TVS Engineering DSG-softat

Aloittaja CarsAndCoffee, 09.06.20 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

CarsAndCoffee

Onko kenelläkään omakohtaista ja/tai lähipiirissä kokemusta TVS:n laatikko-ohjelmista? Kiinnostais kovasti kuulla kokemuksia. Oman kipon DQ200 ei normiajossa D-ohjelmalla oikein halua tehdä yhteistyötä tehoreservin kanssa eli on menohaluton... Sport on puolestaan kuin kilparadalle tehty ja kierrättää lähes 4k kierroksia sekä hiljentäessä rykäsee alasvaihdolla. Vaihtoehdot vakiosoftalla on arkiajossa siis lose-lose... D:llä jos haluaa voimaa, kestää siinä eka 5 sek vaihtaa 2-3 vaihdetta pienemmälle. Pintakaasulla ei anna yhtään enempää voimaa ja kaasun reagointi kestää. Sportilla nämä on softattu vastakohdaksi eli pienellä hipaisulla haluais mennä täysiä ja kaasun viive 0.

TVS:ltä on käytännössä 2 "järkevää" vaihtoehtoa laatikon ohjelmointiin, joko "ajoparannusohjelma" vakioautoon tai stage 2+. Ajoparannusohjelmassa on optimoidut vaihtokohdat, paranneltu kytkimen ja lämmön hallinta jnejne... Ainoa ero sitten stage 2+ ohjelmassa on, että ajoparannusten lisäksi sopii virisoftien kaveriksi paremmin, kun kytkinpaineita nostettu isommille väännöille ja muuta ylimääräistä kivaa.

Keväällä kyselin hintahaitaria tolle ajoparannusohjelmalle ja hieman siristin silmiä vastaukselle... Aika paljon saa pulittaa siitä, että laatikko vaihtaa eri kohdissa. Siks nyt kiinnostaakin tietää, jos jollain täällä olis henkilökohtaista kokemusta, että onko se sitten niin hyvä ja mullistava? Ainakin markkinoinnin puolesta vois ymmärtää, että taklaa just noihin vakiosoftan lose-lose ongelmiin. Googlesta/Youtubesta yms muualta löytyy allekirjottaneen hakutaidoilla todella vähän keskustelua/videoita.

Seatisti84

Ite kyselin tänään JT-Carfix Oy liikkeestä juuri moottorin sekä dsg laatikon optimointia, ECU ohjelma omaan oli 670â,¬ sekä Stage2+ DSG ohjelma 780â,¬ eli yhteensä 1300â,¬. Melko suolanen hinta kyllä :D Kokemuksia ois kyllä kiva kuulla tästä paikasta ja yleensäkin tosta ohjelmoinnista.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

dey_ph

Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 10.06.20 - klo:13:58
Ite kyselin tänään JT-Carfix Oy liikkeestä juuri moottorin sekä dsg laatikon optimointia, ECU ohjelma omaan oli 670â,¬ sekä Stage2+ DSG ohjelma 780â,¬ eli yhteensä 1300â,¬. Melko suolanen hinta kyllä :D Kokemuksia ois kyllä kiva kuulla tästä paikasta ja yleensäkin tosta ohjelmoinnista.

Niin suolainen mihin verrattuna? Celticin softiin verrattuna kallis, ja taas Apr verrattuna halpahko.

Hyvä hinta tuo 1300e, koska itse asensin pari v sitten itse tvs ecu+dsg softat ja maksoin saman verran suoraan tvsltä ostettuna. 

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: dey_ph - 10.06.20 - klo:14:13
Niin suolainen mihin verrattuna? Celticin softiin verrattuna kallis, ja taas Apr verrattuna halpahko.

Hyvä hinta tuo 1300e, koska itse asensin pari v sitten itse tvs ecu+dsg softat ja maksoin saman verran suoraan tvsltä ostettuna.
No joo, aika paljonhan tulee tohon vaihteiston toimintaan parannuksia :D Mihin autoon muuten asensit ton tvs ecu + dsg softat ?
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Seatisti84

2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Enhancer

Tuohon D-asennon kaasuvasteeseen pystyy saamaan hiukan apuja VCDS:lläkin.

https://www.reddit.com/r/GolfGTI/comments/8suyqd/how_to_increase_throttle_response_this_worked/

Ei toki uudelleensoftausta vastaa, mutta ainakin oman kaasupolttimen käytös muuttui tuolla parempaan suuntaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

b1mpo

Eikös tuo aja saman asian, jos autosta löytyy kaasun vasteelle sport -tila, eli mode nappi?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.06.20 - klo:17:35
Eikös tuo aja saman asian, jos autosta löytyy kaasun vasteelle sport -tila, eli mode nappi?
Kenties ehkä, mutta aloittajalla ei selvästikään tätä optiota ollut. Onko omassa autossasi mahdollista laittaa moottori erikseen, ilman että vaihteisto menee S:lle?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.06.20 - klo:21:29
Kenties ehkä, mutta aloittajalla ei selvästikään tätä optiota ollut. Onko omassa autossasi mahdollista laittaa moottori erikseen, ilman että vaihteisto menee S:lle?
Taitaa olla selvästi harvinaisempi tuo optio että kaasuvastetta voi erikseen säätää. Esim. omassa tapauksessa vastaavaa ei ole. Ja DSG:n S ei oikein sovellu normikäyttöön kun kierrättää pienillä vaihteilla aivan liian isoilla kierroksilla.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on se että eri automalleissa, mutta samalla koneella, sama vuosimalli ja DSG-7, on pieniä eroja vaihteiston D-asennon "koodauksessa". Tässä tapauksessa tarkoitan Passat ja Touran kaasukoneita (CDGA), molemmat DSG-7. Passatin vaihteisto käytti tietyissä tilanteissa vielä matalampia kierroksia kuin Touran, mikä saattoi joissakin erikoistapauksissa (jyrkähkö ylämäki, nopeus 40..50km/h, nopeuden hidastus) johtaa hetkelliseen jyrryttämiseen (kierrokset liian pienet, kunnes vaihtoi isommalle). Sen sijaan Touranin vaihtokartta on hieman erilainen, vastaavassa tilanteessa kierrokset ovat hiukan korkeammalla eikä mitään jyrinöitä esiinny. Tämä siis ihan subjektiivisena kokemuksena, koeajojen mutta myös omistettujen ajoneuvojen kautta. Ehkäpä eräänlainen viritys voisi olla myös toisen korimallin DSG-kartan ohjelmointi - ainakin oman kokemuksen mukaan esim. Touranin vaihtokartta oli hiukan toimivampi kuin Passatin - en kuitenkaan suosittele moista, ties miten sotkuun siinä saa laatikon.

(eräänlainen selitys eroille voinee olla se että Touran on raskaampi ja omaa suuremman ilmanvastuksen kuin Passat - kierroksia ei voi vetää niin alas)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.06.20 - klo:21:29
Kenties ehkä, mutta aloittajalla ei selvästikään tätä optiota ollut. Onko omassa autossasi mahdollista laittaa moottori erikseen, ilman että vaihteisto menee S:lle?
Nykyisessä saa kaasun vasteen muutettua eco/normal/sport. Eikä ole automaattia, eli en osaa sanoa kaasun vasteen vaikutusta automaatin toimintaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

https://youtu.be/8jxsqdbrBrY
https://youtu.be/QryM1yG4UQk

Tuossa tuon kaasun vasteen toiminnasta pari videota. Näyttäisi siltä, että directiksi muuttaminen on plaseboa.

Tässä juttua aiheesta.
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9392853-Logging-quot-direct-throttle-quot-VCDS-OBDEleven-tweak
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.06.20 - klo:12:20
https://youtu.be/8jxsqdbrBrY
https://youtu.be/QryM1yG4UQk

Tuossa tuon kaasun vasteen toiminnasta pari videota. Näyttäisi siltä, että directiksi muuttaminen on plaseboa.

Tässä juttua aiheesta.
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9392853-Logging-quot-direct-throttle-quot-VCDS-OBDEleven-tweak
Ihmekös sitten, ettei sinua kauheasti häiritse automaattivaihteiston käyttäytyminen. Automaateissa muuttuu sekä kaasuvaste, että vaihto-ohjelma ja tällä ei tee mitään.

Plaseboa tuo ei ole, oma kaasupoltin oli aivan hirveä tehtaan jäljiltä. Ikään kuin kaasussa ei olisi kuin 60% pinta-kaasua ja 40% täyskaasua. Asetusta muuttamalla kaasupoljin on sellainen kuin pitääkin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.06.20 - klo:12:49
Ihmekös sitten, ettei sinua kauheasti häiritse automaattivaihteiston käyttäytyminen. Automaateissa muuttuu sekä kaasuvaste, että vaihto-ohjelma ja tällä ei tee mitään.

Plaseboa tuo ei ole, oma kaasupoltin oli aivan hirveä tehtaan jäljiltä. Ikään kuin kaasussa ei olisi kuin 60% pinta-kaasua ja 40% täyskaasua. Asetusta muuttamalla kaasupoljin on sellainen kuin pitääkin.
Tuossa on kyllä selitetty tuota toimintaa. Onhan se hyvä tietysti, jos se auttaa nimenomaan tuohon kaasupolkimen toimintaan näissä autoissa, joissa ei ole modea. Itseäni koko keinoäly on ärsyttänyt dsg:ssä jo vuodesta 2006, kun silloin tuli taksia ajettua. Nykyään olen jo suopeampi tuoreempia konstruktioita kohtaan, mutten ole valmis ollut niihinkään. Eikä tuon asetuksen muuttaminen korjaa kuitenkaan sitä vaihteiston keinoälyä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

V60

Kaasunhan pitää olla vaan looginen. Kun painetaan pedaalia niin silloin pitää myös jotain tapahtua eikä vasta sitten kun painetaan vielä lisää. Valitettavasti auton aivot menee tähän väliin. Vastettahan pystyy muuttamaan lineaarisemmaksi.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

CarsAndCoffee

Oma autohan on 5F Leon Fr 1.8 TSI DSG:llä, josta löytyy kyllä ajotilavalitsin. Sportilla suurin ero tapahtuu lähinnä ohjaustuntumassa, joka muuttuu paljon tunnokkaammaksi vrt normal/eco. Kaasuvasteessa tapahtuu myös muutos, mutta huomattavasti lievempi. 10-30% painallus hyvä kun liikuttaa autoa eteenpäin, vasta 50-60% alkaa tapahtua "reippaampaa" etenemistä. Täydet tehot tulevat vasta 100% kaasulla, mikä on toisaalta ihan hyvä. Tässä tosin tulee esiin se ongelma, että kun täydet tehot tulevat vasta kick-downissa, kestää eka 5 sekuntia vaihtaa 2-3 pykälää pienemmäksi ja sitten vasta mennään. Sportilla vaihteisto on paljon enemmän hereillä (alasvaihdot ja voimantuotto paljon nopeampia). Haluaisin sportin terävyyden, mutta D:n vaihtokartan.

Esimerkiksi maantienopeuksissa käytän vakkaria usein S-moodilla, koska heittää myös ässällä 7-vaihteelle. Jos sitten kaasua sattuu tarvitsemaan, herää vaihteisto ässällä paljon nopeammin vrt. D.

OBD11:llä olen muuttanut kaasuvasteen defaultista lineaariseksi ja muutoksen kyllä tunsi. Omakin kaasu oli tehtaan jäljiltä juurikin keinotekoinen, että pintakaasu oli täysin olematon, täysi teho jotenkin pulppusi 50-75% kaasulla ja 100% kaasulla ei tuntenut eroa puolikaasuun. Tämä muuttui juurikin yllämainituksi. Ei ole plaseboa.

Pointti on kummiskin se, että kaasuvaste ja laatikko on sport-moodillakin D-vaihteella täysin unessa ja jos haluaa sellaisen tuntuman kuin toivoo, täytyy vaihteistostakin laittaa ässä päälle. Ja sit on taas sitä moottorin rääkkäämistä 4-5k alueella. Joko ollaan siis kuin mummo hybrid-yariksessa tai sitten Kimi Räikkönen Spassa. Tavoitteena kummiskin vaan saada laatikosta potentiaali irti.

Ehkä lisähuomiona nyt se, että sitten kun laatikko on pyyhkinyt unihiekat pois silmistään, niin meno on veto päällä kyllä mukavaa. Tuo alustava menohaluttomuus vaan tökkii paljon.

TDInoPWR

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.06.20 - klo:12:20
https://youtu.be/8jxsqdbrBrY
https://youtu.be/QryM1yG4UQk

Tuossa tuon kaasun vasteen toiminnasta pari videota. Näyttäisi siltä, että directiksi muuttaminen on plaseboa.

Tässä juttua aiheesta.
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9392853-Logging-quot-direct-throttle-quot-VCDS-OBDEleven-tweak

Riippuu varmasti moottori ja laatikko yhdistelmästä miten paljon eroa tuntee. Möin juuri 2L TDI+DSG6 Golfin pois ja en usko, että siinä olisi tämä auttanut kovin paljon. Sen verran tökkyinen laite oli ajaa ja aina väärä vaihde päällä, paitsi ratista vaihtamalla. Ei enää ikinä diesel+DSG6 yhdistelmää!

Mutta, kun rouvan A3 bensa+DSG7 vaihdoin direct tilaan, ero on niin huomattava, että tuntuu melkein kuin olisi parinkymmennen ponin ohjelma laitettu. Ennen perus D tuntui reagoivan aivan liiän pitkällä viiveellä kaasuun ja sen vuoksi ajetaan aina S asennossa. Nyt voi ajaa D:llä helposti hermostumatta.

Isoimman eron huomaa, kun pienestä nopeudesta melkein pysähtyy tai pysähtyy ja kaasuttaa heti uudelleen. Siinä oli ennen aina sellainen niiaus (D ja S) ja pieni miettiminen, nyt reagoi heti ja ei mitään nykimistä. Myös motarille nopeasti kiihdyttäessä toimii järkevämmin. Ei lyö heti kierroksia liiän korkealle, kun vähän polkaisee vaan on helpompi pitää "tehoalueella". Myös motari nopeutta on helpompi pitää kaasulla kohdallaan.

Ennen oli fiilis kuin katsoisit leffaa jossa ei suun liikkeet synkkaa puheeseen ja nyt tuntuu, että hermo lepää, kun ne on sitten pykälässä. En ymmärrä miksi kaikkia Vageja ei ole alunperin laitettu Directille.

sakal83

Ne joidenka mielestä plaseboa, voisivat käydä itse ensin testaamassa. ;)
Ollut tuo modaus käytössä jo kauan ja enään ei muista millainen oli ennen, mutta muistan että vaihdoksen jälkeen ihmetteli kaasun muutosta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 15.06.20 - klo:10:33
OBD11:llä olen muuttanut kaasuvasteen defaultista lineaariseksi ja muutoksen kyllä tunsi. Omakin kaasu oli tehtaan jäljiltä juurikin keinotekoinen, että pintakaasu oli täysin olematon, täysi teho jotenkin pulppusi 50-75% kaasulla ja 100% kaasulla ei tuntenut eroa puolikaasuun. Tämä muuttui juurikin yllämainituksi. Ei ole plaseboa.

Missä paikassa tämän muutoksen pystyy tekemään?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.20 - klo:12:28
Missä paikassa tämän muutoksen pystyy tekemään?
Ihan kotona.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.06.20 - klo:14:02
Ihan kotona.  ;D

Juu, niin ajattelin tehdä ;D Mutta missä kohdassa tuo on muokattavissa OBD11:sta?

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.20 - klo:14:53
Juu, niin ajattelin tehdä ;D Mutta missä kohdassa tuo on muokattavissa OBD11:sta?

Kyseessä juurikin tuo direct-modi eli vähennetään kaasun reagoinnin viivettä. Muutos on huomattava, mutta ei poista viivettä kokonaan. Eli "odottamista" on silti luvassa, ainakin D:llä. Sportilla itsellä kaasun viive käytännössä 0 ja reagoi välittömästi. Esimerkiksi Audeissa tämä on toteutettu paljon paremmin. Ehkä tää on sitä hierarkiaa. :D

Painavimpana huomiona siis kaasu reagoi, kuin vaijerilla toteutettu. Eli esim. ylämäissä ottaa herkemmin isompia kierroksia jyrisemisen sijasta ja puolikaasulla jne saattaa pudottaa pykälän herkemmin. Haittapuolena saattaa nostaa kulutuslukemia jonkin verran ajotyylistä riippuen.

Control unit 44 Steering Assistance
Security code is 19249
Adaptation
Driving profile switchover
Old value = Incremental, controlled over time
New value = Direct, controlled over threshold value

M_M

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 16.06.20 - klo:15:28
Esimerkiksi Audeissa tämä on toteutettu paljon paremmin. Ehkä tää on sitä hierarkiaa. :D

Se on just sitä. Moottorinohjaimen koodauksessa on valinta sille onko auto Audi vai VW/Skoda/Seat. Kun valinta on Audi niin kaasupoljin reagoi paljon herkemmin. Valitettavasti kaikki softaversiot eivät salli tuon muuttamista, esimerkiksi Kodiaqia ei pysty koodaamaan Audiksi.  :(
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Sokota09

Eipä tarvinnut tehdä muutoksia, kun Driving profile switchover oli tilassa not activated.

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.06.20 - klo:16:10
Moottorinohjaimen koodauksessa on valinta sille onko auto Audi vai VW/Skoda/Seat. Kun valinta on Audi niin kaasupoljin reagoi paljon herkemmin.

Jep. Tätä en oo itse kyllä kokeillut. Jostain kyllä netistä lukenut, että muutos saattaa poistaa vakkarin käytöstä ja sitten, kun vaihtaa takas alkaa taas toimia. Mutta joo, tällä muutoksella saattais omat "ongelmat" jopa ratketa pikkuvaivalla, jos vain sujuu ongelmitta/antaa tehdä muutoksen. Pitää ehkä vaan kaveria taas vetää hihasta, kun oon hänen palikallaan näitä teettänyt itselleni. :D Sattuu olemaan iLuuri käytössä, jolla ei oo ainakaan ennen pystynyt käyttää OBD11.

Tutulla oli taannoin B9 A4 2.0TFSI 140kw eli about samantehoinen (painoero huomioituna), kuin oma. tAudissa vääntöä toki enemmän... Silti, voi jeesus kuinka kevyesti tuntu menevän vrt oma. Kaasupoljinta ei tarvinnut painaa muulla kuin jollain pyhän hengen ajatusvoimalla, että liikkui liikenteen mukana sujuvan eleettömästi. Ja se kaasupolkimen reaktiokyky... Paperilla kummiskin molemmat autot kulkevat esimerkiksi 0-100 lähes identtisesti, mutta ajofiilis täysin eri. Laatikko/pohjalevy/moottori toki myös eri, mutta kyllä siinä pystyi tunnistamaan "audi vs muut vagit" -erot. Pitäs kyl varmaan käydä koeajaa omaa vastaava A3 ja tunnistaa erot (laatikko näissäkin toki eri).

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.20 - klo:21:34
Eipä tarvinnut tehdä muutoksia, kun Driving profile switchover oli tilassa not activated.

Siis tilassa function not available.

CarsAndCoffee

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 16.06.20 - klo:22:30
Siis tilassa function not available.

No siinäpä se. Mihis autoon yritit operaatiota?

Sokota09

Octavia 1.8 TSI DSG vm 2018 ja löytyy ajoasetuksen valinta.

b1mpo

Vaihdoinpa tänään directin itsekin. Tuntuu äkkiseltään olevan kaasun vaste kaikissa eco/normal/sport -moodeissa samanlainen tuossa manuaalissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.06.20 - klo:23:15
Vaihdoinpa tänään directin itsekin. Tuntuu äkkiseltään olevan kaasun vaste kaikissa eco/normal/sport -moodeissa samanlainen tuossa manuaalissa.

Olen kerran kokeilut direct mode -a ja minusta ainakin 1,0 TSI ja DSG -n sen vaikutus tuntui  huonolta, kun muutenkin liikkeelle lähtö on ärähkä, niin direct mode teki siitä vieläkin enemmän pomppivan, kaasupoljinta piti painaa hyvin herkästi, muuten tuntui kuin olisi autokoulussa ensimmäistä kertaa ratin takaa. :)

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.06.20 - klo:23:15
Vaihdoinpa tänään directin itsekin. Tuntuu äkkiseltään olevan kaasun vaste kaikissa eco/normal/sport -moodeissa samanlainen tuossa manuaalissa.

Aika paljon näyttää olevan eroja modauksen suhteen facelifteissä vuosimallista riippuen.

Ja mistäs sen moottoriohjelman saisi muutettua, vaikka epäilen ettei tuokaan onnistu omassa kulkineessa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy