Tuontiauto VS suomiauto??

Aloittaja kalakukko88, 15.05.20 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Moro!

Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta (ainakaan vielä) tuontiautosta ja senpä takia pari kyssäriä heräsi mieleen. Arvostetaanko tuontiautoa samalallalailla kuin suomiautoa esim. liikkeessä jos vaihtaa tuontiautoa suomiautoon?
Onko vakuutuksissa/ vakutuusmaksuissa mitään eroa tuontiauton ja suomiauton välillä?

Em. kysymyksiin toki on vaikea vastata, koska varmasti riippuu liikkeestä ja vakuutusyhtiöstä, mutta jos olisi niitä kokemuksia.

Onko muita asioita mitä kannattaisi huomioida tuontiautoa ostaessa?

Onko alustanumero sama kuin VIN numero?

jt

Ei vakuutusmaksuilla pitäisi olla mitään eroa vastaavaan "Suomi" autoon verrattuna. Tuonti EU-maista lienee aika yksinkertaista, mutta EU:n ulkopuolelta voi mennä jo vähän mutkikkaammaksi, joten en suosittele.

Huomioida kannattaa huoltohistoria. Tietyissä maissa mittari voi pyöriä ihmeesti alaspäin ja toisaalta läntisessä naapurimaassamme mittarilukema pysynee about kohdallaan, mutta suhtautuminen säännölliseen auton huoltamiseen ajallaan on välillä vähän niin ja näin, toisin sanoen öljynvaihtovälejä voi olla ajettu pitkäksi "premiumissakin".

Samoin "ruostevapaan" määritelmä voi olla hyvinkin luova..

Talvirenkaiden olemassaolo ja niiden tyyppi kannattaa myös tarkastaa, kitkoissakin on suuria eroja. 

Jos tuontiauto pitää saada ja tuntuu ettei itsellä ole kaikesta niin paljon tietoa, niin voi luottaa suomalaiseen liikkeeseen ja ostaa sitä kautta, samalla saa hieman virhevastuuta mukaan ja voinee välttää pahimmat sudenkuopat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Omaan autohistoriaani kuuluu tuo ranskalainen Renault Grand Scenic. Kyllä, kyseessä oli ex. ranskalainen työsuhdeauto, joka oli tuotu sieltä muuttoautona Suomeen ja auton mukana oli myöskin asianmukainen dokumentaatio tuosta historiastaan. Itselleni 1. työ oli vaan käydä merkkihuollossa koodauttamassa tuo ranskiksesta englantilaiseksi, itsellä kun ei tuo ajotietokoneen yms. tarjoama ranska oikein mennyt jakeluun ja tuo oli vielä wanhempi malli ettei kieltä päässyt itse valitsemaan, uudemmissa jo pystyy. Tämän lisäksi autossa tuli mukana kyllä 2. renkaat, mutta ilman vanteita = olivat siis auton tänne tuodessaan vaihtaneet vain kesäkumit kitkoihin ilman uusia vanteita. Mutta noin muuten mitään eroa ns. Suomi-autoon tuossa ei ollut, ei vakuutusten ei verojen ei minkään suhteen. Myös aikanaan kun autosta sitten eroon halusin, niin ei tuo autoliikekään mitään asiasta kakistellut jotta tuontipeli tms. Myöskin tuon auton seuraava omistaja oli varsin tyytyväinen hankintaansa sen mitä tuon auton merkkiforumilla hänen kanssaan aikanaan juttelin. Tästä tosin on jo vuosia, joten auton nykyistä statusta en tunne, mutta melkoisen tuningin tuo taisi ainakin kokea tuon seuraavan omistajan käsissä, madallettua alustasarjaa, chippausta, yms 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

LasseHa

itellä ollut 2 suomiautoa ja 3 tuontipeliä. Ei tuontipeleissä mitään vikaa ole ollut. Enemmän varusteita samaan hintaan ja jotenkin tuntuu että tuontipelit paremmin pidetty/huollettu

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.05.20 - klo:23:00
Jos tuontiauto pitää saada ja tuntuu ettei itsellä ole kaikesta niin paljon tietoa, niin voi luottaa suomalaiseen liikkeeseen ja ostaa sitä kautta, samalla saa hieman virhevastuuta mukaan ja voinee välttää pahimmat sudenkuopat.

Joo siis suomalaiselta liikkeeltä olikin ajatus hankkia jos sitä sellaisen hankkii.

Lainaus käyttäjältä: LasseHa - 16.05.20 - klo:18:54
itellä ollut 2 suomiautoa ja 3 tuontipeliä. Ei tuontipeleissä mitään vikaa ole ollut. Enemmän varusteita samaan hintaan ja jotenkin tuntuu että tuontipelit paremmin pidetty/huollettu


Joo niin olen itsekin ymmärtänyt että tuontiautot saattavat olla paremmin varusteltuja. Mikähän siinä on että suomiautot ei ole välttämättä niin hyvin varusteltuja kuin tuontiautot?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 16.05.20 - klo:20:21Mikähän siinä on että suomiautot ei ole välttämättä niin hyvin varusteltuja kuin tuontiautot?

Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos haluaisin pappamallin auton pienimmällä moottorilla, kangaspenkeillä ja harmaalla ämpärimuovisisustalla, ei tuollaisia tarvi lähteä uittamaan ulkomailta, tarjontaa on yllin kyllin kotimaassakin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Antore

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 16.05.20 - klo:20:21Mikähän siinä on että suomiautot ei ole välttämättä niin hyvin varusteltuja kuin tuontiautot?

No mikähän muu se nyt olisi kuin Suomen autoverotus.

duke7

Nykyisin melkein kaikki liikkeiden tuomat ovat Ruotsista joten niissä on myös kaikki lämmittimet yms tarpeelliset. Ja yleensä myös talvirenkaat.
Edellinen Passat oli Luxemburista ja joku imuilman lämmitys siitä uupui. En havainnut siitä mitään ongelmaa tosin, tiedä sitten olisiko se pienentänyt kulutusta kylmällä.

Hesse

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 16.05.20 - klo:20:21
Mikähän siinä on että suomiautot ei ole välttämättä niin hyvin varusteltuja kuin tuontiautot?
Kai se johtuu siitä, että kymmenvuotias premium isolla koneella ei enää saksalaiselle kelpaa, vaan ne uitetaan Venäjälle, Suomeen ja muualle Itä-Eurooppaan. Esim. Saksassa kyllä myydään paljon todellisia karvalakkimalleja, joita ei edes Suomesta saa.

cosmos

En tiedä onko nykyään liikkeiden suhtautuminen muuttunut, mutta kymmenen vuotta sitten kohdeltiin tuontiautoa vaihdossa tarjoavaa lähinnä rikollisena. Toisissa liikkeissä sanottiin suoraan ettei oteta ollenkaan vastaan. Kyseessä oli pirun siisti ja räpeltämätön 530ia BMW jossa oli liki kaikki varusteet mitä aikoinaan saanut. Auto oli niitä ihan alkupään Saksasta haettuja autoja silloin 2000 luvun alusta kun se ralli lähti käyntiin. Auto oli meillä hyvällä pidolla n.8 vuotta. Vaikea oli myydä mutta meni lopulta hyvään kotiin jossa on ymmärtääkseni nykyään harrastekäytössä.
Yksityiselle se piti itse myydä ettei olisi liki ilmaiseksi joutunut antamaan liikkeeseen vaihdossa.

Antore

Lainaus käyttäjältä: cosmos - 16.05.20 - klo:22:49
En tiedä onko nykyään liikkeiden suhtautuminen muuttunut, mutta kymmenen vuotta sitten kohdeltiin tuontiautoa vaihdossa tarjoavaa lähinnä rikollisena. Toisissa liikkeissä sanottiin suoraan ettei oteta ollenkaan vastaan. Kyseessä oli pirun siisti ja räpeltämätön 530ia BMW jossa oli liki kaikki varusteet mitä aikoinaan saanut. Auto oli niitä ihan alkupään Saksasta haettuja autoja silloin 2000 luvun alusta kun se ralli lähti käyntiin. Auto oli meillä hyvällä pidolla n.8 vuotta. Vaikea oli myydä mutta meni lopulta hyvään kotiin jossa on ymmärtääkseni nykyään harrastekäytössä.
Yksityiselle se piti itse myydä ettei olisi liki ilmaiseksi joutunut antamaan liikkeeseen vaihdossa.

Kyllä se suhtautuminen on muuttunut isosti. Nykyään ihan "premium-merkkienkin" jälleenmyyjät tuovat hyvinvarusteltuja vaihdokkeja ulkomailta liikkeisiinsä myyntiin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 16.05.20 - klo:20:21
Mikähän siinä on että suomiautot ei ole välttämättä niin hyvin varusteltuja kuin tuontiautot?
Perisuomalainen saituus ja verotus, mitäpä muuta ??? Yksi karmein kohtaamani esimerkki oli yhdessä liikkeessä vaihtarina iso BMW ulkoapäin oikein vimpan päälle laitettuna, kaikkine kromeluureineen ja sisältä sitten ihan sitä hinnat alkaen kangasjakkaraa jne ::)

Itsellä taasen juuri varusteet tekee sen auton. Jokainen kottero tarjoaa sen 4 pyörää ja ratin, jolla etummaisia saa käänneltyä, mutta jotta siitä ajamisesta tulisi myös mahd. mukavaa, pitää tuo auto varustaa erilaisin himmelein. Juu, erilaiset varustetasot ovat hyvä lähtökohta, mutta ei välttämättä vielä läheskään riittävä. Nyt tuo nykyinen Berlingokin kun tuli tilattua pitkästä aikaa ihan uusi, niin vaikka otettiin paras varustelutaso, tehokkain moottori ja suurin kori, niin tämän päälle vielä tuo lisävarustelistakin ruksitiin about läpensä kaikki mahdollinen. Sen harvan kerran kun ostaa uuden auton (edellinen uusi ostettiin 06/1999) niin kyllä se pitää olla sitten varustelultaankin sellainen jonka kanssa viihtyy vuosikausia 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

cosmos

Tämä meidänkin BMW oli alkujaan liikkeen maahantuoma, vaikkakaan ei merkkiliikkeen. Ei kuitenkaan yksityisen tuoma.
Auto oli tuotu Saksasta joka oli siihen aikaan tapana.
Liike oli hommannut siihen talvirenkaat alkuperäisillä pölykapseleilla ja asentanut etulokasuojiin Suomen viranomaisten määräämät kylkivilkut. Vilkut oli jopa osattu asentaa oikeaan kohtaan ja käytetty alkuperäisia vilkkuja. Näitähän on vuosien mittaan näkynyt jos jonkinlaista esitystä, hyvin suosittu on se kaikkein halvin pyöreän muotoinen sivuvilkku joka paljastaa asiaa tuntevalle välittömästi että on tuontiauto.
Auton osto silloin -03 sieltä liikkeestä tapahtui siis ihan niin kuin minkä tahansa (suomi)auton osto.
Sitkeässä elää myös käsitys että tuontiautoissa olisi jotenkin erilainen talvivarustus. Voi olla että joissain tapauksissa on, mutta tässä meidän tapauksessa autosta löytyi mm. kolmiasentoiset etupenkkien lämmittimet, lämmitettävät sivupeilit ja takalasi sekä erikoisimpina varusteina lämmitettävät lasinpesurin suuttimet sekä kuljettajan oven kahvaa nostamalla aktivoituva lämmitettävä oven lukko. Moottorilämmitintä autossa ei ollut, joten Webaston asennus piti teettää omasta kukkarosta. Maksoi silloin aikoinaan 530ia V8 moottorilliseen autoon 1700â,¬.
Melko pian auton hankinnan jälkeen tuli Metro-Autosta kirje jossa pyydettiin käyttämään auto heillä tarkastuksessa jossa tarkastettiin moottorin huohotinjärjestelmän soveltuvuus Suomen talveen. Siitä täydet pisteet merkkiliikkeelle. Huohottimeen ei pitänyt tehdä muutoksia eli kaikki oli siltä osin kunnossa.
Suomenkielinen ohjekirja piti muuten myös tilata Metro-autosta 20â,¬ hintaan. Tässä autossa sille todellakin oli tarvetta, (mm.iso ajotietokone jossa oli nappeja niin että vieläkin hirvittää).
Auto oli hieno ja viihtyi perheessä pitkään mutta huollot ja korjaukset olivat aina hankalia. Pienemmät pajat eivät suostuneet ottamaan ollenkaan vastaan ja kaikki piti teettää merkkiliikkeessä jossa tietämys oli päivästä/asentajasta riippuen hyvinkin vaihtelevaa. mm. akkua etsittiin kahden asentajan voimin vartin verran kunnes joku tiesi että se on takapenkin alla.

Se että Suomi-autot ovat hyvinkin askeettisilla varusteilla johtuu kovasta verotuksesta. Mitä enemmän lisävarusteita uudessa autossa niin sitä enemmän saat maksaa autoveroa. Vanhemmat automiehet muistavat kun vielä 80 luvulla tuotiin autoja joista oli riisuttu kaikki ylimääräinen radiota ja roiskeläppiä myöten ja maahantoja kiinnitti ne sitten jälkikäteen kun auto oli saatu maahan. Only in Finland sanoisi joku.
Siihen aikaan karvalakkimallit oli tosiaan karvalakkimalleja vailla mitään hienouksia. Kyllähän autoihin silloin jo sai vaikka mitä mutta pystyit helposti tuplaamaan auton hinnan jos valitsit siihen metallihohtovärin, ohjaustehostimen, nahkapenkit, vähän paremman radion ja kattoluukun tai ilmastointilaitteen. ABS jarrutkin sai isompiin autoihin ruksattua mutta kukkaro sai olla tosi hyvässä kunnossa.
Sitten oli näitä karvan alle kaksilitraisia moottoreita jotka menivät myös halvempaan veroluokkaan, eikä niitä käsittääkseni viety kuin joihinkin alemman elintason maihin Suomen lisäksi. Moottorit olivat tietysti kaasuttimella ja käsiryypyllä. Ruiskuja ja automaatteja oli jo lähestulkoon joka valmistajan mallistossa mutta ei niitä Suomeen kannattanut tuoda.
Hyvän käsityksen sen aikaisista Suomiautoista saa kun selaa vaikka Nettiautoa ja katselee Saab 900 ja Volvo 240 malleja ja ne eivät todellakaan olleet mitään jokapojan pelejä siihen aikaan. Mercedeksen W124 E sarjan 200 malleja kannattaa myös katsoa jos varusteet kiinnostavat. Auto oli törkeän kallis uutena verrattuna jopa laadukkaina pidettyihin Saabiin ja Volvoon mutta varusteet olivat jos mahdollista vieläkin askeettisemmat. Eikä kyse ole siitä etteikö tuohon automalliin olisi saanut jo silloin vaikka ja mitä.

Tämä meni nyt tällaiseksi muisteloksi mutta vastasi ehkä osittain siihen kysymykseen kun joku ihmetteli että miksi Suomi-autoissa on yleensä niin kehno varustetaso.
Nykyään autoissa on jo vakiona suurimmalle osalle riittävän hyvä varustus. Ilmastointilaitteesta esimerkiksi ei voinut tavallinen ihminen kuin unelmoida 80 luvulla. Harvassa autossa oli edes sähkölasit. Ilmastointilaite yleistyi vasta 2000 luvun vaihteessa joka auton perusvarusteeksi pikkuhiljaa.

Mielellään kuulisin muidenkin omakohtaisia kokemuksia tuontiautojen kanssa ajamisesta, omistamisesta ja lopulta eroon pääsemisestä.

ltdi22

Olen tuonut muutaman auton Saksasta ja Ruotsista. Varusteita on saanut ulkomaan tuonnissa vähän enemmän ja autoissa alusta ja kori on ollut hyvässä kunnossa. Ongelmien tullessa mitataan sitten tehtaan halu osallistua näihin Goodwill-jälkivastaantuloihin jne. Esim.Passattissa oli keskeytymätön Vw-huoltokirja ja pumppusuuttimet tulivat takuuseen ja Golf V ruosteita paikattiin tehtaan piikkiin.
Nyt hankitun Suomi-Audin koneongelmissa tehdas ja maahantuoja tulivat vastaan 90% kun oli keskeytymätön merkkihuoltokirja mutta itsetuodun ulkomaanautoon on erittäin vaikea saada Goodwillejä. Audin remppa maksoi 4000 ja itselle tuli maksua 400. Jos auton tuo joku liike ja myy edelleen, liikkeelle jää vikavastuu. Jos itse tuo maahan ja ei ota mitään vakuutusta huonolla tuurilla saattaa tulla saadun hyödyn ylittävä remontti joka olisi mennyt Suomi-autossa Goodwilliin.
Nyt ajossa Ruotsista yksityisesti Kvd-huutokaupasta ostettu Golf 7 TGI variant. Esim dsg-laatikon kestävyyttä mietiskelen. Pienellä riskillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy