1,9 Tdi ( ATD) Golfiin akku

Aloittaja Sepittäjä, 10.03.20 - klo:09:26

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Onko järkevää valita ko. autoon 74 Ah:n Exide akku pakkaskäynnistyksiä ajatellen ? Eihän niitä pakkasessa lämmittämättä käynnistyskertoja paljon ole mutta ovat sitäkin tärkeämmissä paikoissa ja olis erittäin ikävää,jos akku hyytyisi niissä haasteissa.
Onko kukaan sovitellut Golfiin 350 mm mittaista akkua ? Jos on, niin miten homma kannattais tehdä ?

Marko

Minulla Sdi:ssä 100 ah Varta. Muovit joutu akun ympäriltä jättämään pois.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Juzu84

Kyllä meillä on ihan 74 Ah Vartan Blue jos on webasto niin sit Silver, näillä toimii.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jultsu

Jos raha ei ole este (eikä edes hidaste) niin isokokoisin AGM-akku minkä fyysisesti paikoilleen saa, sekä laturille diodimodi jotta laturi alkaa lataamaan päälle 15 voltilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Kiitos ! Eihän se raha este ole mutta sen puute kylläkin on.......tai ainakin merkittävä hidaste. Alunperin ryhdyin kyselemään,koska tuollainen 74 Ah hyväkuntoinen akku olisi lompakon ulottuvilla mutta en tiedä,onko siinä riittävästi tehoa kylmästarttauksiin. Myös 100 Ah:n akkuja olis mutta niitä on vaikea sovittaa ainakaan kaukaloon. Ei tässä muita investointeja ole tarkoitus tehdä vaikka tekniikkaan kiinnostusta onkin.

o.b.

Tilasin just Saksasta 2kpl Vartan 70Ah AGM akkuja yhteishintaan 252,40â,¬ kotiovelle toimitettuna.

Suomessa samat akut olisivat maksaneet yhteensä 340â,¬ ja olisi pitänyt vielä itse hakea.

Tuo yli 15V latausjännite taitaa keittää akun. Jostain lueskelin, että ei saa ladata noin suurella jännitteellä. Auton normilaturin pitäisi kyllä ladata akkua hyvin. Eihän AGM:ssä oikeastaan kai ole muuta eroa kuin se lasivilla siellä levyjen välissä ???

Sepittäjä

Tästähän tuli mielenkiintoista jälleen. Mulle tuo AGM-akku on kyllä uusi käsite, joten kiinnostus lisääntyy....... Onko AGM niin hyvä,että 70 Ah riittää " diisseligolfin " käynnistämiseen pakkasella ? Jos on ja muutenkin olis kiva, jos joku tietävä kertoisi vähän syvällisemmin,että mistä tuossa AGM:ssä oikein reilua hintaa maksetaan ? Onko se akun käyttöikä ,vai mikä ? onko se poikkeuksellisen hyvä starttausvirran syöttö, vai ? Kertokaa,kiitos.....
Jos selvittelyjen jälkeen minustakin sattuisi tuntumaan siltä,että " tuollainenhan  sen uuden akun pitää olla ", niin olisko liikaa pyydetty,jos sais tiedon myös siitä,että mihin " putiikkiin " Saksan maalla tilaus sitten lähetetään ? Jos viestintä tästä eteenpäin kuuluu yv-puolelle, niin sehän sopii kyllä vallan mainiosti.

o.b.

https://www.ebay.de/itm/Varta-Silver-Dynamic-AGM-E39-70Ah-12V-ersetzt-Start-Stop-Plus-60-65-74-75-80Ah/164118409034

Tuolta tilasin ja kympin toimituskulut, osti noita akkuja sitten vaikka useammankin.

Käynnistysvirtaa Vartan AGM 70Ah:ssa 760A ja Exide 74Ah:ssa 680A, joten kyllä se rivakammin starttaa talvellakin.

Jultsu

AGM vaatii suuremman latausjännitteen vrt. lyijyhappoakku. Siperian pakkasilla 16 volttiakaan ei tahdo vielä riittää. AGM:n etuja on paljon suurempi virrananto sekä luovutuskyky, etenkin kylmänä. AGM:n saa sitten taas vastaavasti pilattua paljon helpommin lataamalla sitä liian pienellä jännittellä -> akku ei ikinä tule täyteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.03.20 - klo:18:09
AGM vaatii suuremman latausjännitteen vrt. lyijyhappoakku. Siperian pakkasilla 16 volttiakaan ei tahdo vielä riittää. AGM:n etuja on paljon suurempi virrananto sekä luovutuskyky, etenkin kylmänä. AGM:n saa sitten taas vastaavasti pilattua paljon helpommin lataamalla sitä liian pienellä jännittellä -> akku ei ikinä tule täyteen.

AGM akku menee vielä helpommin pilalle jos saa pienenkin hetken ylijännitettä.. esim. perinteisellä akkulaturilla, joka ei osaa rajoittaa jännitettä 14,7 volttiin +20c lämpötilassa, saa AGM akun pilalle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

https://www.youtube.com/watch?v=HRgSHGhcolg

Tuolla on ihan suomenkielinen video diodi-modauksesta. Pitänee tehdä tuo jossain vaiheessa. Mun on kyllä helppo latailla akkua älylaturilla vaikka kerran kuussa.

Lamppujen elinikä kyllä lyhenee varmaan jonkun verran kun saa isompaa jännitettä. Halogeeneille ei taida olla säätömahdollisuutta elektronikkaboxissa ???

Sepittäjä

Oikein " siisti " videohan tuo on ! Helppo ymmärtää, mitä pitää tehdä.
Muistaiskohan o.b. kirjoittaa lyhyet kommentit,että miten homma meni ja mikä jännite sieltä modifioidusta laturista tuli, sitten kun asennus on tehty ? Olis kiva lukea ! Tilasiko o.b. akut dieseliin asennettavaksi ?
Miten vakioakku kestäis tuon samaisen jännitelisän ?

Jultsu

Tyypillisen diodin tuoma jännitelisä on 0.6-0.7 volttia. Lämpötilakompensoitu lataussäädin tuottaa siperian pakkasilla max. 14.5v joten teoriassa tuolla virityksellä saadaan 15.2v latausjännite, kesähelteillä latausjännite tippuisi sitten 13.8 volttiin eli modin jälkeen edelleen 14.5v.

Perus lyijyhappoakun kanssa en tekisi tuota modia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy