Väliakselin torx pultin kanta meni rikki/muljahti/mureni, mikä avuksi?

Aloittaja VAGnaattori, 09.02.20 - klo:20:34

« edellinen - seuraava »

VAGnaattori

Ei mennyt vetoakselin vaihto-operaatio ihan niin kuin elokuvissa ja onnistuin hajoittaan ton automaattilaatikon väliakselin torx pultin kannan. Ihmettilin kun olin pulttia irroittamassa että eipä kyllä syvälle kantaan mene kärki ja suihkin brake cleania niin perkeleesti että ei ole pultissa töhnää. Sit ihmettelin että ompa kyllä tiukassa pultti jonka pitäis olla vaan 10nm momentilla kiinni, että ei oikeen uskalla kovaa vääntää ja eiköhän kuulunut klik ja muljahti vain.  :'(




Mikä nyt neuvoksi? Osaisko ammattilaiset kertoo nyt että miten tästä savotasta selviin kotikonstein vai selviinkö mitenkään? En kehdannut yrittää edes pilkkoo tuota vielä kun aika rajalliset työkalut käytössä, auto piti saada tallista pois ja SKF:n tarvike väliakselin mukana ei uutta pulttia tullut.  ::)


Eli tätä: WHT001420



o.b.

Mahtaisikohan lähteä tuollaisella:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/771052/Bahco-7865-iskumeisselisarja-Pro

Jos kanta on täysin pyöreä, voisi kokeilla kokoa isompaa torxia hieman rälläköidä teräväksi.

Tuolla työkalulla kannattaa hieman pyöräyttää haluttuun suuntaan esijännitystä ja sitten moskalla kunnon isku.

sonic

Saako knipex pihdeillä kiinni, pitää yllättävän rajusti, olen saanut mp pakosarjan kuusiokolopultin auki kun nysväsin kannan?

jabajee

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.02.20 - klo:21:08
Mahtaisikohan lähteä tuollaisella:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/771052/Bahco-7865-iskumeisselisarja-Pro

Jos kanta on täysin pyöreä, voisi kokeilla kokoa isompaa torxia hieman rälläköidä teräväksi.

Tuolla työkalulla kannattaa hieman pyöräyttää haluttuun suuntaan esijännitystä ja sitten moskalla kunnon isku.

Komppaan tätä ja jos ei lähde niin poraamalla kanta pois.

mruotz

Itse olen saanut järjestään kaikki pyörähtäneet pultit auki niinkin yksinkertaisella aineella kuin venttiilinhiomatahna. Sitä knööli kantaan ja tähtipään kopauttaa vasaralla kantaan ja väntää, jo lähtee.

Viimeksi sain tällä öljypohjan kuusiokoloruuvin auki joka oli liki täysin pyöreä.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

Larmatin

Ensin pitää saada teroitettu torx avain. Voi riittää pelkästään tuo temppu(lyhennä avainta 2mm)
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Vaari64

Oliko se avain varmasti sopiva torx ja xzn on hiukan erilaiset, kun vw tais käyttää kumpiakin.

VAGnaattori

Lainaus käyttäjältä: Vaari64 - 10.02.20 - klo:09:50
Oliko se avain varmasti sopiva torx ja xzn on hiukan erilaiset, kun vw tais käyttää kumpiakin.
Ainakin elsawinin mukaan työkaluna pitäisi olla T10245 hylsyavain mikä googlela tunnistautuu myös Torx T40 hylsynä.



Pirulauta kun työasento auton alla ei mikään paras mahdollinen niin silmillä tonne putkilon sisään ei mitenkään mahdollista nähdä niin kännykällä sisään kuvaaminen oli ainut mahdollisuus.  :P


Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.02.20 - klo:21:08
Mahtaisikohan lähteä tuollaisella:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/771052/Bahco-7865-iskumeisselisarja-Pro

Jos kanta on täysin pyöreä, voisi kokeilla kokoa isompaa torxia hieman rälläköidä teräväksi.

Tuolla työkalulla kannattaa hieman pyöräyttää haluttuun suuntaan esijännitystä ja sitten moskalla kunnon isku.
Just kattelin jonkin youtube videon missä moista käytettiin. Varmaan töimii myös pitkillä kärjillä koska eihän noilla paketin mukana tulevilla tyngillä yllä mihnkään tässä tapauksessa.  :D


Lainaus käyttäjältä: sonic - 09.02.20 - klo:21:32
Saako knipex pihdeillä kiinni, pitää yllättävän rajusti, olen saanut mp pakosarjan kuusiokolopultin auki kun nysväsin kannan?
Ei kyllä mitään mahdollisuuksia kun kerta toi pultti niin syvällä että käytännössä laatikon sisällä, mikä myös pois sulkee sen mitä aluksi ajattelin että vetäsiin rälläkällä niin paljon pois kuin mahdollista noista booreita, mutta silti on muutaman sentin päässä siellä ahtaassa putkilossa.  :-[


Lainaus käyttäjältä: jabajee - 10.02.20 - klo:09:01
Komppaan tätä ja jos ei lähde niin poraamalla kanta pois.
Tätäkin ehdin jo paikanpäällä puntaroida mutta heräsi kysymys että vaikka kannana saa pois, mut sitten kun vedät tumppiakselia pois niin pakosti osa metallihiluista menee laatikon sisään.  >:(


Lainaus käyttäjältä: mruotz - 10.02.20 - klo:09:29
Itse olen saanut järjestään kaikki pyörähtäneet pultit auki niinkin yksinkertaisella aineella kuin venttiilinhiomatahna. Sitä knööli kantaan ja tähtipään kopauttaa vasaralla kantaan ja väntää, jo lähtee.

Viimeksi sain tällä öljypohjan kuusiokoloruuvin auki joka oli liki täysin pyöreä.
Heräsi kiinnostus, kerro toki lisää.  :) Onko möhnä niin kitkaista että melkein kärki kuin kärki nappaa?

fixed

Riittävän pitkä torxi ja hakkaavalla pulttikoneella perään.

Vaari64

Lainaus käyttäjältä: VAGnaattori - 11.02.20 - klo:09:42
Ainakin elsawinin mukaan työkaluna pitäisi olla T10245 hylsyavain mikä googlela tunnistautuu myös Torx T40 hylsynä.



Pirulauta kun työasento auton alla ei mikään paras mahdollinen niin silmillä tonne putkilon sisään ei mitenkään mahdollista nähdä niin kännykällä sisään kuvaaminen oli ainut mahdollisuus.  :P

Just kattelin jonkin youtube videon missä moista käytettiin. Varmaan töimii myös pitkillä kärjillä koska eihän noilla paketin mukana tulevilla tyngillä yllä mihnkään tässä tapauksessa.  :D

Ei kyllä mitään mahdollisuuksia kun kerta toi pultti niin syvällä että käytännössä laatikon sisällä, mikä myös pois sulkee sen mitä aluksi ajattelin että vetäsiin rälläkällä niin paljon pois kuin mahdollista noista booreita, mutta silti on muutaman sentin päässä siellä ahtaassa putkilossa.  :-[

Tätäkin ehdin jo paikanpäällä puntaroida mutta heräsi kysymys että vaikka kannana saa pois, mut sitten kun vedät tumppiakselia pois niin pakosti osa metallihiluista menee laatikon sisään.  >:(

Heräsi kiinnostus, kerro toki lisää.  :) Onko möhnä niin kitkaista että melkein kärki kuin kärki nappaa?
Jos se keran pitäs olla torx niin en muuta väitä, ajattelin että jos ei ollut niin harvempi torx toimii xzn kannassa.Poraus/vastakierretappi sitten, näissä on sitä haastetta.Tuolla on tietysti ruuvilukitetta, kokeilisin myös lyöntimeisseliä, sillä herkistyy,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, mutta onhan tuo pultin kierre normaali, ettei ole vasenkätinen?? mieleeni tuli myös tämä.Vai olenko mieleltäni sairas kun aina ajattelen sitä saksalaisten kostoa.

jabajee

Ihan normikätiseltä näyttää kierre ainakin tuossa aloituspostauksen pultin kuvassa.
Miten sinne laatikkoon metallipuruja menisi, jos poraa pelkän kannan, imee imurilla purut pois tuolta putkesta ja vasta sitten vetää akselin irti? Sitä ennen kannattaa kuitenkin yrittää kaikki iskumeisseli ym konstit ja porata vasta, jos on ihan pakko.
Vastakierretappia en suosittele tällaisessa paikassa. Varsinkin, kun pelkkä kannan pois poraus riittää. Vastakierretapin huono puoli on se, että jos tapin saa katkeamaan tuonne syvälle putkeen niin se on melko mahdotonta saada sieltä pois.

GKTVW

Lainaus käyttäjältä: VAGnaattori - 11.02.20 - klo:09:42


Heräsi kiinnostus, kerro toki lisää.  :) Onko möhnä niin kitkaista että melkein kärki kuin kärki nappaa?

Tuohon tarkoitukseen on ihan omakin aine. (en tosin nyt muista nimeä olikohan Screw Crap?, mutta tallia pöyhimällä tahnatuubi saattaisi vielä löytyä) Mutta toimintaperiaate on silläkin sama. Eli timanttirakeet (hiomatahnassa alumiinioksidi) puree aika tautisesti ruuvin kantaan ja työkaluun estäen lipsahtamisen. Jopa pyöreäksi nylppääntynyt risti-tai kuusiokanta ruuvi aukeaa ruuvarin lipsumatta. Ei tietysti mahdottomiin pysty tuollakaan.

GKTVW

Ainakin Jasper Oy myy ko. Kent SG 15 tartuntapastaa eli sitä Screw Grab-tahnaa 15 ml  pakkauksessa.
https://view.24mags.com/arkmedia/jasper-tuoteluettelo#/page=100

mruotz

Itse sain ventt.hiomatahnalla liki pyöreän öljypohjan kuusiokolo ruuvin auki, lähti että narahti. Tätä ennen tusasin ties ja vaikka millä avaimilla monta tuntia. Tuolla lähti ja loppupelistä nopeasti.

Motonetin hiomatahnaa käytin. 4,90e/purkki
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

VAGnaattori

Kävin taas hieman koettaan onneani mutta tuloksetta.  :-[

En nyt kyllä tiedä mikä tässä näin vaikeaa on mutta tällä kertaa aloitin vetoaksilijumpan kuskin puolelta, josko sieltä sais pontta onnistumisen kautti ja sitten voi siirtyä tuonne apukuskin puoleiseen murheenkryyniin. Positiiviseksi yllätykseksi kuskin puoleinen tumppi akseli oli ihan hyvässä kunnossa kuin myös itse vetari muuten paitsi että suojakumi rikki ja näin ollen kaikki rasvat tuonne alle lingonneena. Siinä sitten positiivisena ajattelin että koska väliakseli oli niin hyvässä kunnossa niin se varmaan lähtee pois mukisematta, mutta eipä lähteny ei.  ::)

Ihan helvetin tiukassa oli pultti taas ja en saanut sitä irtoamaan, mutta tällä kertaa ei kanta onneksi katkennut. 6-vaihteinen automaatti parkilla, niin ensin käsin, sitten makitan ruuvivääntimellä niin että savu nousi ja lopuksi porakoneella väkisin niin että koko väliakseli alkoi pyöriin. Mitä mä nyt teen väärin täs koko rumbassa? Miten tolla automaatilla saa sen akselin lukkiuttumaan että voi vääntää niin että jotain hajoo tai pultti irtoo?  ??? Luulin jo hajottaneeni koko laatikon kun olen ollut siinä uskossa että parkilla ei pitäis akseleiden pyörii.  :o



Kovasti kyllä samalla urakalla teki mieli mennä poraileen pulttia pois apukuskin puolelta mutta tuli vaan sellainen fiilis että vaikka akselin sais pois niin sit itse pultin tynkä kuitenkin mun tuurilla niin tiukassa siellä laatikon sisällä että sitä en sitten saa millään irti. Onko tällainen skenaariario mahdollinen?  ???

Kyllä nyt ketuttaa kun aina tulee näitä boss level tilanteita kun opettelu edessä, eikä ikinä sellaista kivaa progressiivisesti etenevää oppimiskäyrää. Periksikkään kun ei halua antaa, perkl....  >:(

Larmatin

Helpommalla pääset ku et vaihda niitä tumppeja. Ei se niin huonolta näytä tossa sun kuvassa. Kunnon putsaus vaan ja sit arvostella.
Ja totta mooses etuperä pyörii läpi oli pakkilukko päällä tai sit ei
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

o.b.

Lainaus käyttäjältä: VAGnaattori - 25.02.20 - klo:12:23
Kovasti kyllä samalla urakalla teki mieli mennä poraileen pulttia pois apukuskin puolelta
Pultti voi olla yllättävän kovaa materiaalia ja saattaa olla tekemätön paikka ainakin normiporanterillä ::)

VAGnaattori

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 25.02.20 - klo:14:39
Helpommalla pääset ku et vaihda niitä tumppeja. Ei se niin huonolta näytä tossa sun kuvassa. Kunnon putsaus vaan ja sit arvostella.
Ja totta mooses etuperä pyörii läpi oli pakkilukko päällä tai sit ei
Noo, on toi aika huonossa hapessa kun kattoo noita booreja kun vertaa kuskinpuoleiseen jota en sitten sen enempää ruvennut raiskaan kun ei suosiolla lähtenyt. Auto ravistaa ihan hemmetisti kun yrittää yli 70km/h ajaa. Ihan opetussyistä olisin vaan halunnut senkin vaihtaan vaikka melkein priima kunnossa onkin.  :)

Pitäiskö toinen rengas olla maassa sitten jos oikeesti haluis auki ja kunnon iskuväännin? Ei kyllä perus makita oikeen jaksanut ku raksuttaa ittensä hirteen. Kaikissa videoissa jengi vaan avaa ton tuosta vaan ilman mitään ja sitäpaitsi näkyy olevan kaikissa manuaali versioissa missä pidempi tumppi ja pultti, kuusiokolo avain eikä torx niin kuin automaatissa. Toi virallinen V.A.G T10245 työkalu googlen mukaan on torx 40 mutta voisko olla enemmän joku jenkki koko kun ihan hippasen väljältä tuntuu T40 kärki uudessa pultissa?  ???





Lainaus käyttäjältä: o.b. - 25.02.20 - klo:15:34
Pultti voi olla yllättävän kovaa materiaalia ja saattaa olla tekemätön paikka ainakin normiporanterillä ::)

Toki, eipä tuokaan tullut mieleen. Voi olla että ei kympin terillä lähde.  ::) Mitähän muita tuomiopäivän skenaarioita sitä vois olla kun mulle ain sattu ja tapahtuu?  :P

o.b.

Saat toisen pyörän lukittua jos siinä on jäähdytetty jarrulevy. Reikään sopivan kokoinen tuurna, joka sitten lukittuu jarrusatulaa vasten.

Vaihtokunnossa tuo nysä on. Oletko jo kokeillut iskumeisseliä? Siinä on uskomattoman kova voima jos vaan hyvin pääsee napakasti iskemään moskalla. En nyt tarkoita sitä iskumeisseliä, joka nuorempana kulki aina housuissa mukana ;D ;D ;D

Iskumeisseli toimii siten, että se samalla iskee ruuvia ja yrittää kääntää sitä muutaman asteen. Jos ruuvi on kovin syvällä, pitkä varsi tosin vähentää iskun voimaa ja vääntöäkin.

Tuonne on varmaan joku laittanut joskus kierrelukitetta ja sen takia se on tiukassa ::) Lämpö auttaisi, mutta sitä on hankala saada syvällä olevan ruuvin kantaan.

Larmatin

Monesti voi lähteä normi terällä ihan hyvin vaikka pultti onkin kovaa.
Yleensä on lähtenty 1/4 räikällä kääntämällä irti.


On noita pahempikuntoisiakin pistetty kasaan vaan uudella vetoakselilla, tossahan näyttäisi viellä olevan ne boorien selät tasaiset.

Ja toinen pyörä maahan tai ruuvari jarrulevyn väliin ja sit P päälle niin ei pyöri läpi

edit..joku kerkes eka
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy