuksia. PedalBoxia on kyllä varauksetta hehkutettu jokaisella foorumilla maailmalla. Tosin yllättävän vähän siitä on ollut täällä kotimaassa keskustelua?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa PeteFinn

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #18 : 01.07.20 - klo:18:44 »
Kyllä tuo B9:n versio koneesta on oman muistikuvan mukaan paljon miellyttävämpi ajaa kuin tuo 286-heppainen, vaikka ovat spekseiltään niin lähellä toisiaan. Olisko sitten yliaggressiivinen kulutuksen/päästöjen pihistely, huonosti koodattu moottorinohjaus tai joku uudistunut komponentti, mutta oli kyllä raivostuttavaa, kun paukkua on vaikka muille jakaa, mutta se liikkeelle lähtö kestää ja kestää.

Tykkäsin itse erittäin paljon tuosta B9:stä 272-heppaisella dieselillä ja oli ihan hilkulla, etten päätynyt siihen. Todella hieno moottori ja auto. Jos herkkyyttä saa hiukan lisää noilla koodauskikoilla, niin alkaa olla melkoisen bueno paketti.

Noin yleisemminkin harmittaa, kun dieseleillä tuntuu nykyään olevan niin huono maine ja ovat kuitenkin aivan huippumukavia ajaa eikä tosiaan jää suorituskyvystäkään kiinni. Päästötkin ovat näissä uusissa koneissa varsin maltilliset.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 479
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #19 : 01.07.20 - klo:20:59 »
Etenkin maantiejossa menee vähällä polttoaineella. Oma G21 330d antanut maantiellä ajotietokoneen lukemiksi 4.5 l/100 km ja tankillisen mitattua kulutustakin 4.9 litraa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa lq

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #20 : 02.07.20 - klo:09:55 »
Kerkesin tosin jo tilaamaan DTUK:in PedalBoxin, mutta onpahan sitten vielä enemmän pedalin toimintaan vaikuttavia säätömahdollisuuksia. PedalBoxia on kyllä varauksetta hehkutettu jokaisella foorumilla maailmalla. Tosin yllättävän vähän siitä on ollut täällä kotimaassa keskustelua?

Mulla oli Ocu RS:ssä just tuollainen, mutta suoraan DTE:ltä tilattu.

No toimiihan se, tuossa 2.0TDI:ssä vaikutus fiilikseen normiajelussa oli jopa suurempi kuin remappauksella. Ajelin boksi jossain mikälie "sport" -asennossa, jolloin kaasupoljin oli kyllä varsin äkäinen tyyliin "15mm polkimen painallus esittää ECUlle toiveen täyskaasusta". Tommoinen lastutettu pikkudiesel kun on kuitenkin voimavaroiltaan sen verran heiveröinen (lastutettunakin), ettei auto siitä mihinkään ryntää, vaikka kaasu olisikin vähän kiukkuisempi.
Rasittava se oli ennen polkimen säätöä, hyvin käytetty satku, tuumaan minä. Polkimen tuntumaa sai ropellettua vaikka kesken ajon jos huvitti.

Tää nykyinen 335d ei tunnu kärsivän laiskasta polkimesta, toisin tässä on vaihteistoon ajettu xHp:n säädöt ja ECU remapattu, joten vertailukohta nyt on senkin suhteen kokolailla erilainen...

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 479
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #21 : 02.07.20 - klo:11:26 »
Pedal Boxilla auton eco- moodinkin saa herätettyä paremmin henkiin, mutta samalla säilyy econ hyvät puolet eli ei tarvi kierrättää pataa kovilla kierroksilla niin kuin valittaessa autosta sport- moodi.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #22 : 02.07.20 - klo:14:25 »
Kannattaa tutkia löytyiskö VCDS koodailuja. Esimerkiksi joistain:

https://www.audis3.org/threads/throttle-response-behavior-coding-tweak-for-less-lag-vcds-coding.657/

Ei tietoa B9 koriseen sopivuudesta tai onko siihen joku omansa....

Voi hitsi, ei ollut VCDS:n adaptations-vaihtoehdoissa tuota mahdollisuutta. Tosin kanava 44 on B9:ssä nimellä "Steering Assist", eikä sille löytynyt sopivaa Security Codea mistään. Mutta eikös se niin ole, että kaikki käytettävissä olevat adaptation-featuret näkyy listalla ilman että syöttää security coden?

Pedal Boxia odotellessa sitten..... Juttelin eilen DTUK-insinöörin kanssa ja kertoi että heidän ja DTE:n palikat on fyysisesti samoja, mutta DTUK kirjoittaa niihin omat softat. Sanoi että DTE:n PedalBox-softan käyrät oli kuulemma heidän makuunsa liian jyrkät ja epämukavat normiajossa. Noh otin sen DTUK:in sitten lähinnä siksi kun sain sieltä niin hyvää palvelua..
« Viimeksi muokattu: 02.07.20 - klo:14:29 kirjoittanut JKK »
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa PeteFinn

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #23 : 02.07.20 - klo:14:48 »
Voi hitsi, ei ollut VCDS:n adaptations-vaihtoehdoissa tuota mahdollisuutta. Tosin kanava 44 on B9:ssä nimellä "Steering Assist", eikä sille löytynyt sopivaa Security Codea mistään. Mutta eikös se niin ole, että kaikki käytettävissä olevat adaptation-featuret näkyy listalla ilman että syöttää security coden?

Tuolta Steering Assistin alta se kohta löytyi omassa autossa. Mulla toimi koodi 19249. Muistiinpanoihin on tullut näköjään raapustettua myös koodi 28183, mutta kyllä se oli tuo ensimmäinen, jota tuli käytettyä.

Poissa JKK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #24 : 02.07.20 - klo:15:10 »
Tuolta Steering Assistin alta se kohta löytyi omassa autossa. Mulla toimi koodi 19249. Muistiinpanoihin on tullut näköjään raapustettua myös koodi 28183, mutta kyllä se oli tuo ensimmäinen, jota tuli käytettyä.

Jeps, täytyypä kokeilla uudestaan koodin kanssa. Voisiko olla kuitenkin niin, että osa vaihtoehdoista näkyy vasta security coden syötön jälkeen? Oliko sulla B9-koppainen auto?

Jos sitä ei mun autosta koodin syötön jälkeenkään löydy, niin sitten syynä on varmaan tuo ZF:n laatikko. Eli ominaisuus/koodausmahdollisuus löytyy vain DSG-pohjaisista VAG-tuotteista.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS palvelua Järvenpäässä.
Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- Audi A4 B9 Avant quattro 3,0TDi 272hp
- Triumph Street Scrambler 900

Poissa PeteFinn

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Audi B9 3,0TDi 272hp
« Vastaus #25 : 02.07.20 - klo:15:41 »
Jeps, täytyypä kokeilla uudestaan koodin kanssa. Voisiko olla kuitenkin niin, että osa vaihtoehdoista näkyy vasta security coden syötön jälkeen? Oliko sulla B9-koppainen auto?

Jos sitä ei mun autosta koodin syötön jälkeenkään löydy, niin sitten syynä on varmaan tuo ZF:n laatikko. Eli ominaisuus/koodausmahdollisuus löytyy vain DSG-pohjaisista VAG-tuotteista.

Mulla on 3-sarjalainen Audi, mutta koodi taitaa olla sama useammassakin konsernin mallissa. Ainakin Golffissa on myös tuo sama 19249, ja myös tuo moduuli on sama 44 Steering Assist. Skodassa tosin toimii koodi 17580. Itse muutin asetuksen OBD11:llä, jossa nuo vaihtoehdot näkyvät jo ennen koodin syöttämistä. Asetuksen vaihtaminen onnistuu vasta koodin syötön jälkeen.

Oliskohan tosiaan tuo vaihteisto sitten syypää, jos tuota kohtaa ei löydy. Tuntuisi kuitenkin, että sillä ei olisi tuon suhteen merkitystä, vaan mistäpä tuon tietää.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy