FIKSU MIES OSTAA VÄHÄPÄÄSTÖISEN AUTON

Aloittaja mattinen, 15.02.20 - klo:12:18

« edellinen - seuraava »

mattinen

Liikennettä ja autoilua tutkitaan monin tavoin. Harvinaisia eivät ole esimerkiksi ole automerkkien ja ajotapojen korrelaatiota koskevat tutkimukset. Nyt, tai oikeastaan jokin aika siteen, on selvitetty myös älykkyyden ja autojen vähäpäästöisyyden välistä yhteyttä.

Asiaa on tutkinut suomalais-amerikkalainen tutkimusryhmä aineistonaan vuosina 2008â€"2011 pääkaupunkiseudulla miesten toimesta tehdyt 140 000 autonhankintaa. Tutkimuksessa on hyödynnetty varusmiespalveluksen aikana suoritettuja älykkyystestejä.

Tutkimuksen mukaan kuluttajan älykkyys vaikutti autonhankinnan vähäpäästöisyyteen yhtä paljon kuin tulotaso ja enemmän kuin ikä tai kotitalouden koko. Tutkimus osoitti, että mitä korkeammat kognitiiviset taidot miehellä oli, sitä vähäpäästöisempiä autoja he hankkivat.

Tutkimusryhmään kuuluneen prof. Jaakko Asparan mukaan paremmat kognitiiviset kyvyt korreloivat positiivisesti ympäristön ja muiden ihmisten huomioon ottamisen kanssa: fiksu kuluttaja välittää todennäköisimmin myös toisten kuluttajien ja ympäristön hyvinvoinnista.

Tekniikan Maailman jutun tutkimuksesta voi lukea täältä.

Helsingin Sanomissa on perusteellisempi juttu tutkimuksesta, mutta se on maksumuurin takana.

Nupe

Jopas on taas Tutkimus.
Itse hankin auton tiettyyn käyttötarkoitukseen ja hankintatilanteessa likviditeettini ts. lompakon paksuustilanne on määräävä tekijä hankkiessani pitkälle omistusajalle kiesiä, jonka toivon olevan mahdollisimman kestävä ja muutenkin luotettava.

Yhdistetyksi piiitkän matkan nopeaksi työmatkapirssiksi ja samalla kärryn veturiksi tuli 8vee sitten hommattua edullisesti järeä manuaalidiesel. 260hv/600Nm vehkeen keskikulutus tankilta mitaten on ollut viime 100 tkm matkalta 6,3 l/100km. Mielestäni ei paha.

Softauksen yhteydessä EGR disabloitiin. Toisaalta, vähentäähän se kulutusta ts. CO2 -päästöjä sen lisäksi, että kone toimii paremmin ja imusarjakin pysyy puhtaana. DPF:ää ei ole, mutta jos olisi, olisi sekin kaiketi suolistettu. Olen kaiketi idiootti.

Nyt on sitten TGI tilauksessa, joten minusta on tullut Ã,,lykäs.

Ja koska manuaalimallit tyypillisesti kuluttavat ts. päästelevät hiukan vähemmän kuin tomaatit/DSG:t, tuo tarkoittanee sitä, että manuaalin ostavat ovat fiksumpia?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Vaikka CO² onkin tapetilla, niin egr:n tulppaamisella ja softaamalla lisätään niitä muita myrkkyjä, mistä valmistajat yrittävät päästä eroon polttoaineen pienellä lisäyksellä ja täten lievällä kulutusnousulla. Ei olisi ongelma valmistajalle tehdä tuollaista konetta, joka kuluttaisi vähemmän, mutta ongelmaksi tulisi päästöt. Moni kuvittelee softaamalla tekevänsä hyvää, mutta saattaakin tehdä karhunpalveluksen muissa päästöissä. Lompakko ja teho houkuttaa softaamaan ja se on helppo ymmärtää. Ymmärrystä tulisi kuitenkin lisätä haittavaikutuksista, mutta siitä softatalot ei juuri puhu, tietenkään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

^ Juu, tiedän kyllä EGR tulpan vaikutuksen typen oksideihin, mutta kun omin silmin näki yhden 250 tkm ajetun dieselin imusarjan EGR:n jälijiltä, niin kiinni se omassa pirssissä persaukisena meni.

Jos rahanpaskaa olisi, niin ilman muuta olisin hommannut jo vuosia sitten SCR:llä varustetun EU6 disukan, jota sitten vaihtelisin upouuteen aina kun takuuaika on lopuillaan.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

los los

Jenkien mielestä älykkyys riippuu lompakon paksuudesta. ;D

Hannes


rob-s

Minun täytyy tuon tutkimuksen mukaan olla vajaaälyinen kun omistan kaksi Audia josta toinen on R8😅

Ã,,lykäs ei hankkisi autoa lainkaan eikä tekisi paljon muutakaan.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Jake82

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 15.02.20 - klo:17:29
Minun täytyy tuon tutkimuksen mukaan olla vajaaälyinen kun omistan kaksi Audia josta toinen on R8😅

Ã,,lykäs ei hankkisi autoa lainkaan eikä tekisi paljon muutakaan.

Täytyy Minunkin vissiin toi RS6 vaihtaa vaikka johonkin Seat Mii Electricciin;D,
Ei tarvitse sitten potea huonoa omaatuntoa...tai sit ostan siihen taakse Hybrid tarran ;)
Audi RS6 2015

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 15.02.20 - klo:15:48
Fiksu MIES on vähäpäästöinen ;D
Tämä oli tärkeä huomio. Tuo tutkimushan
a) on paitsi törkeästi sukupuolittunut uusintaen patriarkaatin valtarakenteita unohtaen tyystin naiset
b) yrittää väittää edelleen vanhanaikaisen heteronormatiivisen matriisin mukaisesti, että sukupuolia olisi kenties vain kaksi. Olisi nyt edes käytetty termiä miesoletettu, mutta kun ei niin ei.

Mutta ei hätää. Onneksi meillä sattuu juuri nyt olemaan Hallitus, joka laittaa vihdoin kondikseen juurikin tällaiset epäkohdat. Sekä TM että tutkimukseen syyllistyneet professorit saavat kohta tuta, sanokaa minun sanoneen.

Itse tutkimuksesta sen verran, että se nähdäkseni sivuuttaa sen käyttötarkoituksen, johon Mies ostaa auton. Ilmeisesti vain kaltaiseni tomppelit ajavat pitkää työmatkaa ja tarvitsevat samaan autoon myös vetokykyä, vaikka eivät varakkaita olekaan.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

tet

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 15.02.20 - klo:18:17
Ilmeisesti vain kaltaiseni tomppelit ajavat pitkää työmatkaa ja tarvitsevat samaan autoon myös vetokykyä, vaikka eivät varakkaita olekaan.

Vihjattiinko tuossa tutkimuksessa jotenkin, että vähäpäästöisiin luetaan vain postilaatikon kokoiset kaupunkiautot? Olin ymmärtävinäni, ettei siinä lokeroitu autoja vähän ja paljon päästäviin, vaan puhuttiin ainoastaan vähemmän tai enemmän päästävän valinnasta. Ehkäpä sinullakin oli viimeksi sen 6,3 l/100km kuluttavan dieselin sijaan mahdollisuus valita yli 10 l/100 km kuluttava bensakrematorio? Ja valitsitkin sen dieselin, koska olet älykäs?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nupe

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.02.20 - klo:11:28Ehkäpä sinullakin oli viimeksi sen 6,3 l/100km kuluttavan dieselin sijaan mahdollisuus valita yli 10 l/100 km kuluttava bensakrematorio? Ja valitsitkin sen dieselin, koska olet älykäs?
Lohduttava ajatus, mutta päästöjä en muista ajatelleeni, vain koneen kestävyyttä ja kulutusta puhtaassa lompakkomielessä, kun yhdessä vaiheessa tuli jatkuvasti 1500km/viikko pelkkää työmatkaa. Ja kestävyysmielessä -04 mallin BMW M57N moottori oli/on huolelliseen esiselvitykseen perustunut nappivalinta. Mutta jos olisin älykäs, olisin ottanut huomioon sen kaiken muun toimintatonneja syövän jumpan, jota noissa Saksan mosseissa tuppaa aina olemaan [jokuhymiö]

Nykyään ei tule duunimatkaa enää kuin 500 km/viikko. Diesel olisi silti edelleen ollut valintani, mutta en tunnista enää yhtä luotettavaa nykydieseliä 2010 -luvulta niiden saastesydeemitkin huomioiden ainakaan pienemmissä autoissa. Eikä dieselin nykyinen, perin kummallinen demonisointikaan ja mitä ilmeisimmin tulevat rajut hinnankorotukset houkuta.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

TOURAN HIGHLINE

Kai tässä sitten voi henkseleitä paukuttaa. Nyt puolitoistavuotias kevythybridi, vai millä nimellä ne niitä johdotta lataavia nyt kutsuukaan, menossa vaihtoon E-Golfiin kevään korvalla. Ostakoon sen sitten ajoon joku vähän vähemmän älykäs ;).
Toinen kulkine on kusiruisku euro-6, jonka biodiisselin tankkaus loppui taannoin julkaistuun tietoon siitä, että kyseessä on puhdas viherpesu, jonka maksamiseen en sitten halua enää osallistua. Isomoottorisen harrastepelin nafti pari tuhatta kesäkilometriä voi halutessaan taittaa etanolilla.
Tässähän tuli omasta todistellusta älykkyydestä ihan hyvälle tuulelle ;D ;D ;D

PeteFinn

Edellinen auto päästeli yli 320 grammaa ja nykyinen enää 188 grammaa. Kai sitä on sitten tutkimusten mukaan selvästi fiksumpi kuin ennen, mutta ei minusta ihan heti ja helpolla yhtään fiksumpaa saa. Tiedä vaikka menisi jopa tyhmempään suuntaan jatkossa. Aika stressaavaa olisi olla älyttömän fiksu. Varsinkin jos ajaa paljon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy