Leon -04 TS lisäjarruvalo ei toimi

Aloittaja milone, 18.03.20 - klo:19:20

« edellinen - seuraava »

milone

Katsastus lähenee, ja tuo lisäjarruvalo loistaa poissaolollaan (vaikka eipä kai tuosta tule kuin korjauskehotus). Jarruvalot palaa kuten pitääkin, kuten myös vilkut, takasumarit ja peruutusvalot. Onkos tää joku yleinen vika ja miten korjattavissa? Pari Leonia oon nähnyt joissa samaa vikaa.
1M Leon 1.8T 20VT TopSport -04 (+260 tkm)

o.b.

Jos se on takaluukussa, niin johto poikki saranakohdasta tai sitten kaikki polttimot palanut.

jsx

Veikkaan oman kokemukseni perusteella, että on se itse valo pimeänä. Mulla oli -05 Fr (eli TS:ää vastaava) 2008-2013 (n.75-175 tkm) ja juuri ennen auton myyntiä vaihdoin tuon jarruvalon toisen kerran oman omistukseni aikana. Molemmilla kerroilla se meni nimenomaan kokonaan pimeäksi, ei vain osa ledeistä.

Vaihto sinänsä ei ole kauhean vaikea homma, takakontin verhoilu pitää purkaa ainakin yläosasta irti (en enää muista kuinka paljon), jotta saa näkyviin ruuvit millä spoileri on kiinni. Kun spoileri on irti, niin sitten tarvii erityisen pitkän ruuvimeisselin, jotta jarruvalon ruuvit saa ruuvattua auki "spoilerin läpi". Näin ulkomuistista heitettynä.
Se valo kyllä maksoi merkkiliikkeessä melkein satasen, voinee löytää netin kautta jostain halvemmalla.

En silti sano, etteikö vika johdoissa voisi myös olla mahdollinen.
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

o.b.

-04 ei vältsii ole vielä ledejä? Ainoa Seat, joka mulla on ollut oli -99 Cordoba ???

jsx

Kyllä tuossa TS:ssä ainakin pitäisi olla, perus-Leonista en tiedä. Minun autoni siis oli vielä viimeisiä 1M Leonia, TS nimi vaihtui FR:ksi vuodelle 2005 ja peilit ja vanteet erinäköisiksi, muuten sama auto.
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

milone

Lainaus käyttäjältä: jsx - 18.03.20 - klo:22:13
Veikkaan oman kokemukseni perusteella, että on se itse valo pimeänä. Mulla oli -05 Fr (eli TS:ää vastaava) 2008-2013 (n.75-175 tkm) ja juuri ennen auton myyntiä vaihdoin tuon jarruvalon toisen kerran oman omistukseni aikana. Molemmilla kerroilla se meni nimenomaan kokonaan pimeäksi, ei vain osa ledeistä.

Vaihto sinänsä ei ole kauhean vaikea homma, takakontin verhoilu pitää purkaa ainakin yläosasta irti (en enää muista kuinka paljon), jotta saa näkyviin ruuvit millä spoileri on kiinni. Kun spoileri on irti, niin sitten tarvii erityisen pitkän ruuvimeisselin, jotta jarruvalon ruuvit saa ruuvattua auki "spoilerin läpi". Näin ulkomuistista heitettynä.
Se valo kyllä maksoi merkkiliikkeessä melkein satasen, voinee löytää netin kautta jostain halvemmalla.

En silti sano, etteikö vika johdoissa voisi myös olla mahdollinen.

Kiitoksia vastauksista! Pitää katsella nuo johdot eka, ja sitten alkaa purkamaan jossei niistä mitään löydy. Vasemmalla ja oikealla puolella on ainakin kiinnityskohta ja sitten siellä verhoilun takana tosiaan varmaan lisää. Ledejähän nuo kyllä mielestäni on, mikä sinänsä kuulostaa oudolta -- eihän ne ledit itsessään juuri mene miksikään. Luin erikielisiltä palstoilta, että liitin tai ledien piirilevy voi olla hapettunut tmv. ja sen takia ei toimi. Itsellä ei kyllä mielenkiinto riitä sellaiseen korjailuun, eli uuden tilaamiseksihan se todennäköisesti menee. ::)
1M Leon 1.8T 20VT TopSport -04 (+260 tkm)

milone

Aika päivitellä tätä. Tilasin suoraan uuden valon, kun näytti olevan halkeema ja kosteutta runsaasti näillä keleillä vanhan sisällä - ajattelin että se sen on tappanut jo aikoja sitten. Tyyris osa, mutta alkuperäinen, täältä tilasin: https://www.seat-leon.de/shop/seatleon/index.php?cPath=33&fbclid=IwAR2y__S3CsBKdfNrMUo1NiXKTOIxvCmHI0vgpbBEr0leuTnI07dl-d2Zqzg 75 â,¬ + vajaa 10 â,¬ postikuluja. Tuli vähän alle viikossa, nopeaa toimintaa siis, ilmeisesti Itävallasta.

1. Spoileri irti: kolme mutteria jotka pitää kiinni spoileria, kaksi reunassa muovisuojuksen alla ja yksi keskellä peräkontin muovin takana. Itse sain venyttämällä peräkontin muovia keskimmäisen irti. Spoilerissa vielä pari muovista ohjuria jotka ainakin itsellä säilyivät vaurioitta.

2. Mustan teipin alla spoilerissa reiät lisäjarruvalolle. Niistä näkee (kun aikansa taskulampulla tiirailee) kaksi lisäjarruvalon ruuvia - piitkä ruuvari on tarpeen. Itsellä ei tuntunut ruuvit liikkuvan ollenkaan, mikä sitten johtui siitä, että koko roska, missä ruuvi oli kiinni, liikkui ja ruuvit/pultit tietty täysin ruostuneita. Noh, väkivaltaa käyttäen kampesin lisäjarruvalon irti niin, että ruuvit jäi spoileriin. Ne sai onneksi sieltä pois helposti. Uuden asennus onkin sitten helppoa, muoviklipsi paikalleen ja ruuvit kiinni (mikäli sellaiset vielä löytyy!), liittimen johto ulostulosta ulos, liitin kiinni ja spoikka kiinni.


Ta-daa!  :P
1M Leon 1.8T 20VT TopSport -04 (+260 tkm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy