Audi A6c5 2002 1.9 etujouset pohjaa.

Aloittaja Rutku, 04.04.20 - klo:18:56

« edellinen - seuraava »

Rutku

Nyt kun kesärenkailla pääsee testaamaan lastutettua audin lahnaa niin etujouset tuntuu olevan surkean löysät. Jouset pohjailee ja pohjalevy ottaa kiinni maahan ihan normaalissa reippaassa ajossa ja hidastetöyssyt pitäisi ajaa yli matelemalla.  Tällaista ongelmaa ei vanhalla AHU passatilla ollut.
Ilmeisesti A6c5 2.5td mallissa on jäykemmät jouset jotka nyt tekisi mieli vaihtaa alle.
Sopiiko jouset?
Ei haittaa jos keula nousee vähän, tarvin mieluummin maavaraa kuin matalaa ulkonäköä. Perää voi korottaa etupäätä vastaavaksi.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/8618033/1500786-d-d
Tuolta voisi tilata muutakin jousia ei voi sanoa kalliiksi.
Orkkisjousten lanka on kai n. 13,5mm vahvaa, noissa 2,5td malleissa 14,8mm vahvaa.

Jultsu

Ei tuossa muutoin pitäisi olla ongelmia, mutta ne kumiflätkät jotka tulevat jousien molempiin päihin voi joutua myös vaihtamaan.
Tosin, etupää varmasti jäykistyisi myös jo sillä jos vaihtaisit upouudet vastaavat 1.9TDI jouset tilalle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rutku

Kiitos Jultsu.
2.5 koneisen jouset oli 15millistä lankaa kun 1.9 orkkikset oli 14millistä.
Jousimuutos nosti keulaa 15mm ja ne kumipäät oli hyvässä kunnossa ja sopi toisiin jousiin.
Laitoin samalla toki uudet pohjauskumit.
Korotin perää 20mm ja nyt alusta on juuri sellainen kun haluan, hidasteista ja korotuksista ei tarvi ajaa matelemalla.
Muutos oli huomattava, vaikea sanoa miltä uudet orkkisjouset olisi tuntuneet. 

Rutku

Mun olisi pitänyt aloittaa autolle oma ketju ettei joka kysymykseen tarvi aloittaa uutta.
Kokeillaan lukeeko tätä enää kukaan.

Auto pölläyttää vaihtelevan kokoisen savupilven käynnostyksessä ja savu haisee dieseliltä.
Käynnistyy ja käy hyvin.
Kolmen suuttimen korjausarvot oli n -0.5 ja yhden +1.6 jos muistan oikein.
Voisiko tuo poikkeava olla viallinen ja vuotaa?

Käsittääkseni suuttimia on ainakin kahta eri kokoa?
Muistan lukeneeni että tässä vanhemmassa AWX koneessa olisi ne isommat?
Löytyykö suuttimen tiedot jostain vuosimallin tai sarjanumeron perusteella vai onko ainoa keino kaivaa yksi ulos kannesta?
Kiinnostaisi hankkia käytetty suutin ja testata onko sillä vaikutusta savuihin, pitäisi kuitenkin saada samanlainen kuin muut.

Jultsu

Ainakin AVF moottoreissa oli 2001-2002 mallisissa "550er" suuttimet ja 2003-2005 sitten "530er", varaosanumerot löytyy vaikka nettietkan kautta.
Noin pienistä korjausarvoista ei vielä kannata mitään ehdottomia johtopäätöksiä vedellä, teoriassa kai tuota voi kokeilla vaihdella (vaikka pytystä toiseen) kunhan sitten uusii pultit leikin loputtua uusiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rutku

Kiitos Jultsu, varmaan juuri tuosta on kyse.
Mieluusti lähtisin testailemaan vaikka parinkin varasuuttimen kanssa jos hyvällä tuurilla saisi savuominaisuudet poistumaan. Tiivistesarja ja pultit tarvii hankkia.
https://www.ebay.com/itm/4x-Bosch-Fuel-Injector-Seal-Repair-Kits-For-Audi-Skoda-VW-Seat-1-9TDI-1417010997/223757132813
Olisiko tuo mahdollisesti järkevä hankinta?
Onkohan ebaystä toivoa saada ehjiä suuttimia?


Jultsu

En itse olisi suuttimista huolissani, mutta omaan autoon meni kaksi vai jopa kolmekin tiivistesarjaa (aina paksuutta kasvattaen) kunnes löytyi tarpeeksi paksut että pitivät dieselin erossa öljystä. Tuli vaihdolle vähän lisäkuluja kun piti tehdä parit öljyn+suotimenvaihdotkin 200km välein..

Mieluummin ehkä siis irroitat yhden vanhan suuttimen, siitä tiivisteet, mittaat ne ja haet paikallisesta ETRAsta sarjan samankokoisia ja pikkaisen isompia, ja alat sököttämään suuttimia paikoilleen isoimmilla mitkä sinne mahtuvat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rutku

Ehkä suuttimet tosiaan on kunnossa koska moottori käy aivan virheettömästi.
Mietin että jos löysään pakosarjaa raolleen niin näkisin tuleeko savu yhdestä vai kaikista sylintereistä.
Kaikkien savutus viittaisi mielestäni venttiilin ohjurien tiivisteisiin. Yksi savuaja olisi ehkä sitten jotain muuta.
Jos kaikki sylinterit savuaa niin en ehkä tee yhtään mitään.

Hyvä ajatus tuo suuttimen tiivisteiden optimointi.
Koitan googlettaa siitä jos löytäisin orkkismitat, joku 10% muutos voisi tuurilla sopia.

Ajoin edellisillä öljyillä n 13tkm eikä öljyä olisi tarvinnut lisätä vaihtovälin aikana.
Toki kone voi kuluttaa öljyä samaa vauhtia kuin suuttimet vuotaa löpöä mutta ehkä se on epätodennäköistä.
Vanhan öljyn juoksevuudessakaan ei ollut mitään epäilyn aihetta.

Rutku

Moottorin lämpöanturi hajosi ja se piti vaihtaa.
Olin jo ennen tyytyväinen moottorin toimintaan mutta mielestäni se käy entistä hiljaisemmin ja vedossakin ääni on pehmeämpi. Tänä aamuna kun käynnistin auton niin satuin katsomaan taas kuinka se savuttaa ja yllätys, savua ei tullut ollenkaan.

Voisiko viallinen anturi sotkea käynnistyksen ohjausta?

Pätkivä anturi voisi selittää miksi savua on tullut vaihtelevasti.
Lämpömittarillekin tuleva signaali seilasi miten sattuu ja kytki lämpöhälyytystä päälle ja pois.
Toivottavasti anturi oli syyllinen, pitää seurailla käynnistyksiä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Rutku - 23.08.20 - klo:20:53Voisiko viallinen anturi sotkea käynnistyksen ohjausta?

ECUn syöttökartoissa on kylmärikastukselle omat käppyrät, ts. jos auto luulee että ulkona on -20 astetta pakkasta niin tavaraa syötetään aika reippaalla kädellä enempi kuin mitä tarvitsisi +20 asteella palamiseen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rutku

Tiedätkö vaikuttaako ruiskutusennakkoon?

Jultsu

Syötön aloituksen käyrät ovat myös lämpötilariippuvaisia, kyllä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rutku




directsharemanager

Eberin letkuja pitäisi laitella.. Onko tuo ylempi letku kennoon sisään ja alempi ulos joka menee kannen päätyyn?

Rutku

Eberin sähköt.
Kytkin vaihtoreleen punamusta ohuen johdon ilmastoinnin säätimen d1 pinniin jonka johto oli myös punamusta.
Sitten katkaisin puhaltimen johdon sulakerasialta ja kytin sen vaihtoreleen johtoihin.

Yllätyin että puhallin lähti pyörimään vaikka sulake oli poissa sulakerasiasta eikä mitään muita sähköjä ole kytketty.
d1 liittimen ja puhaltimen moottorin välillä oli 200 ohm vastus, puhallin taisi olla pienimmällä teholla.
D1 siis ilmeisesti syöttää virtaa puhaltimelle.
Se ei kai ole toivottavaa kun johto on ohut ja virta tulee ilmastoinnin säätimeltä.
Kuuluuko sen olla noin?
Ilmeisesti ongelmaa ei ole jos eberin johdot on kytketty ja sieltä tulee virta puhaltimelle.
Vikatilanteessa d1 johto voi palaa jos siitä tuleekin virransyöttö.

Eber oli ennen manuaali puhaltimessa ja silloin vaihtorele toimi erilailla.
Automaattinen ilmastointi vaihtaa puhaltimen virransyötön aina samaan asentoon kuin eber olisi päällä.















Rutku

Mun järki ei riittänyt tuon virtajutun ymmärtämiseen, ilmeisesti vaihtoreleellä ohjausvirta yhdistyy puhaltimen kytkentävirtaan. Mielestäni ne pitäisi pysyä erillään ettei mikään ylikuormitu vikatilanteessa.
Rele on niin kulunut ettei siitä näe mitään merkintöjä.
Ehkä rele on väärä.

Laitoin d1 johtoon sulakkeen niin ilman sulaketta vaihtorele on kytketty ja puhallin toimii kuten tavallisesti.

Jultsu

Kannattaisi vaikka miettiä uuden ketjun aloitusta, ei taida etujouset paljoa pohjailla kun eberin sähköjä kytkeskelee  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Rutku

Näin täytyy tehdä, kai näitä ketjuja foorumiin mahtuu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy