TDi 2,5 L 128 kW vuotaa öljyä

Aloittaja Olympiavolkkari_66, 25.05.20 - klo:10:29

« edellinen - seuraava »

Olympiavolkkari_66

Nyt on öljyvuoto-ongelma johon kaipaisin neuvoja tai mahd kokemuksia.

Kolme vuotta sitten nokka-akseli tuli tiensä päähän n. 200 tkm jälkeen (syynä luultavasti liian pitkät VW Long Life öljyvaihtovälit kaupunkiajoon). Samalla kilahti pari venttiilin nostinkuppia. Remontti tuli kalliiksi. Yli 2Kâ,¬. Mutta ongelmat eivät loppuneet siihen.

Noin vuosi remontin jälkeen moottorin pohjapaneelin reunasta alkoi tippua öljyä - missään vaiheessa ei öljyvalo vilahtanutkaan. Mutta kävi ilmi että öljyä oli tiputellut jo pitkän aikaa pohjapaneeliin, kunnes "kyllästäminen" oli riittävä ja sitä alkoi tippumaan myös pihalle.

Öljypohjan tiiviste on vaihdettu, venttiilikopan tiiviste on vaihdettu, pakosarjan liittymäpinnasta se ei tule... edelleen vain tiputtaa. Epäilys on että se tulisi ketjuvedon päästä moottoria, eli oikealta. Vesipumpun saumoista se ei tule, koska muuten vedessä olisi öljyä.

Pieni mutta erittäin ärsyttävä vika, joka sotkee pihaa ja moottoritilaa. Vuoto on niin pieni ettei vaikuta öljyvajeeseen niin paljon että vilkuttaisi mittarissa.

Kokemuksia? Arvailuja vuodon lähteestä?

Vastauksistanne etukäteen kiittäen!!

sprint

Tämä kone ilmeisesti eri kuin T5 transporttereissa. Onko millainen öljysuodin, onko tarkastettu vuodon varalta.

Olympiavolkkari_66

Niin en tiedä mitä konevaihtoehtoja Transporttereihin on...Tämä siis T5 Multivan. Ja öljynvaihdon yhteydessähän yleensä suotimetkin vaihdetaan. Vieläpä tässä tapauksessa nokka-akselirikon jälkeen 15 000 km välein.

sprint

Hämäsi kun puhuttiin ketjuvedosta ja tuo on ratas kone.
Noissa vesipumppu on kuskin puolella ja niissä on juoru reikä joka valuttaa vaihdekepin kohdille maahan jos vuotaa. Noissa malleissa vesipumpun vuotaessa ei mene öljyt veden sekaan vaan vettä öljyn sekaan ja öljyt harmaat.

Itsellä mitä on omassa multivanissa öljyä vuotanut oikealtapuolelta niin öljynsuodattimen kansi on jäänyt löysälle tai sinne ei ole vaihdettu tiivistettä. Toinen mikä voi pienen vuodon aiheuttaa on että kun kampiakselin pään tulppa oikealta on otettu irti, mutta ei ole uusittu ja jää tihkuttamaan.

Olympiavolkkari_66

Lainaus käyttäjältä: sprint - 27.05.20 - klo:06:54
Hämäsi kun puhuttiin ketjuvedosta ja tuo on ratas kone.
Noissa vesipumppu on kuskin puolella ja niissä on juoru reikä joka valuttaa vaihdekepin kohdille maahan jos vuotaa. Noissa malleissa vesipumpun vuotaessa ei mene öljyt veden sekaan vaan vettä öljyn sekaan ja öljyt harmaat.

Itsellä mitä on omassa multivanissa öljyä vuotanut oikealtapuolelta niin öljynsuodattimen kansi on jäänyt löysälle tai sinne ei ole vaihdettu tiivistettä. Toinen mikä voi pienen vuodon aiheuttaa on että kun kampiakselin pään tulppa oikealta on otettu irti, mutta ei ole uusittu ja jää tihkuttamaan.

Ahh... Kiitos oikaisusta. Mä olen aivan maallikko. Mulle sanottiin että ketjuveto niin uskoin  ::) Joutuuko nokka-akseliremontin yhteydessä irroittamaan kampiakselia (taas amatööri kyselee)? Aika vaikea mun olis uskoa että filtterin kansi ois jääny löysälle ja eiks tiivistekin vaihdeta aina filsun vaihdon yhteydessä...

sprint

Tiiviste vaihdetaan, mutta kaikkihan on mahdollista. Kampiakselin päästä otetaan tulppa pois kun konetta käännetään ja lukitaan nokan vaihdossa.

Olympiavolkkari_66

Lainaus käyttäjältä: sprint - 28.05.20 - klo:18:14
Tiiviste vaihdetaan, mutta kaikkihan on mahdollista. Kampiakselin päästä otetaan tulppa pois kun konetta käännetään ja lukitaan nokan vaihdossa.

Kiitos - tuo on hyvä lisätieto mistä jatkaa vuotokohdan etsimistä. Vaatiiko tuo tulpan tarkistaminen isoa purkutyötä kyseisessä koneessa? Että tiedän varautua tuntiveloituksiin - itse en sellaista pysty tekemään. Ei ole osaamista, työkaluja eikä tiloja.

sprint

Oikea eturengas pois ja muutama muovi ehkä helpoin. Samanlainen tulppa löytyy apukuskin puolelta kannen päästä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy