Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.
Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.
VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).
Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?