Hallitunkki

Aloittaja Pertsa, 25.02.11 - klo:15:25

« edellinen - seuraava »

Micco

Tarvitsee matalamman auton kanssa lankunpätkät, että pääsee ajamaan noille rampeille...  ;D Näyttävät aika jyrkiltä.

Tämä on hyvä ja useimpiin vehkeisiin riittävän pitkältä matkalta matalarunkoinen tunkki. Toki kooltaan ei enää mitään takakontti-/neliön häkkivarasto-kaliiberia.
Torsen + haldex + visco

makelja

Ei noissa kohtauskulma nyt niin jyrkkä ole että niille ei pääsisi ajamaan huoletta.
Toisaalta ne voi olla liian korkeat renkaan vaihtoon.  :-\

Taskukeke

Mikko:

Mulla on samanlainen tunkki kuin se motonetin halvin, vissiin myös pienin. Kävin tänään motonetissä niin katselin samalla tunkit läpi. Tunkkini on jokusen vuoden vanha, mutta näytti aivan samalta kuin se ~20 euron versio. Nostokapasiteettia taisi olla 2 tonnia joka riittää sirottimelle varsin hyvin. :)

En tietenkään ole vielä madalluksen jälkeen tunkkia käyttänyt, mutta muistelisin että oli aika reilusti väliä helmaan kun tunkin "painoi" ala-asentoon. En siis usko etteikö 20mm madalluksella tunkki enään mahtuisi alle. On myös kompaktin kokoinen, menee siinä takamatkustajan jalkotilassa melko mukavasti kun olen renkaita kuskannut. :)

sambolo

Tekeekö niillä tunkin kumilisäosilla muka jotain, ote en ole ikinä käyttänyt, eikä mitään vaurioitakaan tullu..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 23.10.12 - klo:19:44
Mulla on samanlainen tunkki kuin se motonetin halvin, vissiin myös pienin. Kävin tänään motonetissä niin katselin samalla tunkit läpi. Tunkkini on jokusen vuoden vanha, mutta näytti aivan samalta kuin se ~20 euron versio. Nostokapasiteettia taisi olla 2 tonnia joka riittää sirottimelle varsin hyvin. :)

En tietenkään ole vielä madalluksen jälkeen tunkkia käyttänyt, mutta muistelisin että oli aika reilusti väliä helmaan kun tunkin "painoi" ala-asentoon. En siis usko etteikö 20mm madalluksella tunkki enään mahtuisi alle. On myös kompaktin kokoinen, menee siinä takamatkustajan jalkotilassa melko mukavasti kun olen renkaita kuskannut. :)

Minulla on juuri tuo Motonetin halvin malli ja edestä ei mene enää madalluksen jälkeen alle. Noin itsekin ajattelin silloin kun sen ostin, että varmasti mahtuu madalluksen jälkeenkin. Paljosta se ei ole kiinni, mutta silti. :)

Golffari7

Tänään ekaa kertaa vaihdoin poloon bilteman hallitunkilla renkaat (ennen menty auton omalla tunkilla) ja ei oikeen ollu selvänä se nostokohta. Auton omalla tunkilla nostetaan siitä kapeesta osasta, mutta tossa hallitunkissa ei oo sitä hahloa, joten en siitä nostanu. Kokeilin sitten parista eri kohtaa, mitkä tuntui tukevimmilta, ja yhestä kohtaa joku metallilevy hiukan vääntyi sisäänpäin, lieneekö erittäin vaarallista? No takaata sitten löyty ihan tukeva kohta josta nostin ongelmitta. Edestä nostin siitä kumitulpan kohalta, ja vaikutti, että olin ihan vähän se metalli antau periksi. Mistäköhän kohtaa sitä pitäis nyt oikeesti tolla hallitunkilla nostaa? Nää kaikki kohdat mistä nostin nyt, on sen kapean metallin (josta auton omalla tunkilla kuuluu nostaa) sisäpuolelle. Jälkeenpäin katoin, että sen kapean metallin ulkopuolelle, heti vierässä tuntuisi olevan kaikkein ''oikein'' kohta ja se on vissiin yhtenäistä metallia tai ainakin hitsattu siihen osaan, mistä auton omalla tunkillakin kuuluu nostaa. Osaako kukaan sanoa mitään, jos ylipäätään saa tästä mahdollisimman epäselvästä tekstistä selvää? :D

Mikko

Siitä samasta kohdasta mistä auton omalla tunkillakin nostat. Eli siitä kapeasta osasta pitää hallitunkillakin nostaa, väliin vaan sellanen kuminen suojalaikka.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 27.10.12 - klo:19:42
Siitä samasta kohdasta mistä auton omalla tunkillakin nostat. Eli siitä kapeasta osasta pitää hallitunkillakin nostaa, väliin vaan sellanen kuminen suojalaikka.

Juuri näin. Sopiva välipala tunkin ja nostokohdan väliin, niin ei pellit vääntyile. Hallitunkilla itsekin renkaat tänään Poloon vaihdoin ilman ongelmia. Siniseen juniorijääkiekkoon (pehmeämpää materiaalia) rautasahalla V-muotoinen hahlo ja hyvä tulee. Tämä patentti toiminut jo usean vuoden ajan. Sopivia jääkiekkoja löytyy tavarataloista ja urheiluliikkeistä.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Golffari7

Noo, kusipa toi homma mun osalta, mutta sainpahan nastat alle. Mitäpä luulette, sainko jotai vahinkoa aikaan, kun nostin siitä heti sen kapean osan takana olevasta metallista, missä on ne kumitulpat?

Geoman

Tuntuu oudolta, ettei VAG-autoissa ole valmistajan toimesta tehty parempaa tunkin nostokohtaa? BMW ja MB on hoitanut asian paljon paremmin. Itsellani on ensimmäinen VW vuoden 1978 jälkeen ja nostossa aiheuttaa epäåvarmuutta vahvistetun kantin etsiminen ja siihen uskominen.

Mikko

Noniin alkaisi taas kohta olemaan se aika vuodesta, että autoa pitää tunkata ylös. Viime vuoden lankkujen kanssa pelaamista ei enää jaksaisi, joten tänä vuonna pitäisi saada matalampaa tunkkia hommatuksi. Vuosi sitten myivät eioota kun lähdin kaupoille, joten jos tänä vuonna ajoissa ja hommaisi tunkin jo nyt.

Onko tästä Motonetin tarjokkaasta kenelläkään kokemuksia?
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/807502/Hallitunkki-2t-matala

Tuon kokoa en tiedä, mutta pitäisi olla sellainen mukana raahattava. Netistä löytynyt noin 14 kilon paino voisi tarkoittaa, että tuon saa vielä mukaan lastattua. Renkaita kun ei voi siellä vaihtaa missä ne on säilössä vaan ne pitää pakata tunkkeineen päivineen autoon ja ajaa muualle.

Pertsa

^Tuo ainakin vaikuttaisi kapasiteetin ja min/max nostokorkeuksien ja painon suhteen yksyhteen samalta kuin tuo mun aikanaan ostama IKH:n tunkki, joka siis myös 14kg.
Se on vielä siedettävä painoinen ja sitä jaksaa vielä kuskata ja on kooltaankin melko kompaktin kokoinen. Ulkonäönkin puolesta tuo näyttäs aikalailla samalta vehkeeltä. Se mikä noissa sais vielä olla olis jonkinlainen kantokahva jotta olis helpompi kanniskella.

Mikko

No taidan lähteä tästä samantien ihmettelemään tuota. :) Noita näyttää tosiaan löytyvän eri väreissä aika monen myymälän valikoimista. Torin tai Meganex on kai yleensä merkkinä ellei ole liikkeen omat tarrat liimattuna. Samaa mallia kyttäsin vuosi sitten ja silloin oli mm. myös tuolta IKH:lta loppu.

Se Motonetin perus-tunkki mikä minulla on painaa 9 kiloa eli on kyllä huomattavasti kevyempi liikuteltava, mutta kyllä kai tuokin vielä menisi. Jos vaan mittojen puolesta mahtuu takapenkin jalkatilaan kuljetettavaksi.

Olen miettinyt, että jos tuossa ylhäällä oleviin pultteihin vääntelisi jostain lattaraudasta sellaisen kantokahvan. Sellaisen, jonka voisi vaan vääntää paikoilleen. Pikkutunkissa on muovinen sellainen, joka ei kyllä oikein tahdo kestää tunkin painoa.

sonic

Omia kokemuksia hallitunkkinostosta ja mokasta.Hallitunkkina oli laadukas Ac tunkki,joka perustuu siihen että autoa helmasta nostettaessa hakee tasapainoaseman eli liukuu auton alle.Tunkin kumipalan väliin olin tehnyt aika hyvän vanerisen adapteripalan jossa tuo helman ura oli salattuja.Pihalaatoituksella ja mäkisellä alustalla tunkki ei kuitenkaan liukunut tasapainoaseman enkä asiaa kunnolla tajunnut,tunkki tuli ulos helmasta ja oveen mukavat jäljet.....Tunkin rakenteessa tuota nostopalaa ei ole kiinnitetty alapuolelta nostohaarukkaan vaan se on irti eli pitää olla aina tasapainoasemassa muuten tulee silmille. No tästä opitaan ainakin se että ei ikinä Tunkin varassa olevan auton alle tosin en ole ollut tähänkään asti,mutta ei edes hetkeäkään.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 03.10.13 - klo:16:36
No taidan lähteä tästä samantien ihmettelemään tuota. :) Noita näyttää tosiaan löytyvän eri väreissä aika monen myymälän valikoimista. Torin tai Meganex on kai yleensä merkkinä ellei ole liikkeen omat tarrat liimattuna. Samaa mallia kyttäsin vuosi sitten ja silloin oli mm. myös tuolta IKH:lta loppu.

Meganex on nimenomaan IKH:n oma merkki
Volvo XC60 T8 Inscription

Pertsa

Käväisin itsekin Motonetissä äsken muissa asioissa ja tuo Mikon bongaama tunkki vaikutti kyllä asialliselta, koska se oli  tuollaisessa kantokahvallisessa muovisalkussa toisin kuin tuo mun IKH:n tunkki jossa ei ollut minkäänlaista salkkua. Pitäisiköhän ostaa kakkostunkiksi :)

Mikko

Mä ostin tuon. :) Viimeistään kun näin tuon laukun niin olin "myytyä miestä". Kokemuksia sitten muutaman viikon päästä varmaan.

re2

Tulipa juuri haettua samanlainen Halpa-Hallista, kun entinen hallitunkki ei mahtunut auton alle. En muista oliko tuotenimi eri, mutta juuri samannäköinen kapistus kyllä ja tämäkin kustansi 49,95e. Vaan eipä kuulunut tuommoista muovisalkkua toimitukseen. Harmi.

Saman tien tuli käyttökin testattua, kun vaihdoin hakka-ärrät alle. Pelottelivat, että yön ja aamun aikana saattaisi täällä Oulun korkeudella pudotella jo räntää.

1.8 "APR" Q

Tuli kans itse hiukan mokailtua hallitunkin kanssa kiireessä jäi ottamatta kunnon välikappale tunkin ja helman väliin ja niinhän se sieltä tipahti...perkele..ei ole koskaan ennen noin käynyt...pattinkin palanen poikki ja helmaan nyrkin kokoinen painauma...
No omaa tyhmyyttä...ja rapatessa roiskuu..huono tuuri.
No tuon painauman saa kyllä aika helposti oikaistua...mut harmittaa silti...
Onkos kenellekään tietoa Tampereen suunnalta hyvää autopeltiseppää,joka tuon painauman saisi oiottua?
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

x4t

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 03.10.13 - klo:15:47

Tuo on hyvä tunkki matalien autojen kanssa pelatessa. Minulla on toisena autona alustasarjalla varustettu Alfa 156, jonka rassausta varten tuon alunperin hankin.

Vaihdoin tuolla eilen urheilualustaisen A4:n renkaat. Nostin helmaan merkatuista kohdista, välissä oli kakkosnelosen pätkä, johon sahasin helman pokkaukseen istuvan uran.

sotka

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 03.10.13 - klo:15:47

Passatiin alle olen tuon kanssa renkaita vaihtanut. Ihan ok, mutta nyt ostaisin mieluummin sellaisen, jonka kuppiin menee suoraan isompi nostotyyny, esim http://shop.motonet.fi/fi/tuote/807524/Jack-Pad-nostotyyny-o100mm

HiTecci

Nuo tyynyt on aina hiukka riskaabeleja, kuinka ne pysyy paikoillaan vai pullahtaako pois => auto lipsahtaa pois tunkin päältä :o Itse olen tykästynyt tuohon faijan hallitunkkiin ja yksi sen miellyttävimmistä piirteistä on n. 10cm kanttiinsa oleva kunnon tassu. Tuo tassu on siis näissä "tunkeissa" korvattu just noilla kupeilla. Ainoat mutti-puolet tuossa faijan tunkissa on ei-niin-matala lähtökorkeus (vaikkakin kyllä tuo 99% on aina kelvannut) ja korkea hintalappu => eipä ole omaan talliin tuollaista vielä tullut hankittua :-[
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Mikey

Reilun vuosikymmenen palvellut punainen ja keltaisella muovikahvalla varustettu karvalakkimallin tunkki ulosti öljyt lattialle, joten täytyy ostaa uusi.

Millaisia hydraulitunkkeja palstalaiset ovat hyviksi todenneet?

HiTecci

Jokunen vuosi näköjään jo vierähtänyt tuosta ed. viestistäni ja työkalutkin vaihtuneet siinä samalla. Hommasin lopulta pari-kolme vuotta sitten oman tunkin Bahco BH1EU3000 ja todella tyytyväinen olen tuohon ollut :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

o.b.

2 kpl tuollaisia ja hyvin on pärjäilty. Muissa tunkeissa joutuu usein nostelemaan autoa lokasuojan reunasta ennen kuin mahtuu alle, etenkin jos käyttää kumitalloja välissä. V-mäistä varsinkin jos yksin väkertää. 2 kpl sen takia, että saa nostettua koko keulan reilusti ylös jos vaikka jotain isompaa tekee. Renkaan vaihtoon riittää yksikin. Nostaa sen verran ylös, että voi vaihtaa toisen puolen renkaat yhdellä tunkkauksella.

Ei sitten kannata kiskoa tunkkia siitä pyörivästä muovisesta kahvasta tunkkia siirtäessä. Saattaa lähteä irti ja takaisin sitä ei kyllä omin konstein saa, kokeiltu on. Onneksi takuu hoiti ongelman.

Ei oo halpa ei, mutta mielestäni kannattava hankinta. Aika usein nuo on tarjouksessa ja jos sattuu olemaan voimassa -10% alennuskuponki, jää hintakin hieman pienemmäksi.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 18.10.13 - klo:13:25
Nuo tyynyt on aina hiukka riskaabeleja, kuinka ne pysyy paikoillaan vai pullahtaako pois => auto lipsahtaa pois tunkin päältä :o ...
Tarvikeliikkeissä myytävät tyynyt ovat aika suuria ja suht.pehmeitä. Hankala varmistaa onko tunkin käpälä juuri keskellä helmaa.

Telian kaupoissa jaetaan jääkiekkoja, aivan täydellinen tähän hommaan! Kiekkoon sahalla vajaa 1cm leveä/0.5 syvä ura. Se keskittää kiekon helmaan. Kiekko on vain hieman käpälää (ainakin 2t tunkeissa) suurempi, jolloin näppituntumalla tunkin saa aivan keskelle. Käpälä saa hyvän otteen kiekosta, mutta jäykkä kiekko kuitenkin jakaa nostovoiman pitkälle matkalle helmataitosta.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Mikey

BH1EU3000 on tällä hetkellä oma ranking -ykkönen seuraavaksi tunkiksi...

Tunkki ei taida olla 75 cm pitkä kuten monessa myynti-ilmossa väitetään (75  cm lienee myyntipakkauksen koko)?

ReijoM

Itse päädyin pari vuotta sitten Bahco BH1A1500 tunkkiin, lähinnä tuon tunkin painon vuoksi.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807568/Bahco-BH1A1500-hallitunkki-ALU-15-tn

Siirtelen tunkkia laatoitetun autokatoksen sisällä ja sitten säilytys ulkovarastossa. Hyvin on toiminut noissa minun autoissa.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

M_M

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 31.10.18 - klo:09:25
Tunkki ei taida olla 75 cm pitkä kuten monessa myynti-ilmossa väitetään (75  cm lienee myyntipakkauksen koko)?

Bahco on sivuilleen laittanut "näppärästi" mittakuvan, sieltä vaan tihrustamaan: https://pimdata.snaeurope.com/media/sub50/14e964fe4a89203f.png

Oisko tuo 617mm?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 31.10.18 - klo:09:25
BH1EU3000 on tällä hetkellä oma ranking -ykkönen seuraavaksi tunkiksi...
Suosittelisin sijoittamaan 30 euroa lisää ja hankkimaan BH12000 tunkin. Mahtuu matalammankin auton alle ja nostaa jopa hieman korkeammalle. Sillä 3 tonnin nostovoimalla et tee mitään ellei sulla sitten ole useampi auto päällekkäin kun nostat ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy