Superb dsg 4x4 oireilee

Aloittaja Hanpsteri, 14.06.20 - klo:20:16

« edellinen - seuraava »

Hanpsteri

Kyseessä vm. 2013 Superb 2,0TDI 4x4 dsg, ajettu n. 133000km... Käytin sitten katsastuksessa perjantaina, leima tuli  :) Mutta kun lähdin katsastuksesta (auto oli pihalla valmiina käynnissä) ajelin rauhassa parkkipaikankautta taajama-alueella hiljakseen liikenteen seassa... aloin siinä ihmettelemään kun huutaa moottori niin kovin ja ei oikein meinaa kiihtyä. Syykin siinä selvisi, laatikko ei vaihtanut isommalle vaan vilkutti jakoavainta vaihdenäytössä. Pysäytin auton heti sopivan paikan tullen ja kun käytin sammuksissa niin ongelma poistui, mutta nyt sitten ääntää välillä kummasti jostain etupään keskialueelta. Ilmenee välillä hitaassa vauhdissa ja myös kovemmassakin. Jarrun painaminen saa sen toisinaan alkamaan ja loppumaan, mutta ei mielestäni ole mikään laahaava jarrukaan kun sillain tärisevästi ääntää... tässä mietinkin, että voiko katsastus käsittely saada jotain hajalle kun ei mitään tuollaista ole aikaisemmin ilmennyt? Niin ja jos ihmettelette miksi en mennyt takaisin katastusasemalle, niin olisin mennyt, mutta kun oli päivän viimeinen aika ja asema meni kiinni ennen kuin kerkesin. Huomenna kyllä olen heti sinne yhteyksissä  >:(

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hanpsteri - 14.06.20 - klo:20:16
Kyseessä vm. 2013 Superb 2,0TDI 4x4 dsg, ajettu n. 133000km... Käytin sitten katsastuksessa perjantaina, leima tuli  :) Mutta kun lähdin katsastuksesta (auto oli pihalla valmiina käynnissä) ajelin rauhassa parkkipaikankautta taajama-alueella hiljakseen liikenteen seassa... aloin siinä ihmettelemään kun huutaa moottori niin kovin ja ei oikein meinaa kiihtyä. Syykin siinä selvisi, laatikko ei vaihtanut isommalle vaan vilkutti jakoavainta vaihdenäytössä. Pysäytin auton heti sopivan paikan tullen ja kun käytin sammuksissa niin ongelma poistui, mutta nyt sitten ääntää välillä kummasti jostain etupään keskialueelta. Ilmenee välillä hitaassa vauhdissa ja myös kovemmassakin. Jarrun painaminen saa sen toisinaan alkamaan ja loppumaan, mutta ei mielestäni ole mikään laahaava jarrukaan kun sillain tärisevästi ääntää... tässä mietinkin, että voiko katsastus käsittely saada jotain hajalle kun ei mitään tuollaista ole aikaisemmin ilmennyt? Niin ja jos ihmettelette miksi en mennyt takaisin katastusasemalle, niin olisin mennyt, mutta kun oli päivän viimeinen aika ja asema meni kiinni ennen kuin kerkesin. Huomenna kyllä olen heti sinne yhteyksissä  >:(

Ihan vain tällainen kysymys testattiinko jarrut pihalla vai dynossa? Jos testattiin jälkimmäisessä, niin en yllättyisi, että jotain on rikki jos virrat päällä on vielä testattu.

"Minulla on A-katsastuksen, K1-katsastuksen, VW-auton ja Volvon merkkikorjaamon ohjeistukset Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaukseen 2-pyörädynamometrissä, joka on kaikilla periaatteeltaan sama: Aina pyörien ollessa dynamometrillä auton virrat katkaistaan pois, jonka jälkeen odotetaan 2-5 sekunttia ja painetaan jarrua virran poiskytkennällä varmistetaan ettei jakovaihteisto kytkeydy päälle ja etupyörien anturat eivät “haista” etupyörien luistavan ja tee autosta nelivetoista. Useimmiten jarrujen testaus kyseisissä yrityksissä tehdään kuitenkin koeajolenkillä."

https://www.apu.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujen-testaus-kaksipyoradynamometrissa
https://www.apu.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujentestaus-2-pyoradynamometrissa-os2
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hanpsteri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.06.20 - klo:20:21
Ihan vain tällainen kysymys testattiinko jarrut pihalla vai dynossa? Jos testattiin jälkimmäisessä, niin en yllättyisi, että jotain on rikki jos virrat päällä on vielä testattu.

"Minulla on A-katsastuksen, K1-katsastuksen, VW-auton ja Volvon merkkikorjaamon ohjeistukset Haldex-kytkimellä varustettujen autojen jarrujen testaukseen 2-pyörädynamometrissä, joka on kaikilla periaatteeltaan sama: Aina pyörien ollessa dynamometrillä auton virrat katkaistaan pois, jonka jälkeen odotetaan 2-5 sekunttia ja painetaan jarrua virran poiskytkennällä varmistetaan ettei jakovaihteisto kytkeydy päälle ja etupyörien anturat eivät “haista” etupyörien luistavan ja tee autosta nelivetoista. Useimmiten jarrujen testaus kyseisissä yrityksissä tehdään kuitenkin koeajolenkillä."

https://www.apu.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujen-testaus-kaksipyoradynamometrissa
https://www.apu.fi/kysymykset/haldex-kytkimella-varustettujen-autojen-jarrujentestaus-2-pyoradynamometrissa-os2


Juu oli testattu dynamometrillä...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hanpsteri - 14.06.20 - klo:20:56

Juu oli testattu dynamometrillä...

Eli jos testattu väärin, niin voi rikkoa paikkoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Juzu84

Eli nyt teet siten että säilytät joka helkkarin lapun jonka oot katsastuksesta saanut. Sitten seuraavaksi marmorille ja tutkitutat mitä on rikki kustannusarvio ja konttorille yhteys. Huono tuuri jos käy niin joudut taistelemaan tästä asiasta, mutta yleensä konttoreilla on vakuutukset vastaavien takia.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 15.06.20 - klo:05:45
Eli nyt teet siten että säilytät joka helkkarin lapun jonka oot katsastuksesta saanut. Sitten seuraavaksi marmorille ja tutkitutat mitä on rikki kustannusarvio ja konttorille yhteys. Huono tuuri jos käy niin joudut taistelemaan tästä asiasta, mutta yleensä konttoreilla on vakuutukset vastaavien takia.

Ensin yhteys konttoriin ja lähtee liikenteeseen siitä, että teillä on autoa testattu väärin ja mitä tehdään. Seuraavana marmorille ja kustannusarvio.

Tässä on hyvä esimerkki miksi haldex:lla olevaa autoa, kun katsastaa on hyvä ensin kysyä katsurilta, että tietääkö miten tuosta testataan jarrut ja sen jälkeen vielä itse seurata tapahtuma. Näin jälkikäteen on kivinen tie ja ensimmäinen tehtävä tänään on ottaa yhteyttä tuohon katsastuksen tehneeseen konttoriin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hanpsteri

Kiitos vastauksista. Eipä sitä tällainen tavallinen autoista tietämätön tajua valvoa katsastusta kun olettaa, että ovat ammattilaisia... Nyt tässä sitten odotellaan, että konttori aukeaa  >:( Saapa nähdä mitä sanovat. Uskaltaakohan tuolla autolla sitten ajaa vai jättääkö välille tai aiheuttaako pahempaa vauriota?

M_M

Mun mielestä oireet ei viittaa haldexin vikaan vaan vaihteiston vikaan. Ei haldexin hajoamisen pitäisi vaikuttaa ylös vaihtamisen mitenkään eikä ainakaan näkemäni tapaukset ole mitään jakoavainta vilkutellut.

Jos näin, niin siitä on kyllä hankala saada katsastajaa tilille, jos se ylipäänsä katsastustapahtumaan edes mitenkään liittyy.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hanpsteri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.06.20 - klo:06:02
Ensin yhteys konttoriin ja lähtee liikenteeseen siitä, että teillä on autoa testattu väärin ja mitä tehdään. Seuraavana marmorille ja kustannusarvio.

Tässä on hyvä esimerkki miksi haldex:lla olevaa autoa, kun katsastaa on hyvä ensin kysyä katsurilta, että tietääkö miten tuosta testataan jarrut ja sen jälkeen vielä itse seurata tapahtuma. Näin jälkikäteen on kivinen tie ja ensimmäinen tehtävä tänään on ottaa yhteyttä tuohon katsastuksen tehneeseen konttoriin.

Noniin nyt on oltu yhteydessä katsastusasemalle ja paikalliseen merkkihuoltoon. Katsastusmies sanoi, että heillä on erillinen ohjelma nelivetojen testaukseen ja joo oli myös ollut virrat päällä autossa, ei kuulemma ole väliä. Ei ollut huomannut mitään poikkeavaa kun oli ajanut auton hallista pihalle, käski tehdä reklamaation jos jotain ilmenee.
Merkkihuolto luki vikakoodit ja kas kummaa löytyi koodit:
- P2711 vaihteiston kytkentätoiminto, ei signaalia/tiedonvaihtoa,satunnainen.
- 11553 Haldex-kytkimen pumppu, katkos, satunnainen.
- 44811 Kytkimen mekaaninen vika, satunnainen.
Huollon mukaan katsastusaseman tekemä testaustapa olisi ihan sallittua juuri haldex nelivedoille, kysyin miksi sitten muualta sanotaan eritavalla. Koeajolla ei ilmennyt mitään mainitsemiani ääniä, ainoastaan 6 vaihteelta 5 vaihteelle vaihtaessa pientä epänormaalia nykimistä. Käskivät seurata tilannetta, ei siis mitään vakavaa... Mitäpä tässä sitten? Ootellaan, että jäädään välille kai  :(

dwntime

Onkohan Haldex pumpun sihtiä koskaan puhdistettu? Sehän ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää itse muistaa pyytää haldex öljynvaihdon yhteydessä.

Hanpsteri

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 15.06.20 - klo:17:22
Onkohan Haldex pumpun sihtiä koskaan puhdistettu? Sehän ei kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää itse muistaa pyytää haldex öljynvaihdon yhteydessä.

Edellisessä huollossa Haldex öljyt kyllä vaihdettiin, mutta enpä sihdin puhdistuksesta tiedä.

M_M

#11
Tossa vuosimallissa on vielä nelosgeneraation haldexi. Sen sihtiä ei putsailla vaan vaihdetaan, paitsi että VAGin huolto-ohjelmassa ei vaihdeta. Suodatin on poistettu jopa räjäytyskuvista, joten jos vaadit sen vaihtamista huollossa niin huoltoneuvoja näyttää koneelta kuvaa että katso nyt, ei siellä ole suodatinta (on siellä).

Mutta edelleen, en ole kuullut risan haldexin vaikuttavan millään tavalla dsg:n vaihtamiseen taikka vilkuttelevan jakoavainta mittaristossa. Epäilen vian olevan vaihteistossa, eikä haldexissa.  ???

EDIT: Etenkin vikakoodi P2711 on suoraan vaihteistosta. Lootan älyn mielestä vaihde on tippunut itsestään pois päältä mikä voi johtua lukuisista eri asioista. Veikkaan remppaa olevan tulossa mutta katsastuksella tuskin on asiaan minkäänlaista yhteyttä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.06.20 - klo:17:49
Tossa vuosimallissa on vielä nelosgeneraation haldexi. Sen sihtiä ei putsailla vaan vaihdetaan, paitsi että VAGin huolto-ohjelmassa ei vaihdeta. Suodatin on poistettu jopa räjäytyskuvista, joten jos vaadit sen vaihtamista huollossa niin huoltoneuvoja näyttää koneelta kuvaa että katso nyt, ei siellä ole suodatinta (on siellä).

Mutta edelleen, en ole kuullut risan haldexin vaikuttavan millään tavalla dsg:n vaihtamiseen taikka vilkuttelevan jakoavainta mittaristossa. Epäilen vian olevan vaihteistossa, eikä haldexissa.  ???

EDIT: Etenkin vikakoodi P2711 on suoraan vaihteistosta. Lootan älyn mielestä vaihde on tippunut itsestään pois päältä mikä voi johtua lukuisista eri asioista. Veikkaan remppaa olevan tulossa mutta katsastuksella tuskin on asiaan minkäänlaista yhteyttä.

Kyllä se sihti vain putsataan, jos sen erikseen pyydät ja maksat. Ja ei ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Lainaus käyttäjältä: Hanpsteri - 15.06.20 - klo:17:27
Edellisessä huollossa Haldex öljyt kyllä vaihdettiin, mutta enpä sihdin puhdistuksesta tiedä.

Tämä tarkoittaa että sitä ei ole puhdistettu, koska on erillinen lisätyö.

Lainaus käyttäjältä: Hanpsteri - 15.06.20 - klo:16:54
Noniin nyt on oltu yhteydessä katsastusasemalle ja paikalliseen merkkihuoltoon. Katsastusmies sanoi, että heillä on erillinen ohjelma nelivetojen testaukseen ja joo oli myös ollut virrat päällä autossa, ei kuulemma ole väliä. Ei ollut huomannut mitään poikkeavaa kun oli ajanut auton hallista pihalle, käski tehdä reklamaation jos jotain ilmenee.
Merkkihuolto luki vikakoodit ja kas kummaa löytyi koodit:
- P2711 vaihteiston kytkentätoiminto, ei signaalia/tiedonvaihtoa,satunnainen.
- 11553 Haldex-kytkimen pumppu, katkos, satunnainen.
- 44811 Kytkimen mekaaninen vika, satunnainen.
Huollon mukaan katsastusaseman tekemä testaustapa olisi ihan sallittua juuri haldex nelivedoille, kysyin miksi sitten muualta sanotaan eritavalla. Koeajolla ei ilmennyt mitään mainitsemiani ääniä, ainoastaan 6 vaihteelta 5 vaihteelle vaihtaessa pientä epänormaalia nykimistä. Käskivät seurata tilannetta, ei siis mitään vakavaa... Mitäpä tässä sitten? Ootellaan, että jäädään välille kai  :(

Ja ei tuon ikäistä superbiä ei pitäisi virrat päällä ajaa jarrudynossa, vaan testata ajamalla sekä jarruttamalla.

Satuitko kysymään mikä se erillinen ohjelma on ja mitä mahtaa tehdä  ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.06.20 - klo:18:06
Kyllä se sihti vain putsataan, jos sen erikseen pyydät ja maksat. Ja ei ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Tämä tarkoittaa että sitä ei ole puhdistettu, koska on erillinen lisätyö

Enpä oo koskaan kuullut että nelosgeneraation haldexin sihtiä putsattaisiin kun se on vaihdettava suodatinelementti. Ei kai kukaan moottorin öljynsuodatintakaan putsaile vaan vaihtaa uuteen.

Ja suodattimen vaihdossa moni merkkiliike kakistelee, ainakin pitää viedä oma suodatin kun heidän kataloogiensa mukaan koko suodatinta ei ole olemassakaan niin vaikea on hakea varaston hyllystä uuttakaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.06.20 - klo:18:09
Enpä oo koskaan kuullut että nelosgeneraation haldexin sihtiä putsattaisiin kun se on vaihdettava suodatinelementti. Ei kai kukaan moottorin öljynsuodatintakaan putsaile vaan vaihtaa uuteen.

Ja suodattimen vaihdossa moni merkkiliike kakistelee, ainakin pitää viedä oma suodatin kun heidän kataloogiensa mukaan koko suodatinta ei ole olemassakaan niin vaikea on hakea varaston hyllystä uuttakaan.

Kyllä. Elekmalta saat tuon suodattimen.
https://www.elekma.com/Oljynsuodatin-gen-iv-vw-2003085

Ja kyllä se voidaan myös putsata.


1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Kuvassa taitaa kuitenkin olla se imusihti, suodatin on erinäköinen kuten elekman kaupan kuvasta hyvin näkyykin.

Imusihti putsataan, suodatin vaihdetaan.

Sinänsä tietysti merkityksetöntä, jos viestiketjun aloittajan autosta on porsimassa DSG eikä haldex.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dwntime

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.06.20 - klo:18:25
Sinänsä tietysti merkityksetöntä, jos viestiketjun aloittajan autosta on porsimassa DSG eikä haldex.

Oikeassa olet. Jotenkin ylenkatsoin nuo vikakoodit ja jäin kiinni tuohon neliveto-ongelmaan.
Vaihteistovikaan tosiaan viittaa nuo vikakoodit.

Hanpsteri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.06.20 - klo:18:06
Kyllä se sihti vain putsataan, jos sen erikseen pyydät ja maksat. Ja ei ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Tämä tarkoittaa että sitä ei ole puhdistettu, koska on erillinen lisätyö.

Ja ei tuon ikäistä superbiä ei pitäisi virrat päällä ajaa jarrudynossa, vaan testata ajamalla sekä jarruttamalla.

Satuitko kysymään mikä se erillinen ohjelma on ja mitä mahtaa tehdä  ;D?

Nyt ottivat vielä yhteyttä katsastuskonttorilta kun laitoin reklamaation kirjallisena. Kertoi, että heillä on käytössä nelivetojen jarrujen testaukseen jarrudynossa (Nussbaum BT110)  sellaiset nelivetoasetukset, että yksi pyörä kerrallaan testataan... Ja on näitä niin paljon jo testattu, eikä koskaan ole mitään tällaista ilmennyt, että tuskin heidän toimistaan johtuu. Käski tulla vielä näyttämään heille jos oireita ilmenee.
Niin ja tällaiselle tietämättömälle ei juurikaan kerro mitään ja aivan sama mitä selittävät  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy