Kirjoittaja Aihe: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet  (Luettu 8973 kertaa)

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.381
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #30 : 19.05.20 - klo:17:25 »
Ei olekaan mitään merkitystä. Ihan vain ihmisten kiusaksi laitetaan purnukoihin eri merkintöjä.  ;D

Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.708
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #31 : 19.05.20 - klo:18:04 »
Kuten kirjoitin suzukin merkkihuolto laittoi aina 5w-40 öljyä koneeseen ja moottori kävi hyvin sen voimin. Kai heilläkin on jotain tietoa asiasta. Luulen.
Sille voi olla jokin syy esim. voiton maksimointi.  ;) Kuluttaja maksaa sitten sen polttoaineen kulutusnousun aiheuttamana enemmän autoilustaan ja tuottaa myös enemmän päästöjä. Aika vastuutonta touhua. Eli auto on tietyn öljylaadun perusteella päästötyypitetty ja sitten sitä ei noudateta, jonka seurauksena todelliset päästöt onkin tyypitystä suuremmat. Ihan tutkivaa journalismia olisi tuonkin asian suhteen mukava lukea.

Jokatapauksessa tuon autossani olevan moottorin sylinterit on käsitelty jollain pinnoitteella, joka yhdessä tuon 0w20 öljyn kanssa toimii parhaiten. Sama käsittely on VW:n uusimmissa hybrideissä ainakin. Myös kylmäkäynnistyksien voiteluun tuo litkumpi öljy on selkeästi parempaa. Jossain oli juttua, että voi kestää jopa 12s käynnistymisestä ennenkuin öljy kiertää voitelemaan jokaista kohdetta. Jos litkumpi öljy toimii siinä nopeammin, niin sehän on kaikkia kotia päin. Litkumpi öljy jäähdyttää moottoria myös tehokkaammin, jonka pitäisi varsinkin turbokoneissa olla erittäin tervetullut asia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.105
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #32 : 19.05.20 - klo:18:08 »
VW504.00/507.00 -luokitus on päivittynyt 2020. Voipi selittää tuon tuoreen muutoksen. Toki voihan se olla vain SEAT:n oma päätös.
Uusi 2020 -versio on parempi tai yhtä hyvä kuin VW508/509 joka osa-alueella paitsi polttoainetaloudellisuudessa.




Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.105
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #33 : 19.05.20 - klo:18:21 »
En kyllä ymmärrä sitä, että viskositeetti olisi syy öljyn ylimääräiseen kulumiseen. Jos notkeamman öljyn huuhteluvaikutus kasvaa, vaikuttaa se moottorin tiiviyteen positiivisesti. Öljy itsessään ei ole tiiveyden takana, vaan oikein toimivat männänrenkaat ja muut tiivisteet yhdessä oikein toimivan öljyn kanssa. Lisäksi öljyllä on lukuisia muitakin tehtäviä, kuin voitelu.

Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #34 : 19.05.20 - klo:20:34 »
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.

Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

 

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.708
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #35 : 19.05.20 - klo:20:38 »
Mitä ohuempi öljy, sitä suurempaa on haihtuminen, koska ohut öljy sisältää enemmän kevyempiä hiilivety-yhdisteitä, jotka haihtuvat helpommin. Ehjässä moottorissa n. 70% öljyn luonollisesta kulumasta tapahtuu haihtumalla. Nyt siis puhutaan ehjistä moottoreista, joihin ei huoltovälillä tarvi lisätä öljyä litratolkulla.
Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Wekotin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.105
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #36 : 22.05.20 - klo:11:23 »
Jotta asia ei olisi ihan näin yksinkertainen, voi saman viskositeettiluokan öljyjen välillä olla suuriakin keskinäisiä eroja haihtuvuudessa.

Juu asia ei ole ihan niin yksinkertainen tietenkään. Raaka-aineiden ominaisuudet, tyyppi ja laatu luonnollisesti vaikuttavat haihtumiseen. Synteettiset vähemmän, mineraalipohjaiset enemmän. Tuo on tuollainen yleispätevä suuntaa-antava ohje, että jos on esimerkiksi kaksi tasalaatuista perusöljyä PAO 4 ja PAO 8, näistä PAO 4 ohuempana haihtuu enemmän. Valmiissa tuotteissa homma menee hankamammaksi ja NOACK Volatility -testi on yksi mittari, jolla haihtuvuutta mitataan. Höyrynpainekin tietysti kertoo haihtuvuudesta, mutta valmiilla moottoriöljyillä arvo taitaa aina olla liki sama kaikilla 40°C asteessa, joten siitä ei saada samanlaista hyötyä. Moottorivalmistajien OEM-, ACEA- ja API -luokitukset määrittelevät max. arvon NOACK -testissä esim. VW504.00/507.00 se on 11p%, 1h 250°C.

Eikös silloin korkeamman viskositeetin öljy pitäisi kestää kauemmin ja nämä litkut vähemmän aikaa, mutta nythän on juuri toisin päin? Eli ohuempi öljy on pidempi-ikäinen? Noh, käytännön kokemuksella ei öljyn kulutuksessa ole ollut eroa itsellä, että onko 5w30 vai 0w20. Eli aikalailla vaihtoväli menee lisäilemättä ja tikkuun katsomatta.

Noh,  en ole nyt ihan varma mitä tässä nyt vertailtiin, mutta jos kyseessä TSI-moottori, en kauheasti laittaisi painoarvoa öljynkulutukselle eri öljyjen välillä. Pari vuotta sitten TM:ssä oli juttu missä TSI purettiin ja öljyrenkaat olivat niin karstassa, että öljy ei päässyt renkaan taakse painamaan rengasta kohti sylinterin seinään. Mutuna sehän voi olla, että ohuempi öljy pääsee, mutta paksumpi ei ja täten paksummalla öljyä pääsee palotilaan. Ehjä moottori ei kuluta litratolkulla havaittavia määriä huoltovälillä öljyä, sehän on selvä. Esim. muijan Camryssä vanhanaikaisella öljytikulla ei pysty havaitsemaan 0W-16 -öljyn syöntiä huoltovälillä tikusta.

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #37 : 22.05.20 - klo:13:47 »
Kappas mokomaa. Kiitokset Wekottimelle hyvästä havainnosta.
Onko tuo uusi 504.00/507.00 purkin kyljessä jotenkin erilainen ts. mistä sen erottaa että onko öljypänikkä vanhan vai uuden luokituksen mukaista?

No, ilmeisesti Motonetista saa tuota uuden 504.00/507.00 luokituksen mukaista tavaraa jo hyllystä 0W-30 viskositeetissa eikä hintakaan pompannut kuin vitosen, jos tuo nyt sitten on juurikin sitä uuden luokituksen mukaista:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590252/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-5L

Vanha 5W-30 versio:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L

Muoks: Tuossa Wekottimen kuvassa juurikin Piston deposits eli mäntien karstaantuminen on upouudella 504/507 öljyllä selvästi vähäisempää kuin vanhalla, eikä siinä suhteessa 508/509 0W-20 öljy ole yhtään sen parempaa kuin vanha 504/507.
Ja jos kuvia oikein tulkitsen, moottorin kulumista ajatellen vanhakin 504/507 on parempaa kuin 508/509.
Ja edelleen, 508/509 öljyn ainoa etu on koko ajan tainnut olla ainoastaan polttoaineen säästö, jossa se on edelleen ykkönen.

Joku syyhän tuohon öljysuosituksen näinkin nopeaan vaihtumiseen on volkkarilla kaiketi ollut, ehkä juuri tuo kuluminen?
« Viimeksi muokattu: 22.05.20 - klo:14:06 kirjoittanut Nupe »
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #38 : 10.06.20 - klo:23:18 »
VW/Seat merkkiliikkeen huolto sanoi sen tänään, kun auto meni öljynvaihtohuoltoon. Jääköön paikkakunta vielä mainitsematta, mutta ei kuitenkaan ihan pieni kaupunki. Tuo muutos oli kai sen verran tuore, että huolto itsekkin oli sitä ihmetellyt ja tiedustellut varmistusta maahantuojalta/valmistajalta. Kuitenkin uusi huolto-ohje (vai oliko se huolto-ohjelma) ei enää anna 508 öljyvaihtoehtoa. Kyseinen moottorityyppi on 1.0 tsi (moottorin tunniste = CHZD).
Itse puolestani sain tänään merkkihuollosta lausunnon, jonka mukaan upouudelle Leon 1.0 TSI:lle laitetaan 508 öljyä, jos auto on koodattu longlife - ohjelmalle. Ja jos huoltoväli on kiinteä, niin sitten 504 öljyä, eli aiemman kaavan mukaisesti mentäisiin. Moottorityyppi kyseisessä 1.0 TSI Leonissa oli tosin DKRF eikä CHZD.

Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.491
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #39 : 11.06.20 - klo:06:45 »
Kävin K-Caaran varaosamyynnistä hakemassa litran pullon 0W20 / 508... öljyä. Myyjä tsekkasi mikä huolto-ohjelma on T-Rocissa ja päätyi myymään em. öljyn. Moottori 1.5 TSI 110KW DSG-automaatti. Hyllyssä oli vanhaa sekä uutta varastoa. Myyjä antoi tuon uudemman öljyn mukaan. Pulloissa oli selkeä ero. Myös uudemman pullon ulkomuoto oli erilainen.

Erkki
« Viimeksi muokattu: 11.06.20 - klo:07:40 kirjoittanut Erkka »
- Tilattu: VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- VW T-Roc Style 1.5 TSI EVO 110 kw DSG autom. 2020
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

Poissa Variant

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #40 : 11.06.20 - klo:07:31 »
Mikä ero muuten on 1.0 TSI 115hv CHZD ja DKRF koneilla?

DKRF koneessa on hiukkassuodation (OPF).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #41 : 19.10.20 - klo:21:31 »
Ylihuomenna menee kiesi ekaan öljynvaihtoon. 5000 km sopivasti sisäänajettu, joten laitetaan talveksi uudet ölpät. Suosittavat merkkihuollossa, että 508/509 tavarat olisi suotavaa laittaa sisään kun sitä on kuulemma ensitäyttökin. Ei 504/507 kuitenkaan kiellettyä ollut etenkään, kun 15tkm välein ne jatkossa vaihtuu joka tapauksessa.

Mittatikussa pinta ei ole laskenut milliäkään. Ölppä tikun päässä on ihan normiöljyn väristä kellertävää eli taitaapa siellä olla sittenkin 504/507 tehtaan jäljiltä, eikös 508/509 0W-20 pitänyt olla aina ja merkistä riippumatta semmoista tumman sinivihertävää?

Heitin juuri kolikolla ja päädyin laittamaan ne uuden sorttiset 504/507 0W-30 öljyt (vien öljypänikän huoltoon).
Auto on kesäkuussa alle saatu vm 2020 Leon ST 1,0 TSI manuaali (DKRF).
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #42 : 20.10.20 - klo:23:27 »
Nähtävästi tuo uuden mallinen 504.00/507.00 öljy on merkiltään Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 - ainakin purkeista tarkastellen.

Shellin öljyä en olekaan aiemmin käyttänyt, mutta kaipa tuo GTL-pohjainen tuote ihan ok on siinä missä PAO-pohjaisetkin synteettiset ja pitäisi myös pitää konetta puhtaana niin mäntiä kuin imuventtiileitäkin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590253/VAG-LongLife-III-FE-5040050700-0W-30-1L
  vrt
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590109/Shell-Helix-Ultra-ECT-C2C3-0W-30-1l-VAG

Shellin purkissa on hiukan edullisempaa, joskin 4+1 litraa Shellin purkissa on käytännössä sama hinta kuin 5 litran VAG-pänikkä.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Poissa Pushead

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Vag öljyluokitukset ja niiden sopivuudet
« Vastaus #43 : 06.01.21 - klo:16:12 »
Minulla marmorihuollossa ainakin kuitin mukaan laitettiin nyt 85kW DKRF koneeseen 5W-30 LL3 504/507. Oletan että uutena on ollut 508.
-19 Golf 1.0 TSI DSG Highline

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy